Whiskytråden
4731 svar till detta ämne
Postad 10 June 2013 - 15:23
Unregistered0d487954
-
Unregistered0d487954
-
Rookie
-
1 inlägg
Nä, Glenn har fått lite blandade recensioner känns det som. Har inte smakat den själv, men om man skall tro vissa andra så finns det gott om konkurrens i den prisklassen som ger mer för pengarna.
Vet inte om SE rider på vågen av sin egen framgång och försöker sälja en halvbra blended malt lite för dyrt?
Tror detsamma, lite därför jag lägger ner att samla på alla deras utgåvor. Har 2st själv o provat den men inte vidare imponerad speciellt till satt pris. Blev som sagt överraskad över att få se dom på SBhyllan efter att läst på nyhetsbrev att de var glada att även Glenn snart var slutsåld!? Har inte hört ett ljud på W forumet annat än lite mummel om det höga priset vilket e ett dåligt tecken för en nyutgåva. Min förhoppning med att samla på SE var 3-4 släpp /år så man hade något trevligt att se fram emot från kanonfat dom tidigare visat att dom kan hitta. Tror att dom biter sig själv i svansen med för många släpp då risken att det slinker med lite väl många mediokra utgåvor.O med tanke på deras relativt höga pris e väl risken att dom förlorar sitt goda rykte. Kommer att hålla ögonen på dom även i framtiden men försöka sålla lite då det trots allt finns mycket annat gott man vill ha o då sv spel inte gör det dom borde så måste man ju prioritera.
Postad 11 June 2013 - 10:12
Unregisteredd8832fe9
-
Unregisteredd8832fe9
-
Forumräv
-
-
874 inlägg
Letar och letar men kan inte få tag på en Highland Park - Thor någonstans. Är det någon som har som vill bli av med den?
Postad 11 June 2013 - 12:17
Unregisteredc17c0c25
-
Unregisteredc17c0c25
-
Beroende
-
-
1199 inlägg
Nån som druckit Nikka from the barrel?
Är sugen på å köpa nått japanskt
Postad 11 June 2013 - 12:37
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Nån som druckit Nikka from the barrel? Är sugen på å köpa nått japanskt 
Jag har den hemma, har bara hunnit ta två smakprov än så länge. Vet inte exakt vad jag skall tycka om den... i början blev jag rätt besviken med tanke på all bra kritik den fått det senaste året, men andra gången så hittade jag en ytterligare dimension i den. Måste ge den ett par provomgångar till innan jag bestämmer mig. Man känner att det är en blended whisky. Ingen dålig whisky, men den lever absolut inte upp till alla "guldmedaljer" och det priset den kostar i Sverige. Själv köpte jag den i Danmark för runt 250.- så det kan nog anses som prisvärt iaf för en halvliter. Den är vad den är... en relativt ung blend som buteljerats med hög alkoholhalt för att boosta upp den lite vilket ger den fyllighet och lite längre avslut. Men jag tycker själv att grainwhiskyn lyser igenom för mycket för min smak. På näsan hittar man en rätt trevlig sherryton men den hade gärna fått vara lite tydligare. Bra men inte riktigt vad jag hade hoppats på där heller.
Postad 11 June 2013 - 13:39
TomasL
-
TomasL
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
Jag tycker att Nikka from The Berrel är en riktigt bra Blended och jag tycker även att den är prisvärd här i Sverige. Den består ju av 60% grainwhisky och 40% malt och dom är alla mellan 10-12år så att den är relativt ung håller jag inte med om. Jag har nog inte druckit en blended som jag tycker är bättre iallafall men smaken är ju olika och det är väl tur det i många fall. Första gången jag smakade den så tyckte jag att den var lite tam men ju mer jag dricker den ju mera gillar jag den. Vågar du inte chansa på en blended så kan du prova något annat ifrån Nikka t.ex Yoichi.
Denna Blended är ju inte heller gjord på samma sätt som många billigare blends.
Den är blandad och sedan har den hällts upp på fat igen för att gifta sig. Den stannar sedan i fatet i några måsnader innan den buteljeras. Denna procedur kallas just "marrige". Billigare blends buteljeras direkt efter att dom blandat den.
Redigerat av TomasL, 11 June 2013 - 13:48.
Postad 11 June 2013 - 14:30
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Jag tycker att Nikka from The Berrel är en riktigt bra Blended och jag tycker även att den är prisvärd här i Sverige. Den består ju av 60% grainwhisky och 40% malt och dom är alla mellan 10-12år så att den är relativt ung håller jag inte med om. Jag har nog inte druckit en blended som jag tycker är bättre iallafall men smaken är ju olika och det är väl tur det i många fall. Första gången jag smakade den så tyckte jag att den var lite tam men ju mer jag dricker den ju mera gillar jag den. Vågar du inte chansa på en blended så kan du prova något annat ifrån Nikka t.ex Yoichi.
Denna Blended är ju inte heller gjord på samma sätt som många billigare blends. Den är blandad och sedan har den hällts upp på fat igen för att gifta sig. Den stannar sedan i fatet i några måsnader innan den buteljeras. Denna procedur kallas just "marrige". Billigare blends buteljeras direkt efter att dom blandat den.
Ja, absolut.. jag måste håller med dig om att det är en av de bättre "blends" jag har smakat... men ungefär där slutar det för min del. Men som sagt, jag skall ge den lite tid. Förhoppningsvis lär jag mig tycka om den mer. Men för min del så lär det nog inte bli en till om jag skulle vara tvungen att betala det svenska priset. Flaskan är rätt snygg iaf! Den kan man lätt återanvända när whiskyn tar slut!
Postad 11 June 2013 - 20:07
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Ja, absolut.. jag måste håller med dig om att det är en av de bättre "blends" jag har smakat... men ungefär där slutar det för min del. Men som sagt, jag skall ge den lite tid. Förhoppningsvis lär jag mig tycka om den mer. Men för min del så lär det nog inte bli en till om jag skulle vara tvungen att betala det svenska priset. Flaskan är rätt snygg iaf! Den kan man lätt återanvända när whiskyn tar slut! 
Måtte vara det bistra Norrländska klimatet som inbjuder till lite kralligare Whisky. Här nere i söder smakar de lite mildare, inte minst Japanerna, mumma.
Postad 11 June 2013 - 20:11
Unregistered291b229b
-
Unregistered291b229b
-
Veteran
-
-
1690 inlägg
Jag har den hemma, har bara hunnit ta två smakprov än så länge. Vet inte exakt vad jag skall tycka om den... i början blev jag rätt besviken med tanke på all bra kritik den fått det senaste året, men andra gången så hittade jag en ytterligare dimension i den. Måste ge den ett par provomgångar till innan jag bestämmer mig. Man känner att det är en blended whisky. Ingen dålig whisky, men den lever absolut inte upp till alla "guldmedaljer" och det priset den kostar i Sverige. Själv köpte jag den i Danmark för runt 250.- så det kan nog anses som prisvärt iaf för en halvliter.
Den är vad den är... en relativt ung blend som buteljerats med hög alkoholhalt för att boosta upp den lite vilket ger den fyllighet och lite längre avslut. Men jag tycker själv att grainwhiskyn lyser igenom för mycket för min smak. På näsan hittar man en rätt trevlig sherryton men den hade gärna fått vara lite tydligare. Bra men inte riktigt vad jag hade hoppats på där heller.
Måste bara hålla med finns bättre whiskey från japan enligt mig
Postad 11 June 2013 - 22:00
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Måste bara hålla med finns bättre whiskey från japan enligt mig 
Och jag vet inte vad jag pratar om, måste vara värmen. Var ju Pure Malt jag provade. Den var väldigt bra, men visst finns det bättre Japaner. Tror, förutom sanslösa Hanyu "Nice Butt", att Nikka Black är bäst så här långt för min del.
Postad 13 June 2013 - 09:12
TomasL
-
TomasL
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
1st Octomore 10 beställd. Ska bli spännade att smaka en Octomore med lite längre lagringstid. Denna utgåva ligger på 80,5ppm fenoler. Dom 300 flaskor som Bolaget släppte nu kl 10 försvann på ca 10min.
Redigerat av TomasL, 13 June 2013 - 09:14.
Postad 13 June 2013 - 10:30
Unregisteredcda6a4d1
-
Unregisteredcda6a4d1
-
Amatör
-
-
88 inlägg
Ingen som lyckades knipa en the glenlivet alpha? Tog slut på en nanosekund.
Postad 13 June 2013 - 11:32
TomasL
-
TomasL
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
Nä den tod som sagt slut innan man han blinka. Det fanns ju bara 24 flaskor. Den är i och för sig inte så speciell i smaken så det kunde kvitta. Hade det gått att lägga vantarna på en så hade jag nog gjort det men nu sparade jag den dryga 800-hundringen till någon annan whisky.
Postad 13 June 2013 - 11:37
Unregisteredcda6a4d1
-
Unregisteredcda6a4d1
-
Amatör
-
-
88 inlägg
Jag har inte testat själv men har hört mycket bra om den. Sen är det ju alltid kul att ha något som bara finns i begränsad upplaga:)
Postad 13 June 2013 - 18:26
Unregisteredc17c0c25
-
Unregisteredc17c0c25
-
Beroende
-
-
1199 inlägg
Totalt novis på japansk whiskey vad tror ni om nikka yoichi då?låter god på beskrivningen så
Postad 13 June 2013 - 21:01
TomasL
-
TomasL
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
Yoichi tycker jag personligen är riktigt god.
Postad 13 June 2013 - 21:17
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Totalt novis på japansk whiskey vad tror ni om nikka yoichi då?låter god på beskrivningen så 
Otroligt bra. Mycket väl balanserat med tydlig men väl integrerad rökighet. Sedan den där så typiska fruktigheten man finner i nästan all Japansk whisky. Jo, under 600kr. gör den till ett riktigt fynd. Har inte haft den på ett bra tag, blev faktiskt riktigt sugen.  Jag glömde ju doften. Finns nog få andra jag nosar så länge på innan jag tar en klunk. Den intensiva fruktigjeten är helt enkelt magnifik.
Redigerat av laddie15, 13 June 2013 - 21:20.
Postad 13 June 2013 - 22:10
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Blev en Lagavulin DE idag. Ni som hyllar den har alldeles rätt, otroligt bra helt enkelt. Men jag blev överraskad, inte alls någon tydlig sherry. Snarare mer bett än i standardversionen. Mig personligen gör det heller alls ingenting att den typiska Islayröken ligger lite snyggt inbäddad. Denna är minst lika bra som standard 16. Tur attman inte lät sig påverkas av en del recensioner som säger motsatsen.
Postad 14 June 2013 - 02:19
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Blev en Lagavulin DE idag. Ni som hyllar den har alldeles rätt, otroligt bra helt enkelt. Men jag blev överraskad, inte alls någon tydlig sherry. Snarare mer bett än i standardversionen. Mig personligen gör det heller alls ingenting att den typiska Islayröken ligger lite snyggt inbäddad. Denna är minst lika bra som standard 16. Tur attman inte lät sig påverkas av en del recensioner som säger motsatsen. 
Har inte provat den själv, har missat den flera ggr på SB och div flygplatser som skulle haft den i lager. Om den följer samma mönster som Talisker DE (som jag fått uppfattningen av att den skall göra) så tror jag verkligen att den är otroligt bra! Hoppas man får tag i ett smakprov av den.
Postad 14 June 2013 - 20:40
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Har inte provat den själv, har missat den flera ggr på SB och div flygplatser som skulle haft den i lager. Om den följer samma mönster som Talisker DE (som jag fått uppfattningen av att den skall göra) så tror jag verkligen att den är otroligt bra! Hoppas man får tag i ett smakprov av den. 
Finns fortfarande ganska gott om den. Bara att beställa om den inte finns nära dig. Taliskern har jag inte provat, låter intressant.
Postad 16 June 2013 - 21:44
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4155 inlägg
Talisker Destillers Edition tillhör egentligen inte de sex classic malts som från början ville börja höja kvaliteten på sina produkter. Men de smög sig in i samma fina dimma för dryga sex-sju år sedan har jag för mig. Jag fick tag på en tidig buteljering som försvann lika fort som jag köpte den. Sedan dess tycker jag att Talisker DE inte riktigt lyckats med just sin DE. De har många andra riktigt fina varianter men jag ser inte i min smakpalett varför de ska producera en DE: Förändringen i smaken mellan den vanliga 10:an och DE är liksom inte i linje.
På något sätt verkar verkar det fina i 10:an gå förlorad. Och jag vill ju ha kvar det unika samtidigt som det förfinas.
Dags för puten och tanten. Må gott.
Redigerat av PML73, 16 June 2013 - 21:45.
Postad 16 June 2013 - 21:47
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4155 inlägg
Grattis till det sista märket du kommer att hålla dig till resten av ditt liv....  Lite banbrytande för dig kanske då du troligen gillar att smaka på olika varianter.  Nu är det kört, helt kört.
Postad 17 June 2013 - 10:59
Unregistered2010
-
Unregistered2010
-
Lärjunge
-
-
291 inlägg
Någon som knep en Octomore? Glömde själv helt bort släppet
Postad 17 June 2013 - 11:36
TomasL
-
TomasL
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
Jo jag köpte en Octomore 10. Har inte fått den än dock. Bokningstiden gick ju ut söndag vid midnatt sen så skickar dom ut flaskorna.
Postad 17 June 2013 - 11:47
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Jag har tyvärr aldrig blivit introducerad för Octomore på gott och ont, och tack vare priset och dess lite speciella nich så har jag inte vågat mig på att köpa en flaska.
Kanske tur det... behöver inte en till "måste ha"-whisky att köa för som äter upp mina sista pengar!
Postad 17 June 2013 - 12:50
Unregisteredc3c18610
-
Unregisteredc3c18610
-
Användare
-
-
147 inlägg
Ny i tråden här men jag tänkte bara lägga in att på söndag åker jag och min fru till Islay. 6 destillerier på 3 dagar! Bowmore, Bruichladich, Caol isla, Jura, Ardbeg och Lagavulin. Det skall bli en riktig höjdare. Min fru gav mig resan i 40 års present och med tanke på att hon själv inte dricker Whisky var det en rätt fin present.
Postad 17 June 2013 - 13:17
Pr0wler
-
Pr0wler
-
Lärjunge
-
-
484 inlägg
Ny i tråden här men jag tänkte bara lägga in att på söndag åker jag och min fru till Islay. 6 destillerier på 3 dagar! Bowmore, Bruichladich, Caol isla, Jura, Ardbeg och Lagavulin. Det skall bli en riktig höjdare. Min fru gav mig resan i 40 års present och med tanke på att hon själv inte dricker Whisky var det en rätt fin present.
Låter trevligt. Jag har själv också varit där. Sväng inom Laphroaig som ligger precis vid Lagavulin. De är riktigt trevliga där. Fick smaka direkt ur en tunna som bara stått några dagar. Då hade den redan fått lite eksmak faktiskt! Kilchoman var väl ingen höjdare men stör mig på att Bunnahabhain hade stängt när vi skulle åka inom på lördagen innan vi åkte. De har bara öppet på vardagar.
Postad 17 June 2013 - 14:13
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Härligt! Kommer också åka dit om någon månad... Kommer försöka besöka så många destillerier man hinner med. Man kan dock inte köra så många provsmakningar samma dag om man inte vill bli allt för snurrig i huvudet!  Laphroaig måste man ju förbi, om inte annat för att hämta sin betalning för marken man hyr ut till dom!
Postad 17 June 2013 - 14:50
Unregisteredc3c18610
-
Unregisteredc3c18610
-
Användare
-
-
147 inlägg
Jag kanske svär i kyrkan nu men jag är personligen inte så förtjust i just Laphroaig. Jag har tre olika tappningar som jag fick i julklapp ett år men jag blir lika förvånad över hur ointressant jag tycker den är. Alla andra Islay whisky gillar jag ju. Men så är det ibland smaken är som röven klöven. Jag hoppade även Bunnahabhain just av det själet att man kan inte få in allt för många på en dag. Deras tur tider ligger även lite vid samma tid på dagen på alla destillerier. Min bror med familj gav mig en present i form av £ 140 whisky från Bruichladich som jag skall avhämta där!
Postad 17 June 2013 - 15:25
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Postad 17 June 2013 - 15:36
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Jag kanske svär i kyrkan nu men jag är personligen inte så förtjust i just Laphroaig. Jag har tre olika tappningar som jag fick i julklapp ett år men jag blir lika förvånad över hur ointressant jag tycker den är. Alla andra Islay whisky gillar jag ju. Men så är det ibland smaken är som röven klöven. Jag hoppade även Bunnahabhain just av det själet att man kan inte få in allt för många på en dag. Deras tur tider ligger även lite vid samma tid på dagen på alla destillerier. Min bror med familj gav mig en present i form av £ 140 whisky från Bruichladich som jag skall avhämta där!
Ja Laphroaig är nog inte för alla. Själv tycker jag 10:an är för tunn men gillar röksmaken. 10 Cask är en riktig käftsmäll men sannerligen inte något man känner för alla dagar. 18 är fin men lite väl ekbitter i slutet. Nä förutom min Signatory 7 åring tycker jag nog Quarter Cask är den bästa. Provat den? Bruichladdich?  Ingen dålig bror (med familj) du har. De pengarna köper väl en Octomore om de skulle ha en skvätt kvar.
Redigerat av laddie15, 17 June 2013 - 15:37.
Postad 17 June 2013 - 15:50
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Ja Laphroaig är nog inte för alla. Själv tycker jag 10:an är för tunn men gillar röksmaken. 10 Cask är en riktig käftsmäll men sannerligen inte något man känner för alla dagar. 18 är fin men lite väl ekbitter i slutet. Nä förutom min Signatory 7 åring tycker jag nog Quarter Cask är den bästa. Provat den? Bruichladdich? Ingen dålig bror (med familj) du har. De pengarna köper väl en Octomore om de skulle ha en skvätt kvar.
Håller nästan med till 100% om Laphroaig... 10 åringen är inte så rolig, men den funkar om man blir bjuden!  Jag tror att dom hade tjänat en del på att buteljera den runt 46% istället för 40%! Jag hoppas att det snart kommer lite fler intressanta buteljer från det destilleriet snart nu när dom börjar ha knökafullt på lagren. Spelar inte så stor roll hur gammal den är så länge den är äldre än 3 år och är bra! Men man får kanske vänta minst 15 år som "experterna" säger... Jag läste någonstans (om det var Aflodal?) att just Laphroaig buteljerar sin 10 åring nästan samma dag som den fyllt 10, bara pga. att dom har sån brist på äldre sprit i sina lager. Samma dag får man nog ta med en nypa salt, men jag skulle tippa att dom inte ligger många dagar över sin 10 års dag innan de blandas ihop och buteljeras.
Postad 17 June 2013 - 17:14
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Håller nästan med till 100% om Laphroaig... 10 åringen är inte så rolig, men den funkar om man blir bjuden!  Jag tror att dom hade tjänat en del på att buteljera den runt 46% istället för 40%! Jag hoppas att det snart kommer lite fler intressanta buteljer från det destilleriet snart nu när dom börjar ha knökafullt på lagren. Spelar inte så stor roll hur gammal den är så länge den är äldre än 3 år och är bra! Men man får kanske vänta minst 15 år som "experterna" säger... Jag läste någonstans (om det var Aflodal?) att just Laphroaig buteljerar sin 10 åring nästan samma dag som den fyllt 10, bara pga. att dom har sån brist på äldre sprit i sina lager. Samma dag får man nog ta med en nypa salt, men jag skulle tippa att dom inte ligger många dagar över sin 10 års dag innan de blandas ihop och buteljeras.
Håller absolut med om 46% alkoholhalt. Verkar vara en mycket bra nivå som blivit något av ny norm. Har förresten inte just Quarter Cask 48%? Kan ju, förutom småfaten, vara en orsak till att den är så himla bra.
Postad 17 June 2013 - 17:50
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Ja, om man inte kylfiltrerar så måste man buteljera spriten runt 46% så den inte blir grumlig, eller som Macmyra Brukswhisky, slemmar ihop totalt. 
Så de som är mån om kvallitén på whiskyn brukar buteljera i just 46%, utan kylfiltrering och i vissa fall även utan E150 för att bevara smakämnen, viskositet och allt annat som gör en bra whisky bra!
Kolla bara på Bruichladdich som aldrig buteljerar något under 46% och inte kylfiltrerar (om man ser till deras nuvarande filosofi, dom gjorde det givetvis förr i tiden)!
Sen att dom har haft en hel del mindre bra fat som dom fått hälla om och improvisera med beror mest på ett arv från mindre brydda ägare.
Postad 17 June 2013 - 18:48
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Ja, om man inte kylfiltrerar så måste man buteljera spriten runt 46% så den inte blir grumlig, eller som Macmyra Brukswhisky, slemmar ihop totalt.  Så de som är mån om kvallitén på whiskyn brukar buteljera i just 46%, utan kylfiltrering och i vissa fall även utan E150 för att bevara smakämnen, viskositet och allt annat som gör en bra whisky bra! 
Kolla bara på Bruichladdich som aldrig buteljerar något under 46% och inte kylfiltrerar (om man ser till deras nuvarande filosofi, dom gjorde det givetvis förr i tiden)! Sen att dom har haft en hel del mindre bra fat som dom fått hälla om och improvisera med beror mest på ett arv från mindre brydda ägare.
Aha, hade jag faktiskt ingen aning om. Trodde bara det var för att höja smaken. Förvisso är ju Laddie 15 rätt grumlig trots 46% där den står i min kalla matkällare (på vintern), hade väl varit rena gröten med lägre alkoholhalt då kan jag tänka. Bunnahabhain lär ju tex. ha fått ett rejält lyft iom. att man höjde till 46%. Har förvisso inte smakat tidigare utgåvor, men den nya är riktigt bra. Tycker synd om dig som fick en så dålig start med Mackmyran. Tycker fortfarande den är fantastiskt bra, kommer nog att bli min "brukswhisky". (jo den var dålig, ursäkta  )
Postad 18 June 2013 - 07:54
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Jag har den hemma, har bara hunnit ta två smakprov än så länge. Vet inte exakt vad jag skall tycka om den... i början blev jag rätt besviken med tanke på all bra kritik den fått det senaste året, men andra gången så hittade jag en ytterligare dimension i den. Måste ge den ett par provomgångar till innan jag bestämmer mig. Man känner att det är en blended whisky. Ingen dålig whisky, men den lever absolut inte upp till alla "guldmedaljer" och det priset den kostar i Sverige. Själv köpte jag den i Danmark för runt 250.- så det kan nog anses som prisvärt iaf för en halvliter.
......
Jag får uppdatera min syn på Nikka From The Barrel nu känner jag. Den lugnade ner sig rätt rejält efter att ha fått lite luft känns det som. Igår gav jag mig an och gjorde ett nytt försök på denna guldmedaljör och NU öppnade den upp sig betydligt mer än tidigare. Om det beror mest på att den fått andas lite eller på min dagsform eller båda två låter jag vara osagt. Men nu var den faktiskt rätt god! Ingen guldmedaljvinnare kanske... men allmänt trevlig med rätt mängd vatten i.
Postad 19 June 2013 - 15:44
Unregistered0d487954
-
Unregistered0d487954
-
Rookie
-
1 inlägg
Fick hem min Glendronach 22y JWWW old train line 52,3% i dag!
Mmmm very dark sherry cask! Såg ännu bättre ut än på bild.
Postad 19 June 2013 - 21:50
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Är rätt sugen på att lägga en beställning på en till JWWW Macduff 2000 samt ett sample på Glendronach 22y! 
Macduffen är ju snuskigt prisvärd!
Postad 20 June 2013 - 15:10
Unregistered0d487954
-
Unregistered0d487954
-
Rookie
-
1 inlägg
Har kollat själv på den med , risk att det slinker med en vid nästa beställning.
Tycker det e lite konstigt att JW har fått så dålig kritik då dom jag provat har varit riktigt bra samtliga
Postad 20 June 2013 - 16:44
Unregistered2010
-
Unregistered2010
-
Lärjunge
-
-
291 inlägg
GLENNFanns gott om Glenn på Systembolaget i Torpavallen tidigare idag, lättlurad som jag är köpte jag ju en så klart. Återkommer efter jag provat! Min favorit i min samling annars är Laphroaig 25-årig eller den 18-åriga. Mitt största problem är att jag inte riktigt vet hur jag skall förvara samlingen, tycker inte om att visa upp en massa spritflaskor och svårt att hitta bra skåp tycker jag. (barskåp helt uteslutet enligt frun) Nu får jag snart porta mig själv från Systembolaget, kan ju inte gå in där utan att köpa minst en flaska whisky. Spontanköpte en Aberlour 10-åring, skall tydligen vara helt ok som brukswhisky enligt kompisen? Ha en glad midsommar alla!
Postad 20 June 2013 - 19:38
Unregistered0d487954
-
Unregistered0d487954
-
Rookie
-
1 inlägg
GLENN
Fanns gott om Glenn på Systembolaget i Torpavallen tidigare idag, lättlurad som jag är köpte jag ju en så klart.
Återkommer efter jag provat!
Min favorit i min samling annars är Laphroaig 25-årig eller den 18-åriga.
Mitt största problem är att jag inte riktigt vet hur jag skall förvara samlingen, tycker inte om att visa upp en massa spritflaskor och svårt att hitta bra skåp tycker jag. (barskåp helt uteslutet enligt frun)
Nu får jag snart porta mig själv från Systembolaget, kan ju inte gå in där utan att köpa minst en flaska whisky. Spontanköpte en Aberlour 10-åring, skall tydligen vara helt ok som brukswhisky enligt kompisen?
Ha en glad midsommar alla!
Det var på Torpavallen jag också såg dom tidigare, så dom finns alltså kvar! Ingen strykande åtgång med andra ord. Den e helt OK men ej värd pengarna. Vad är det för fel att visa sina godsaker? Så länge de står upp o inte i direkt solljus får man väl föröka stå för sin/sina laster. Aberlour 10an enligt mig med en klart prisvärd brukswhisky. Testa gärna Talisker 10!!! Trevlig Midsommar!
Postad 23 June 2013 - 15:08
Unregistered6fc638ca
-
Unregistered6fc638ca
-
Amatör
-
-
75 inlägg
När det gäller Japansk whisky kan jag verkligen rekommendera Yamazaki 18 åriga. Är man mycket för rökig whisky är den antagligen inte värd priset, men har man möjligheten att prova tycker jag verkligen man skall göra det.
Nästa blir för övrigt en Nikka Yoichi 15årig.
Postad 23 June 2013 - 19:12
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
När det gäller Japansk whisky kan jag verkligen rekommendera Yamazaki 18 åriga. Är man mycket för rökig whisky är den antagligen inte värd priset, men har man möjligheten att prova tycker jag verkligen man skall göra det.
Nästa blir för övrigt en Nikka Yoichi 15årig.
Oh ja, Yamazaki 18. Något av det bästa jag någonsin haft. Enda jag har starkare minnen av är Hanyu "Nice Butt". Inte helt olika i att de är härligt oljiga och den där underbara intensiva fruktigheten (Drakträd?). Men Hanyu har därtill den mest underbara charkuteriröken som tänkas kan. Har inte provat Nikka 15. Är det värt runt tusingen?
Postad 23 June 2013 - 20:37
Station
-
Station
-
Forumräv
-
-
890 inlägg
Undrar om Whiskey älskar, gillar godis och sötsaker?
Tycker själv smaken av Whiskey är för otäck för att dricka.
Gillade ni whiskey smaken från första början eller har ni "lärt er" att tycka om den?
Egna favoritsnapsen är Nyköpingsbrännvin, fast dess lakrits (Anis) smaken blir dock för otäck för flera snapsar.
Gillar godis och andra sötsaker, lakrits är en favorit
Postad 23 June 2013 - 21:13
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Undrar om Whiskey älskar, gillar godis och sötsaker? Tycker själv smaken av Whiskey är för otäck för att dricka. Gillade ni whiskey smaken från första början eller har ni "lärt er" att tycka om den?
Egna favoritsnapsen är Nyköpingsbrännvin, fast dess lakrits (Anis) smaken blir dock för otäck för flera snapsar. Gillar godis och andra sötsaker, lakrits är en favorit 
Hade en gång en yngre kollega som menade att Whisky är något man gillar när man blir äldre och smaklökarna börjat tackla av. Vet inte om det kanske ligger ett visst mått av sanning i det. Är ju lite samma med kaffe, börjar ju de flesta inte dricka förrän i vuxen ålder. Nä inte är det något man behöver lära sig tycka om inte. Gäller bara att man får smaka en sort som faller en i smaken. Är tämligen säker på att jag skulle kunna skaka fram något som du i vart fall inte skulle tycka smakar illa.
Postad 24 June 2013 - 11:36
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Jag "lärde mig" uppskatta whisky ganska sent. Det var inte föränn efter första gången jag varit på en lite mer seriös whiskyprovning jag lärde mig dricka det ordentligt och känna efter vad man egentligen sätter i sig.
Man var van från ungdomen att sprit häller man bara i sig så fort man kan för att slippa känna spritsmaken. Med whisky gör du helt tvärt om! Man tar små sippar och försöker hitta så många olika smaker som möjligt. Om man bara kastar i sig whisky så smakar det bara illa tycker jag. Det kan man möjligtvis göra med en taskig blend med mycket is!
Det som underlättar för mig är när smaklökarna är på topp. Ibland kan dom vara lite avtrubbade pga sjukdom eller påverkade av något man ätit under dagen, så pass att en whisky man normalt gillar kan smaka helkonstigt.
Skall jag prova ett dyrt sample t.ex. så försöker jag planera ganska långt i förväg så man inte äter fel saker under dagen, för då är det helt bortkastat!
Postad 24 June 2013 - 15:19
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Vilken Arran är bäst; Orkney Bere eller 16 yo?
Postad 24 June 2013 - 17:22
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Dålig koll på Arran... Kanske något man borde utforska lite bättre nästa gång man är ute på en välsorterad pub!?
Postad 24 June 2013 - 19:14
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Dålig koll på Arran... Kanske något man borde utforska lite bättre nästa gång man är ute på en välsorterad pub!? 
Tror jag går på Orkney Bere, låter gott i recensionerna.
Postad 25 June 2013 - 09:47
TomasL
-
TomasL
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
Orkney Bere är bra skit enl. mig. Har en flaska. Nu tycker jag i och för sig att det mesta ifrån Arran är bra. Arran känns som en liten bortglömd ö men dom producerar en hel del bra whisky (enl. mig). En annan riktigt bra Arran är "The Devil's Punch Bowl".
Redigerat av TomasL, 25 June 2013 - 09:48.
Postad 25 June 2013 - 10:33
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Det lilla jag smakat från Arran har varit rätt bra. Dom verkar rikta sig mer mot oss finsmakare än "kreti o pleti", om man säger så.
Dom har ju inte hunnit köra så många år ännu, men dom borde ha hunnit få några fat som börjar bli till åren även om dom har kört väldigt mycket experimentell verksamhet där ute på ön.
Jag blir lätt svag för destillerier som vågar experimentera lite, för ibland blir det otroligt lyckat!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Övrigt
-
→
Off Topic
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|