Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hemgjord bioduk

16 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 25 April 2003 - 16:19

Unregistered90a72558
  • Unregistered90a72558
  • Lärjunge

• 363 inlägg
  • 0
Ska börja med en duk till min kommande projj tänkte jag.

Tänkte bygga en du av en MDF platta på 85 tum, ska måla framsidan vit med en svartmålad ram på 6 cm.

Tänkte bara fråga vad ni rekomenderar för tjocklek på MDF-plattan, samt om risken att skivan slår sig är stor, den kommer hänga rakt ner från taket, alltid nere !!

Sedan undrar jag om ni tycker att man ska ha i alla fall lite grå ton i färgen, projjen är en AE-300, ska måla väggarna i biorummet blå, och det blir inte svårt att mörklägga då rummet ligger i källaren !?

Sista frågan gäller takets färg, är det viktigt att ha typ mörkblå färg även i taket eller är det ok att köra vitt i taket ??

[?][?][8D][;)][8D][?][?]

Postad 25 April 2003 - 17:35

puttekula
  • puttekula
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 0
Hej!

Jag kör med en 16mm MDF, målad i gråskala S1500. Detta funkar bra till AE100 i alla fall. Ha gärna så mörkt och matt du bara kan i ditt rum, reflektioner är ju aldrig trevliga. [:D]

Postad 25 April 2003 - 18:53

Unregistered30772
  • Unregistered30772
  • Lärjunge

• 296 inlägg
  • 0
Jag kör själv min ae-300 i en färg som enligt blandmaskinen skall vara S2500 (tycker dock att den ser lite ljusar ut när jag jämför med en färgkarta). Jag tycker inte att bilden blir för mörk, skulle till och med kunna tänka mig att ha ännu mörkare färg. Min MDF skiva är endast 6 mm tjock men jag har gjort en ram av reglar på baksidan av den för den skall bli stabilar, samt att den inte skall slå sig.

Vitt tak kan nog bli lite irriterande. Jag har själv ett träfärgat tak och det går ganska bra.

Postad 25 April 2003 - 19:16

Erick
  • Erick
  • Beroende

• 1233 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by Bistec
Ska börja med en duk till min kommande projj tänkte jag.

Tänkte bygga en du av en MDF platta på 85 tum, ska måla framsidan vit med en svartmålad ram på 6 cm.

Tänkte bara fråga vad ni rekomenderar för tjocklek på MDF-plattan, samt om risken att skivan slår sig är stor, den kommer hänga rakt ner från taket, alltid nere !!

Sedan undrar jag om ni tycker att man ska ha i alla fall lite grå ton i färgen, projjen är en AE-300, ska måla väggarna i biorummet blå, och det blir inte svårt att mörklägga då rummet ligger i källaren !?

Sista frågan gäller takets färg, är det viktigt att ha typ mörkblå färg även i taket eller är det ok att köra vitt i taket ??

[?][?][8D][:D][8D][?][?]

jag har en 12 mm spånplatta som duk, som ger 100" bild, och denna har inte böjt sej eller nåt ännu iaf, och den har hängt uppe i flera månader nu i två krokar i hörnen..

jag har ljust trä som tak (se mina bilder) och det är inge vidare, svärtan försämras, iom att ljuset från bilden studssar tillbaka på hema bildytan, hoppas ni hänger med hur jag menar [:D]
Ska fixa svart tak såsmåningom!

Postad 25 April 2003 - 19:21

Unregistered90a72558
  • Unregistered90a72558
  • Lärjunge

• 363 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by Surfarn
Jag kör själv min ae-300 i en färg som enligt blandmaskinen skall vara S2500 (tycker dock att den ser lite ljusar ut när jag jämför med en färgkarta). Jag tycker inte att bilden blir för mörk, skulle till och med kunna tänka mig att ha ännu mörkare färg. Min MDF skiva är endast 6 mm tjock men jag har gjort en ram av reglar på baksidan av den för den skall bli stabilar, samt att den inte skall slå sig.

Vitt tak kan nog bli lite irriterande. Jag har själv ett träfärgat tak och det går ganska bra.

Surfarn: Hur bra är 300:an, har själv inte sett den, bara Garbo och Z-1, men har beställt en 300:a, en liten chansning, men jag hoppas jag blir nöjd !![:D][:D]

Postad 26 April 2003 - 16:15

Unregistered90a72558
  • Unregistered90a72558
  • Lärjunge

• 363 inlägg
  • 0
Jaaaaa ni, det är frågan vilken färg man ska ta, vad heter nyansen som är så nära vitt man kan komma, men ändå med lite grå ton, denna kanske vore något att börja med , eller ??

Postad 26 April 2003 - 17:53

Unregistered285e28ab
  • Unregistered285e28ab
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by Surfarn
Min MDF skiva är endast 6 mm tjock men jag har gjort en ram av reglar på baksidan av den för den skall bli stabilar, samt att den inte skall slå sig.

Lika som mig alltså, men jag vill varna lite. I mitt fall var det reglarna som slog sig och krökte hela "duken".
Om du ska regla på baksidan, var noggrann med kvaliten på träet. Välj ut de bästa du kan hitta, låt dem torka inomhus innan du bygger, och kontrollera sen att de är raka.

Postad 26 April 2003 - 22:23

Unregistered1cce7aeb
  • Unregistered1cce7aeb
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0
Hallo, hallo!

Min "duk" är byggd av masonit som är vit på släta sidan och
sedan målad med "S1500". (Kör Sanyo Z-1)
Skivan är skruvad bakifrån in i ramen som fungerar som
maskning och stagar runt om skivan. Bakom finns ingen
stagning alls. Det fungerar också bra.
Skivan slår sig inte, men färgen kunde ha varit lite mörkare då jag bara har 80"
och får många footlamberts på så vis...[:)]

Vitt tak är lite störande som tidigare nämnts och kan man
måla mörkt är ju det ett stort plus, förstås.

Mvh

//Per

Postad 27 April 2003 - 01:24

Lothar
  • Lothar
  • Veteran

• 1776 inlägg
  • 0
Hoppas det inte gör något ifall jag klämmer in en fråga också.
Jag håller på att skaffa en CRT men pengarna reäcker inte till en ordentlig duk. Vad blir billigast och bäst? Ska väl bara använda den i några månader tills jag har råd med en riktig duk. Och helst något som man kan stoppa undan.

Postad 27 April 2003 - 16:04

Lothar
  • Lothar
  • Veteran

• 1776 inlägg
  • 0
Ingen som har något tips?

Postad 27 April 2003 - 22:42

Unregistered5abd2f4a
  • Unregistered5abd2f4a
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0
IKEA tupplur 198cm bred, är en vit rullgardin, tror den kostar 200pix.
Nubba upp ett vitt lakan.
En vit målad spån skiva.
En vit målad MDF board.

Beror ju lite på hur länge du tänker köra den och vad din budget är.

Postad 28 April 2003 - 01:20

Lothar
  • Lothar
  • Veteran

• 1776 inlägg
  • 0
Några månader blir det i alla fall.
Men rullgardinen bli nog bra om den funkar bra?

Postad 12 November 2009 - 22:18

Kr_illo
  • Kr_illo
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Ingen som har något tips?

Hej. har du skaffat någon bra duk än? vilken blev det? ... jag ska själv skaffa en ny duk tänkte jag, jag har idag en Kingpin ces 210 4:3 ...helt OK men, funderar på en Black diamond II, från Screen innovation. MAGISK !

http://www.youtube.c...h?v=q6MhDA5KdtU

Postad 12 November 2009 - 23:14

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Hehe... SEX ÅR senare... Han har nog skaffat en och ett par till ska du se... :)

Postad 15 October 2010 - 10:41

XearO
  • XearO
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0
Bump bump!! Vad är det för skitduk(??) dom visar i videon? Vad finns det för alternativ till BD2? Hur ska en duk vara för att inte ge ifrån sig ljus ut?

//Linus

Postad 15 October 2010 - 11:01

Unregistered1e15fe30
  • Unregistered1e15fe30
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0

Bump bump!! Vad är det för skitduk(??) dom visar i videon? Vad finns det för alternativ till BD2? Hur ska en duk vara för att inte ge ifrån sig ljus ut?

//Linus

Skitduk?

BDII är utan tvekan den coolaste duken jag har sett iallafall. Helt klart Magisk som Kr_illo skriver.

Hänvisar dig till Black Diamond, samt Svart duk!?! Black Diamond från SI screens trådarna som fokuserar just på Screeninnovations Black Diamond dukar.

Alternativet till BDII är FireHawk G3 men tycker personligen att BDII är i en kategori för sig själv.

//Luli

Postad 16 October 2010 - 11:19

XearO
  • XearO
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0
jag tänkte mer på om dom tog en skitduk och jämförde med.. För att få maximal skillnad på dukarna. Men märkt att det lyser upp i mitt vita tak på min 90" multibrackets duk också. Vad behöver man för typ av duk för att eliminera denna bieffekt?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.