Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tv-bänkar

12 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 22 August 2003 - 09:57

Unregistered0c5a2c08
  • Unregistered0c5a2c08
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
:D Jag har tittat på era bilder osv, och,
Jag måste bara få fråga en sak, ni har alla byggt skitsnygga bänkar, inget snack om saken. Men, kan nån förklara för mig varför all apparatur typ video, dvd, kabeldekoder, förstärkare och dylikt alltid skall vara under tv´n??

Skall man pilla på en knapp som inte finns på fjärren eller stoppa in en skiva så skall man ner raklång på magen på golvet, det kan väl ändå inte vara så smart.
Det bästa vore ju om de stod ovanför tv´n istället, eller.

Sen undrar jag en annan sak också och det är varför alla tv-bänkar är så låga, ligger man i soffan försvinner ju halva bilden under bordet. Borde inte bänken vara ca. 90 cm hög så att man slipper titta neråt när man sitter normalt i soffan, när man ligger isoffan skulle man istället titta lite uppåt vilket skulle ge en skönar ställning.

Är det nån som byggt en ergonomiskt riktig tv- bänk så skulle det vara roligt att se bilder på den. Skall själv sätta igång och bygga en och tycker att det verkar lite korkat att ha alla prylar under tv´.

Postad 22 August 2003 - 10:37

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0
Jag tycker min bänk är ok och jag vet att den är genomtänkt! :unsure:
Utrustningen som står längst ner i min bänk är utrustning som jag mycket sällan behöver röra (endast förstärkaren just nu), all annan utrustning har jag stående på samma hylllplan som tv'n och det räcker med att jag böjer ryggen lite för att nå den.
Anledningen till att tv'n står i den höjden den gör är flera:
För det första så tycker hela möbeln med tv'n inräknad "dominerar" rummet för mycket om den hade varit högre, för det andra så är den relativt låg (bänken) för att jag ska kunna få plats med en projicerad bild ovanför tv'n den da'n jag skaffar projj (kommer snart).

Höjden är tillräcklig för att tv-bilden inte ska döljas om man ligger i soffan (det har jag räknat ut när jag monterade bänken) även om man har en godis-skål på bordet. Faktum är att jag höjde tv-hyllplanet lite när jag byggde om bänken senast, men det var för att kunna höja det nedre hyllplanet också som jag gjorde det.
Krav från sambon som inte kunde följa efter dammråttorna när dom flydde in under bänken var gång dammsugaren kom fram...

Postad 26 August 2003 - 10:23

Unregistered642c6f16
  • Unregistered642c6f16
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0

Men, kan nån förklara för mig varför all apparatur typ video, dvd, kabeldekoder, förstärkare och dylikt alltid skall vara under tv´n??

Precis! Det undrar jag också! Jag har precis byggt en tv-bänk och lagt ner stor möda att konstruera den så låg som möjligt (tvärt emot dig...) för att tv:n skall få plats under projektorduken samtidigt som receiver, dvd, video och nintendot skall få plats under.
Det var inte lätt och nu när bänken är klar har jag kommit på hur mycket bättre det vore att ha prylarna i bokhyllan istället!

Postad 26 August 2003 - 11:06

Unregisteredf380a49e
  • Unregisteredf380a49e
  • Mästare

• 2991 inlägg
  • 0
Jag har mina prylar i ett hifirack vid sidan om, det funkar för mig. :angry:

EDIT: Kom på att jag har en bild från nya lägenheten här (bilderna på minhembio.com är från den gamla lägenheten).

Redigerat av Unregisteredf380a49e, 26 August 2003 - 11:11.

Postad 26 August 2003 - 18:16

Unregistered1603852d
  • Unregistered1603852d
  • Användare

• 249 inlägg
  • 0
Hej!
Jag skrev precis en lite utläggning om mitt tvbänks bygge. Massiv/fanerad körsbär. Ett konverterat hörnskåp (kökskåp, 100 cm brett), med special byggda låder för cd skivor/tv-spel/filmer. Rejäla hyllplan och stagning på baksidan för att få det super stabilt, tyvärr börja en massa folk hacka ner och sa att det OT att breskriva byggen under "övrigt" så jag blev lite sur...

men bänken blev bra, ser bra ut med äkta trä istället för nån taskig mellamin/plast folie. Och den är hög, 80 cm. Perfekt då man kan slänga upp fötterna på bordet och ändå se texten på filmerna. Samt att man slipper se att fula hifi-burkar, videoapparater.
Ända nackdelen är att jag lär köpa höga stativ, då det annars skulle se konstigt ut höjdmässigt. Och större stativ = dyrare!

mvh Johan

Postad 26 August 2003 - 21:51

Berggren
  • Berggren
  • I Am The God Of Hellfire

• 3967 inlägg
  • 0
Vart har du länken till ditt bygge?
Vi kan flytta den till "Gör det själv" sektionen så kan vi fortsätta diskussionen där :angry:
Om du vill alltså?

Postad 26 August 2003 - 22:08

Unregisteredd0dd2579
  • Unregisteredd0dd2579
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Även jag tycker illa om lågt placerade apparater, i alla fall DVD, LD och CD vill jag ha högt upp. Jag byggde mig ett gammalt hederligt stereorack för att få upp prylarna lite. Därimot vill jag inte ha TV bilden för högt upp. Bilder finns här https://www.minhembi...asp?user=Rolfen

Postad 26 August 2003 - 22:58

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

• 6401 inlägg
  • 0
Rolfen: Grymt snygg TV-bänk!!

Postad 27 August 2003 - 15:00

Unregistered0c5a2c08
  • Unregistered0c5a2c08
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
Hej alla,
En annan anledning till att jag vill ha upp prylarna från golvet är klåfingriga ungar, de skall bara kunna sätta på tv´n inget annat, inte köra slädar ut och in eller bryta av parabolkort, är det nån som har byggt en bänk där prylarna står ovanför TV´n.

Vore kul att se lite bilder i så fall, det är för övrigt kul med alla bilder.

Har en bänk liknande rolfens till salu.

Redigerat av Unregistered0c5a2c08, 27 August 2003 - 15:06.

Postad 29 August 2003 - 13:00

Unregistereda36893b3
  • Unregistereda36893b3
  • Lärjunge

• 446 inlägg
  • 0
Det där mer ergonomiskt riktigt går väl att diskutera. Allting beror ju på hur övriga möblemanget ser ut eller?
Jag har ett väldigt lågt soffbord.. lägre än soffan faktiskt och därför ville jag ha tv'n lågt den med, dels för att det ser bättre ut över lag samt att jag tycker att det är mycket skönare att titta svagt neråt än svagt uppåt. Dessutom är det mer ergonomiskt korrekt att ha nacken svagt böjd neråt än uppåt.

Men jag håller med du! Alla prylar vill jag inte ha under, därför byggde jag min med prylarna brevid ungefär av samma typ som Rolfen, fast han har mer grejer än jag.

Postad 02 September 2003 - 21:31

Unregistered97866a2a
  • Unregistered97866a2a
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Jag och min sambo tröttnade också på att bocka sig (visst man är inte pensionär men 30+ :D. Vi köpte ett par bokskivor på ikea och snickrade ihop följande bänk : bänken. Plats för Center + två staplar med grejor (förstärkare/dvd/vcr + center) Ursäkta den otroligt dåliga kvalitén (på bilden alltså) men det är vad en SonyEricsson P800 förmår, den "riktiga" kameran är på jobbet....

Lite annorlunda eller hur?

Redigerat av Unregistered97866a2a, 02 September 2003 - 21:57.

Postad 03 September 2003 - 10:20

basdanne
  • basdanne
  • Forumräv

• 898 inlägg
  • 0
Det är väl lite som man tycker...

Smaken är som baken.... hårig.

Jag gjorde som många andra och använde mig av lekablock och MDF-platta.
Blev riktigt bra. Och fett.
Mest nöjd är jag med kabel-kanalen. Har man en hylla som är öppen bakåt så är ju hängande kablar det fulaste som finns.
Sen fixade jag en liten kul grej med en ljusslinga bakom så man får ett litet nice bioljus bakom hela bänken. :D

Kolla in grejorna under länken nedanför...

Redigerat av basdanne, 03 September 2003 - 10:20.

Postad 03 September 2003 - 14:34

Unregistereda36893b3
  • Unregistereda36893b3
  • Lärjunge

• 446 inlägg
  • 0
Piglet: Annorlunda och snygg bänk!
Prylarna högt.. inte dumt nu när det väntas en liten.

Bas Danne: Snygg lösning för sladdarna.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.