Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Från vitt vardagsrum till kolmila och åter...

56 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 06 april 2015 - 00:51

RoMe
  • RoMe
  • Användare

  • 156 inlägg
  • 0
Jag har funderingar på att försöka anpassa en del av vardagsrummet för projektor. Rummet är vitt och grått. När man sitter framför den 138" stora vita duken så är längdmåttet 427cm. Till vänster är det öppet mot de övriga delarna i det L-formade rummet med matplats, kök etc med alla dess fönster. Direkt till höger en vägg med två fönster.

Det jag är ute efter är att rummet ska förbli vitt, men vid filmtittande ska den biodelen av rummet bli så svart som möjligt.

Jag har just nu en något grandios idé om två motoriserade takskenor med en gemensam fjärrkontroll så att de alltid går parallellt med varandra och som löper från var sida om duken och bak mot projektorns placering mot bakre väggen. Sedan behövs ett enda stor svart tygstycke, drygt 4.5m långt och 2.4+3.3+2.4 m (sida+tak+sida) där takdelen spänns upp av de parallella skenorna. Hela konstruktionen kräver parallell förflyttning av tyget för att taktyget ska spännas upp. När konstruktionen är i sitt ena ändläge är det alltså som en svart tunnel. I sitt andra ändläge som ett stort, svart, fluffigt upp- och nervänt U runt duken.

Jag antar att fler än jag har haft liknande småroliga idéer. Hur gjorde ni? Blev det bra? Och blev det enkelt att använda när det behövs? Och havererar ljudet i tygtunneln totalt?

Och var hittar jag lämpligt svart tyg som är hyggligt tunt, följsamt och ändå ljustätt? Gärna tillgängligt i stora mått.

Alla tips mottages tacksamt!

Mvh/rome

#2

Postad 06 april 2015 - 08:31

Biomax
  • Biomax
  • Veteran

  • 1 870 inlägg
  • 0
Googla finns massor http://www.skapamer....yg-svart-150-cm

#3

Postad 06 april 2015 - 08:54

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Nu vet jag inte hur du har placerat högtalarna och om du tänkt ha dom bakom tyget? Scenmolton skulle annars kunna vara ett alternativ till mörkläggning av väggarna men risken finns att du överdämpar dom högre frekvenserna i ljudet.

#4

Postad 06 april 2015 - 14:26

RoMe
  • RoMe
  • Användare

  • 156 inlägg
  • 0
Tack, Mike, för svaret. Alla högtalare kommer att vara inuti "tygtunneln". Men på något sätt tänker jag att de höga frekvenserna dämpas emedan mellanregister och speciellt bas kommer att reflekteras mot väggar. Undrar bara hur knasigt det blir. Hur upplevs det av de som har t.ex. draperier? Och finns det tyger som släcker maximalt ljus och minimalt med ljud (även om "lyssningsrummet" i övrigt är långt ifrån optimalt)

#5

Postad 06 april 2015 - 20:15

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Precis som du är inne på så krävs det rejälare akustiska åtgärder för att basen ska påverkas. Jag känner tyvärr inte till något tyg som både stänger ute ljus helt och hållet samt släpper igenom maximalt med ljud, någon annan kanske vet? Klär du rummet i svart sammet lär det bli väldigt mörkt iaf vet inte hur pass bra det blir för ljudet dock. Jag tror att en bra kompromiss kan vara scenmolton eller att använda tex gardin längder av tjock bomull.

#6

Postad 10 april 2015 - 16:16

uncle buck
  • uncle buck
  • Lärjunge

  • 307 inlägg
  • 0

Vad tycker du om bilden som rummet är nu? Vardagsrum är ju en social grej och man vill oftast inte ha för mycket manicker i rummet. Men det är ju också kul med galna projekt :) 



#7

Postad 15 april 2015 - 23:44

RoMe
  • RoMe
  • Användare

  • 156 inlägg
  • 0

Googla finns massor http://www.skapamer....yg-svart-150-cm


Tack Biomax, det är nog det är nog det stora utbudet som komplicerar valet. Jag har hittills fått hem tre tygprov, Night från Ohlsonstyger, linoss från lokala tygaffären och scenmolton 330g från eventgross.
Tygerna verkar vara lika mörkläggande. Night tunt, lätt och följsamt polyester, men glansigt. Scenmolten tjockt, luddigt och tungt. Linoss tjockt och blankt går bort. Eftersom vi pratar nästan 50kvm tyg så är jag lite tveksam om scenmolton packar sig bra, annars verkar den vara bäst hittills. Något som kanske kan tipsa om ett tunt, svart, matt, mörkläggande tyg?

#8

Postad 25 april 2015 - 01:29

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

  • 819 inlägg
  • 0

Hej

 

Jag har varit inne på snarlik ide, men med valvat tak, stuckatur m.m. så lät jag det vara.

Det kommer i stället bli:

- Svart bakvägg (den vid projektorn) då den är den "viktigaste väggen" i rummet att mörklägga då den reflekterar ljuset rätt tillbaka till duken i princip (takomonterad projektor)

- Svart frontväg (vid duken). Denna gör förvisso inte så mkt för refletionerna men ger ett HELT annat djup än när väggen var vit.

- Högkontrastduk - denna letar jag fortfarande efter.Står just nu mellan Stewart Firehawk och DNP supernova 3.6m bred 2.35:1 duk.

Optional:

Beroende på val av högkontrastduk så kommer antigen tak eller sidoväggs reflektioner att dämpas så jag behöver skärma av uppåt eller åt sidan.

För att slipa saker hängandes i taket har jag haft ideer om att i stället bygga ca 0.5-1m långa skärmar som jag fäster i duken.

När projektorn tänds så viket ja antingen ut dem manuellt eller så bygger jag in små stegmotorer som vrider ut dem via triggersignal till rätt vinkel (så att det tar reflektionerna men inte stör tittupplevelsen för mkt och ej heller ljudbubblan som skall skapas från 10.1 systemet).

- Om högkontrastduken blir av typen takreflekterande (DNP) så blir det en vid varje sida (hade blivit smidigast/snyggast/enklast)

- Om högkontrastduken blir av typen sidoväggsreflekterande (Firehawk) så blir det en i taket och ev. en i nederkant som är lite kortare då det bara är ca 3dm till min hemmasnickrade TV-bänk (Ikea köksskåp+ rå Ekskiva)

Man hade även kunnat anpassa längden på vikpanelerna så att när de är inviktamot duken (viloläge) från sidan så blir det som maskning för 16:9 formatet men då hade jag låst mig till en DNP-duk vilken har låg gain och med den dukytan och dagens förhållandevis ljussvaga projar hade 3D-bilden gått bort i 2.35:1 i alla fall och 2D hade blivit rätt dunkelt om man bara tittar på specade värden.

 

När tid finnes kommer jag nog testa genom att ta med stora pappskivor från skroten på jobb och klä med mörkt tyg. Blir det bra är det bara att börja bygga en snygg ram och pula med motorstyrningen.


Redigerat av bigbadboogie, 25 april 2015 - 01:34.


#9

Postad 25 april 2015 - 09:42

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Det är snarare sido väggarna och taket närmast duken som reflekterar mest ljus på duken. Bakväggen är alltså den vägg som man minst behöver oroa sig för :)

#10

Postad 02 maj 2015 - 22:51

RoMe
  • RoMe
  • Användare

  • 156 inlägg
  • 0
Intressant med vikpaneler framme vid duken bigbadboogie, jag hade också en fundering runt det för att komma åt det som Mike beskriver. Det syns ganska tydligt i mitt rum aytt framförallt taket direkt ovanför duken lyser upp kraftigt vid ljusa scener.

#11

Postad 03 maj 2015 - 18:28

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

- Svart bakvägg (den vid projektorn) 

 

 

 

+1


 

- Svart frontväg (vid duken). Denna gör förvisso inte så mkt för refletionerna men ger ett HELT annat djup än när väggen var vit.

 

 

 

+2


- Högkontrastduk 

 

 

 

+3


DNP supernova 3.6m bred 2.35:1 duk.

 

 

 

Där satt den, se till och en tjock plånbok bara :)


Och var hittar jag lämpligt svart tyg som är hyggligt tunt, följsamt och ändå ljustätt? Gärna tillgängligt i stora mått.

 

 

Scenmolton skulle jag valt..



#12

Postad 10 juli 2015 - 19:15

RoMe
  • RoMe
  • Användare

  • 156 inlägg
  • 0
Lååångsamt går projektet vidare. Jag har släppt lösningen med en tredje gardinskena mitt i taket till förmån för en variant med endast de två ursprungliga skenorna som löper på var sin sida från duk-väggen till projektor-väggen. De elektriska gardinskenorna är nu beställda och kommer att vara delade, dvs de öppnar och sluter draperierna i mitten. Det betyder också att rummets bakre del endast kommer att ha mörkläggningstyg på sidorna som traditionella mörkläggningsdraperier för att bekvämt låta projektorn även fortsättningsvis vara monterad i sitt Chief-fäste. Väggen bakom projektorn kommer bestå av öppna bokhyllor på rad med böcker som får fungera som ljud-diffusor.

Rummets främre halva, mot duken, kommer däremot ha mörkläggningstyg både i taket och på sidorna. För att belastningen på gardinskenorna bara ska vara lodrät har jag även släppt idén med att spänna tyget i taket mellan skenorna. Istället letar jag efter någon form av lätta och styva pinnar/rör med 320cm längd som ska hålla upp taktyget utan att det blir dragkrafter i sidled. Någon som har tips på sådana rör eller pinnar?

Det bästa(?) förslaget jag hittills fått av vänner är teleskop-metspön i glasfiber i t.ex. 5m längd där toppen sågas av till 320cm så att endast de mindre flexande nedre delarna används. Kan funka, men känns lite muppigt, så alla förslag mottages tacksamt!

#13

Postad 10 juli 2015 - 20:33

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0

En annan ide kan ju vara att ha ett permanent uppspänt svart sammets tak fastmonterat i två paralella träreglar längs med tak/vägg vinkeln.Om det inte funkar med att fästa tak tyget i dom två motorskenorna dvs!

Vidare så borde du undersöka fler alternativa sammets tyger om du ska klä ca 50 kvadratmeter vägg & takyta med tyg...(Scenmolton tyg är ljusgrått i jämförelse med ett bra svart medium tjockt sammetstyg).Jag har funnit två bra sammetstyger kring 240 kronor/löpmeter inkl. moms.

 

http://www.whaleys-bradford.ltd.uk/

 

 

Dom sänder gratis tygprover hit till Sverige!



#14

Postad 10 juli 2015 - 21:43

RoMe
  • RoMe
  • Användare

  • 156 inlägg
  • 0
Ja, en takram kan det bli om inte ursprungsidén funkar.

Jisses vilket sortiment de hade! Du råkar inte ha namnen på de tyger du tyckte funkade bra?

#15

Postad 10 juli 2015 - 22:55

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0

Ja, en takram kan det bli om inte ursprungsidén funkar.

Jisses vilket sortiment de hade! Du råkar inte ha namnen på de tyger du tyckte funkade bra?

Hej, jag har gått och grubblat ett tag om samma typ av ide som du har,men har mest sett tygprover hittills.Slutatde med att jag nöjde mig med en 10 löpmeter mellan tjock bomulls sammet; "Velvet Cotton Victoria Black" optimerat emot externt dagsljus för utifrån kommande solljus så länge.Men när man väl har fixat det basala problemet med utifrån kommande ljus som tränger in i vardagsrummet,så upptäcker man ju ett nytt problem för att få till den optimala filmbilden i hemmabion.Nämligen det interna ljuset inom vardagsrummet som projjens lampa står för och som alltså studsar emot filmdukens väv och sen runt om i hela rummet och lyser upp tak, golv, & väggar.Detta är ju inte helt optimalt för filminlevelsen....inte heller att det sabbar intrascen kontrasten på filmduken när det studsar tillbaka på och alltså sabbar kontrasten i filmbilden!

Tricket emot det är att ha ett så ljusabsorberande material som möjligt på rummets (helst alla) ytskikt, där alltså svart sammet lämpar sig optimalt för ändamålet.Svensk sammet av den rätta kvaliten/ljusabsorbtions förmågan kostar flera hundralappar mera per löpmeter så det är uteslutet för min del (har kollat runt en del).Det mest optimala svarta & ljusabsorberande tyget ifrån firman Whaleys i England för taket i hemmabion att ha emot det interna ljuset ifrån projjen är; Silk/Viscose Velvet Black (Devore) 14,39£/löpmeter inklusive engelsk moms vid köp av mer än 10 löpmeter på rulle.

 

 

Länk till sammetstygerna hos Whaleys; http://www.whaleys-b...mit=12&q=velvet

 

lycka till med ditt projekt :)



#16

Postad 10 juli 2015 - 23:03

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0

Här är en bra bild på Silk/Viscose Velvet Black (Devore) tyget,ser rätt svart ut :lol: room1.jpg



#17

Postad 11 juli 2015 - 15:27

RoMe
  • RoMe
  • Användare

  • 156 inlägg
  • 0
Tack Jeppeman!

Någon som har nå'n idé på styva pinnar eller rör med 320cm längd som ska hålla upp taktyget?

Mvh/rome

#18

Postad 13 juli 2015 - 00:54

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Gardinstång.?

#19

Postad 13 juli 2015 - 02:25

RoMe
  • RoMe
  • Användare

  • 156 inlägg
  • 0
MikeVKR, tack, du är ett geni! Det är klart att jag ska leta efter långa och lätta gardinstänger!

"Ibland ser man inte skogen för alla träden" :-)

Mvh/rome

#20

Postad 13 juli 2015 - 02:28

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0
Kolla in kirsch på meter vara som dom sågar efter önskat mått i butikerna...

#21

Postad 13 juli 2015 - 12:51

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0

MikeVKR, tack, du är ett geni!

Det kan jag leva med :D

#22

Postad 13 juli 2015 - 12:56

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0

"Ibland ser man inte skogen för alla träden" :-)
Mvh/rome

Där känner nog dom flesta igen igen sig, håller själv på att få ihop en bio här hemma och ibland kör man fast helt och hållet och är nära på att ge upp men skam den som ger sig :)

Det finns även billiga gardinstänger på Ikea: http://m.ikea.com/se...s/art/40217149/

#23

Postad 14 juli 2015 - 00:14

RoMe
  • RoMe
  • Användare

  • 156 inlägg
  • 0

Kolla in kirsch på meter vara som dom sågar efter önskat mått i butikerna...


Jag kollase runt lite på Ikea plus några andra återförsäljare av gardinstänger, men hittade inga längre förutom typ i massiv ek = tungt. Kirsch på meter låter perfekt!

#24

Postad 28 juli 2015 - 12:19

RoMe
  • RoMe
  • Användare

  • 156 inlägg
  • 0
Nu är allt material hemma förutom tyget hemma. Bakre väggen blev 4st Ikea Billy bokhyllor med vit utsida och grå-svart matt insida.
Högtalarna är 7st klassiska Audio Pro Black Vector v1 för ett väl avstämt 5.1.2.
De elektriska gardinskenorna har landat från England.
Ikea Kivik 3-sits soffa med mörkgrått tyg finns bland paketen.
Chief väggfäste har också kommit.
Regnet strilar ute.
Perfekt, wish me luck!

Redigerat av RoMe, 28 juli 2015 - 12:21.


#25

Postad 28 juli 2015 - 12:25

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0

Va kul,vad heter dom elektriska gardinstängerna & vad blir det för tyg tro?



#26

Postad 28 juli 2015 - 16:53

RoMe
  • RoMe
  • Användare

  • 156 inlägg
  • 0

Gardinskenorna är något "junk" från England. Finns att hitta via ebay http://www.ebay.com/...=STRK:MEBIDX:IT eller via bostadsdekor.se vilket vilket vara en direktöversättning av den engelska sidan http://www.interiordecordirect.co.uk/, dvs samma engelska företag. Eftersom jag är osäker på om min "konstruktion" överhuvudtaget kommer att fungera som det är tänkt, så köpte jag, vad jag uppfattar som, låg kvalité på skenorna och det luktar Kina lång väg med vajer istället för remmar osv, jag för se hur långt det räcker :-)

 

Tyget velar jag fortfarande med (även om jag tror att alla alternativen är helt OK) och tar därför det som sista inköp.

Ohlsons Night packar väldigt bra när det viks ihop, otroligt ljustätt med tre skikt, men är ganska blankt (snyggt tycker min förstående hustru).

Scenmolton är ljustät, matt och säljs i 3m bredd viket är en stor fördel, men den ser lite gråaktig ut vid skarpt ljus i vinkel på den. Packar medelbra.

Sammet verkar bäst på att absorbera studsande ljus, men hur ljustätt det egentligen är vet jag inte. Dessutom packar sammet rejält dåligt eftersom det liksom "klibbar" ihop och säljs endast i bredder under 1.5m, oftast 1.2m.

Alla dessa kompromisser :-)

 

Hur som helst är det ett kul projekt som är lagom nördigt och som noggrant följs av familj, vänner och kollegor som tycker att jag redan har sjukt bra bild utan att bygga om halva vardagsrummet, he he... 



#27

Postad 29 juli 2015 - 17:01

RoMe
  • RoMe
  • Användare

  • 156 inlägg
  • 0
Packar upp gardinskenorna nu. De verkar heta Silk Smooth. Väggkontrollen heter CL-200T.
De verkar importeras av företaget Chowart Ltd och är tillverkade i, ta-da, Kina :-)

#28

Postad 29 juli 2015 - 18:29

grude
  • grude
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 0

Jag har svart scenmoltontyg i min källare. Det blir ett snyggt fall av dem, men de är lite tunga. Jag har tyget jämte duken...kolla galleriet.

Rummet är kolsvart och bilderna är tagna med en kompaktkamera och två bygglampor, så ha överseende :-)



#29

Postad 30 juli 2015 - 08:47

Morgan T
  • Morgan T
  • Lärjunge

  • 282 inlägg
  • 0
Glöm inte att kolla så att tyget är flamskyddat.
Scenmolton brukar vara det.
Vill inte måla f_n på väggen men femtio kvadratmeter.......
Tänker du styra "mörkläggningen" med fjärrkontroll och motor?
M.v.h. Morgan

Redigerat av Morgan T, 30 juli 2015 - 08:52.


#30

Postad 30 juli 2015 - 10:32

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Glöm inte att kolla så att tyget är flamskyddat.
Scenmolton brukar vara det.
 

 

En av anledningarna till varför vi använder dessa på scenerna, bra poäng där :)



#31

Postad 30 juli 2015 - 11:43

RoMe
  • RoMe
  • Användare

  • 156 inlägg
  • 0
Jisses, bra tänkt där Morgan. Vem vill sitta i en tygtunnel som tokbrinner? Nu ska jag provelda tygprover!

Ja, motorgardiner i sync med fjärr är planen!

#32

Postad 03 augusti 2015 - 14:50

RoMe
  • RoMe
  • Användare

  • 156 inlägg
  • 1

Nu har jag testat tygerna, provbitarna, m.a.p. deras egenskaper om de skulle råka fatta eld, t.ex. av ett stearinljus i vardagsrummet. 

Night från Ohlsonstyger och de andra syntet-tygerna brinner som f-n och droppar elddroppar. Rent ut sagt livsfarlig! Jag fick givetvis en brinnande droppe på fingret. Det svider fortfarande och plasten släppet inte från huden. Vilken formidabel mardröm att finnas i en brinnande bio-tunnel av det tyget. Varning!!!

 

Scenmolton 330gr/m från Eventgross brann inte, lågan slocknade hela tiden. Tyget låg sedan och pyrde lite efteråt. Mycket bra!

Men när jag skulle beställa 18m scenmolton från eventgross.se så fick jag se ytterligare två intressanta tyger från dem: Satin skrynkelfri respektive Stretchmolton. Jag rinde därför eventgross och de berättade bl.a. att alla deras tyger är flamskyddade med någon form av salt(!) eftersom de ofta används i offentliga miljöer. Nu ska jag invänta de två nya tygproverna innan jag slutligen bestämmer mig.

 

Tack återigen för tipset att kolla hur brandsäkert tyget är! Nu ska jag spola kallvatten på mitt svidande och något inplastade finger igen. Ibland är det smärtsamt att få till en riktigt bra hembio  :D



#33

Postad 03 augusti 2015 - 15:44

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0
Whaleys har en del flammskyddade tyger oxå,dom kanske även kan flamskydda om du ber om det på devore sammeten för taket...

#34

Postad 04 augusti 2015 - 18:05

RoMe
  • RoMe
  • Användare

  • 156 inlägg
  • 0
Tack jeppeman, men jag tar ett alternativ från eventgross.

Apropå eventgross.se; jag pratade med dem igår eftermiddag och ville ha ytterligare två tygprover hemskickade. Dessa kom på postlådan idag, och inte två utan fem olika tygprover med lite tips, trix och kommentarer till varje tygprov.
Ibland blir man ju nästan religiös av god kundservice...

#35

Postad 04 augusti 2015 - 20:24

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Tack jeppeman, men jag tar ett alternativ från eventgross.

Apropå eventgross.se; jag pratade med dem igår eftermiddag och ville ha ytterligare två tygprover hemskickade. Dessa kom på postlådan idag, och inte två utan fem olika tygprover med lite tips, trix och kommentarer till varje tygprov.
Ibland blir man ju nästan religiös av god kundservice...

 

Håller med, köper därifrån jag med. Svensk service  :)



#36

Postad 08 augusti 2015 - 02:02

RoMe
  • RoMe
  • Användare

  • 156 inlägg
  • 0
52kvm stretchmolton på väg med DHL...

#37

Postad 11 augusti 2015 - 19:27

grude
  • grude
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 0

Nice. Du får lägga upp lite bilder på resultatet sen  :rolleyes:



#38

Postad 10 september 2015 - 08:48

Morgan T
  • Morgan T
  • Lärjunge

  • 282 inlägg
  • 0

Jisses, bra tänkt där Morgan. Vem vill sitta i en tygtunnel som tokbrinner? Nu ska jag provelda tygprover!

Ja, motorgardiner i sync med fjärr är planen!

Fick en flashback från lumpen bara (vi fick springa genom en tokbrinnande Napalm/halm-tunnel med filt över huvudet).

Bra att den erfarenheten kom till någon nytta i alla fall, men hur är det med filmdukarna? En del påstår att de är "brandsäkra".

Något att tänka på när stearinljusen kommer fram så småningom.

Bilder/filmsnutt på resultatet.

                     .........Röjdykaren



#39

Postad 10 november 2015 - 21:14

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0
Hur har det gått för dig? Man är ju nyfiken på en massa bilder!!! Funkade motorgardin skenorna hyggligt?

#40

Postad 11 november 2015 - 00:06

RoMe
  • RoMe
  • Användare

  • 156 inlägg
  • 0
Projektet går lååååångsamt framåt.
Den första "enkla" idén med att spänna tygtaket mellan skenorna funkade dåligt, antagligen mest pga av skenornas låga kvalitet. Dessa billighets-skenor funkar bra för att hantera de lodräta krafterna, men är riktigt dåliga på att ta horisontella krafter från takdelen och hakar upp sig i skarvarna.
Men med lite hjälp så blev den främre halvan av rummet täckt i Biotunneln (arbetsnamnet). Och jisses vilken otrolig mörklägning det blev!!! En trevlig bonus blev också att ljudet blev väldigt fritt från reflexer, väldigt nära en musikstudio.


Projektet gick sedan lite i stå pga mina andra hobbies plus ett projektorköp, men i helgen som var så gjordes en omstart med min reservplan med bärlinor i takdelen. Min k. hustru har sytt en sorts kanaler i takdelen där 3st 335cm långa bärlinor ska göra att all belastning ska bli lodrät på elskenorna. Jag hoppas att det ska fungera bättre...
Mvh/rome

#41

Postad 11 november 2015 - 00:14

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0

Grymt grattis till framstegen så här långt,glöm inte att lägga upp bilder sen...vilken projje blev det?



#42

Postad 11 november 2015 - 00:32

RoMe
  • RoMe
  • Användare

  • 156 inlägg
  • 0
Det blev en Sony VPL-VW500, passar bra till min 138" Solidpix. Nu har soffgruppen äntligen fått flyttat fram till ca 2.75m från duken och jag stortrivs, he he. Den har mycket ljusreserver, precis som Perra och Ringblixt tacksamt tipsade om i en tidigare tråd. Även väldigt fin upplevd skärpa med bra material och en försiktig dos Reality Creation. Förutom att färgerna känns klockrena så blev det också ett fantastiskt djup i bilden som verkligen förvånar mig. M.a.o. en väldigt trevlig leksak :-)

#43

Postad 11 november 2015 - 00:36

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0

Kul, gratulerar :)



#44

Postad 11 november 2015 - 00:40

RoMe
  • RoMe
  • Användare

  • 156 inlägg
  • 0
Tackar, tackar. Då återstår det bara att få den ^@@/^&$##/^/# biotunneln klar :)
Mvh/rome

#45

Postad 11 november 2015 - 13:31

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 0

Grattis till en av marknadens bästa projektorer! :)

Solidpixen gör inte bort sig ens på 4K så riktigt najs kombo.

 

Grymt att du valde att mörklägga framför andra kompromisser. 

Du kommer inte att ångra dig (bildmässigt iaf) ;)

 

Stort plus för snäll fru! 

 

MVH

/Jacob



#46

Postad 11 november 2015 - 22:20

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0

Förutom att färgerna känns klockrena så blev det också ett fantastiskt djup i bilden som verkligen förvånar mig. M.a.o. en väldigt trevlig leksak :-)


Kul att du blev nöjd!
Djupet i bilden var också nåt jag verkligen uppskattade med 500an, nästan lite 3d känsla ibland.

Lycka till med biotunnel projektet.

#47

Postad 17 maj 2016 - 20:16

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0
Fick du upp stretchmoltonen i taket? Dämpar den ljuset bra? Akustiken?

#48

Postad 17 maj 2016 - 21:12

samsara
  • samsara
  • Forumräv

  • 540 inlägg
  • 0
Köpte svart 2 meter bred heltäckningsmatta som jag la ut på golvet, hängde upp på väggarna och upp på taket. Fungerade helt ok i min biograf/gillestuga/gästrum i källaren.
På sommaren kanske man inte vill sitta i källaren och kolla på film så i vardagsrummet har jag samma lösning men med 2 meter bred scenmolton upphängda på skenor även här fungerar det helt ok utan större problem med ljudet. bara dra in scenmoltontyget och vika ut ett ca 70 cm brett tygstycke som jag sytt fast längst ut på svarta tyget så det döljer scenmoltonet
Dessa lösningar är inte direkt några brudmagneter men jag gillar singellivet och lever som pollyamorös med mina vänner så det är en kombination av det bästa i livet som fungerar bra för mig.
Både i källaren och i vardagsrummet har jag en duk med måtten 1,7 x 4 meter. Har inte varit med om att mina vänner klagat på en mörk bild eller att ljudet blivit dåligt.

#49

Postad 18 maj 2016 - 03:38

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0

Köpte svart 2 meter bred heltäckningsmatta som jag la ut på golvet, hängde upp på väggarna och upp på taket. Fungerade helt ok i min biograf/gillestuga/gästrum i källaren.På sommaren kanske man inte vill sitta i källaren och kolla på film så i vardagsrummet har jag samma lösning men med 2 meter bred scenmolton upphängda på skenor även här fungerar det helt ok utan större problem med ljudet. bara dra in scenmoltontyget och vika ut ett ca 70 cm brett tygstycke som jag sytt fast längst ut på svarta tyget så det döljer scenmoltonetDessa lösningar är inte direkt några brudmagneter men jag gillar singellivet och lever som pollyamorös med mina vänner så det är en kombination av det bästa i livet som fungerar bra för mig.Både i källaren och i vardagsrummet har jag en duk med måtten 1,7 x 4 meter. Har inte varit med om att mina vänner klagat på en mörk bild eller att ljudet blivit dåligt.

grymmt, en äkta hemmabio fantast Jag skulle oxå vilja köra med 4 metersduk i 2.35:1 formatet!!!

#50

Postad 04 november 2016 - 19:25

RoMe
  • RoMe
  • Användare

  • 156 inlägg
  • 0
Nu har jag använt Biotunneln med framgång i ett drygt halvår så nu vågar jag påstå att den lämnat prototyp-stadiet.

Därför anmälde jag Biotunneln som tävlingsbidrag i HembioSM som du når via https://2016.hembiosm.se/bidrag/197/

Jag tog samtidigt chansen att tacka en del av er här på minhembio.com som hjälpt mig med mina projekt i allmänhet och Biotunneln i synnerhet, hoppas ingen misstycker...

Om du gillar det du ser så får du mer än gärna lägga en röst på mitt bidrag.

Mvh/rome



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.