Postad 09 June 2013 - 17:30
Postad 09 June 2013 - 17:49
Spelaren är ju remdriven så första tipset är att byta rem om du inte gjort det nyligen. Kan vara att den slirar lite när du kör 12" på 45 rpm men att det går bra på lägre varv. Rem finns till bra pris hos William Thakker eller dyrare hos SvalanderHar en gammal technics sl-b210 som fungerar kanon på alla sätt och vis med de 33rpm skivor jag matat den med. Idag fyndade jag ett nytt inplastat ex av metallica ride the lightning, 45rpm från 2008. Problemet är att båda skivor, både a och b sidorna spelas upp fel trots rätt inställning på spelaren. Ljudet är "svajigt" dvs spelar i ojämn takt hela tiden, är det någon veteranare som har någon lösning?
Postad 09 June 2013 - 19:31
Tackar!
Postad 13 June 2013 - 07:56
Inte många LP-skivor som har varvtalet 45. Du får nog ändra i rubriken.
Majoriteten av LP- skivorna har absolut 33 1/3 RPM som varvtal men det har sen några år tillbaka faktiskt börjat bli ganska vanligt att nypressade LP- skivor har varvtalet 45 RPM (bl.a. den Metallica- platta han nämner). Så helt fel har inte trådskaparen...
Redigerat av GyroSE, 13 June 2013 - 07:58.
Postad 13 June 2013 - 09:48
Finns åtskilliga audiofilpressningar på lp som är 45 rpm.
Men då får man inte plats med så många låtar, eller får man det?
Redigerat av Unregistered1fef72f3, 13 June 2013 - 09:49.
Postad 13 June 2013 - 11:06
Precis, det är (i princip alltid vad jag vet) nya sk audiofilpressar det är frågan om men. Ett album som ges ut på 45 rpm brukar bestå av 2 skivor (om originalet är 1)Men knappast åtskilliga från tiden det begav sig. Typ 70-80 talet. Jag hade faktiskt ingen aning om att det är vanligare nu med 45 på LP-skivor. Men så har jag inte rört en skivspelare på 20 år. Faktum är att jag är lite sugen. Jag har några skivor hemma som skulle behöva sig en omgång. Innan jag köpte cd-spelare hade jag en bra remdriven Thoren-spelare. Där bytte man plats på remmen när det var dags att spela en singel...ha ha.
Men då får man inte plats med så många låtar, eller får man det?
Postad 17 June 2013 - 17:09
Postad 17 June 2013 - 18:07
Lurigt... Och bara på 45 rpm. Har du kollat att hastigheten är korrekt inställd (servicemanual finns på Vinyl Engine)? Tror dock inte det är problemet eftersom hastigheten svajar men det kan vara värt att kolla.Nu har jag fått hem och monterat en ny rem, som var något mindre slapp. I vilket fall berodde inte felet på remmen, felet kvarstår! Finns det något annat vanligt fel som kan orsaka problemet?
Strob-skivor finns också att ladda ner från Vinyl Engine, http://www.vinylengi...be-discs.shtml. Belyses med glödlampa som får 50 Hz via elnätet, alltså ej batterilampa (finns de som försökt)
slb210.png 88.66K
6 Antal nerladdningar
Postad 17 June 2013 - 18:12
http://www.vinylengi...pic.php?t=36329
http://www.fixya.com..._belt_but_still
Finns fler med samma problem som tycks vanligt för modellen.
Postad 17 June 2013 - 20:01
Tack igen för hjälpen! Frågan är bara vad som kan ha varit problemet?
Postad 17 June 2013 - 23:19
Kanske räckte det att skruva på poten för att bli av med eventuell oxid eller så petade du till nån dålig lödning. Kul att det fixade sig!Tackar så mycket för hjälpen... Läste igenom dina länkar, var beredd på att dra fram lödkolven och beställa delar. Nu plockade jag bara isär spelaren för att se svårighetsgraden på lödjobbet, stora fina punkter att jobba med efter att ha chippat nån gammal xbox. Kollade komponenterna enligt schemat, pillade lite på variabla resistorn för 45rpm vr102. Noterade vad de övriga komponenterna hette som verkade aktuella att byta i kretsen för 45rpm. Skruvade ihop grejerna för att kunna lyssna på 33rpm i väntan på delar. Startar spelaren som fortfarande står i 45rpm läge och hör att motorljudet plötsligt är lika jämt som på 33rpm läget, slängde på metallica plattan och voila! Perfekt ljud! Ibland har man flyt
Tack igen för hjälpen! Frågan är bara vad som kan ha varit problemet?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
11 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?