Whiskytråden
4731 svar till detta ämne
Postad 25 April 2013 - 18:12
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Ok, men vågar nog köpa den trots allt, lägstanivån är ju hög på den fabriken. Låter mumsigt med en 20-årig sherrylagrad. Ett besök på destilleriet står högt på önskelistan. Vad tänker du då tappa för något spännande?
I folkmun sägs det annars att lägstanivån i den fabriken är väldigt låg, men jag kan inte bekräfta dom ryktena. Laddie är min favorit bland destillerier, kanske mycket pga att dom är lite konstiga kufar, ungefär som jag själv, och allt jag smakat därifrån tycker jag har hållt bra standard! Vet inte vad dom har att tappa, vet bara att dom erbjuder kunder att tappa upp en flaska från ett utvalt fat på platts, men om dom har flera fat att välja bland tvivlar jag nog på??? Är mest en kul grej som många destillerier kör med.
Postad 26 April 2013 - 22:01
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Mackmyra Brukswhisky är ju skitbra!
Doften är magnifik och smaken inte långt efter. Inte långt efter Nikka Black, Redbreast eller Ballantines 17. Samma fantastiska, intensiva fruktighet man finner där, men ändå med en omisskännlig egen identitet.
Postad 26 April 2013 - 23:56
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6963 inlägg
Då har jag nog druckit en som var rejält mycket yngre. För den jag hade (som jag fått) var inte i närheten av den sensationen).
Postad 27 April 2013 - 10:56
Unregistered0d487954
-
Unregistered0d487954
-
Rookie
-
1 inlägg
Det blev en Macduffprovning i går med bl
11y 2000 JW Brass&Mining C 54,4%
13y 1997 G&M reserve 59,3%
Glen Deveron 15y OB 40%
där G&M drog det längsta strået pga den goda mandelmassan samt maltigheten(kan rekommenderas!) med JW strax efter(tog in på slutet då den behövde rätt mycket tid) med mycket god frukt, bränt socker o lite julkryddor i bakgrunden men förlorade på det rätt tråkiga avslutet (för mycket ekbeska som inte gick att vattna bort)
Glen Deveron duger gott i fiskepluntan som helt ok men enkelspårigt tam förmodligen pga den låga alkoholhalten  men överlag tycker jag Macduff har oförtjänt dåligt rykte.
En trevlig kväll helt enkelt!
Tack Lucifer för sample!
Postad 27 April 2013 - 12:52
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Då har jag nog druckit en som var rejält mycket yngre. För den jag hade (som jag fått) var inte i närheten av den sensationen).
Den jag köpte igår var Batch no. 100003. Men sedan är ju smaken som baken också. Själv är jag, bland mycket annat, väldigt förtlust i just den smaken de nämnda sorterna har. Nikka Black kanske den allra bästa förstås.
Redigerat av laddie15, 27 April 2013 - 12:52.
Postad 27 April 2013 - 13:01
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Lät som en finfin kväll hemma hos dig Klash!
Har varit sugen på en Glen Deveron, men Macduff verkar vara bäst hos de oberoende buteljerarna. Intressant hur det kan skilja sig så extremt mycket i smak från samma destilleri!
Själv var jag tvungen att prova min Glennlivet 18 som var en liten besvikelse. Inte dålig, men jag hade förväntat mig betydligt mer.
En angenäm whiskyupplevelse, lite vardagslyxig, len och mild. Känns att den är betydligt mer avrundad än den tolvåriga. Den skulle nog varit kanion med lite högre procent och ofiltrerad. Nu saknades fylligheten och avslutet tunnades ut alldeles för fort.
Får nog ge den några provningar till innan jag sågar den för mycket. De smaker jag hittade i den stod inte ut så mycket men var heller inte negativa på något sätt. Kan vara jag som är bortskämd med de fina prover jag fått på senaste tiden.
En rätt lyxig och trevlig bjudwhisky som nog ingen ratar i första taget, men inget man sitter ner och avnjuter i stillhet en fredagskväll.
Tror att jag skall ställa upp den sida vid sida tillsammans med 12 åringen ikväll och se vad jag får ut av det.
Postad 27 April 2013 - 13:32
Unregistered710b3906
-
Unregistered710b3906
-
Veteran
-
-
2199 inlägg
Dåligt med uppdateringar från mig i denna tråd, köpte Laga Distillers edition för ett tag sen, mycket smutt.
Köpte även en flarra Makers igår, enbart för dom hade den på systemet och flaskan är cool, är inte särskilt förtjust i Bourbon med funkar säkert med cola.
Postad 27 April 2013 - 13:43
Unregistered0d487954
-
Unregistered0d487954
-
Rookie
-
1 inlägg
Lät som en finfin kväll hemma hos dig Klash! Har varit sugen på en Glen Deveron, men Macduff verkar vara bäst hos de oberoende buteljerarna. Intressant hur det kan skilja sig så extremt mycket i smak från samma destilleri!
Själv var jag tvungen att prova min Glennlivet 18 som var en liten besvikelse. Inte dålig, men jag hade förväntat mig betydligt mer. En angenäm whiskyupplevelse, lite vardagslyxig, len och mild. Känns att den är betydligt mer avrundad än den tolvåriga. Den skulle nog varit kanion med lite högre procent och ofiltrerad. Nu saknades fylligheten och avslutet tunnades ut alldeles för fort. Får nog ge den några provningar till innan jag sågar den för mycket. De smaker jag hittade i den stod inte ut så mycket men var heller inte negativa på något sätt. Kan vara jag som är bortskämd med de fina prover jag fått på senaste tiden. 
En rätt lyxig och trevlig bjudwhisky som nog ingen ratar i första taget, men inget man sitter ner och avnjuter i stillhet en fredagskväll.
Tror att jag skall ställa upp den sida vid sida tillsammans med 12 åringen ikväll och se vad jag får ut av det.
Har provat både 18åringen, 18y Archive samt 16y Nadurra av Glenlivet o är inte heller spec imponerad men av dessa är nog Nadurran bäst. Har en Glenlivet "Artist" 30y 1981 Signatory vintage for LMdW i hyllan då jag tänkte samla på serien Artist men ångrade mig. Men då jag läst lite halvdassiga omdömmen om den får den samla damm ett tag till. Att det skiljer sig så mycket i smak visar väl hur viktigt det är med bra fat o att varje fat är unikt då lagringsförhållandena väl måste vara i stort sätt lika överallt eller samma då de lagras på samma ställe även de flesta som köps upp av oberoende buteljerare
Postad 27 April 2013 - 14:36
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Har provat både 18åringen, 18y Archive samt 16y Nadurra av Glenlivet o är inte heller spec imponerad men av dessa är nog Nadurran bäst. Har en Glenlivet "Artist" 30y 1981 Signatory vintage for LMdW i hyllan då jag tänkte samla på serien Artist men ångrade mig. Men då jag läst lite halvdassiga omdömmen om den får den samla damm ett tag till.
Att det skiljer sig så mycket i smak visar väl hur viktigt det är med bra fat o att varje fat är unikt då lagringsförhållandena väl måste vara i stort sätt lika överallt eller samma då de lagras på samma ställe även de flesta som köps upp av oberoende buteljerare
Tycker 18:åringen är bra, om än ingen superwhisky. Nadurra däremot tycker jag är riktigt bra. Rent bourbonfatslagrad till skillnad från 18-åringen. Riktigt prisvärd också, inte minst med tanke på att den håller 57%.
Postad 27 April 2013 - 15:49
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Ja, faten har tydligen väldigt stor inverkan.
Jag undrar bara varför dom buteljerar så dålig whisky under sitt eget märke när dom bevisligen har väldigt bra fat? Antingen har dom bara väldigt få exceptionellt bra fat och majoriteten extremt dåliga och trötta fat?! Märkligt...
Nu var det ett tag sedan jag smakade Glenlivet Nadurra, det var rätt tidigt på förmiddagen och på en flygplats, så det kan ju ha gjort sitt till, men jag tyckte att den var ganska spritig och smakade en del finkel, men att den hade en trevlig citrusaktig bourbonfatskaraktär. Den kanske skulle behövt runda av sig något år till för att hitta sin "sweetspot" tror jag.
Postad 28 April 2013 - 12:25
Unregistered0d487954
-
Unregistered0d487954
-
Rookie
-
1 inlägg
Ja, faten har tydligen väldigt stor inverkan. Jag undrar bara varför dom buteljerar så dålig whisky under sitt eget märke när dom bevisligen har väldigt bra fat? Antingen har dom bara väldigt få exceptionellt bra fat och majoriteten extremt dåliga och trötta fat?! Märkligt...
Nu var det ett tag sedan jag smakade Glenlivet Nadurra, det var rätt tidigt på förmiddagen och på en flygplats, så det kan ju ha gjort sitt till, men jag tyckte att den var ganska spritig och smakade en del finkel, men att den hade en trevlig citrusaktig bourbonfatskaraktär. Den kanske skulle behövt runda av sig något år till för att hitta sin "sweetspot" tror jag.
Vad jag förstått e destillerierna styrda av att varje sats på sina standardutgåvor skall smaka så likt den förra som möjligt medans de oberoende buteljerarna kan/vill plocka fat som sticker ut på ena eller andra sättet. Sen tror jag nog inte att dom håller med om att dom buteljerar så dålig whisky(mer personlig smak!) Samt så brukar dom väl ta hand om exeptionellt bra fat till specialutgåvor typ SC mm. Men bra fat o speciellt sherryfat verkar bli/vara bristvara så nog sjunker kvaliteten alltid. (Lite fakta o lite egna teorier!)  Det var väldans vad du var generös i din poängbedömning av Macduff JW brass&Mining på whiskybase
Redigerat av Unregistered0d487954, 28 April 2013 - 12:38.
Postad 29 April 2013 - 18:28
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Det var väldans vad du var generös i din poängbedömning av Macduff JW brass&Mining på whiskybase 
Jo, jag tror att jag kan ha varit rätt generös, får möjligtvis revidera betyget tror jag. Men jag tyckte väldigt mycket om den. Skall jämföra den med lite andra Macduff här framöver och se hur den står sig.  För 500,- var den extremt prisvärd.
Postad 30 April 2013 - 15:58
Unregistered0d487954
-
Unregistered0d487954
-
Rookie
-
1 inlägg
Jo, jag tror att jag kan ha varit rätt generös, får möjligtvis revidera betyget tror jag. Men jag tyckte väldigt mycket om den. Skall jämföra den med lite andra Macduff här framöver och se hur den står sig.  För 500,- var den extremt prisvärd.
I så fall skall du försöka få tag i ovan nämnda 13åring från G&M som var riktigt bra. Vet ej pris då det var ett sample från en kompis. Poängbedömning tror jag inte jag kommer att börja med då det ju inte säger nåt annat än för en själv. Skulle nog bli rätt många revideringar (eller behöva ändra poängsystemet) då man provar många som man älskar o skulle vilja ge maxpoäng men ändå så kommer nya som man tycker ännu mer om. Skulle vara intressant att höra hur poängjägarna resonerar. Speciellt i början av karriären!
Postad 02 May 2013 - 21:43
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Någon som provat Longrow som bara heter just Longrow. Ingen ålder angiven men under sexhundringen i beställningssortimentet.
Postad 03 May 2013 - 08:35
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Någon som provat Longrow som bara heter just Longrow. Ingen ålder angiven men under sexhundringen i beställningssortimentet. 
Det är den som tidigare hette CV med ny etikett. Bra skit om du frågar mig!
Postad 07 May 2013 - 15:27
Unregistered0d487954
-
Unregistered0d487954
-
Rookie
-
1 inlägg
3x Glenn Sv Eldvatten hämtades i dag!(En till svågern)En rökig blended malt 50%.Skall bli intressant att se vad dom hittat den här gången då dom brukar släppa bra saker
Postad 07 May 2013 - 21:03
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4154 inlägg
Träffade i helgen en vän som tyvärr flyttat utomlands, han fick och vi har nu druckit upp den sista Benromach 19 port som han fick av mig för sex år sedan. Lika gott som då, och kanske än mer uppskattat idag. Inte en droppe vatten, len som barnhud och en mogen ton av vuxenlivet på flaska. Det är grejer det, mums.
Postad 08 May 2013 - 10:02
TomasL
-
TomasL
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
3x Glenn Sv Eldvatten hämtades i dag!(En till svågern) En rökig blended malt 50%. Skall bli intressant att se vad dom hittat den här gången då dom brukar släppa bra saker
Det är en OK whisky tycker jag dock inte värd 1500:-/l. För den pengen finns det mycket bättre rökig whisky att köpa. Men som sagt det är inget fel på den.
Postad 08 May 2013 - 11:16
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Det är en OK whisky tycker jag dock inte värd 1500:-/l. För den pengen finns det mycket bättre rökig whisky att köpa. Men som sagt det är inget fel på den.
Whisky är dyrt i Sverige, men jag håller med. Det finns rätt bra grejer från 600,- och uppåt, så lite konkurrens har den! Man måste ha lite extra om man skall slåss i den prisklassen.
Postad 08 May 2013 - 17:30
Unregistered0d487954
-
Unregistered0d487954
-
Rookie
-
1 inlägg
Jag tog ett litet smakprov i går o med ett första intryck får jag hålla med att det kändes väl inte som en prisvärd whisky då jag druckit betydligt godare till klart billigare pris utan som du säger att vara dålig på något vis. Men då jag samlar på SE var jag ju tvungen att ställa en till samlingen samt en att dricka o tack o lov skicka en vidare. Inbillar mig att dom kommer att få svårare att bli av med de 300 fl då jag hört lite knorrande över det höga priset på andra ställen redan innan släppet. Då den heter batch1 för att förmodligen komma med en 2a ska det bli intressant att kolla in mottagandet.
Postad 08 May 2013 - 20:30
TomasL
-
TomasL
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
Man kan ju t.ex jämföra Glenn med Big Peat som också är en blended malt. Skillnad som natt och dag. Big Peat är klart bättre i mitt tycke och priset brukar ligga på ca 1000:-/l alltså två tredjedelar av priset jämfört med Glenn. Men som jag skrev tidigare så är inte Glenn dålig.
Postad 09 May 2013 - 10:19
Unregistered291b229b
-
Unregistered291b229b
-
Veteran
-
-
1690 inlägg
Vad tror ni om OCTOMORE 10? Kan den verkligen vara värd 1700 kr?
Postad 09 May 2013 - 12:08
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Även om inte just jag kommer köpa den trotts att jag tycker att den är intressant så förstår jag de som köper den. Det finns inte mycket som är i närheten av Octomore i smak och rökighet, så jag kan se det unika i den både smakmässigt och för en samlare. Så prisvärd? Ja, jag skulle nog nästa påstå det... men inte för min plånbok.
Postad 10 May 2013 - 10:32
TomasL
-
TomasL
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
Kan du få tag på den så köp den. Mycket trevlig whisky. Sen om den är värd 1700:- eller inte det kan man ju diskutera.
Postad 10 May 2013 - 18:50
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Var inne på bolaget i grannbyn idag. Blev förvånad när jag såg Longmorn 16 på hyllan !?
Den var i utgående sortiment för något halvår sen, men nu stod den som nyhet !? 
Den är en av mina favoriter ihop med HP18 när det är whisky för vettiga pengar.
Köpte en Longmorn 16 när det var utgående sortiment och sparade. Trodde att den höll på att ta slut eftersom det var utgående, men så var det tydligen inte.
Ville testa något nytt och köpte en Laddie 16. Hur är den ?
Får se om jag öppnar den idag eller om jag suger lite på det...
Postad 10 May 2013 - 19:07
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Kunde inte hålla mej. 
Tycker att Laddie 16 är en riktig jävla WOW för 699 spänn. 
Vet inte om jag tycker att den är bättre än HP18 eller Longmorn 16, men i ungefär samma klass.
Postad 11 May 2013 - 15:11
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Kunde inte hålla mej.  Tycker att Laddie 16 är en riktig j*vla WOW för 699 spänn.  Vet inte om jag tycker att den är bättre än HP18 eller Longmorn 16, men i ungefär samma klass.
Gillar själv både Longmorn och HP18, men inte alls så glad i 12:an faktisk. Var helt såld på Laddie 15 som var lagrad på Sauternesfat. Hur smakar denna? Var på väg att klippa en sådan för ett tag sedan, men så stod en Longrow Rundlets & Kilderkins bredvid.
Redigerat av laddie15, 11 May 2013 - 15:13.
Postad 11 May 2013 - 18:18
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Jag har faktiskt ingen ursäkt till varför jag inte köpt någon Laddie 16 ännu... möjligtvis så kan platsbrist och bristen på pengar vara en bidragande orsak, men ingen bra ursäkt om man är ett riktigt Laddie-fan! Ska iofs förbi butiken deras nu i slutet av sommarn, så jag får ta igen lite av det jag missat på senaste tiden då!
Postad 12 May 2013 - 10:19
Unregistered0d487954
-
Unregistered0d487954
-
Rookie
-
1 inlägg
Lite ny vardagswhisky inköpt
Glendronach 15 Revival
Dailuaine 16 flora&fauna
Lagavulin DE 2011 Blir svårt att låta bli att öppna för en nyfrälst Laggafan!!!
Ron Zacapa 23 solera grand reserva Blir mer o mer intresserad av rom!
Fan vad trångt det blev i hyllan
Postad 12 May 2013 - 11:19
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Gillar själv både Longmorn och HP18, men inte alls så glad i 12:an faktisk. Var helt såld på Laddie 15 som var lagrad på Sauternesfat. Hur smakar denna? Var på väg att klippa en sådan för ett tag sedan, men så stod en Longrow Rundlets & Kilderkins bredvid. 
HP 12 tycker jag är snudd på äcklig.. Laddie 16 smakar... Gott !  Ganska snäll tjejwhisky. I stil med Longmorn 16 och HP 18. Inte speciellt tung och rökig.
Postad 12 May 2013 - 18:30
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4154 inlägg
Uppdatering,
igår kväll blev det Laphroig Quarter Cask, bättre än minnena av den. Utsökt torr och träig.
Sedan Bowmore 18, med Bowmore 17 i minnet så är denna en ren besvikelse. Påminner om fusksmaker, något spritig, men pepprigheten var det inget fel på.
Sedan Lagavulin Destillers Edition 1994, lika god och fantastisk som alltid. Hur jag en gör så återkommer det bästa i livet så fort denna fina spirit rullar över tungan...
Redigerat av PML73, 12 May 2013 - 18:31.
Postad 13 May 2013 - 07:45
TomasL
-
TomasL
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
Lite ny vardagswhisky inköpt
Glendronach 15 Revival Dailuaine 16 flora&fauna Lagavulin DE 2011 Blir svårt att låta bli att öppna för en nyfrälst Laggafan!!! Ron Zacapa 23 solera grand reserva Blir mer o mer intresserad av rom! Fan vad trångt det blev i hyllan 
Glendronach 15 Revival är en riktigt trevlig sherry bomb. En av dom bättre sherrylagrade i den prisklassen tycker jag. Varför ska du försöka låta bli att öppna Laggan? Det är bara att öppna och njuta.
Redigerat av TomasL, 13 May 2013 - 07:47.
Postad 13 May 2013 - 15:04
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
HP 12 tycker jag är snudd på äcklig.. Laddie 16 smakar... Gott ! 
Ganska snäll tjejwhisky. I stil med Longmorn 16 och HP 18. Inte speciellt tung och rökig.
Gott låter ju bra.  Laddie är ju som du säger lite "tjejwhisky". Frugan har faktiskt inga problem att få ner varken Laddie Rocks eller HP18. Värre då med sherrylagrat som Longmorn, Men en Laddie16 får det bli. Tackar för tipset.
Postad 13 May 2013 - 15:57
Unregistered0d487954
-
Unregistered0d487954
-
Rookie
-
1 inlägg
Glendronach 15 Revival är en riktigt trevlig sherry bomb. En av dom bättre sherrylagrade i den prisklassen tycker jag.
Varför ska du försöka låta bli att öppna Laggan? Det är bara att öppna och njuta.
Kan bara hålla med ang Dronachen  Borde inte vara ett problem med att öppna Laggan men då jag redan har alldeles för många öppnade (I-landsproblem eller vad!!!) så har jag öppningsstopp, vilket jag iof haft svårt att hålla det senaste, men det blir ju liksom ett problem, ett angenämt men likförbannat ett problem. Men man har ju en lagga 16 + lite annat gott som e öppnat så det går ingen nöd på en o den som väntar på något gott väntar ju inte för länge  !?
Postad 13 May 2013 - 17:12
Unregistered0d487954
-
Unregistered0d487954
-
Rookie
-
1 inlägg
Lagga 16 i glaset! För den goda sakens skull
Postad 20 May 2013 - 15:07
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Såg att SE släpper två nya buteljeringar. En Bowmore och en Mortlach... undra om man måste slå till på båda???
Kommer bli en dyr månad känner jag på mig.
Postad 20 May 2013 - 15:35
Unregistered0d487954
-
Unregistered0d487954
-
Rookie
-
1 inlägg
Såg precis detsamma,TUNGT!  då jag jag köpt ny dator kunde det inte kommit olägligare.
Mortlachen blir svår att motstå men Bowmoren kanske jag hoppar då jag funderar att släppa SE(börjar som sagt bli lite väl täta släpp)
Får väl fundera ett tag o se vad man har råd till.
Postad 02 June 2013 - 17:45
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4154 inlägg
Fann denna en bit in i skåpet. Valde det skonsammaste för de sista vilande centilitrarna och lät denna fantastiska livsbejakande elixir åter sakta rulla över gom och tunga. Tills där inget fanns åter att bruka.
Redigerat av PML73, 02 June 2013 - 17:47.
Postad 03 June 2013 - 12:41
Unregisteredc17c0c25
-
Unregisteredc17c0c25
-
Beroende
-
-
1199 inlägg
Ardbeg ardbog inköpt jäkligt fin är den,torv,vanilj,tjära 
Postad 03 June 2013 - 12:53
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Lyckades lägga rabarber på sista Ardbogen i hyllan... verkar ha varit kaos på vissa systembolag runt om i landet om man läser vissa bloggar.
Blev även en beställning på Svenska Eldvattens Bowmore och Mortlach.. få se när dessa pärlor dyker upp?!
Postad 03 June 2013 - 14:36
TomasL
-
TomasL
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
La också vantarna på en Ardbog i lördags. Sen blev det en beställning på en enl. mig mycket prisvärd whisky, nämligen Nikka From The Barrel. Det kommer ju lite mera godsaker denna månaden så man får spara lite pengar tills dess också.
Postad 06 June 2013 - 17:24
Unregistered0d487954
-
Unregistered0d487954
-
Rookie
-
1 inlägg
Det blev bara en Mortlach från SE senast, samt spräckte SEsamlingen genom att byta bort min Clynelish -97a mot en Glendronach 22y JW 52,3% old train line som med största säkerhet kommer passa min gom mycket bättre.  Ett bra byte!
Postad 06 June 2013 - 17:50
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Det blev bara en Mortlach från SE senast, samt spräckte SEsamlingen genom att byta bort min Clynelish -97a mot en Glendronach 22y JW 52,3% old train line som med största säkerhet kommer passa min gom mycket bättre. Ett bra byte!
Har också kollat på den... Den ser riktigt god ut! Du får säga till när du öppnat den!  Provade en Port Ellen, Doglas Laing Provenance 43% 19yo idag. Inte alls dum, men det blir lätt en besvikelse när man läst alla berättelser om hur fantastiska dom skall vara. Den här var nog kanske inte en av dom bästa buteljeringarna, men ändå helt okej. Skulle nog inte betala flera tusen för en flaska dock! Om inte annat så var det en intressant whiskyupplevelse och ett stycke historia som försvann.
Postad 06 June 2013 - 18:34
Unregistered0d487954
-
Unregistered0d487954
-
Rookie
-
1 inlägg
Hade själv sneglat länge på den utan att ha råd men då en på whiskyforum som trånat länge efter min Clynelish erbjöd byte med den så var det inget svårt val då jag bestämt att sluta samla på SE. Han hade en Glen Grant TSMoS 1972 som jag hellre velat haft men skulle ha för mycket emellan.
Port Ellen har jag också testat några av ( tyvärr ingen OB än)men alldeles för mycket bra whisky billigare som jag hellre lägger pengarna på. Men som du säger inte fel att få prova.
Som vanligt har jag alldeles för mycket öppnat så det lär nog dröja med att rycka korken på den.
Redigerat av Unregistered0d487954, 06 June 2013 - 18:36.
Postad 07 June 2013 - 11:37
Unregistered0d487954
-
Unregistered0d487954
-
Rookie
-
1 inlägg
Lika korkad som vanligt! Tro att man kan gå in på SB utan att passera whiskyavdelningen  Det blev en Ardbog(HMMM! vad skall man med principer till när man ändå inte håller på dom.) samt en Ileach(kul att testa)+ ett gäng goda Ales
Postad 07 June 2013 - 17:12
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4154 inlägg
Lika korkad som vanligt! Tro att man kan gå in på SB utan att passera whiskyavdelningen Det blev en Ardbog(HMMM! vad skall man med principer till när man ändå inte håller på dom.) samt en Ileach(kul att testa)+ ett gäng goda Ales
Hehe, sant där. Ileach är alltid kul att ha till hands när andan faller på. Kommer ihåg att jag köpte den för 14pund för 70cl på The Pot Still i Glasgow för ett par år sedan. Kul, rökig men lite väl spritig. Har för mig att Ileach var 3-5 årig Laphroig. De kan ju ha ändrat det till idag.  Provade en Port Ellen, Doglas Laing Provenance 43% 19yo idag. Inte alls dum, men det blir lätt en besvikelse när man läst alla berättelser om hur fantastiska dom skall vara. Den här var nog kanske inte en av dom bästa buteljeringarna, men ändå helt okej. Skulle nog inte betala flera tusen för en flaska dock! Om inte annat så var det en intressant whiskyupplevelse och ett stycke historia som försvann. 
Instämmer, har bara testat och tömt en riktigt god Port Eller, den var 26-årig och gick för 1.75 pund för 3,5cl i baren på The Clockwork Brew Pub(Glasgow). Vi stannade i tre timmar och så var den flaskan slut.
Redigerat av PML73, 07 June 2013 - 17:10.
Postad 07 June 2013 - 18:10
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Lika korkad som vanligt! Tro att man kan gå in på SB utan att passera whiskyavdelningen Det blev en Ardbog(HMMM! vad skall man med principer till när man ändå inte håller på dom.) samt en Ileach(kul att testa)+ ett gäng goda Ales
Ja, dom lär ju gå åt om inte annat. Ardbog var riktigt bra... men jag är lite lur på att kanske Ugglan ligger på samma nivå. Ugglan är dock väldigt svårslagen! Har bara hunnit ta ett smakprov än så länge, så vi får se. Den var iaf betydligt bättre än Galileo.
Postad 09 June 2013 - 10:20
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Då fick man två Svenska Eldvatten igår. Läste att Mortlachen skulle ha tagit slut hos leverantören redan i fredags.
Nu har man hela sommaren räddad!
Postad 09 June 2013 - 11:22
Unregistered0d487954
-
Unregistered0d487954
-
Rookie
-
1 inlägg
Själv hämtade jag
2x Mortlach+ Bowmore men skall bara ha ena Mortlachen själv.
Hittade 6st Glenn på hyllan!!?? Kan inte ha gått så bra med andra ord!
Redigerat av Unregistered0d487954, 09 June 2013 - 17:14.
Postad 09 June 2013 - 23:08
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Nä, Glenn har fått lite blandade recensioner känns det som. Har inte smakat den själv, men om man skall tro vissa andra så finns det gott om konkurrens i den prisklassen som ger mer för pengarna.
Vet inte om SE rider på vågen av sin egen framgång och försöker sälja en halvbra blended malt lite för dyrt?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Övrigt
-
→
Off Topic
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|