Den nya konsolgenerationes bruk av kamera och mikrofon i vardagsrummet
166 svar till detta ämne
Postad 10 June 2013 - 09:34
Unregisteredf2a7f9fd
-
Unregisteredf2a7f9fd
-
Mästare
-
-
3989 inlägg
Är det konstigt att folk är paranoida? Nyheter om sån här skit hela tiden...
Nej det är inte konstigt men det har inget specifikt med XBOne att göra utan denna tråd skulle som jag sa tidigare kunna ligga i Off-topic delen då detta knappast kan vara ngn nyhet för de flesta.
Postad 10 June 2013 - 14:31
Unregisteredb92a947c
-
Unregisteredb92a947c
-
Forumräv
-
-
702 inlägg
Nej det är inte konstigt men det har inget specifikt med XBOne att göra utan denna tråd skulle som jag sa tidigare kunna ligga i Off-topic delen då detta knappast kan vara ngn nyhet för de flesta.
Handlar inte tråden om X1 och PS4 och dess kameror, mikrofoner och möjligheter att också ansluta sig till telefoner? Varför då inte lägga XBOne i fittnes (off-topic) eller TV-delen då? Inte för att det bry mig var den hamnar men jag tycker det är bra information för människor.
Postad 10 June 2013 - 14:37
Unregisteredb92a947c
-
Unregisteredb92a947c
-
Forumräv
-
-
702 inlägg
Tycker fortfarande är väldigt konstigt att du inte ser problem med din mobil men väldigt många problem med Xbone.
Du säger att du får lita på telefonoperatörerna, och visst, men du har ingen insyn.
Du säger du kan testa mobilen, men sanningen är att du inte vet då saker fortfarande kan ligga utan för OS (vilket är det enda du kan testa). Ja detta skulle komma fram rätt snabbt, men på samma vis hade detta kommit fram med Xbone lika snabbt.
Skulle Xbone hela tiden filma dig och skicka den infon så skulle det märkas från dag 1 och bli ett problem för Microsoft.
Men att det är som hassesolo säger tror jag definitivt, Skype är likt telefoner och mobiler avlyssnade.Men det är som sagt rätt öppen och klar trafik som du medvetet "utsätter" dig för.
Jag försöker att förklara då. En modern telefon är någolunda öppen för många att skriva program för, testa, analysera. Är en telefon dessutom rootad så blir det lite lättare. Det finns en uppsjö av märken och tre stora OS för smartphone och det gör att inte en eller två är måltavla. Jag vet inte hur Xbone blir men jag antar att det blir mycket sluten och bara vissa utvecklare har tillgång och dom är intresserad av att göra spel och inte testa säkerhet. Hade det bara funnits två tillverkare av TV, bärbara och mobiler eller två operatörer så hade jag tyckt det varit ett problem också. Problemet jag ser med Xbone och även med PS4 är den centrala placeringen i vardagsummet där den kan fungera som en hub med bra kapacitet inte bara för normala spel och mediaktivitet. Man har en fast kamera och mikrofon som tillverkaren kräver installerad (inte säkert att PS4 har detta krav) och som alltid lyssnar. Tillsammans med mobiler som följer en blir det ju en perfekt hub även för skumma saker. För övervakning behövs inget trafik av videodata, det analyseras ju på plats och taggas och sänds över i mycket små packet och är det något skumt man pysslar med så kan man alltså flaggas och myndigheter varnas (jobb,körkort,försäkringar,visumproblem). Nåja, övervakning händer tydligen i USA så jag vet inte varför du inte tycker att ytterligare en enhet man köper är ett problem då den också måste ha kamera och mic. Hade inte kravet funnits att den alltid är installerad så hade det varit bättre men tvånget gör det ju oemotståndligt att försöka missbruka för många där ute. Det som hänt nu i USA är ju bra och folk kanske för upp ögonen men förmodligen glöms det snabbt. Du tycker inte det är ett problem med alla prylar omkring dig, jag tycker att det börjar bli ett problem med alltför mycket av dessa kameror och mikrofoner man får allt mindre kontroll över. Det största problemet är egentligen att så många inte bryr sig - men det är väl kul med överaskningar när den dagen kommer. Störst problem blir det väl för regimkritiker, politiker, journalister och liknande med alla dessa enheter och all lagrad metadata. Anser att senaste läcka är ett tecken på att Xbone inte kan ses som problemet då problemet redan är här.
Förstår inte, ska vi ropa hurra?
Postad 10 June 2013 - 14:45
MrSpokk
-
MrSpokk
-
Guru
-
-
4194 inlägg
Ännu en tråd på ett "grannforum" https://www.flashback.org/t2151764 som berör samma ämne.
Postad 10 June 2013 - 15:01
Unregisteredf2a7f9fd
-
Unregisteredf2a7f9fd
-
Mästare
-
-
3989 inlägg
Man har en fast kamera och mikrofon som tillverkaren kräver installerad (inte säkert att PS4 har detta krav) och som alltid lyssnar.
Som säkert 95% i dessa trådar redan har hemma (eller iaf inom kort) iom smarttvs . Varför har inte denna diskussion blossat upp i ngn tvtråd utan bara när det gäller Microsofts xbox tror du?
Redigerat av Unregisteredf2a7f9fd, 10 June 2013 - 15:04.
Postad 10 June 2013 - 15:10
Unregisteredb92a947c
-
Unregisteredb92a947c
-
Forumräv
-
-
702 inlägg
Som säkert 95% i dessa trådar redan har hemma (eller iaf inom kort) iom smarttvs . Varför har inte denna diskussion blossat upp i ngn tvtråd utan bara när det gäller Microsofts xbox tror du?
Som är satta att se ut över rummet med en känslig mikrofon som är gjord för att ta upp ljud på avstånd och analysera kommandon? Tv? har alla tv-apparater nu mikrofon och kamera? Xbox One har det ju som tvång att installera om man nu vill ha boxen. Vi får väl se inatt om PS4 har samma krav med sin kamera.
Redigerat av Unregisteredb92a947c, 10 June 2013 - 15:13.
Postad 10 June 2013 - 15:20
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
Jag försöker att förklara då. En modern telefon är någolunda öppen för många att skriva program för, testa, analysera. Är en telefon dessutom rootad så blir det lite lättare. Det finns en uppsjö av märken och tre stora OS för smartphone och det gör att inte en eller två är måltavla. Jag vet inte hur Xbone blir men jag antar att det blir mycket sluten och bara vissa utvecklare har tillgång och dom är intresserad av att göra spel och inte testa säkerhet. Hade det bara funnits två tillverkare av TV, bärbara och mobiler eller två operatörer så hade jag tyckt det varit ett problem också.
1. En av de största leverantörerna av smarta mobiler har ett exakt lika stängt system som Xbone - Apple. Egen mjukvara och egen hårdvara. 2. Oavsett vad så vet du fortfarande inte om Samsung eller Apple har Ex-OS funktioner som körs parallellt med det inbyggda OS funktionen. 3. Apples egna struktur är betydligt större än vad Xbone kommer någonsin vara så deras produkter är en betydligt mer intressant måltavla för hackers. Även om hur slutna systemen är (Varesig Xbone eller en iPhone) så måste information tas ut. På en Xbone kommer det vara extremt lätt att se om där förekommer intensiv kommunikation ut mot nätet även i stand by. Skulle Microsoft haft en 24/7 spaning på dig i din TV soffa Tillsammans med mobiler som följer en blir det ju en perfekt hub även för skumma saker. För övervakning behövs inget trafik av videodata, det analyseras ju på plats och taggas och sänds över i mycket små packet och är det något skumt man pysslar med så kan man alltså flaggas och myndigheter varnas (jobb,körkort,försäkringar,visumproblem).
Intressant att du redan vet hur det kommer funka. För någon aktiv sniffning skulle inte upptäcka detta om det gjordes lokalt? Du inser väl att Microsoft skulle får extrema juridiska problem om det kommer fram att allt du gör spelas in lokalt, analyseras lokalt och sen skicka vidare utan medgivande. Nåja, övervakning händer tydligen i USA så jag vet inte varför du inte tycker att ytterligare en enhet man köper är ett problem då den också måste ha kamera och mic. Hade inte kravet funnits att den alltid är installerad så hade det varit bättre men tvånget gör det ju oemotståndligt att försöka missbruka för många där ute.
Än en gång, du tar uppe ett problem som redan finns. Problemet ligger inte i Microsoft eller i Xbone utan på myndigheter. Du är redan övervakad med din mobil, varför har du den fortfarande då om du tycket det är ett problem? Du är redan övervakad på din dator som du nu antagligen är inne på detta forumet med, varför använder du den då om du tycker det är ett problem? Det som hänt nu i USA är ju bra och folk kanske för upp ögonen men förmodligen glöms det snabbt. Du tycker inte det är ett problem med alla prylar omkring dig, jag tycker att det börjar bli ett problem med alltför mycket av dessa kameror och mikrofoner man får allt mindre kontroll över.
Än en gång, jag har INTE sagt att det inte är ett problem men jag förstår inte hur du kan gå runt och försvara mobiloperatörer och mobiltillverkare genom att "de förhoppningsvis följer lagen" eller "deras system inte är så slutna" och se snöa in dig att Xbone kommer vara problemet? Att stå och kalla Xbone för vargen när du står och håller i en mobil och skriver vid en dator - det är den logiken jag inte kan förstå. Jag ser problemet, men jag är också en som väger upp nyttan mot konsekvensen. Samtidigt anser jag inte att det är tillverkarnas fel utan att det är ett demokratiskt problem som staterna står för. Av samma anledning som Samsung inte gör mobiler för att övervaka dig så har inte Microsoft kameran där för att övervaka dig.
Postad 10 June 2013 - 15:24
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
Som är satta att se ut över rummet med en känslig mikrofon som är gjord för att ta upp ljud på avstånd och analysera kommandon? Tv? har alla tv-apparater nu mikrofon och kamera? Xbox One har det ju som tvång att installera om man nu vill ha boxen. Vi får väl se inatt om PS4 har samma krav med sin kamera.
Men där är INGET tvång. Du har en helt naturlig frihet att köpa en Xbox One Du har en helt naturlig frihet att köpa en mobil Du har en helt naturlig frihet att koppla upp din dator mot Internet Du har en helt naturlig frihet att använda Hotmail/GMAIL eller annan mail I alla exemplen, och många fler, så riskerar du att bli övervakad. Vill du inte det, så kan du välja att stå utanför det uppkopplade samhället men det kommer bli svårt. Varför går du runt med en mobil när du är så rädd att vara övervakad? Är du rädd för vad du gör i soffan men inte vad som sägs i dina samtal? dina sms? din mail? din gps position? dina samtal där du har mobilen nära?
Postad 10 June 2013 - 16:01
Unregisteredb92a947c
-
Unregisteredb92a947c
-
Forumräv
-
-
702 inlägg
1. 2. 3. och igen, fler utvecklare som har mer tillgång och säkerhet som intresse. Skulle Microsoft haft en 24/7 spaning på dig i din TV soffa
Nej jag tror inte Microsoft är intresserad annat än för marknadsföring men att möjligheten finns räcker för att få det att kännas olustigt och det är ju just det frågan handlar om, är det olustigt eller ej med en kamera mitt i rummet som glor på en. En annan fråga är ju hur långt får dom gå men det hör inte hemma här. Intressant att du redan vet hur det kommer funka. För någon aktiv sniffning skulle inte upptäcka detta om det gjordes lokalt? Du inser väl att Microsoft skulle får extrema juridiska problem om det kommer fram att allt du gör spelas in lokalt, analyseras lokalt och sen skicka vidare utan medgivande.
Det är små datamägnder det handlar om och inga videoströmmar (det är mer aktuellt för hackade maskiner i så fall vilket är mindre trolig men möjligt). Microsoft eller andra behöver inte få några problem om dom får immunitet för att delta. Sen är ju problemet vad du eller andra framför konsolen ger tillåtelse till. Kan man motstå något alldeles specielt som är gratis om man deltar i just den undersökningen, kommer man att läsa det finstilta? Naturligtvis gäller det andra enheter också men varför inte valfri användning av kinect så slipper vi en del av problemen där åtminstone. Än en gång, jag har INTE sagt att det inte är ett problem men jag förstår inte hur du kan gå runt och försvara mobiloperatörer och mobiltillverkare genom att "de förhoppningsvis följer lagen" eller "deras system inte är så slutna" och se snöa in dig att Xbone kommer vara problemet?
Nej, jag har inte snöat in på Xbox men den kommer att kunna bli en del av problemen eftersom kamera och mikrofon är obligatoriskt. Det finns fler alternativ vad det gäller mobiler, datorer och operatörer, få kommer att sälja 200 miljoner+ enheter. Att stå och kalla Xbone för vargen när du står och håller i en mobil och skriver vid en dator - det är den logiken jag inte kan förstå.
Som jag tidigare sagt, jag och andra har större kontroll över dessa och det är det som är logiken. Polis, militär och andra myndigheter kräver att få många av dessa enheter och OS säkerhetsklassade och jag antar att en leksak i vardagsrummet inte får samma krav. Av samma anledning som Samsung inte gör mobiler för att övervaka dig så har inte Microsoft kameran där för att övervaka dig.
Givetvis inte, det är helt upp till lagar i olika länder och vad dess myndigheter kräver av Microsoft och andra. Sen kan man ju undra vad man kan kalla övervakning eller analys. Om det sker i marknadsföringssyfte är det väl oskyldigt med väl irriterande och olustigt.
Postad 10 June 2013 - 16:18
Unregisteredf2a7f9fd
-
Unregisteredf2a7f9fd
-
Mästare
-
-
3989 inlägg
På samsungs senaste smart tvs så är det obligatoriskt med kamera och mic och du har inte en susning om vad dom spelar in eller inte. Den är på min tv till för att ta emot mina röstkommandon och analysera mina rörelser om jag så spelar angry birds eller bara byter kanal. Är du lika anti mot denna trend ang smarttvs som redan är här och säljer i miljoner ex? Antagligen har nog de flesta tv som säljs i år också kamera och mic. Analysera kommandon via Kinect vet jag inte vad man har för nytta av i spionerisyfte (kanske om man vill se hur många handikappade som spelar eller nazister som heilar kanske :-/ men i övrigt njaej).
Postad 10 June 2013 - 16:43
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
Det är små datamägnder det handlar om och inga videoströmmar (det är mer aktuellt för hackade maskiner i så fall vilket är mindre trolig men möjligt). Microsoft eller andra behöver inte få några problem om dom får immunitet för att delta. Sen är ju problemet vad du eller andra framför konsolen ger tillåtelse till. Kan man motstå något alldeles specielt som är gratis om man deltar i just den undersökningen, kommer man att läsa det finstilta? Naturligtvis gäller det andra enheter också men varför inte valfri användning av kinect så slipper vi en del av problemen där åtminstone.
Nej de kommer inte kunna få någon immunitet i detta. Du måste skilja på aktiv skickade till tredjepart i ett tredjeparts land - T ex om du väljer att köpa på Amazon USA och fyller i uppgifterna från Sverige så är du utom svenskt skydd. Men skulle en Xbox One, som är hårdvaran, skulle aktiv spela in och lokalt analysera data så är det en sak som sker på Svensk mark och därmed lokalt olagligt. Detta gör att man lokalt kan bedriva juridiska åtgärder mot själva hårdvaran. Detta skulle isf behöva ske med väldigt tydligt samförstånd med användaren, vilket jag tror även det är juridiskt svårt. Finstilta saker är inte applicerbara. Så som sagt, just den här tanken en del har fått att de kommer konstant bli filmade av Kinect kan man nog hoppa. Dock kommer allt du aktiv gör över Live (där till Skype) vara lika lätt för amerikanska myndigheter att komma åt som med Apple/Facebook/Twitter/Google med mera.
Postad 10 June 2013 - 16:53
Unregisteredb92a947c
-
Unregisteredb92a947c
-
Forumräv
-
-
702 inlägg
Men där är INGET tvång.
Du har en helt naturlig frihet att köpa en Xbox One Du har en helt naturlig frihet att köpa en mobil Du har en helt naturlig frihet att koppla upp din dator mot Internet Du har en helt naturlig frihet att använda Hotmail/GMAIL eller annan mail
I alla exemplen, och många fler, så riskerar du att bli övervakad. Vill du inte det, så kan du välja att stå utanför det uppkopplade samhället men det kommer bli svårt.
Varför går du runt med en mobil när du är så rädd att vara övervakad? Är du rädd för vad du gör i soffan men inte vad som sägs i dina samtal? dina sms? din mail? din gps position? dina samtal där du har mobilen nära?
Jag skrev "om man nu vill ha boxen". Om barnen tjatar på mamman så köper hon kanske till slut. Det är väl det detta går ut på att upplysa människor så kan dom sen göra sitt val. Du förstå att det är en högkänslig mikrofon i kinect och förmodligen en bra kamera som kan göra ansiktsigenkänning i dåligt ljus? Mobilen kan jag lätt lägga undan, jag kan skicka krypterade email om jag nu måste vara så förbannat hemlig. Jag har ju sagt att jag har relativ bra kontroll på min telefon och mina datorer. Att sen någon lik förbannat lyckas så är det inte hela värden, jag har ingen information av värde som jag skulle lämna ut på det viset. Men jag behöver inte dessa möjligheter på en konsol där jag bara vill spela. Jag är intresserad av kinect och Xbox One och kommer förmodligen senare att köpa en bara för att testa men nätkabelt åker ju ur då den inte används och det mesta av spelande blir väl då på PS4 antar jag. Eller så får jag göra som mina barn och gå över helt till PC. På samsungs senaste smart tvs så är det obligatoriskt med kamera och mic och du har inte en susning om vad dom spelar in eller inte. Den är på min tv till för att ta emot mina röstkommandon och analysera mina rörelser om jag så spelar angry birds eller bara byter kanal. Är du lika anti mot denna trend ang smarttvs som redan är här och säljer i miljoner ex?
Antagligen har nog de flesta tv som säljs i år också kamera och mic.
Analysera kommandon via Kinect vet jag inte vad man har för nytta av i spionerisyfte (kanske om man vill se hur många handikappade som spelar eller nazister som heilar kanske :-/ men i övrigt njaej).
Nej jag har inget behov av kamera i tv:n och där har man fortfarande ett stort val och utbud. I Xbox One är det en bra funktion som jag förstår att man kan ha kul och nytta med. Jag vill bara inte att det ska vara obligatoriskt för då faller en del av det onda syftet och man får ett val om man nu gärna vill köpa en Xbox One. Marknadsföringsyfte, statistik, NSA, FRA vad du vill, jag säger bara att möjlighten finns. Jag tycker jag skriver samma saker om och om igen så jag tror det är bra just nu. Jag hade liknande tjaft i annat ämne på ett annat ställe om ADHD och att man skulle vara försiktig med att få sina barn diagnostiserade i onödan för det kan bli problem i framtiden med körkort och försäkringar. Som att prata med väggar, det går bara inte att förklara, det kanske är mig det beror på vad vet jag. Vad det gäller körkort så måste nu ungdomar med ADHD ha ett läkarintyg för att få ett körkortstillsånd. Allt registreras och lagras snart i det "goda" syftet. Ska intressera mig för E3 nu istället.
Postad 10 June 2013 - 19:40
Unregistered5deb0b1d
-
Unregistered5deb0b1d
-
Guru
-
-
4329 inlägg
Nej, jag har inte snöat in på Xbox men den kommer att kunna bli en del av problemen eftersom kamera och mikrofon är obligatoriskt. Det finns fler alternativ vad det gäller mobiler, datorer och operatörer, få kommer att sälja 200 miljoner+ enheter.
Det såldes 1,75 miljarder telefoner förra året. Samsung sålde 384 miljoner telefoner förra året (53% smartphones) och Apple 130 miljoner.
Postad 10 June 2013 - 19:59
Unregisteredb92a947c
-
Unregisteredb92a947c
-
Forumräv
-
-
702 inlägg
Jo jag vet, jag skrev få.
Postad 10 June 2013 - 20:14
Unregistered5deb0b1d
-
Unregistered5deb0b1d
-
Guru
-
-
4329 inlägg
Jo jag vet, jag skrev få.
Hur tänker du då? Samsung, Nokia, Apple, ZTE, LG Electronics, Huawei Technologies, TCL Communication, Motorola, HTC, Research In Motion Ingen av dessa tillverkare har sålt mindre än 70 miljoner telefoner på två år. Finns ingen konsol som kommer komma i närheten av de siffrorna. Enskilda modeller kommer inte sälja större mängder då tillverkarna hela tiden pumpar ut nya telefoner. Men marknaden för att övervaka folk via telefon är oändligt mycket större för telefoner än för spelkonsoler. Så hur menar du när du skriver Det finns fler alternativ vad det gäller mobiler, datorer och operatörer, få kommer att sälja 200 miljoner+ enheter.
Android har sålt mer än 200 miljoner enheter i år, IOS har gjort det på två år. Så skall man oroar sig om övervakning så är det väl dessa system som oroar mig mer.
Redigerat av Unregistered5deb0b1d, 10 June 2013 - 20:16.
Postad 10 June 2013 - 20:17
Unregisteredf2a7f9fd
-
Unregisteredf2a7f9fd
-
Mästare
-
-
3989 inlägg
Som att prata med väggar, det går bara inte att förklara
I know the feeling.
Postad 10 June 2013 - 20:31
Unregisteredb92a947c
-
Unregisteredb92a947c
-
Forumräv
-
-
702 inlägg
Det är olika modeller och olika versioner av OS. Självklart kan väl mobiltelefoner vara ett problem också som en del kändisar i england tex. fått känna av. XBox One och PS4 kommer att sälja med samma hårdvara och samma updaterade os under lång tid så det är det som gör det intressant förutom en central plats i hemmet. Det jag tycker illa om att det blir bara mer och mer enheter som egentligen inte behöver kamera och mikrofon som har det och som man dessutom inte kan välja bort fysiskt. Jag är medveten om alla andra möjliga obehag via mobiler, google, gps och allt vad det kan vara men jag oroar mig inte mycket för stunden i alla fall. Hade jag bott i Egypten eller Saudi Arabien och jobbat som journalist så skulle jag nog oroa mig mer. I know the feeling.
Det är ju kul att du är intresserad i alla fall  även om vi tycker olika.
Postad 10 June 2013 - 20:43
Unregistered5deb0b1d
-
Unregistered5deb0b1d
-
Guru
-
-
4329 inlägg
Det är olika modeller och olika versioner av OS.
Finns 800 miljoner användare av andriod, 55% av dem har Android 4.0-4.2
Postad 10 June 2013 - 20:51
Unregisteredb92a947c
-
Unregisteredb92a947c
-
Forumräv
-
-
702 inlägg
Ja, i olika enheter med olika möjligheter från olika tillverkare och som använder en mängd olika operatörer. Jag vet inte riktigt vart du vill komma med detta?
Postad 10 June 2013 - 22:07
Unregistered5deb0b1d
-
Unregistered5deb0b1d
-
Guru
-
-
4329 inlägg
Hårdvaran, vem som tillverkar telefonen eller datorn är ju rätt så ointressant, det är vad mjukvara gör med den som oroar eller hur?
Om man skall oroa sig för övervakning så borde man oroa sig mer för vad Google har i Android snarare än vad MS har i Xbox One. Eller vad MS har i Windows 7 eller 8. För de säljer betydligt fler än +200 miljoner.
Postad 10 June 2013 - 22:21
Unregisteredb92a947c
-
Unregisteredb92a947c
-
Forumräv
-
-
702 inlägg
Mjukvaran i windows är kollad av säkerhetsföretag, ett krav i många verksamheter. Google och Android har en hel del brister i säkerheten men det är en relativt öppen plattform med mångas ögon på och en del verktyg för. Konsoler kommer nog inte många företag att bry sig om att kräva någon säkerhetsanalys av och det lär väl inte finnas några verktyg jag kan använda.
Postad 11 June 2013 - 06:45
izikiel
-
izikiel
-
Veteran
-
-
2254 inlägg
mycket kommer, lär, eventuellt osv  Tills det är fastställda fakta kan man bara spekulera i vilket fall
Postad 12 June 2013 - 11:45
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
Jag skrev "om man nu vill ha boxen". Om barnen tjatar på mamman så köper hon kanske till slut. Det är väl det detta går ut på att upplysa människor så kan dom sen göra sitt val.
Du förstå att det är en högkänslig mikrofon i kinect och förmodligen en bra kamera som kan göra ansiktsigenkänning i dåligt ljus? Mobilen kan jag lätt lägga undan, jag kan skicka krypterade email om jag nu måste vara så förbannat hemlig. Jag har ju sagt att jag har relativ bra kontroll på min telefon och mina datorer. Att sen någon lik förbannat lyckas så är det inte hela värden, jag har ingen information av värde som jag skulle lämna ut på det viset. Men jag behöver inte dessa möjligheter på en konsol där jag bara vill spela.
"så är det inte hela värde" Men på en konsol är det helt plötsligt hel världen. Orädd för sin mobil men fasligt rädd för sin konsol. Har inget emot att du står upp för personlig integritet men du är väldigt obalanserad vad gäller din sin på risken att bli övervakad via din mobil kontra vad du tror risken är att bli övervakad av Xbox One. Kort sagt kan man säga: - Det som sker lokalt kan du ha hyfsat kontroll på - begrundat att du litar på hårdvaran - Det som sker över nätet kommer aldrig ha kontroll på - här är det tillit till myndigheter som gäller
Redigerat av PalmiNio, 12 June 2013 - 11:48.
Postad 12 June 2013 - 12:46
Unregisteredb92a947c
-
Unregisteredb92a947c
-
Forumräv
-
-
702 inlägg
"inte hela värden" då den inte har en högkänslig mikrofonuppsättning, kameror för olika typer av analys etc och ligger i byxan, jackan eller i bokhyllan. Va fan, har du klistrat fast din telefon i pannan?
Jag är medveten om riskerna med mobiler och annat också men jag behöver inte problemet på en konsol också. Du har fastnat i telefonfrågan trots att detta handlar om Xbox One men det är kanske det som är meningen. Operatörer har jag ingen som helst kontroll över varken med Xbox, PS4 eller telefon, jag kan dock kryptera min trafik i telefonen eller datorn som jag vill om jag nu behöver.
Om jag säger så här då, vad har jag mest möjlighet att kontrollera, min mobil eller dator jag har verktyg för och kan skriva program till eller en sluten konsol? Jag antar att du svarar ingen så varför fortsätta med detta trams. Läs inläggen jag skrivit, fattas något fyll på själv genom att tänka eller fråga någon kunnig inom säkerhet istället för jag finner ingen mening om att skriva samma sak om igen i oändlighet. Jag tog upp några punkter också istället för bara fråga om det var olustigt, det var ett misstag och nu måste jag fylla på med förklaringar och tekniska detaljer så jag spyr på det - jag är ingen expert på området bara mer intresserad och upplyst än andra. Egentligen bör jag inte läsa och skriva i tråden mer, jag får väl skylla dumheten på nyfikenhet.
Ledsen att jag upprörde med att vara nyfiken och att försöka sprida information om att dessa prylar också kan bli obehagliga då det gäller personlig integritet - kommer inte att hända igen och jag tror ingen annan här blir sugen heller i framtiden.
Postad 12 June 2013 - 12:50
izikiel
-
izikiel
-
Veteran
-
-
2254 inlägg
Jag kan ett standardsvar! Så länge man har rent mjöl i påsen behöver man väl inte oroa sig?
Postad 12 June 2013 - 12:54
sinnes
-
sinnes
-
Veteran
-
-
2237 inlägg
"inte hela värden" då den inte har en högkänslig mikrofonuppsättning, kameror för olika typer av analys etc och ligger i byxan, jackan eller i bokhyllan. Va fan, har du klistrat fast din telefon i pannan?
Jag är medveten om riskerna med mobiler och annat också men jag behöver inte problemet på en konsol också. Du har fastnat i telefonfrågan trots att detta handlar om Xbox One men det är kanske det som är meningen. Operatörer har jag ingen som helst kontroll över varken med Xbox, PS4 eller telefon, jag kan dock kryptera min trafik i telefonen eller datorn som jag vill om jag nu behöver.
Om jag säger så här då, vad har jag mest möjlighet att kontrollera, min mobil eller dator jag har verktyg för och kan skriva program till eller en sluten konsol? Jag antar att du svarar ingen så varför fortsätta med detta trams. Läs inläggen jag skrivit, fattas något fyll på själv genom att tänka eller fråga någon kunnig inom säkerhet istället för jag finner ingen mening om att skriva samma sak om igen i oändlighet. Jag tog upp några punkter också istället för bara fråga om det var olustigt, det var ett misstag och nu måste jag fylla på med förklaringar och tekniska detaljer så jag spyr på det - jag är ingen expert på området bara mer intresserad och upplyst än andra. Egentligen bör jag inte läsa och skriva i tråden mer, jag får väl skylla dumheten på nyfikenhet.
Ledsen att jag upprörde med att vara nyfiken och att försöka sprida information om att dessa prylar också kan bli obehagliga då det gäller personlig integritet - kommer inte att hända igen och jag tror ingen annan här blir sugen heller i framtiden.
Trevligt med någon som tänker lite längre än näsan räcker här faktiskt. Precis som du säger så har man betydligt mer kontroll över sin dator och mobil till skillnad från ett helt slutet system på en spelkonsol. Kan man inte se det så blir jag rädd för den personen.
Postad 12 June 2013 - 13:04
Unregisteredf2a7f9fd
-
Unregisteredf2a7f9fd
-
Mästare
-
-
3989 inlägg
betydligt mer kontroll över sin dator och mobil
Hoppas att ni skämtar när ni skriver ovan.
Postad 12 June 2013 - 14:25
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
Som sagt mest komiskt att du skriver upp Xbox One för att sen skriva ner Mobiler. Nu är det för att de har sämre Mic och lite sämre Kamera. Men att alla dina privata samtal går där igenom samtidigt berör dig inte? Eller alla sms? Kanske en hel del mail? Eller det faktum av att de flesta mobiler har GPS inbyggt? Du kan, vad jag vet, inte kryptera dina sms eller dina samtal med en mobil? Och vad hjälper det om den ändå spelar in utan att du vet det. Ja du får gärna fortsätta förklara dig eftersom du inte tycker mobilerna är samma sak. Precis som wmadoss anser jag den har lika lite / lika stor risk att göra privata intrång som all annan uppkopplad utrustning. Nej du har inte koll på din mobil eller din operatör och du kommer inte ha det med en Xbox One och Microsoft. Men i slutändan handlar det om rimlighet, tillit till företag och tillit till myndigheter. Men jag anser fortfarande det är trams att beklaga sig över "teoretiska" risker med en Xbox One i sitt vardagsrum när man har en smartphone i sitt vardagsliv. All ropa på vargen när man själv sitter på den största vargen är liksom konstigt. Sprid istället kunskapen om problemet med det uppkopplade samhället som sin helhet istället för att bara rikta fokus till 1 produkt. Trevligt med någon som tänker lite längre än näsan räcker här faktiskt. Precis som du säger så har man betydligt mer kontroll över sin dator och mobil till skillnad från ett helt slutet system på en spelkonsol. Kan man inte se det så blir jag rädd för den personen.
Fortfarande har du inte riktigt förklarat vilket kontroll du har på din mobil? Hur har du kontroll på din Internetleverantör? Din mobiloperatör? Skrämmande är hur man kan sitta och vara rädd för Xbox One när själv redan är uppkopplad via andra enheter. Nu tar jag för givet att du har en Android.
Postad 12 June 2013 - 14:31
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
Jag kan ett standardsvar! Så länge man har rent mjöl i påsen behöver man väl inte oroa sig? 
Argumentet faller på vem som får definiera "rent mjöl" Om det är vad du själv anser vara "rent mjöl" så är det långt ifrån verkligeheten. Sen är problemet större när väl övervakningssamhället är uppe och plötslighet kommer någon och tar spakarna som har en väldigt sen bild över vad "rent mjöl" är. Att vara aktiv inom vänsterrörelser kan tyckas vara "rent mjöl" enligt dig och mig men historien har visat att övervakning har skett.
Postad 12 June 2013 - 14:43
Great_Grumbledock
-
Great_Grumbledock
-
Forumräv
-
-
572 inlägg
Tyvärr fungerar det inte så i praktiken, all övervakning, oavsett skäl är av ondo. Den kan så lätt missbrukas och användas på helt andra sätt, och av helt andra personer. Bara för att Ms påstår att de inte ska "spionera" är det inget som hindrar valfri "högre politisk makt" från att göra detta, eller en skicklig hackergrupp som säljer allt vidare till högstbjudande. Givet vår regering är väl första målet att använda Kinect för att samla data omd e som är långtidssjukskrivna och liknande för att se om de fuskar  Sen är det fritt fram att gissa vad div. mer extrema partier skulle kunna använda datan till, eller företagen för den delen. det största problemet är att de kräver att Kinect ska vara inkopplad 24/7 för att du ska kunna spela, och att den ska kunna sända inspelad data via internet var 24:e timme (aka "DRM").
Postad 12 June 2013 - 14:49
Unregisteredf2a7f9fd
-
Unregisteredf2a7f9fd
-
Mästare
-
-
3989 inlägg
kunna sända inspelad data
Say what?
Postad 12 June 2013 - 15:23
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
det största problemet är att de kräver att Kinect ska vara inkopplad 24/7 för att du ska kunna spela, och att den ska kunna sända inspelad data via internet var 24:e timme (aka "DRM").
?? Den ska kolla några spelnycklar på konsolen med jämna mellanrum. Den ska inte spela in något och skicka något. Den ska kolla att Nyckeln för det Halo 99 som du installerat inte använd på 80 andra maskiner samtidigt.
Postad 13 June 2013 - 06:31
izikiel
-
izikiel
-
Veteran
-
-
2254 inlägg
Argumentet faller på vem som får definiera "rent mjöl"
Om det är vad du själv anser vara "rent mjöl" så är det långt ifrån verkligeheten. Sen är problemet större när väl övervakningssamhället är uppe och plötslighet kommer någon och tar spakarna som har en väldigt sen bild över vad "rent mjöl" är.
Att vara aktiv inom vänsterrörelser kan tyckas vara "rent mjöl" enligt dig och mig men historien har visat att övervakning har skett.
Jag vet, var rätt ironisk  , men ja, faller på vem som definierar såklart. tänkte mer på allt med fra och datalagringslagar hit och dit i samma veva.
Postad 13 June 2013 - 20:06
Unregisteredb92a947c
-
Unregisteredb92a947c
-
Forumräv
-
-
702 inlägg
Ja du får gärna fortsätta förklara dig eftersom du inte tycker mobilerna är samma sak.
Du får läsa mina inlägg igen. All ropa på vargen när man själv sitter på den största vargen är liksom konstigt.
Sprid istället kunskapen om problemet med det uppkopplade samhället som sin helhet istället för att bara rikta fokus till 1 produkt.
Så mobiltelefoner utesluter missbruk av alla andra enheter med kamera och mikronfon? Man ska alltså inte längre bry sig därför att mobiltelefoner finns? Pekskärm med kamera och mikrofon i kylskåpsdörren, kamera och mikrofon i väckarklockan, kamera och mikrofon överallt och vi ska inte bry oss? Jag tar upp problem med det uppkopplade samhället i andra sammanhang och platser, men man ska inte göra det med Xbox One här menar du? Om du bara läser trådtiteln så förstår du kanske att jag menar alla konsoler med kamera. Nu var ju Sony snäll att ge folk ett alternativ utan kamera och jag tackar dom för det och hoppas att Microsoft gör detsamma.
Postad 13 June 2013 - 22:13
Unregisteredf2a7f9fd
-
Unregisteredf2a7f9fd
-
Mästare
-
-
3989 inlägg
hoppas att Microsoft gör detsamma.
Det har dom redan gjort du behöver inte ha kinect på om du inte vill (ikopplad ja, på nej)
Redigerat av Unregisteredf2a7f9fd, 13 June 2013 - 22:13.
Postad 16 June 2013 - 10:51
Unregisterede32cf070
-
Unregisterede32cf070
-
Guru
-
-
5006 inlägg
Det är fler som inte gillar storebrorsamhällets framfart. 
Postad 18 June 2013 - 17:34
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
Tog mitt ansvar som gamer och forummedlem och åkte till FBI:s högkvarter för att få svar om Kinekt och XO...
De hänvisade tyvärr bara till presidenten och NSA.
Fan vart uppochner...
Postad 20 June 2013 - 07:10
MrSpokk
-
MrSpokk
-
Guru
-
-
4194 inlägg
Newsflash kring XBone: http://news.xbox.com/2013/06/updateAn internet connection will not be required to play offline Xbox One games – After a one-time system set-up with a new Xbox One, you can play any disc based game without ever connecting online again. There is no 24 hour connection requirement and you can take your Xbox One anywhere you want and play your games, just like on Xbox 360.
Postad 20 June 2013 - 07:23
Nattlorden
-
Nattlorden
-
Forumräv
-
-
553 inlägg
Otroligt vad det verkar svårt att komma fram till den enklaste lösningen... Vill man inte ha kamera/mikrofon på standby när man inte spelar - dra ur sladden - den är inte självförsörjande på el.
Postad 21 June 2013 - 15:40
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Solo: det är väl en självklarhet att det blir upp och ned. Du befinner dig ju på andra sidan jordklotet, klart som fan att du är upp och ner då!
Ja, man kunde ju iaf hoppas att du och din gedigna utbildning och reserfarenhet skulle ha koll på sånt.
Ja, jag skämtar
Redigerat av Zartok, 21 June 2013 - 15:41.
Postad 12 July 2013 - 06:15
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
Andranyhet på morgonekot idag: Microsoft och microsoftägda Skype har haft nära samarbete med amerikans underrättelsetjänst och har lämat ut även krypterad information. Det lär ju inte minska oron hos konsumenterna angående att sätta in en Microsoftkamera i hemmet direkt. http://www.guardian....ation-user-dataOtroligt vad det verkar svårt att komma fram till den enklaste lösningen... Vill man inte ha kamera/mikrofon på standby när man inte spelar - dra ur sladden - den är inte självförsörjande på el.
Det verkar ju som om XO inte går att använda om man rycker ur sladden till XO och vem vill behöva rycka ur och koppla i en sladd varje gång man skall sluta/börja ett spel?
Redigerat av hassesolo, 12 July 2013 - 08:03.
Postad 12 July 2013 - 07:12
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Oavsett om mobiler kan "spionera" eller ej så är det väl onödigt med fler produkter som kan utnyttjas på fel sätt?
Postad 12 July 2013 - 07:37
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
Andranyhet på morgonekot idag: Microsoft och microsoftägda Skype har haft nära samarbete med amerikans underrättelsetjänst och har lämat ut även krypterad information. Det lär ju inte minska oron hos konsumenterna angående att sätta in en Microsoftkamera i hemmet direkt. 
Det verkar ju som om XO inte går att använda om man rycker ur sladden till XO och vem vill behöva rycka ur och koppla i en sladd varje gång man skall sluta/börja ett spel?
Fast Skype = Telefon = Givet att de avlyssnas. Stor skillnad när man aktivt skickar eller pratar över Internet och att en kamera skulle styras remote utan att du själv valt det. Samma sak är det stor skillnad om du använder skype med mic och kamera på din dator än om din dator utan något program startat skickar din mic och kamera. Hade jag varit med i den illegala delen av världen hade jag utgått från att allt över nätet kontrolleras.
Redigerat av PalmiNio, 12 July 2013 - 07:38.
Postad 12 July 2013 - 07:43
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
Oavsett om mobiler kan "spionera" eller ej så är det väl onödigt med fler produkter som kan utnyttjas på fel sätt?
Då kommer du få det tufft framöver. Allt mer saker kopplas upp mot nätet, låt det vara din bil eller din TV. Den trenden lär knappast vända direkt. Uppkopplade samhället har sina fördelar men som du själv säger så öppnar det också till övervakning. Dock väljer majoriteten fördelarna framför nackdelarna då man själv inte anser sig vara av intresse för avlyssning.
Postad 12 July 2013 - 07:44
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
Det handlar inte så mycket om att vanligt folk verkligen kommer att övervakas av kinekt. Det handlar om folks oro över att eventuellt kunna övervakas.
Postad 12 July 2013 - 07:49
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
Du får läsa mina inlägg igen.
Så mobiltelefoner utesluter missbruk av alla andra enheter med kamera och mikronfon? Man ska alltså inte längre bry sig därför att mobiltelefoner finns? Pekskärm med kamera och mikrofon i kylskåpsdörren, kamera och mikrofon i väckarklockan, kamera och mikrofon överallt och vi ska inte bry oss?
Jag tar upp problem med det uppkopplade samhället i andra sammanhang och platser, men man ska inte göra det med Xbox One här menar du? Om du bara läser trådtiteln så förstår du kanske att jag menar alla konsoler med kamera. Nu var ju Sony snäll att ge folk ett alternativ utan kamera och jag tackar dom för det och hoppas att Microsoft gör detsamma.
Precis som du har ett val att inte köpa en Mobil så har du ett val att inte köpa en Konsol. Men vad jag tycker är konstigt är att folk frivilligt använder en mobil trots att man vet om att man avlyssnas men kan samtidigt inte acceptera att andra enheter som också är helt frivilliga att köpa också kan avlyssnas. Jag säger att det är en dubbelmoral att med sin mobil i handen oroa sig över övervakningssamhället då man helt frivilligt själv har valt att bli övervakad. Man ska bry sig! Absolut! Men det är inte enheternas fel, de som producerar dem gör det INTE i syfte att övervaka dig. Det är stater och dess institutioner som du ska vara arg mot. Tycker som sagt bara det är konstigt hur kritiken kan falla på 1 produkt precis som den är framtagen exakt för ett syfte att övervaka. Inte direkt så att Microsoft var först ut, eller sist för den delen. Ser inga av de som är upprörda i denna tråden vara förbannad i TV forumet om att High-End TV från Samsung inte har kamera som tillval. Kan det vara så att man, precis som en konsol, har möjligheten att inte köpa?
Postad 12 July 2013 - 07:53
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
Det handlar inte så mycket om att vanligt folk verkligen kommer att övervakas av kinekt. Det handlar om folks oro över att eventuellt kunna övervakas.
Håller med! Men det är precis som att 1984 kommer med Kinect. Alla surfplattor kommer med kamera och mic, ser ingen vara förbannad i dessa trådar över att man inte kan köpa en surfplatta utan detta som tillval? Lika så är det väl med laptops numera? Det uppkopplade samhället är i mångt om mycket frivilligt i det egna hemmet. Var är alla som rasar mot PSP Vita? Kamera och mic där, utan att man vill det eller ej.
Redigerat av PalmiNio, 12 July 2013 - 07:54.
Postad 12 July 2013 - 07:59
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
Folk ser inte micen och kameran i de andra produkterna och därför tänker de inte på dem, men kinektkameran stirrar dem rätt i ögonen. Det är där psykologin ligger.
Postad 12 July 2013 - 08:35
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
Folk ser inte micen och kameran i de andra produkterna och därför tänker de inte på dem, men kinektkameran stirrar dem rätt i ögonen. Det är där psykologin ligger.
Så e det väl samt en kombo av att Microsoft alltid varit ett mer svart får i folks ögon.
Postad 12 July 2013 - 08:48
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Å andra sidan så är betydligt färre mobiltelefoner uppkopplade mot ett bredband än var spelenheter ooch datorer är, så troligtvis så har inte mobilerna samma möjlighet qtt samla in och föra över data.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Spelkonsoler & PC-spel
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|