Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hjälp med egenbygge av högtalare

Inga svar i detta ämne bredbandselement delningsfilter diskant
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 22 November 2016 - 12:12

madson83
  • madson83
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Hej på er!

Tänker att det här borde vara ett bra ställe att få hjälp av mer bevandrade själar.

Jag håller på att planera ett litet bygge där jag skall ha synthar, effektmoduler och roliga grejer instoppat i en verktygsväska. (http://elektronikfor...283296#p1283296 om man är intresserad av mer info, kommer löpande)

I denna väska har jag även tänkt bygga in en högtalare. Jag har läst runt ett par dagar för att få lite bättre koll på vad man skall tänka på när man bygger men behöver lite input om saker som jag inte riktigt hittar med google. 

Volymen på lådan blir ju begränsad, så jag har tänkt mig ett 3,5" bredbandselement (http://www.parts-exp...-8-ohm--290-226), detta spelar 65 Hz till 17 kHz och ser ut att passa min lådstorlek då jag räknar på det i excel-arket EzeSpeak från Kenneth Johansson. 

Jag kommer bygga en basreflexlåda, med beräkningarna från http://www.bcae1.com/spboxad2.htm kommer jag ha:

3dB Down Point (f3): 56.6344 Hz

Resonant Frequency (fb) 60.4706 Hz

(en sluten låda ger:
3dB Down Point (f3) 116.8637 Hz
Resonant Frequency (fc) 75.2128 Hz)

Jag har några frågor som jag hoppas få svar på:

1. Jag är lite rädd att jag inte kommer få så bra återgivning i de högre frekvenserna (dessutom problem med övertoner när samma element tar hand om hela registret) och funderar därför på att sätta in en diskant med. Hur är det att köra ett full range element med diskant? Var borde jag dela frekvenserna och hur blir det om man har ett överlapp? Jag tänker att iom att bredbandaren spelar så långt upp kanske man kan ha ett intervall där båda elementen arbetar?

*edit: Det verkar inte vara några problem med kombinationen nej. Men att ha överlappande frekvensband var däremot ingen bra idé :)

2. Påverkar en diskant storleken på lådan? (Utöver att man får räkna in volymen av diskanten då man designar lådan) Letar runt men hittar inga svar..

3. Högtalaren jag valt har RMS 30W och maxeffekt 60W. Vad borde jag köra för effekt på förstärkaren? Förstärkaren borde vara enkanalig även om jag kör en diskant om jag tänker rätt?

Jag tänker kanske något sånt här https://www.amazon.c...=A2RASZZ5MQ7SCV

Hur mycket extra effekt behöver jag om jag lägger till diskant? Låt oss säga denna: http://www.parts-exp...weeter--275-030 (RMS 15W) (Eller borde jag ta en diskant som ligger närmre basen i RMS?)

*edit: Har läst lite mer och det verkar som om den absolut största delen av effekten, speciellt i min kombination, kommer dras av basen. Förstärkaren skall däremot vara mycket kraftigare om jag vill undvika klippning, vilket inte är bra för diskanten. Köra på lagom volym med en kraftigare förstärkare verkar vara grejen.

4. Storlek på basreflexrör... Diametern skall vara minst 1/3 av baselementet för att undvika ringning, om jag då tar ett 1,25"-rör blir längden längre än djupet på lådan. Även om jag använder två rör blir det lite för långt.. Mina monitorer har en öppning som är "rektangulär" med avrundningar, hur kan man räkna ut storlek på en sådan lösning? 

*edit: Nu när jag läser lite mer om det ser jag ju att jag tänkt helt fel. Jag tänkte att jag skulle kunna minska längden på rören genom att lägga till en extra port, men jag ökar ju den totala arean->längre rör behövs. Om jag behåller samma portarea, alltså minskar diametern på rören så kan de vara kortare, vilket jag är ute efter. Nu gäller det bara att hitta något slags rör som är så litet i diameter:) Jag har nu läst att man kan vinkla rören, vilken kommer göra att jag får plats med dem i lådan. Jag kommer köra med dubbla rör för att minska lufthastigheten.

5. Material. Själva väskan som skall innefatta högtalaren är inte speciellt stor, så jag behöver använda ett ganska tunt material, helst inte tjockare än 10 mm. Jag tänker dock att jag skall staga upp väggarna för att minska vibrationer. Spånskiva vill jag nog helst inte använda, har tänkt att limma och skruva. Formskiva?

Kommer säkert på fler frågor framöver, men nu vaknade grabben så jag får vara klar. Hoppas på svar!

*edit: Nu har jag snart besvarat alla mina frågor själv, men jag tänker att det kan vara bra att skriva ned dem om någon annan går i samma tankar som mig någon gång.

Redigerat av madson83, 23 November 2016 - 23:11.

Även taggad med bredbandselement, delningsfilter, diskant

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.