Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Blåsa liv i B&W CDM 7NT?

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 June 2013 - 12:21

Unregisteredb42cf0ff
  • Unregisteredb42cf0ff
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
Hej!

Går i uppgraderingstankar. Har B&W golvhögtalare CDM 7 NT (äldre modell) som jagt tycker saknar lite grunddrag. Använder i dagsläget en Denon förstärkare PMA 1500 AE och det funkar väl bra men det känns som att man måste skruva upp volymen väldigt högt för att musiken "ska få liv". Betyder detta att min förstärkare är för strömsvag?

Om så är fallet vad tycker ni jag ska kolla vidare på: använda PMA:n som förförstärkare och hitta ett slutsteg eller hitta en ny integrerad förstärkare. Tar tacksamt emot tips på vilka produkter ni kommer att tänka på. Gärna tips på beganade stärkare som jag bör hålla koll på.
Vad jag själv läst tidigare så verkar Rotel vara populärt tillsammans med B&W.

Tack för er hjälp!

/Om mod tycker detta ska in under köpråd för tråden flyttas/

Postad 07 June 2013 - 12:46

Unregistered77a7e886
  • Unregistered77a7e886
  • Veteran

• 1880 inlägg
  • 0
Här har du bra pris på nytt RB 1582 om du inte vill leta begagnat.

http://www.ebay.co.u...=item48448bebb3

Under 10k med frakt...

Redigerat av Unregistered77a7e886, 07 June 2013 - 12:49.

Postad 07 June 2013 - 13:45

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
Jag själv drev ett par cdm7nt för ett par år sedan med både marantz sr18 och bladelius thor2 och det funkade väldigt bra vill jag minnas.

Har du funderat något på akustik och dess inverkan?

Postad 07 June 2013 - 19:37

ljudvåg
  • ljudvåg
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0
Oooooo.... CDM 7NT är trevliga! Hade ett par CDM 1NT tidigare och provlyssnade en del på CDM 7NT innan vägen tog mig till 805s istället.

Det kan finnas många skäl till att volymen måste upp för att få inlevelse. Effekten kan vara ett problem, men det finns många andra möjligheter. Akustiken har enorm inverkan och ett par dämpande akustiktavlor eller reflektorer kan ge en enorm effekt. I min rigg är problemet huvudsakligen att jag använder min DAC som försteg. Med ett separat försteg låter det mycket bättre på låg volym, men 50000 kr är mycket just nu... :-(

Tror hur som helst att du också kan få ett lyft genom att hitta en tyngre förstärkare. Många rekommenderar rotel till B&W. Är själv inte stormförtjust, men visst låter det bättre än det mesta. Skulle nog titta på en för+slutstegskombo för att få tillräckligt med sås och ett tillräckligt rent ljud (i fallet Rotel). Själv är jag helt såld på Hegel och tror att en H200 eller H300 skulle göra susen, men det är mycket pengar. H100 kanske skulle fungera, men det måste dina öron avgöra. Har inte så mycket erfarenhet av Bladelius och Primare, men de är populära och definitivt värda att provlyssna.

Postad 10 June 2013 - 07:31

Unregisteredb42cf0ff
  • Unregisteredb42cf0ff
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
Tack för alla kloka tankar!

robert293: akustiken har jag inte funderat på direkt eftersom jag har det väldigt svårmöblerat och öppet i vardagsrummet. Jag ska helt klart undersöka möjligheten för detta.

epinephrine: det slutsteget verkar riktigt intressant! Får lägga till det i önskelistan.

ljudvåg: 50 000 kr är alltid mycket pengar :D . Får se om jag hittar någon affär i nv-skåne där jag kan få låna hem lite produkter kanske. Som du säger måste ju öronen avgöra.

Postad 10 June 2013 - 07:57

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
Akustik fix kommer absolut ge dig betydligt mer prestanda än ett förstärkarbyte (denonen är knappast dålig), bara att få bort efterklangen kan vara skillnaden mellan skit ljud och bra ljud oavsett vilka prylar man har.
Att lägga tex 5-6000kr på rummet är en riktigt bra invstering...fler borde göra detta, men visst det är inte lika roligt som prylar men de som fått uppleva skillnaden håller nog med mig till 100% tror jag.

Det finns enkla sett att fixa till det värsta...."stor" fluffmatta...tjocka-veckade gardiner...stora växter...fyllda bokhyllor...tavel absorbenter (finns snygga med motiv att köpa)....hörn absorbenter...diffusorer.

Redigerat av robert293, 10 June 2013 - 08:04.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.