Någn som byggt en bänk och vill visa upp sin för lite inspiration till mig? [
Postad 17 July 2003 - 23:46
Någn som byggt en bänk och vill visa upp sin för lite inspiration till mig? [
Postad 18 July 2003 - 11:00
[url="http://"https://www.minhembio.com/show.asp?user=cs_gve"]Min Hembio[/url]
Postad 18 July 2003 - 12:47
Postad 18 July 2003 - 22:38
Kommer bilder sen när jag är klar
Postad 19 July 2003 - 01:17
Den var ruggigt bra gjord måste jag säga, men den kan inte vara helt lätt att lyckas med?
Du råkar inte ha några prisuppgifter på material osv?
Postad 27 July 2003 - 17:21

Det finns fler bilder under "Prylarna", både på bänken och en del annat smått och gott.
Postad 27 July 2003 - 18:06
Postad 28 July 2003 - 03:03
Japp...Krasse: Vad har du använt för material till din bänk? Är det någon bänkskiva och lite tjockare gängstavar eller?
Biltemas förzinkade 26mm gängstavar. Tror att dom kostade runt 20-30 kr/st.
En stav är 1 meter så till mitt bygge behövde jag 4 st.
Brickorna var lite svårare att hitta eftersom biltema inte hade runda i den nödvändiga storleken, men hittade dom på Beijers Bygg. istället.
De två långa bänkskivorna köpte jag på K-rauta för 399:-/st och de två mindre på beijers (hyllplan heter dom där) för....
tja, det var väl en hundring eller nå't (kommer inte riktigt ihåg).
som fötter använder jag vanlig rundstav (50 mm) som jag fick kapad i bitar som 5 cm långa. Kostade nästan ingenting... (ett par tior kanske).
Jag har inte ytbehandlat skivorna (eftersom jag inte riktigt vet hur resten av möblemanget kommer att se ut innan jag är färdig) men man bör ytbehandla dom för att de dels blir lättare att hålla rena och för att furuskivor håller lite bättre med ytbehandling (mjukt träslag). Vanlig klarlack borde duga fint...
Postad 31 July 2003 - 13:37
Var har du köpt materialet? Letar efter sådan metall som du använder. Vad är det för metall?
Postad 31 July 2003 - 21:23
Jag har en gammal kantstött stereobänk och en TV-bänk från Jysk som jag vill ersätta. Tyvärr så är jag inte värst händig, och saknar tillgång till snickarbod.
Jag har därför funderat på följande:
- 2 x bänkskåp (kök) utan skåpluckor. Bänkskåpen är 70 cm hög och 60 cm djupa och 60 cm breda.
Och ovanpå dessa skruvar jag fast...
- 1 x bänkskiva, 120 cm bred, 3,8 cm tjock och 60,6 cm djup.
Köper jag detta på IKEA kommer jag undan med ca 1.700:- (se sidan 198-199 i IKEA-katalogen.
Mvh/ christerorebro
Postad 31 July 2003 - 23:21
Jag har byggt en sådan och skall lägga upp bilder då jag får tummen ur med digitalkameran....
/Stefan
Postad 01 August 2003 - 12:12
Postad 01 August 2003 - 15:03
Postad 01 August 2003 - 16:16
Audio Objekte
... eller känner att pengar finns till för att spenderas
Rysligt sugen på denna:
Schroers, Lambda
Lycka till med alla era byggen!
Postad 01 August 2003 - 23:35
Dom har ju min bänk också...

Bortsett från att bänkskivorna är i glas och att hyllplanen i mittsektionen inte är samma som i sido-sektionerna...
Postad 03 August 2003 - 17:38
Postad 03 August 2003 - 21:21

Skall målas eller slipas/lackas vid tillfälle
och min andra stålbänk med granitskiva
/Stefan
Postad 03 August 2003 - 23:43
Postad 06 August 2003 - 20:41
Ser kanske lite rapplig ut.. men är förvänansvärt stabil. Skulle kanske gjort sig bättre med en 32" wide eller så därpå
Man blir nästan lite inspirerad att bygga nytt när man ser alla andras
Postad 06 August 2003 - 21:49
60 cm hade faktiskt vart nättre som den var från början.
Men nu går det inte att ändra på.
Som det är nu får precis min yamaha 630 platas.
Men man får väl låta bli att byta till något bättre så länge man vill ha bänken kvar
Postad 08 August 2003 - 15:17
Som hamnar under duken.
Kom över några skifferskivor med hyffsat mått..... blev riktigt najs.
Enkel konstruktion där man kan använda härdade glaskivor åsså.

Kosta gratis *ler*
Postad 09 August 2003 - 07:16

Massiv 28 mm ek, 8 mm härdat glas och hjul i stället för ben som jag ritat... Vi får se när det blir av...
Postad 10 August 2003 - 16:34
inspiration från forumets medlemmar så klart..
Körsbärsbetsad limmad furuskiva. 27mm tjock. Håller för mycket!
sweip.minhembio.com
Postad 11 August 2003 - 09:50
Har du några detaljer? Ska själv försöka bygga en likanade lösning fast med ekbetsade hyllplan och mässingsdetaljer.
Främst är jag intresserad av hur du löst samansättningen av hyllplanen? Gängstänger med rör som kapslar in det hela?
Var fick du tag i alla prylarna?
/Waller
Postad 11 August 2003 - 13:03
Köpte furuskivorna på Bauhaus och benen är ikeas, dom där 4st för 99:-
Gängstänger har jag sett, men jag löste det med att ta 45x45 regel, raspade av kanterna så dom passade i rören. Limmade fast dom i bänken och lät dom gå ner 7cm i rörbenen. Stadigt och väldigt lätt att ta isär om man ska flytta den. Vikten vilar alltså på själva stålbenen.
Postad 12 August 2003 - 21:46
Fanns ju inte så många alternativ när man vill att både tv, stereo och centern skall få plats i den. Samtidigt som den skall vara gjord i ett material som tilltalar en.
Min hembio
Postad 13 August 2003 - 09:55
Har funderat på att bygga någonting liknande ditt faktiskt (måste väl vänta tills jag fått min nya tv, men ändå, planera, rita å räkna går juh!), så jag tänkte höra lite om var du fått tag på sakerna, och hur mycket det kostade (ungefär).
Gissar på följande konstruktion (som nästan alla bänkar här är, verkar vara en stabil och bra konstruktion!)
Gängstav
Mutter (med brickor och eventuellt gummibrickor för vibrationsdämpning)
Aluminiumrör som inkapsling
Någon slags limträskiva(-or)
Var köper man dessa delar? Alu-rör tex, inte en aning! Finns sånt hos Beijer kanske?
Tacksam för svar, Mvh Arvid
Postad 13 August 2003 - 20:30
Här har du länken på mitt bygge:
Min AV - bänk
Postad 13 August 2003 - 21:08
Får se om jag får tummen ur röven nån gång så jag kan sätta igång, men nu har jag fått lite tips iaf! Tack!
Postad 13 August 2003 - 21:14
Postad 14 August 2003 - 09:45
Som hyllplan funderade jag på att använda spånskiva som man klar in med faner, alternativt MDF-bräda. Då borde man kunna komma ner ganska långt i pris, och ändå få ett hyfsat resultat, kanske inte i klass med ditt, men...
//arvid
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1 bild
6 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?