Så... har ni tips på praktisk vinylförvaring, och var man kan köpa det? "Gammelbackar" är ju en klassiker, men jag vet inte riktigt var man skulle lyckas hitta sådana heller...
Alla tips mottages tacksamt
//Viktor L
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Förvaring För Vinylskivor
Startad av
Unregistered27fa0d3a
, Sep 11 2003 19:05
36 svar till detta ämne
Postad 11 September 2003 - 19:05
Jag har just nu mina vinylskivor liggande i en hög, och känns verkligen inte bra... jag vill ha dem stående så att det går att bläddra runt lite kärleksfullt bland dem.
Så... har ni tips på praktisk vinylförvaring, och var man kan köpa det? "Gammelbackar" är ju en klassiker, men jag vet inte riktigt var man skulle lyckas hitta sådana heller... Alla tips mottages tacksamt //Viktor L Postad 11 September 2003 - 22:18
Okej jag har ett tips.
Du köper någon slags bänk på IKEA eller liknande. (Beroende på hur många Skivor du har). Sedan har ju IKEA sådana där Plastbackar med hjul på. som man hade LEGO i när man var liten... LP skivor passar perfekt i dem. Skruvar du av Hjulen. (Bänken måste naturligtvis vara uttmätt så backar går under eller i) Jaja Du fattar nog. Backarna finns i massa färger med. Postad 15 September 2003 - 20:35
Köp en begagnad IKEA hyll, sådan som jag har(princip heter den). Borde gå att hitta fortfarande. Dessa hyllor passar bra till LP skivor, det behövs bara en liten bräda i form av ett stopp bak på hyllplanet så att skivorna står i linje med varandra på framsidan.
Kolla mina bilder. Postad 16 February 2006 - 20:39
Host host *dammar av tråden*
Då jag precis har fått nytt intresse för vinyl så undrar jag också över hur ni förvarar era skivor? Ngt tips på bra hyllor/bänkar? Mvh Kim Postad 16 February 2006 - 22:31
Har Du ngn bild på hur det ser ut? Jag tittade på Ikeas hemsida men det är svårt att tänka sig hur det ser ut i hemmamiljö med en massa vinylskivor i men det är faktiskt den som jag har funderat på sedan tidigare. Den ser lite bräcklig ut, tåler den att man lastar på en massa skivor? Jag har Billy hyllor med frostade glasdörran som DVD och CD förvaring idag i Björk så det kanske kan vara snyggt med den hyllan i samma rum. Jag är dock lite allergisk mot att inte kunna stänga in samlingen bakom dörrar för ibland blir man trött på att den syns. Jag är väldigt glad över att jag slipper se alla ryggar på mina DVD filmer t.ex men en del gillar ju det så det är ju olika... Mvh Kim Postad 17 February 2006 - 00:21
Om du är någolunda händig så är det bästa att bygga själv. Då får man så stabilt man vill ha, man kan pressa in så många hyllor man kan och slippa massa "luft" mellan skivorna mm. Här är mina hyllor
Postad 17 February 2006 - 11:02
Kolla i mitt galleri, jag har en vit Expedit (som jag kallade Expekt i texten...)
Jag har mest DVDer i den, men några vinyler och LDs också. Jag har den stora modellen av hyllan, det finns en mindre också (lägre och kortare). Postad 17 February 2006 - 11:41
Nin// Jag har tummen mitt i handen, eller rättare sagt jag kan pula men jag har inget tålamod så det blir till att köpa för min del.
Expedit verkar ganska så trevlig, fungerar bra som rumsavdelare och skivställ. Ett trevligt pris så man kan köpa och skulle man sen hitta ngn löstning med dörr kan man kasta ut den. Jag har ju som sagt lite problem med att samlingen är så synlig så man ser allt, det är skönt att kunna stänga in den ibland. Mvh Kim Postad 18 February 2006 - 23:56
Tyvärr ingen bild, men jag har den lilla modellen och jag tycker att vinyl ska vara framma och synas
Postad 20 February 2006 - 17:52
Bara att stämma in i lovorden angående expedit - kJag letade länge med ljus o lykta efter en hylla som skullel få ta hand om mina 900+ vinyl och expedit spöar allt! Jag har en mörkbrun men finns ju som sagt i fler färger.....
Postad 22 February 2006 - 09:47
Något som jag tyckte var häftigt var denna förvaring av skivor.
titta på lektor Munthe (visar sitt nya skåp mot slutet av programmet) http://svt.se/svt/js...382&lpos=lasMer notera även att om man vill göra en stor ekonomisk uppoffring så kan man ha 2 högtalare Använder sig av arkivskåp/stålskåp +hållbar kontruktion +lätt att dra ut +skivorna står på "rätt håll" +damm o fukt - stort o kanske fult Men det är kult om man skulle hitta några stycken på överskottsbolaget som man kan snygga till. Postad 26 February 2006 - 18:26
Clas Ohlson har snygga ( tycker jag iaf) och praktiska backar i rött och genomskinlig plast för en billig penning. Kolla mitt galleri för bilder.
Postad 26 February 2006 - 20:28
Ett bättre, men dyrare alternativ till Expedit.
![]() http://www.poshlivin...aring_addon.asp Går få i oändligt antal versioner, 2x3, 3x5, 6x6 osv. Postad 28 February 2006 - 17:02
Skulle man inte kunna ta en sån där plastback på IKEA så skivorna hamnar på rätt håll (bläddervänligt med framsidan åt en). Peta in den i en Expedit , (får den platts ?) Och sedan köpa sig en snygg stavlimmad skiva på ikea o såga till fronter som man monterar på plastbackarna. Kanske ett litet glidesystem från köksavdelningen till detta ?
Ska hem o fundera på ett snyggt,snickrat,system Postad 28 February 2006 - 17:13
Ska man ha back så ska man inte köpa ikeas, trillar i bitar så fort man tittar på den.
Postad 28 February 2006 - 17:26
Tack för tipset / Då blir det till att såga till sig en egen stabil låda med glidsystem
Postad 28 February 2006 - 18:44 Redigerat av tomsan, 28 February 2006 - 19:04. Postad 28 February 2006 - 19:00
Jag lät mina skivor stå i backar men en back var inte full och de bakersta skivorna blev skeva, inte kul... Nu ligger alla ner!
Postad 28 February 2006 - 20:22
Plastfickor kan du köpa bl.a hos Svalander och Vinylbutiken. http://www.svalander.se/ http://www.vinylbutiken.se Postad 28 February 2006 - 20:30
Tack för snabbt svar. Var inne på vinylbutiken... och blev nästan fattig. Kanonbutik!
Postad 01 March 2006 - 08:54
Jag såg i Ikeas nya katalog för arbetsplatser att de hade en vit Expedit med deras spottar monterade överst i hyllan, det blev faktiskt rätt nice men jag skulle vilja ha en svag svag spott då eller allra hellst dimmer på så man kan ha myspys belysningen på i biomörkret.
Jag ska även köpa tavellister och ha mina , för mig, mest värdefulla skivor på. Som en slags "Wall of fame" De som har betytt mest för mitt musikintresse genom åren såsom Springsteens Nebraska, Twisted Sisters Stay Hungry och en j*vla massa Lundell och Hendrix. Postad 02 March 2006 - 15:30
Ikea har en lampa som är gjorda av lysdioder, funkar bra som myspysbelysning
IKEA diodlampa Redigerat av Stormen, 03 March 2006 - 08:47. Postad 03 March 2006 - 11:10
Tack, tror det där kan bli riktigt bra faktiskt.
Har ju köpt en del på Tradera nu de senaste två veckorna så nu har jag börjat stapla på hög på soffbordet så det får bli köp snart Tror jag har köpt 50 vinylskivor på 2-3 veckor, det går verkligen att fynda där. Postad 03 March 2006 - 16:16
Härligt. Det var tider det , då man käkade rått kött på omslaget och hade grillspett genom huvudet.
Postad 03 March 2006 - 18:29
Hej
Det blir en Expedit vid månadsskiftet sen får jag lägga upp bilder hur det blev (om det blev snyggt Mvh Kim Postad 09 March 2006 - 10:10
Hej!
Många som verkar gillar Expedit. Har själv funderat på den men blev lite osäker på om den håller för att fylla med vinyl. Är det någon som har fyllt en hel Expedit utan att den har rasat ihop? mvh johan Postad 13 March 2006 - 14:40
folielaminerade spånskivor har en tendens till att bli instabila i konstruktion.
Har bara vinlyskivor på en rad i min expidit hemma. O det gungar lite om man "fäller" över vinylskivorna om det är utrymme imellan. Nu är det så fullt så skivorna flippas inte längre utan skivorna läses på kanten o sen drar man ut det önskemål man vill ha. Det blir alltså bara tryck i lodrät riktning vilket konstruktionen håller för. Det är kort mellan bärande väggar kontro tjocklek på hyllplanet. Om man limmar konstruktionen kanske den blir mer hållbar för "hockeytacklingar" Postad 14 March 2006 - 21:12
Ok, så det är kanske ingen bra idé att skaffa en expedit och fylla alla hyllplan med vinyl. Hade varit fantastiskt att kunna trycka in hela samlingen i en hylla.
Ungefär hur många plattor får du in på en rad/hyllplan? Postad 15 March 2006 - 14:52
bra fråga.
Jag tror expediten håller för alla de kilon den utsätts för. Men jag tror inte den håller om du ska välta stora lass inbördes. Men det är sällan man gör. Öka tyngden genom att fylla fler hyllplan så kommer den samtidigt att bli stabilare. Ska hem om räkna med hur många skivor man kan klämma in i en ruta utan att det blir för tjockt. Problemet är att man måste läsa skivorna från kanten. Det ger en snabb indexöverblick om man har flera hundra skivor. Men den är trevligt att bläddra i dom som man gör i butiken. Funderar fortfarande på en lösning med glidsystem o lådor till expediten. TEX lådan som StrataEast visar i sin kommentar http://www.poshlivin...aring_addon.asp . Jag gillar nämligen kassaskåpslösningen som filmen jag skrev om tidigare visar. (du har sett skåpet på banker, kontor etc) titta på lektor Munthe (visar sitt nya skåp mot slutet av programmet) http://svt.se/svt/js...382&lpos=lasMer Redigerat av Stormen, 15 March 2006 - 14:57. Postad 16 March 2006 - 08:57
Räknade igår till 75 skivor i en hylldel "ruta" på expediten, då finns det även bläddermån. 80st så är det "knökafullt"
Om jag inte missminner mig så är det väl ca 25 rutor på den stora expedit. det gör ca 1875 skivor per bokhylla. Postad 17 March 2006 - 18:11
SE TILL ATT SKIVORNA INTE LIGGER NER !!! DE BLIR SKEVA DÅ !!!
Vinyl SKA stå upprätt! /L Postad 20 March 2006 - 08:55
Jag har köpt en hylla från www.room.se som heter Milano. Skapad av Habitat i UK. Jäkligt stabil och snygg. Vita sidor och front i ek eller valnöt. Snajdigt värre.
Postad 27 March 2006 - 14:10
Hej!
Har precis införskaffat mig en Project Debut III och är mycket nöjd. Nu är bara frågan hur jag ska förvara mina LPs. Jag är sugen på att göra någon slags vägg av favoriterna, någon som har något på tips hur man ska göra? tavel-lister eller vad är snyggast? man vill ju inte att de ska ramla ner om man öppnar balkongdörren... Alla tips är välkomna! Tack! Mvh Bengt Postad 28 March 2006 - 09:48
Hello Bengelito!
Jag gjorde några lister en gång där jag fräste ur en skåra på baksidan. Sen satt jag upp listerna på väggen och förde in skivorna i skårorna. Hyfsat snyggt blev det. Postad 29 March 2006 - 12:47
vart köpte du listerna? och hur menar du egentligen? satte du listerna upp och ner och fräste typ på undersidan eller? har du nån bild?
Många frågor, mycket tacksam för svar =) Mvh Bengt 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |