Först tack för all feedback. Max budget är 6000 kr.
Då kan du även få in storebror i din budget
Finns även i DF, där elementet spelar neråt
Jag har en sådan hemma nu och tycker att den är trevlig. Allt den återger gör den bra, men den går inte riktigt så högt eller djupt som jag vill. så jag kommer att stiga upp en nivå. Jag vill att hela rummet ska skaka när det exploderar och att pistolskott ska kunna kännas i bröstet. För prisklassen tycker jag att den gör mycket bra ifrån sig däremot.
Vad jag spelar är i tur och ordning Serier > Filmer > Musik, där musiken står för en väldigt liten del.
När det gäller serier så är ljudkvalitén på dem ofta ganska dålig, Det är ofta subwooferspåret och de lägre frekvenserna de har snålat in på tycker jag. Det har väl att göra med bandbredd i varje kanals frekvensutrymme eller något gissar jag. Min sub får inte jobba speciellt mycket vid serier.
Filmer i god kvalité är det en helt annan femma med däremot.
Med det användningsområdet är det viktigt att ha något med kraftresurser, så att den kan återge explosioner, pistolskott och annat. Såvida du inte bara tittar på romantiska komedier, utan även en och annan actionrulle.

Jag söker främst något som kan stärka till ljudet, utan att för den delen bara låta högt.
De två högtalarna ovan verkar ju fått väldigt mycket lovord, och jag får inte plats med så värst mycket större heller. Får man vad man betalar för även om det bara skiljer 500 kr?
Prisskillnaden mellan dem är inget att ta hänsyn till, speciellt inte när det skiljer så lite. Du behöver granska dem mer nogrannt för att komma fram till skillnaderna. Jag kan dessvärre inget alls om REL T5, så jag kan inte hjälpa dig i den jämförelsen.
Om budgeten är 6000 är det även värt att titta på två stycken i 3000kr-klassen. Det ger många bra effekter att ha två, som kan kompensera att de var för sig är lite svagare.
Jag har hört att en Sub är relativt okänslig för sin placering, inga större problem att ha den en bit ut från ett hörn i rummet med andra ord, eller?
Ganska okänslig betyder inte helt okänslig.

Men ja, det är inte lika viktigt som för övriga högtalare. Min erfarenhet är att om man placerar den nära ett hörn får man mer bas, men den blir också bumligare och mindre exakt. Det beror säkert en hel del på rummet också, men för min del väljer jag numera att placera den en bit ifrån ett hörn om jag kan och köper istället en som är kraftfull nog att leverera även i andra placeringar.
Redigerat av Sigma78, 04 June 2013 - 06:26.