Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sub till Dynavoice F-6 och Onkyo NR609?

22 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 02 June 2013 - 22:49

Ibymafayhas
  • Ibymafayhas
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0
Hej,

Har idag ett system bestående av:

https://www.prisjakt...kt.php?p=826676

samt

http://www.ljudfokus...gh-glossy/3333/

Vad för sub föreslår ni till detta? Har inga planer på att uppgradera då detta är vad som går in i lägenheten idag.
Budgeten i sig är väl "stor", men vill inte ha något som är så mycket bättre än de andra sakerna utan som "matchar" det i styrka.

Postad 03 June 2013 - 10:19

doglas2009
  • doglas2009
  • Forumräv

• 763 inlägg
  • 0

Hej,

Har idag ett system bestående av:

https://www.prisjakt...kt.php?p=826676

samt

http://www.ljudfokus...gh-glossy/3333/

Vad för sub föreslår ni till detta? Har inga planer på att uppgradera då detta är vad som går in i lägenheten idag.
Budgeten i sig är väl "stor", men vill inte ha något som är så mycket bättre än de andra sakerna utan som "matchar" det i styrka.

Enligt mig kan man inte ha "för bra" bas.

Men beroende på budget, kolla på SVS, eller kanske XTZ om du inte vill lägga så mycket pengar :)

Postad 03 June 2013 - 10:54

altair4
  • altair4
  • Veteran

• 1621 inlägg
  • 0
Jag skulle ta denna https://www.prisjakt...kt.php?p=149054 om du inte är ute efter rejält med bastryck. Matchar högtalarna bra och lägger till lite extra i ljudet samtidigt som den är väldigt billig. Det andra alternativet är att köpa något riktigt rejält som du tänker behålla i 10 år som följer med de andra uppgraderingarna. Men då bör du upp i en prisklass runt 6000:- eller mer.

Har själv en XTZ W10.16 och är väldigt nöjd. Gav 2500:- inkl. frakt för den, men nu när den kostar 3400:- vet jag inte om den känns lika prisvärd och värd merkostnaden mot W8.16. Är man uppe i 3400:- kan man lika gärna lägga till några tusenlappar extra och få något riktigt bra.

Redigerat av altair4, 03 June 2013 - 10:55.

Postad 03 June 2013 - 12:11

doglas2009
  • doglas2009
  • Forumräv

• 763 inlägg
  • 0
Jag tycker inte du ska köpa XTZ 99 W8.16, jag tror inte du kommer få speciellt mycket bättre tryck än vad du har nu... :)

Den här ska vara en riktigt prisvärd bas, har själv haft den passiva modellen av den, och jag tycker den var riktigt bra!

http://www.blocket.s...6.htm?ca=17&w=3

Postad 03 June 2013 - 12:27

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

• 2014 inlägg
  • 0
Förutom XTZ och SVS som redan har nämnts kan det vara värt att titta på BK.

Här är den lilla varianten:
https://www.prisjakt...t.php?p=1008975

Stegen uppåt är sen XXLS 400 och Monolith+ för ca 6k resp. 8k.

Jag tycker inte heller att det kan bli feldimensionerat med en ordentlig subwoofer till vilket system som helst. Det är lite svårt att avgöra vad du menar med relativt stor budget.

Frågan borde istället vara, vad är du ute efter? Vill du bara stötta fronthögtalarna lite? Eller vill du ha något som skakar om och smäller till ordentligt när det behövs?

Vilket är det primära användningsområdet?

Postad 03 June 2013 - 13:13

doglas2009
  • doglas2009
  • Forumräv

• 763 inlägg
  • 0

Jag tycker inte heller att det kan bli feldimensionerat med en ordentlig subwoofer till vilket system som helst. Det är lite svårt att avgöra vad du menar med relativt stor budget.

Frågan borde istället vara, vad är du ute efter? Vill du bara stötta fronthögtalarna lite? Eller vill du ha något som skakar om och smäller till ordentligt när det behövs?

Vilket är det primära användningsområdet?

+1

Den subben har jag nästan bara läst positivt om :)

Postad 03 June 2013 - 14:36

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4217 inlägg
  • 0

Finns ju som DF-variant också om man vill slippa se elementet.

Petar in en REL också för sakens skull

Precis. "Stor" kan ju innebära allt från 2000 kr till 200000 kr, typ. Det är ju ett väldigt subjektivt mått.

Postad 03 June 2013 - 22:11

Ibymafayhas
  • Ibymafayhas
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0

Finns ju som DF-variant också om man vill slippa se elementet.

Petar in en REL också för sakens skull

Precis. "Stor" kan ju innebära allt från 2000 kr till 200000 kr, typ. Det är ju ett väldigt subjektivt mått.

Först tack för all feedback. Max budget är 6000 kr. Vad jag spelar är i tur och ordning Serier > Filmer > Musik, där musiken står för en väldigt liten del.
Jag söker främst något som kan stärka till ljudet, utan att för den delen bara låta högt.

De två högtalarna ovan verkar ju fått väldigt mycket lovord, och jag får inte plats med så värst mycket större heller. Får man vad man betalar för även om det bara skiljer 500 kr?
Jag har hört att en Sub är relativt okänslig för sin placering, inga större problem att ha den en bit ut från ett hörn i rummet med andra ord, eller?

Postad 04 June 2013 - 06:21

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

• 2014 inlägg
  • 0

Först tack för all feedback. Max budget är 6000 kr.

Då kan du även få in storebror i din budget

Finns även i DF, där elementet spelar neråt

Jag har en sådan hemma nu och tycker att den är trevlig. Allt den återger gör den bra, men den går inte riktigt så högt eller djupt som jag vill. så jag kommer att stiga upp en nivå. Jag vill att hela rummet ska skaka när det exploderar och att pistolskott ska kunna kännas i bröstet. För prisklassen tycker jag att den gör mycket bra ifrån sig däremot.

Vad jag spelar är i tur och ordning Serier > Filmer > Musik, där musiken står för en väldigt liten del.

När det gäller serier så är ljudkvalitén på dem ofta ganska dålig, Det är ofta subwooferspåret och de lägre frekvenserna de har snålat in på tycker jag. Det har väl att göra med bandbredd i varje kanals frekvensutrymme eller något gissar jag. Min sub får inte jobba speciellt mycket vid serier.

Filmer i god kvalité är det en helt annan femma med däremot.

Med det användningsområdet är det viktigt att ha något med kraftresurser, så att den kan återge explosioner, pistolskott och annat. Såvida du inte bara tittar på romantiska komedier, utan även en och annan actionrulle. :)

Jag söker främst något som kan stärka till ljudet, utan att för den delen bara låta högt.

De två högtalarna ovan verkar ju fått väldigt mycket lovord, och jag får inte plats med så värst mycket större heller. Får man vad man betalar för även om det bara skiljer 500 kr?

Prisskillnaden mellan dem är inget att ta hänsyn till, speciellt inte när det skiljer så lite. Du behöver granska dem mer nogrannt för att komma fram till skillnaderna. Jag kan dessvärre inget alls om REL T5, så jag kan inte hjälpa dig i den jämförelsen.

Om budgeten är 6000 är det även värt att titta på två stycken i 3000kr-klassen. Det ger många bra effekter att ha två, som kan kompensera att de var för sig är lite svagare.

Jag har hört att en Sub är relativt okänslig för sin placering, inga större problem att ha den en bit ut från ett hörn i rummet med andra ord, eller?

Ganska okänslig betyder inte helt okänslig. :) Men ja, det är inte lika viktigt som för övriga högtalare. Min erfarenhet är att om man placerar den nära ett hörn får man mer bas, men den blir också bumligare och mindre exakt. Det beror säkert en hel del på rummet också, men för min del väljer jag numera att placera den en bit ifrån ett hörn om jag kan och köper istället en som är kraftfull nog att leverera även i andra placeringar.

Redigerat av Sigma78, 04 June 2013 - 06:26.

Postad 04 June 2013 - 09:17

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4217 inlägg
  • 0

Jag har bara hört RELen och kan säga att den är rikrigt bra för sin lilla storlek. Men jag tror inte BKn är ett dugg sämre. Om budgeten är på 6k och du får plats är XXLS400 definitivt värd att titta på, de som jämfört säger att den är mer kompetent (och det borde den ju vara).

Bra att veta är också att den där femhundringen i skillnad egentligen inte existerar heller, vill man ha högblank lack på BKn kostar det 700 kr extra, medan RELen redan har högblank svart eller vit lack.

REl (och säkert flera andra) rekommenderar hörnplacering för mer drag. Jag har min längs en vägg, för mig blev det för mycket i det hörnet jag hade tänkt den först. Men utöver det är den okänslig, ja. Den är inte riktningskänslig på samma sätt som resterande högtalare. Du får testa dig fram helt enkelt. :)

Postad 06 June 2013 - 20:48

Ibymafayhas
  • Ibymafayhas
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0
Tack för all hjälp.

Blev till sist en BK XLS200. Största anledningen var att den ansågs bra för film/serier men sämre för musik medan REL-T5 var tvärt om i styrkor / svagheter.
Lite trist med ~1 månads leveranstid samt att agenten tar 30%, men som jag förstått det så är priset ändå ok för vad man får.

Redigerat av Ibymafayhas, 06 June 2013 - 20:48.

Postad 06 June 2013 - 21:37

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

• 2014 inlägg
  • 0
Om du jämför med priserna på bks hemsida så får du inte glömma bort frakten som tillkommer och inte är helt gratis på så tunga paket.

Jag tror att du kommer att bli nöjd med ditt val! Berätta gärna vad du tycker när du har fått den.

Postad 02 July 2013 - 18:17

Ibymafayhas
  • Ibymafayhas
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0
Högtalarna har nu kommit hem och jag har en undran kring hur HF-input skall kopplas.
På bilden här (https://www.minhembi...showtopic=95828) så antar jag att de snor ihop sub-basen och fronthögtalarnas ledare innan den stoppas in i receivern Det står nämligen något om att endast en kabel per "kopplingsställe" i manualen för receivern som gör mig konfunderad.

Skall både hög och låg input användas samtidigt eller bara den ena?

Redigerat av Ibymafayhas, 02 July 2013 - 18:23.

Postad 02 July 2013 - 18:52

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

• 1742 inlägg
  • 0

Skall både hög och låg input användas samtidigt eller bara den ena?

Använd bara en. Ska du köra med sub igång hela tiden eller bara vid film?

Postad 02 July 2013 - 20:03

Ibymafayhas
  • Ibymafayhas
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0

Använd bara en. Ska du köra med sub igång hela tiden eller bara vid film?

Tanken är att endast användas vid film/serier och kanske till TV-spel. Blir att använda RCA då, tack!

Postad 03 July 2013 - 12:21

macman
  • macman
  • Beroende

• 1078 inlägg
  • 0
Precis som på REL s subbar ska både hög och låg input användas samtidigt samt frontarna ska ställa som large, läs i manualen!

http://www.bkelec.co... MK2 MANUAL.pdf

Postad 03 July 2013 - 21:02

Ibymafayhas
  • Ibymafayhas
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0

Precis som på REL s subbar ska både hög och låg input användas samtidigt samt frontarna ska ställa som large, läs i manualen!

http://www.bkelec.co...K2%20MANUAL.pdf

Det som gör mig ordentligt konfunderad är att subens manual säger att man skall koppla in den i en receiverns uttag som går till högtalarna, medan manualen säger att man absolut inte får ha två kablar som går in i samma uttag för då skadas receivern.

Kan någon beskriva vad jag missat vore jag tacksam för jag har inte råd att bränna hela systemet.

Postad 03 July 2013 - 22:11

macman
  • macman
  • Beroende

• 1078 inlägg
  • 0
Please Note that high and low level connections can be used at the same time if required. This has the advantage of being able to connect up a Hi-Fi and AV system simultaneously.

Från manualen.

Är du osäker så glöm det.
Jag har en rel och kör låg o högnivå samtidigt i alla fall, funkar super..

Redigerat av macman, 03 July 2013 - 22:13.

Postad 04 July 2013 - 08:10

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

• 1742 inlägg
  • 0

Please Note that high and low level connections can be used at the same time if required. This has the advantage of being able to connect up a Hi-Fi and AV system simultaneously.

Från manualen.

Är du osäker så glöm det.
Jag har en rel och kör låg o högnivå samtidigt i alla fall, funkar super..

Vad händer om man kör med front = large och sub = yes, då kommer det ju konstant signal in till den från båda ingångarna vad man än spelar (i stort sett), vilken väljer den då?

Postad 04 July 2013 - 08:49

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

• 4251 inlägg
  • 0

Vad händer om man kör med front = large och sub = yes, då kommer det ju konstant signal in till den från båda ingångarna vad man än spelar (i stort sett), vilken väljer den då?

Går det ens att ställa in Front - Large och Sub - Yes ?

I min receiver så är det antingen eller vad jag har sett.

Postad 04 July 2013 - 08:59

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

• 2014 inlägg
  • 0
Ja, det går i en del system. Ibland kan man då ställa subwoofern i läge yes/no/both (kallas ibland plus eller extended bass). Då skickas basfrekvenserna till både frontarna och subben.

Normalt sett med large och sub så delas frontarna inte alls, utan all information i L/R går till dem och LFE-spåret går till subben. På material utan lfe-spår är subben tyst.

Postad 04 July 2013 - 09:05

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

• 1742 inlägg
  • 0

Går det ens att ställa in Front - Large och Sub - Yes ?

I min receiver så är det antingen eller vad jag har sett.

Ja, jag kan göra det i min.

Postad 04 July 2013 - 09:55

macman
  • macman
  • Beroende

• 1078 inlägg
  • 0

Min Rel är inkopplad till högnivå parallellt på högtalarutgångarna och samtidigt på .1 utgången. Högnivåingången har ställbar delningsfrekvens samt gain, och lågnivåingången har ställbar gain ( får från förstärkaren upp till 120 Hz ). Högnivådelning på subben är ställd på 30 hz, dvs subben fyller ut frontarna i botten. Fördelen är att subben fyller ut även vid tex pure direct mm.
Denna koppling är speciell för rel och jag antar bk ( manualen säger så )
Subben är konstruerad för att funka med signal på bägge ingångarna samtidigt. Min Rel har även en stereo lågnivåingång och den ska inte användas samtidigt som högnivåingången.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.