Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Är högtalarna Yamaha NS-515F att rekommendera?

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 June 2013 - 20:01

Unregisteredb0c09c2c
  • Unregisteredb0c09c2c
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har tänkt skaffa ett par nya frontar till min receiver vid namn Yamaha RX-V740. Häromdagen fick jag syn på ett par begagnade Yamaha NS-515F till ett bra pris. Är det någon som har dessa i sin ägo som kan skriva ett par ord om dem, tro? Är de att rekommendera?

I övrigt tar jag gärna emot förslag på andra bra högtalare som man kan få runt tusenlappen begagnade.

Mycket tacksam för svar!

Postad 12 June 2013 - 17:55

Unregisteredb0c09c2c
  • Unregisteredb0c09c2c
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Ingen som har något att säga om dessa? :-)

Här är specs för den som känner sig manad dela med sig av en åsikt trots att den inte har någon erfarenhet av högtalarna:

https://www.prisjakt...ukt.php?e=12240

Postad 13 June 2013 - 06:56

Unregistered3891e39c
  • Unregistered3891e39c
  • Lärjunge

• 429 inlägg
  • 1
Min uppfattning är att man nästan aldrig skall förlita sig på vad andra tycker. Man skall bilda sig en egen uppfattning. För vissa låter en dynavoice challenger hur bra som helst och andra vill ha Focal Utopia.....

Hur man uppfattar att det låter är subjektivt och personligt. Därför spelar det mindre roll vad andra tycker, så bilda dig en uppfattning själv, det är ju det enda som räknas?

Postad 13 June 2013 - 08:44

Unregisteredb0c09c2c
  • Unregisteredb0c09c2c
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0

Min uppfattning är att man nästan aldrig skall förlita sig på vad andra tycker. Man skall bilda sig en egen uppfattning. För vissa låter en dynavoice challenger hur bra som helst och andra vill ha Focal Utopia.....

Hur man uppfattar att det låter är subjektivt och personligt. Därför spelar det mindre roll vad andra tycker, så bilda dig en uppfattning själv, det är ju det enda som räknas?

Jo, det förstås. Jag håller helt och hållet med dig om att det är min egna uppfattning av högtalarna som är viktigast. Dock kan ju alltid andras synpunkter och åsikter vara bra att höra också, så kan man utifrån det och ens egna tankar kring hur de låter bilda sig en uppfattning. Jag är bland annat inte hundra på hur "bra" högtalarna är enligt specifikationerna listade på Prisjakt, heller.

Passar på att ställa dig en annan fråga, nu när du ändå hittat till min tråd. Tror du att min receiver (Yamaha RX-V740RDS) skulle passa bra ihop med dessa högtalare och kunna driva dem utan problem?

Postad 13 June 2013 - 09:40

Unregistered3891e39c
  • Unregistered3891e39c
  • Lärjunge

• 429 inlägg
  • 0
Det är ju såklart beroende på preferenser, men det kan väll tyckas vara en OK matchning. Högtalarna i sig är inte allt för trögdrivna, och din reciever bör driva dom relativt bra. Men är det 2-kanal du skall köra hade jag kanske valt något annat, men det är jag det! Det kanske passar skitbra för dig :-)

Postad 13 June 2013 - 09:42

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

Japp. Gillar man ljudet är högtalarna bra. Så enkelt är det faktiskt.

Postad 13 June 2013 - 09:42

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 1
En tusenlapp för dom är för mycket. Bjud 600.
Din stärkare kommer att funka utmärkt oavsett vilka högtalare du köper.
Enda skillnaden är hur högt du kommer att kunna spela. :)

Postad 13 June 2013 - 11:14

Unregisteredb0c09c2c
  • Unregisteredb0c09c2c
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0

Det är ju såklart beroende på preferenser, men det kan väll tyckas vara en OK matchning. Högtalarna i sig är inte allt för trögdrivna, och din reciever bör driva dom relativt bra. Men är det 2-kanal du skall köra hade jag kanske valt något annat, men det är jag det! Det kanske passar skitbra för dig :-)

Okej, det låter ju lovande. Jag får åka iväg och testlyssna dem så snart jag kan. :-)

Det är inte 2-kanal jag ska köra, utan 5.1. Dock börjar jag med att införskaffa ett par hyffsade frontar då det känns viktigast för mig att börja med. Dessutom tillåter ekonomin inte mer än så för tillfället.

Postad 13 June 2013 - 11:19

Unregisteredb0c09c2c
  • Unregisteredb0c09c2c
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0

En tusenlapp för dom är för mycket. Bjud 600.
Din stärkare kommer att funka utmärkt oavsett vilka högtalare du köper.
Enda skillnaden är hur högt du kommer att kunna spela. :)

Jo, jag hade allt tänkt försöka pruta ner priset lite. Förutsatt att jag gillar vad jag hör när jag provlyssnar dem, annars blir det ju såklart inget köp överhuvudtaget.

Ja, självklart. Förstärkaren far ju endast illa om det är för låg impedans på högtalaren för att den ska klara av 'et (vid relativt hög volym). Frågan var ju mer om stärkaren kommer att kunna prestera tillräckligt för att högtalarna ska må bra och så. Och om det är bra matchat. Men det verkar det ju vara :-)

Redigerat av Unregisteredb0c09c2c, 13 June 2013 - 11:23.

Postad 13 June 2013 - 12:40

Unregisteredb0c09c2c
  • Unregisteredb0c09c2c
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Tackar så innerligt för alla svar, hörrni!

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.