quote:Originally posted by H/KJanne
Nån som har sett stereobänken TOBIAS hos Jysk?

Storlek 79x69x49 cm.
Jag tycker att den är skitsnygg,sen kostar den bara 600:- oxå.
Jag funderar på att ev köpa mig 2st bänkar,kanske skulle vara snyggt & parkera dom intill varandra.
Hur mkt håller glaset för tror ni? Jag gissar att tjockleken är ca 1cm på glaset.Klarar det 25kg tror ni?Det vore ju skit om min 8500 rasa ner på DVD´n.
Mio möbler säljer precis en lika dan bänk för 3795:-!!! Jag har synat dom båda o det finns ingen som helst skillnad på dessa två.Det skulle kanske vara etiketten på baksidan isåf "made i hongkong".
Så,vad tycker ni om bänken?
-------------------------------------------------------
MIO och övriga kedjor köper in det mesta i från Asien av kostnadsskäl.
Soffor har sedan en lång tid tillverkats i Polen men eftersom Polen närmar sig EU så kommer produktionen att förflyttas till Asien.
Fördelen med detta är att man kan satsa mer pengar på produkten istället för att detta skall gå till höga Svenska löner.
Ekmöbler kommer oftast från Baltstaterna och Ungern, Moldavien.
Det finns fortfarande några svenska tillverkare kvar av soffor och andra möbler, men dessa har svårt att få någon lönsamhet.
IKEA har stor skulld i att många små tillverkare gått i konkurs.
IKEA kom till dessa tillverkare och lagt stora beställningar och lovat "guld och gröna skogar" vilket många tyckte var lockande. Detta innebär att dom inte kunde leverera möbler till både IKEA och övriga kedjor.
När IKEA väl lagt beslag på hela produktionen så idiothöjde dom kraven på tillverkarna och minskade de redan låga marginalerna till ett minimum vilket fick tillverkarna att slå igen då man omöjligt kunde tillgodose kraven och hade en maskinpark avsedd för IKEA:s produkter..
MIO och Jysk har i flera fall SAMMA tillverkare på billiga produkter.
JYSK håller dock till i det billiga segmentet av möbelbranchen.