Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bilbas i hemmet???

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 22 April 2003 - 00:02

Unregistered8b534d22
  • Unregistered8b534d22
  • Användare

• 197 inlägg
  • 0
Jag har en fråga till alla bas experter som har en anning om vad jag pratar om.

jag har en hembyggd subba med en bilbas i, en jbl p1200
för att vara exakt, och jag har en fråga, det är nämligen så att om inte jag ställer suben vid soffan där jag kollar på film så upplever jag knappt nån bas alls, och det gäller nästan hela rummet, tex om jag har basen vid tv´n och sitter i soffan så känns/Hörs det knappt nåt förrutom rummets hörn,
men om jag har den bakom soffan så hörs basen i nästan hela rummet,[?]

för när jag köpte basen (av en kompis för 800:-)
så frågade jag på hifikit om det var nån större skillnad
på en bilbas och en för hemmabruk förrutom att en bilbas tål stryk och temperatur skillnader bättre,så sa dom att det inte var det, min mistanke är att utrymmet bakom soffan fungerar som en förlängingning av lådan så att den blir som en öppen bandpass, för det är bara typ en meter bakom soffan till väggen, och två tre meter till en byrå som står bredvid soffan som blockar luftflödet åt sidan så att säga,

e det nån som kan tala om för mig om min teori e helt galen eller om det finns någon sanning i den.[8D]

Postad 22 April 2003 - 00:24

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0
Resonanser!
Man kan drabbas av utsläckningsfenomen om man placerar en subba olämpligt.
Det är skillnad på bilbasar och hemmasubbor. Bilbasar brukar vara konstruerade för att ge ett högt ljudtryck och inte nödvändigtvis gå speciellt djupt. "Boomboxar" brukar vara poppis i bilsammanhang just för att de kan rejält ljudtryck i basregionen men dessa subbor spelar sällan så djupt som man vill i hembiosammanhang. Typiskt för en "boombox" är också att den brukar vara lite entonig. Den har m.a.o. en frekvensgång som påminner om mount everest. en hög topp och så spelar den nästan inget över och under toppen.

Har man otur så är det just vid den frekvensen som subban har sin topp vid, som utlöser kraftiga resonans fenomen som i sin tur gör att direkt-ljud ifrån subban "släcks" av resonanserna i rummet.
Resultatet blir då att det praktiskt taget inte blir något tryck ifrån subban.
Problemet med rumsresonanser finns med alla subbor, men med subbor som spelar mer linjärt (d.v.s. utan någon specifik topp) blir inte problemen fullt så markanta.
Man upplever istället att bas-ljuden bara finns i delar av rummet och inte att det är tyst överallt.

Genom att möblera annorlunda med subban kan minska problemen med rumsresonanser men sällan slippa dom helt. En equalizer (typ rabos som ett exempel) kan också minimera problemet. Men i grund och botten är det rummet som ger upphov till problemet.
Tubetraps kan vara en sätt att försöka minska problemet med rummet.

Postad 22 April 2003 - 09:11

Unregistered8b534d22
  • Unregistered8b534d22
  • Användare

• 197 inlägg
  • 0
ok, tack men tubetraps är nog en lite väl extrem lösning, förresten så är det ganska generöst frekvensomfång på basen 25-2000 hz, jag får se hur jag gör för bakom soffan låter den ju ok, tills man drar på in i helsike då börjar det "whosha" dvs, rums resonanserna spökar,

Postad 22 April 2003 - 12:43

Unregistered8a04d0ee
  • Unregistered8a04d0ee
  • Forumräv

• 509 inlägg
  • 0
jag körde med en MDS 1090P hemma å d funkade skit bra...
delade den vid 100Hz ungefär.... finns bilder på det på min hemsida...

det kan vara lådan som e lite fel på för dig lr?

Postad 22 April 2003 - 16:41

Unregistered8b534d22
  • Unregistered8b534d22
  • Användare

• 197 inlägg
  • 0
na, jag tror nog att det kan vara förstärkaren, jag använder en luxman L-435, stärkare som slutsteg, och den e specad till 100w i 8ohm, och det kan vara så att den inte orkar kontrollera basen vid höga volymer tror jag, men så fort jag får råd så ska jag köpa antingen rila-5000
lr mds dyraste substeg, 400w vid 4ohm.

förresten jag delar vid ca 70hz aktivt,

Postad 22 April 2003 - 20:56

Unregistered0632b2bb
  • Unregistered0632b2bb
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0
jag håller på att bygga sub av en GAS silver 10:a. vet dock inte vilket slutsteg jag ska bruka.

Postad 22 April 2003 - 21:59

Unregistered8a04d0ee
  • Unregistered8a04d0ee
  • Forumräv

• 509 inlägg
  • 0
walle85: jag hade en gammal BASF som var specad till 55watt i 8 ohm....
den drev monstret som ajg hade jäkligt bra....
men skaffa dig en rila eller någe så blire nog bättre, och kolla så att det inte är lådan som e för stor...

Postad 23 April 2003 - 19:04

Unregistered8b534d22
  • Unregistered8b534d22
  • Användare

• 197 inlägg
  • 0
nä, jag har datablad från jbl med exakta mått och volym till sluten, basreflex och bandpass,
en var specad till 42,28l, men min var ca 40 liter så det är nog inte det,

men som sagt den låter bra bakom soffan förrutom vid mycket höga volymer, och då whoshar den den, och det har nog mest att förstärkarn inte pallar med,förresten Lilltysken jag rekomenderar mds största substeg, (ska nog köpa ett själv), till din bas den ger 400w 4ohm för ca 2200:-
dock är det mds watt och det kan man väl inte litta så mycket på men jag har hört att den e starkare än
rila 5000 allafall, nån som har synpunkter på detta?

Postad 27 April 2003 - 00:03

Unregisteredfd026e3a
  • Unregisteredfd026e3a
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
I data bladet som du refererar till är väl tänkt att monteras i bil?
min erfarenhet säger att om lådan skall brukas i ett stort rum behöver den större volym då den inte får lika stor hjälp av rumsvägarna som i en bil kupe.
Min rockford låda fick tex 10-15 liters större volym än deras fakta blad angav i bruksen.
räkna ut en ny volym i ett lämpligt program och prova dig fram med möbleringen genom att ställa baslådan där du skall sitta kryp sedan runt i rumet och leta upp var det låter bäst kompromissa sedan fram en placering..

Postad 27 April 2003 - 01:52

Unregistered8b534d22
  • Unregistered8b534d22
  • Användare

• 197 inlägg
  • 0
hmm, intressant teori julle, har själv inte tänkt på det, kanske därför den låter bättre bakom soffan
då får den ju stöd av soffan och två väggar, det kan nog vara så, ska nog pröva att bygga ny låda till sommarn, tack för tipset

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.