Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bygga biorum från grunden

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 13 April 2003 - 13:55

Unregisteredcc7a97a4
  • Unregisteredcc7a97a4
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hej allihopa!

Det är första inlägget på detta forum, så jag hoppas det hamnar rätt.

Har just fått bygglov till ett nytt rum ovanför garaget. Det ska
bli ett rum för enbart hemmabio. Har läst om akustik här på hembio och andra platser på nätet. Rummet blir 7*4 m,
vilket nog är ganska lagom för ett biorum. Jag kastar ut min fråga här på forumet, Jag tar tacksamt emot tips om hur
rummet ska byggas?, jag har ju som sagt alla möjligheter
att bygga det som jag vill.
Tackar på förhand Larrys!

Postad 13 April 2003 - 14:05

Unregistered6c6c2b97
  • Unregistered6c6c2b97
  • Beroende

• 1103 inlägg
  • 0
jag skulle nog kunna säga att det är fritt fram o bygga som du vill o tycker

när jag ska börja bygga så kommer jag att kolla på hur alla som har byggt o håller på o tar lite av varjwe som ser bra ut (dock inte copa rätt av men typ så det funkar på samma sätt!!!

Postad 13 April 2003 - 14:21

Unregistered1739fb9a
  • Unregistered1739fb9a
  • Mästare

• 3037 inlägg
  • 0
Måste säga att jag är väldigt avundsjuk på dig faktiskt. Vore helt underbart att fåå bygga ett rum från grunden och anpassa allt efter egna önskemål.

Postad 13 April 2003 - 15:00

Unregistered3416aad5
  • Unregistered3416aad5
  • Beroende

• 1133 inlägg
  • 0
Hej o välkommen till forumet larrys:)

Jag är mitt uppe i ett hembiorumms bygge.Jag har länge funderat på vad som ska bli bästa möjliga på engång,man vill ju inte misslyckas så att man får bygga om. Jag har ett rum som är ca3.05*7.85. Jag har satt upp reglar vågrätt runt hela rummet,(114cm).Ovan på reglarna så har jag laggt 13mm renoverings gips som skruvats & limmats med 14st PL400! Under regeln så ska jag montera en ljudabsorbent som ska döljas med limmad/siliconad bröstpanel,allt för att slippa skaller samt för att inte få ett mellanrum mellan väggen & bröstpanelen,(absorbenten). Golvet som jag ska lägga skall reglas upp 28mm från betongen,för att därefter täckas med 22mm mdf skivor.Efter det så ska jag lägga en golvfoam & lägga ett grålackat furugolv (13mm). Dom 28mm som jag har som luftficka under golvet är perfekt till att få plats med VP-rör för alla kablar som ska dras.Jag ska även dra ner en tilluftslang som ska ge en jämn cirkulation under golvet eftersom det är ett rum under markplan,det är gillestugan som jag ersätter med "LillaCosmonova". Om du tittar på mina bilder så ser du lite av reglarna & gipsskivorna som jag satt upp.
Hoppas det blir ett bra bygge bara! Hoppas att du oxå får ett rum som du blir nöjd med.

//Janne

Postad 13 April 2003 - 20:46

puttekula
  • puttekula
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 0
Hej Larrys, välkommen!

Jag vet inte riktigt vad jag ska tipsa om men du kan väl ta en titt på mina bilder (även byggbilderna på dvdforum.nu) och se om det är nåt åt det hållet du tänkt dig. Vad har du själv för initiala idéer? Hur ska det se ut? Färger? osv...

Postad 13 April 2003 - 21:10

Unregisteredcc7a97a4
  • Unregisteredcc7a97a4
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Jag har det mesta i huvudet just nu, ska börja rita på det hela snart. Bygget sätts igång i sommar. Jag är inne på att få så lite paralella väggar, golv och tak som det är möjligt. Sen är jag inne på det Håkan skrev till Puttekula om isolering bakom fronthögatalarna och 1.5 m framåt. Tubetraps blir det också. Vad det gäller färger, så har jag lite svårt och bestämma mig, om jag skall prioritera filmupplevelsen, vilket leder till att rummet blir mörkt (svart), eller att det ska se snyggt ut också. Jag tror det svåraste blir och få till akustiken. Men jag får ju den fördelen att det finns inga fönster. Och jag kan planera för bra akustik innan jag börjar och bygger. När bygget är igång, så lägger jag ut bilder här på forumet.

Postad 13 April 2003 - 21:53

Unregistered133b7964
  • Unregistered133b7964
  • Lärjunge

• 379 inlägg
  • 0
Här är en gammal tråd som jag var aktiv i när jag påbörjade mitt bygge. Om du har möjlighet, försök att få ett "optimal-rum" enligt någon av de där nissarna Sepmeyer & Lauden" eller vad dom nu hette, det lär vara värt guld!

https://www.minhembi...archTerms=seppo

Då kanske du slipper tubetraps och kan göra rummet snyggt och välljudande!?

Lycka till!

Janne.

Postad 15 April 2003 - 12:02

Unregisteredcc7a97a4
  • Unregisteredcc7a97a4
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Jag får nog hålla mig till mina mått, med tanke på att jag ska in med ett antal stolar. Så ljudet får jag försöka fixa med tubetraps och annat.
Puttekula, jag har varit in och beundrat din hembio, och andra med för den delen, Cinemax bl.a Man Får knycka lite ideer här och där, så ska det väl bli bra.
mvh larrys

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.