Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Centrum Titan 500 *

164 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Centrum Titan 500 (Surroundförstärkare) 1 6,93 (87) Inga priser
1 relaterade trådar

#1

Postad 25 september 2003 - 13:30

Unregisteredbcdd974b
  • Unregisteredbcdd974b
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Tjena.
Såg att det fanns ett inlägg om Centrum Titan 500,har precis köpt en med högtalare Centrum Ophelia 210, fick ett bra pris "kampanjpris" den var slutsåld på
en vecka.
Lite fakta, det står 120 watt Din, det blir omräknat till uteffekt c:a 90-95 Watt,
med surround på 92 Watt Din, det blir c:a 65 Watt uteffekt.
Om ljudet det, är "ruggigt bra" mycket prisvärd. Den tar ljudet efter hur det är
inpelat, är det mjukt inpelat blir det mjukt, mycke bas blir mycke bas osv.
Funderar du på köpa en ångrar du dig inte.
Hej-Hej
P.s det behövs ingen "subba"
En del frågar vad jag referar till, har gått omkring på affärer och lyssnat,
den senaste jag lyssnade på var på Elgiganten, det var en maskin som kostade runt 34000 häftigt ljud.Kom sedan hem och slog på min egen, faktiskt så
hörde jag inte så stor skillnad.

Redigerat av Unregisteredbcdd974b, 28 januari 2004 - 07:18.


#2

Postad 25 september 2003 - 14:41

Unregistered685983cc
  • Unregistered685983cc
  • Forumräv

  • 943 inlägg
  • 0
bra att du är nöjd...Mina egna erfarenheter av centrum är dock annorlunda...Jag har en bekant som köpte en centrum tv som va riktigt kasst...samtidigt köpte han en pioneer reciever samt centrum högtalare...Allt från net on net till ett ruggigt låg pris med tanke på allt man fick...Men faktum är att inte en pryl är speciellt bra...Det låter riktigt ynkligt och dåligt samtidigt som bilden är oskarp med difusa färger. jag har aldrig sett nånstans där man kan provlyssna centrum grejer vilket i sin tur gör att man får köpa grisen i påsen. Det förklarar kanske varför de går åt som smör?

#3

Postad 25 september 2003 - 14:46

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0
Kul att du skriver om dina intryck.

Vad har du jämfört med? (Bra att veta referenserna till "ruggigt bra".)
Vad har du för anläggning i övrigt?

#4

Postad 25 september 2003 - 22:49

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

  • 2 714 inlägg
  • 0

Tjena.
Såg att det fanns ett inlägg om Centrum Titan 500,har precis köpt en med högtalare Centrum Ophelia 210, fick ett bra pris "kampanjpris" den var slutsåld på
en vecka.
Lite fakta, det står 120 watt Din, det blir omräknat till uteffekt c:a 90-95 Watt,
med surround på 92 Watt Din, det blir c:a 65 Watt uteffekt.
Om ljudet det, är "ruggigt bra" mycket prisvärd. Den tar ljudet efter hur det är
inpelat, är det mjukt inpelat blir det mjukt, mycke bas blir mycke bas osv.
Funderar du på köpa en ångrar du dig inte.
Hej-Hej
P.s det behövs ingen "subba"

Tycker att det låter som att du gjort en riktigt lyckad affär. Missade nog Centrum sist jag va på NetOnNet, kanske för att dom inte låg på samma plats som Infinity och JBL. Du har helt klart rätt i att "Subbor" inte behövs i bion, men trevliga flickor är helt okey! :D

/Jim AKA wide

#5

Postad 26 september 2003 - 16:43

Unregistered849670df
  • Unregistered849670df
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
mina erfarenheter av Centrum är förvisso begränsade, men jag har sett en centrum dvd och hört en centrum reciever in action. Och det var ungefär som United och såna extrema lågprismärken: skrot.
Det lät tomt, ihåligt, kantigt, slappt, vasst, trubbigt osvosvosv =)
Men tycker du att det låter bra så är det väl bara att gratulera!

#6

Postad 26 september 2003 - 23:00

Unregisteredb284fffc
  • Unregisteredb284fffc
  • Forumräv

  • 574 inlägg
  • 0
Skulle vilja veta om någon jämnfört den med liknande "märkes" förstärkare.

Hart hört att Titan 500 har ett "fylligt" ljud. Vad jämnför de med då?

Redigerat av Unregisteredb284fffc, 26 september 2003 - 23:01.


#7

Postad 29 september 2003 - 19:12

Unregistereda2499477
  • Unregistereda2499477
  • Beroende

  • 1 053 inlägg
  • 0

Skulle vilja veta om någon jämnfört den med liknande "märkes" förstärkare.

Problemet är att det INTE finns en liknande förstärkare, för samma pris, med samma prestanda.

Man måste då jämföra med betydligt dyrare hembio-förstärkare. Problemet där, blir då att, de som köpt dyrare märket (trots samma prestanda), får lite svårt att smälta, att en förstärkare som kostar hälften så mycket, låter lika bra, eller t.o.m bättre.

Jag äger ovan, och har i tidigare trådar påtalat, att den låter hemskt MYCKET bättre än ex Denon's 3802'a (som, när den fanns, kostade en slant över 10.000:- här hemma) i 2-kanal. Det är inget dåligt betyg.

Det är absolut ingen High-End förstärkare vi pratar om. Men prislappen är inte därefter heller. För under 2500:-, så får man en extremt prisvärd förstärkare, med alla tänkbara avkodningsmetoder såsom DD,dts,DD-EX,dts-neo6 etc etc.

Den kan med all säkerhet, ge förstärkare som kostar både dubbelt, och tredubbelt en match i vissa fall.

#8

Postad 30 september 2003 - 00:32

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

  • 2 714 inlägg
  • 0
Jag tror på att man får vad man betalar för.

#9

Postad 30 september 2003 - 06:56

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

  • 3 782 inlägg
  • 0
Har följt trådarna kring denna "mirakelmaskin" en del. Jag är övertygad om att den är mycket prisvärd och ger mycket för pengarna, men om den är bättre eller låter bättre än en förstärkare som kostar "två-tre ggr" så mycket måste den andra stärkaren vara undermålig på något sätt.

Två - tre ggr Centrumens pris blir drygt 5000-7500 kronor. För den summan går det att få tag på receivers av andra märken. Vore intressant att få veta mer om hur den står sig mot t.ex Sony STR-DB1080 (kostar nu 6000 kronor), Sony STR-DB790, H/K AVR1550, 2550, 3550, NADs modeller, Denons nya, Marantz, Yamaha x40-serien etc.

Det skulle ge mer information om vad man kan förvänta sig. Att den spelar bättre än Denons 3802 i tvåkanal låter egentligen ganska otroligt, men sannolikt passar den helt enkelt dina högtalare bättre (du skrev att de är trögdrivna och är då Centrum starkare blir det ju resultat av det).

Nu skulle visserligen ett sådant test som "Centrum Titan 500 vs Märken" vara ganska orättvist, men ändå intressant. Jag tycker att man bör testa på det sättet när det kommer uppgifter om att en stärkare för 2500 kronor spelar bättre och låter bättre än två-tre gånger så dyra apparater.

Jag hade gärna deltagit i ett sådant test där man kopplar in Centrumen tillsammans med ett antal andra stärkare och högtalare och provar dem.

#10

Postad 30 september 2003 - 07:45

Unregisteredb284fffc
  • Unregisteredb284fffc
  • Forumräv

  • 574 inlägg
  • 0
Själv funderar jag mellan pioneer vsx-d512 och yamha rx-v340. Men denna centrum verkar ju vara en utmanare. Någon som spontant skulle avråda mig från någon av dessa tre?

#11

Postad 30 september 2003 - 08:20

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

  • 3 782 inlägg
  • 0
Föregångaren till Pioneers 512-modell, 511, har jag lyssnat på och den lät inget vidare. Framförallt är den glädjemätt och strömsvag (den orkade inte driva ordentligt).

Jag misstänker starkt att en begagnad stärkare av bättre märke och modell låter bättre än vad en ny "budgetstärkare" gör. Du kan t.ex kika på en Sony ur QS-serien (t.ex en 870 eller 780) alternativt en begagnad H/K (AVR3000 eller så). H/K 1550 är ett alternativ (nytt).

Jag vet inte om jag har rätt, men jag tycker generellt att begagnat är bättre om man har begränsad budget och nyköp innebär billighetsmodeller.

#12

Postad 30 september 2003 - 08:20

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0

Kul att du skriver om dina intryck.

Vad har du jämfört med? (Bra att veta referenserna till "ruggigt bra".)
Vad har du för anläggning i övrigt?

Varför får man så sällan svar på denna typ av frågor? (Speciellt gäller det denna typ av inlägg då någon säger att något är "fynd" och "otroligt prisvärt". Enligt min mening är sådana uttryck värdelösa om man inte kan säga vad man refererar till.)

#13

Postad 30 september 2003 - 10:40

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

  • 2 714 inlägg
  • 0
Lite intressant är vikten på denna centrum. Att man betalar för mycket för sina Hi-Fi produkter med ett fint namn på är ju inte helt otroligt, någon har nämnt påslag på 50% av handlarna. Kan mycket väl tänkas att dom har snappat upp vikten av en välbyggd nätdel, vad jag däremot tror att dom missar i en sådan konstruktion är D/A omvandlarna och sådana liknande komponenter. Kontakterna är av klämlist typ så där är ju en sak som det sparats på.

I bioläge tror jag därför att den får pisk av det mesta som är 2-3ggr dyrare Men för pengarna tror jag att det kan vara ett jäkla bra köp. Vad som kan vara tänkvärt är att vad jag har hört av Centrum köpare (Tv) är att dom inte lever särskillt länge, inte ägarna alltså! utan Tv:n :)

Kollar man sedan på effekten på maskinerna så är den inte i mina ögon korrekt angiven. 6x135 W/ DIN, 4 Ohm säger dom om AVR-1803 vilket är angivet till 80w i stereo av tillverkaren.

#14

Postad 30 september 2003 - 12:59

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

  • 3 782 inlägg
  • 0
Hoppas vi inte hamnar i en diskussion modell "billigast är bäst" som jag varit med om på en del forum (datorrelaterade).

Visst finns det handlare som tar ut marginaler och sånt där, men när vi har en situation där produkter av en viss typ och med vissa specifikationer kostar, säg, 6000 kronor och det plötsligt kommer en produkt som kostar 2500 kronor, men säger sig kunna lika mycket, blir jag direkt misstänksam.

1. Det KAN ju vara så i.o.f att Sony, H/K, Marantz, Yamaha etc stoppar i billiga komponenter i sina apparater och att Centrum kommer som en räddande ängel och förpackar samma komponenter i en annan låda och tar ut mycket lägre pris. D.v.s att övriga företag tar betalt för sina namn. Om det är på det viset är övriga tillverkare ONDA och Centrum är de GODA.

2. MEN, rent objektivt finns det ju en annan möjlighet. Nämligen den möjligheten att övriga företag inte släpper sådana produkter eftersom de inte anser att de kan bygga en riktigt bra produkt med alla dessa möjligheter till ett så lågt pris. Det kan t.ex handla av ljudkvalitet. Därför släpper de mer avskalade produkter i den prisklassen där krutet istället lagts på ljudet.

Nu är då frågan om verkligheten är så svart/vit som jag skriver, det är den inte. Men alternativ 1 tror jag inte så mycket på, eftersom jag inte är konspiratoriskt lagd. Dessutom lär knappast företag med kvalitetsinriktning bete sig på det sättet. Men det förekommer naturligtvis (titta på Bose, men de räknar jag inte in här).

Därför är det sannolikt att Centrumen är mycket bra för sitt pris, men att den skulle vara lika välbyggd och ha samma komponenter och kvalitet som en märkesstärkare för 6000 kronor eller mer är mycket osannolikt för att inte säga uteslutet.

Det vore därför bra om vi kunde enas om att det är en bra stärkare för sitt pris, men är man beredd att hellre ha bra ljud i DD5.1/DTS5.1 och är beredd att köpa begagnat eller lägga på en del på priset så kan man köpa en annan, mer välljudande, receiver som dock inte alls har lika mycket finesser och ljudformatsstöd.

Hade det funnits någon som säljer Centrum i Malmö (ja, jag vet att det är Netonnets eget märke, men om de haft butik här) skulle jag gärna provlyssna.

Det är dock bara att inse att ett lågt pris för en produkt (i jämförelse med liknande produkter) normalt beror på att det sparats in på något. Därför är det inte speciellt trovärdigt när en del säger att "min Centrum spelar skiten av din märkesreceiver som kostade mycket mer" eller "min Kia är minsann mycket bättre än din Volvo, titta här så mycket utrustning jag fick!"

Det är en bedrift att de lyckats trycka in så mycket i sin Centrum Titan och den är prisvärd, men den är inte lika bra som en 10000 kronorsreceiver och är knappast byggd för att vara det heller.

#15

Postad 30 september 2003 - 20:18

Unregistereda2499477
  • Unregistereda2499477
  • Beroende

  • 1 053 inlägg
  • 0
AVR4000

Jag har full förståelse för att en del människor, faktiskt har svårt att acceptera, att nått som är billigare, faktiskt kan låta bättre (jag skrev det ovan också).

När jag skriver, att den låter bättre än en 3802, så skriver jag inte bara det "taget ur luften", utan för att jag fakstiskt ägt en sådan. Det ÄR ett faktum, att en 3802 (som kostade ca 10.000:- här hemma, när det begav sig), låter så JÄTTEMYCKET sämre i 2-kanal, än vad Centrum-förstärkaren gör.

Jag har förövrigt inte bara ägt en 3802'a, utan 2st.

Det är också allmänt känt, att den låter uselt i just 2-kanal.

Hursomhelst, när det gällde "flerkanals-uppspelning", så var Denon 3802 riktigt trevlig. Inga klagomål där.

Jag tycker att ni s.k "proffstyckare", i stället för att besudla forumet med rena spekulationer, tar er tid och lyssnar på grejerna, innan ni kommer med omdömmen som är helt tagna ur fantasin.

#16

Postad 30 september 2003 - 20:37

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

  • 3 782 inlägg
  • 0
Jag lyssnar som sagt gärna på Centrum Titan 500.

Däremot, även om den låter bättre än Denon 3802 i stereo/2-kanal, är det inte detsamma som att den generellt skulle vara bättre än "förstärkare som kostar 2-3 ggr så mycket".

Att jag ibland reagerar är att ibland blir vissa produkter lite väl uppskrivna. Inte så att de är dåliga, utan mer att de beskrivs på ett sätt som ger extrema förväntningar. Om jag lyssnar på en Centrum och har fått höra att den spelar bättre än 2-3 ggr dyra stärkare är risken stor att jag blir besviken.

Det är en utmärkt billig receiver, men inget substitut för en dyrare receiver när vi talar om 2-3 ggr priset. Den bör inte heller framställas som det heller (för frågan är om den låter bättre än de stärkare jag räknade upp).

Sedan vet jag inte riktigt om det egentligen är så vettigt i längden att trycka in alla dessa ljudformat m.m som Centrumen har när den kostar 2500 kronor. Hade jag varit tillverkare och haft den prisramen skulle jag släppt en tämligen avskalad receiver med DPL II, DD5.1 och DTS 5.1 och sedan försökt satsa på anständig strömstyrka och ljudkvalitet (det verkar som om Centrumen är strömstark, tack för det).

Jag känner inte riktigt till ett fall där en produkt som kostar mycket mindre (t.ex 1/3-del) än konkurrenterna visat sig vara bättre än dessa. Okey, det finns garanterat en dyrare produkt som är dålig, men inte generellt.

Jag skrev inte att Centrum Titan 500 på något sätt är dålig, däremot att det finns bättre receivers om man har möjlighet att lägga 5000-7500 kronor (2-3 ggr så mycket). Men ibland låter det precis som att att Centrumen är en så totalt fullträff att den knockar konkurrenterna i dessa prisklasser och det tycker jag dessvärre inte är så trovärdigt.

Däremot är jag mycket övertygad om att den står sig mycket bra i sällskap med produkter upp till 4000 kronor och att den är ett suveränt köp i den prisklassen.

#17

Postad 30 september 2003 - 21:31

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

  • 2 714 inlägg
  • 0
AVR4000: Håller med i alla dina spekulationer och påståenden.

Mouse: Om fallet nu är så att Centrum låter bättre än Denons 3802 så tror jag du har gjort något fel. Du vet om att den optiska kabeln inte skall vara i RCA-kontakterna va? annars kan det vara en faktor.

Jag undrar också varför du hade två stycken 3802 och gick till NetOnNet för att köpa dig en Centrum, osar lite katt tycker jag. :)

#18

Postad 30 september 2003 - 23:01

Unregistered40423
  • Unregistered40423
  • Användare

  • 231 inlägg
  • 0
Jag "drabbades" av ha'begäret och köpte en Centrum Titan 500 som jag spelat in nu under lite olika förhållanden.

Jag har inga stora högtalare kopplade till den, Paradigm Titan V2 (väggmonterade) ( B) ) och Solid Solution center och satelliter. Center'n har iofs en passiv Dali sub kopplad som lite "kvällsfilmtittarhjälp" med ett 8tums element + en aktiv Paradigm PS1200 sub (som ju för avlastar än belastar receivern).

Jag hade redan en Sony DB840 QS som jag kopplat externa slutsteg till som jag tycker låter bra (kul för mig :rolleyes: ) för tillfället använder jag den som 2-kanals försteg till andra större högtalare.

Ljudet från Centrum'en är rent, ljust helt OK men lite tunnare på något vis än Sony'ns.
Sony brukar väl beskyllas för att vara ljus i karaktären men i detta fallet har den varmare ljudbild än Centrum receivern.

Sony'n drev tidigare ovan nämnda högtalare (direkt, utan externa slutsteg) och min uppfattning är att den nog lämnar mer kräm vid såväl 5 som 2 kanals lyssning.
Paradigm Titan är bestyckad med en 6,5" bas och har bra, fylligt ljud.

Jag förstod redan vid beställning att man inte kan få en Rolls Royce när man betalar så lite men, men ingen ånger dock för man kan aldrig få nock å förstärkare (väl? :) ) dessutom är det kul att trixa med nya grejer :D

#19

Postad 01 oktober 2003 - 00:24

Unregistereda2499477
  • Unregistereda2499477
  • Beroende

  • 1 053 inlägg
  • 0

Mouse: Om fallet nu är så att Centrum låter bättre än Denons 3802 så tror jag du har gjort något fel. Du vet om att den optiska kabeln inte skall vara i RCA-kontakterna va? annars kan det vara en faktor.

Jag undrar också varför du hade två stycken 3802 och gick till NetOnNet för att köpa dig en Centrum, osar lite katt tycker jag.  :)


widescreen4

Du är ju bara jättekul när du skriver så här. Du har inte en aning om vem jag är, och ändå försöker du göra dig rolig med rent trams. Jag har hållt på med hembio sedan 1996 (det kanske ger dig en hint?) Min Centrum 500 har jag i sovrummet. Där behöver jag inte ha samma kraft som i vardagsrummet (Onkyo 989 upg2).

Jag ville ha en billig förstärkare i sovrummet, det var ett krav att den skulle ha DD samt dts, inget mer. Ett tag funderade jag på att köpa nått begagnat att ha där, men bestämde mig för att ge denna en chans. Med en prislapp under 2500:-, så skulle man inte bli alldeles lessen om det visade sig vara ren skit. Nu var det inte så, utan den fungerar utmärkt, över förväntan dessutom. Det tycks inte ni kunna smälta.

Vi kan ta en paralell, där en vara visar sig låta mycket bättre, men ändå kostar ca hälften. Ett STORT antal medlemmar här på forumet, har köpt högtalare av märket Proson Conquest 66 (lysande högtalare, jag har hört dom dessutom, men äger dom inte, jag har Canton 1200dc med tillhörande center och bakkanaler). Jämför man dom med Audio PRO Black Diamond (Jo jag har lyssnat på båda, i samma rum, med samma förstärkare), så undrar man varför Audio PRO, som låter så ruskigt mycket sämre, kostar dubbelt så mycket?!

Det var ett exempel, och det finns otaliga fler.

Hursomhelst,

att jag ägde 2st Denon 3802, beror på att jag sålde den första ganska omgående, då jag var gruvligt besviken på den. Jag köpte den också utan garanti (beg här på forumet faktiskt), och jag misstänkte att den inte var som den skulle, att den var trasig helt enkelt. Sedan efter ett tag bestämde jag mig för att prova en helt ny. Dock blev jag lika besviken. Efter att sedan ha läst detta (och fler eminenta hembioforum som ex dvdforum), så fick jag mina misstankar svart på vitt. Den spelar uselt i 2-kanal.


Jag har i tidigare trådar om Centrum, också sagt följande -"Det är INGEN High-End förstärkare, dock kvarstår faktum att den spelar bättre än många betydligt dyrare förstärkare". Vilket är helt sant.

Jag skriver det igen, det finns många som inte kan smälta att billigare grejer KAN låta bättre - nu är det bekräftat. OBS! Jag säger inte att det är så generellt, det måste ni förstå.

Redigerat av Unregistereda2499477, 01 oktober 2003 - 00:27.


#20

Postad 01 oktober 2003 - 06:10

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

  • 3 782 inlägg
  • 0
Innan vi spinner vidare på det här med att den låter bättre än många dyrare receivers: jag vill gärna veta hur den står sig mot dessa, om någon testat (jag försöker hålla mig inom 2500-7500 kronor eftersom det sagts att den spelar bättre än "många" receivers i den prisklassen). Det är alltså följande:

Centrum Titan 500 vs:

*Harman/Kardon AVR1550, 2550 och 3550.
*Sony STR-DB780, STR-DB790, och DB1080 (den kan köpas för 6000 kronor).
*Marantz SR-4300 (m.fl).
*NAD T752.

Jag är intresserad av lyssningsintryck jämfört med bl.a dessa. Jag tycker det är lite för mycket generaliserande när det skrivs att den spelar bättre än "många" betydligt dyrare förstärkare. Hur "många" är "många"? Vilka är det? Är Denon 3802 detsamma som "många"? Att den Denon-modellen låter dåligt i 2-kanal är tråkigt, naturligtvis, då väljer man ju en annan receiver (om det är viktigt med 2-kanalsåtergivning).

Skulle jag uttrycka min inställning till denna Centrum (enligt vad jag läst här och på andra forum) blir det:

Centrum Titan 500 är en mycket prisvärd receiver. Den ger många möjligheter för lite pengar och har goda kraftresurser, vilket inte kan sägas om en del andra förstärkare. Ljudet är mycket bra i sin prisklass. Den står sig väl mot en del dyrare konkurrenter. Däremot, vilket är viktigt att komma ihåg, är den inget ljudmässigt substitut för en receiver i 5000-7500-kronorsklassen. Har man möjligheten är det väl värt att köpa en bättre apparat om man är ute efter bästa ljud. Därmed inte sagt att Centrum Titan 500 låter dåligt, det gör den verkligen inte, men att det finns ännu bättre alternativ om man har råd.

Men det är imponerande att det släppts en så billig receiver som låter så pass bra och har så mycket utrustning. Det gör att fler förhoppningsvis kan skaffa hemmabio. Köp dock bra högtalare till den så den kommer till sin rätt.

Redigerat av Unregistered43b822d3, 01 oktober 2003 - 06:12.


#21

Postad 01 oktober 2003 - 10:58

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

  • 2 714 inlägg
  • 0
Mouse: Jag kan ju omöjligt veta vem du är. Att du har hållt på med bio sedan -96 är också svårt att veta. Kul att det funkar för dig med Centrum, men för dom som är nya på området råder jag till att lägga lite mer än 2500kr på receivern. Uppgraderingsdjävulen kommer förmodligen snart att bojkotta deras Centrum ändå. Det är inte ofta som man känner att det inte finns något man vill byta ut i anläggningen, då kan det vara skönt att inte ha lagt för lite pengar på alla delar i anläggningen. Blir så mycket mindre att sälja för inga pengar alls.

Vad det gäller Proson Conquest 66 så är det lite myt bakom hela grejen skulle jag tro, så vitt jag vet så har just Proson aldrig testats med vidare gott resultat. Samma tror jag gäller för Centrum.

Kanske helt enkelt skulle köpa en och testa mot nya Yamaha 1400 och se om den står sig.

#22

Postad 01 oktober 2003 - 11:21

Unregistered35b9f53f
  • Unregistered35b9f53f
  • Forumräv

  • 519 inlägg
  • 0
Vänta nuuuu....pratar du illa om C-66:orna widescreen? Då hämtar jag killarna i "Conquest-Club" :) B)

Trevligt o få en så pass billig stärkare med så pass bra ljud (som det beskrivs av ägarna då), kan ju aldrig vara fel.

#23

Postad 01 oktober 2003 - 21:59

bart112
  • bart112
  • Forumräv

  • 588 inlägg
  • 0
Jag har en Marantz SR-5200 som driver ett par Tannoy Mercury MX1-M och detta låter så pass bra per investerad krona att jag nästan börja gråta :), nästan iaf , men om det nu är så som vissa påstår att denna Centrum Titan 500 låter i likvärdig klass så borde man ju faktiskt börja fundera över vilket överpris en del tar för sina produkter.
Hursomhelst kan jag tänka mig att den räcker och blir över som en "sovrums" stärkare.
Man kanske rent av borde köpa en till datorn och något sjysst satellit system, man kan ju aldrig få för mycket välljud.

#24

Postad 02 oktober 2003 - 00:25

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

  • 1 821 inlägg
  • 0
Tjenar!!

Jag har hållet koll på Centrum diskussionerna både här på prisjackt och på DVD forum och det faktiskt lite intressant att se hur folk som har betalat mycket pengar för deras anläggningar går in o skriver att Centrum e kasst utan att ens ha lyssnat på Förstärkaren i fråga.

Visst priset pratar emot helt klart, men man måste ju tänka på att Centrum är ett ganska nytt märke (återupptaget), och för att visa att de har draget igång igen så får de ju ha låga priser, särskilt om deras andra Produkter har fått klagomål, vilket Centrum TV apparater verkar ha fått.

Att köpa en märkes receiver idag är helt klart mer prestich(stavning?), Men man betalar väldigt mycket för märket. Efter som Centrum inte är lika eftertraktat som Yamaha eller vad det nu kan vara så är priset lägre(svårare än så är det inte).

Jag såg någon som sa något om att man skulle lägga mycket pengar på sina grejer så att man fick ut mycket när man säljer det? Det verkar ju ganska idiotiskt, desto dyrare en grej är desto minde är det värt i andra hand, du förlorar helt enkelt mer pengar på en dyr produkt än vad du gör på en billigare produkt. Bara för att du får pengar över betyder ju inte att de pengarna försvinner, man kan ju kanske investera dem i en sub eller sätta in dem på banken för framtida utbyggnader av systemet.

Sen finns det ju de som tror de e poffs för att de köper det dyraste, inse att det är inte alltid det dyraste som är bäst. Känns det inte bättre att säga att man har gett 2500 kr för att schysst förstärkare än att säga att man har gett 6000 kr för en kanske något bättre förstärkare? Det visar ju bara att man tänker ekonomiskt.

Om man är nöjbörjare så tycker jag att Centrum förstärkaren verkar vara ett väldigt bra val. Och då lägga lite mer pengar på högtalare efter som det säkert gör större skillnad.

Men om du anser att du vill ha en märkes grej bara för att det ser bra ut eller känns bra så hade jag struntat i Centrum, eller kanske möjligen provlyssnat den (30 dagars öppet köp).

//Jimmy

PS Jag har inte hört någon som verkligen har lyssnat på den, har saggt att den är kass.

Redigerat av Unregistered30026, 02 oktober 2003 - 00:29.


#25

Postad 02 oktober 2003 - 06:32

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

  • 3 782 inlägg
  • 0
Jag måste bara påpeka att även om Centrumen är väldigt bra för sitt pris så är det inte så att övriga leverantörer bygger identiska receivers med identiska komponenter och tar betalt för sitt namn. Okey, vissa gör väl det, men så är det knappast generellt.

Det är inte direkt sanningsenligt att hela tiden försöka hävda att "Centrum är bättre än 2-3 ggr dyrare receivers" och att "övriga fabrikat tar betalt för sina namn, egentligen är Centrum lika bra". Inse att det är en väldigt bra billig receiver, men att den inte är byggd för, eller ens tänkt som en ersättare till en dyrare modell från en annan tillverkare. Om den skulle vara avsedd att konkurrera med "2-3 ggr priset" är jag övertygad om att NetonNet tagit 5000 kronor för den och lyxat upp den med annan front etc.

Om det är mig du syftar på så har jag skrivit att den förefaller vara mycket bra för sitt pris, men jag reagerar när det hela tiden talas om att "min Centrum spelar skiten av konkurrerande, mycket dyrare receivers". Jag efterlyser lite mer balanserade uttalanden. Ni som är övertygade om att andra tillverkare tar betalt för namnet och inte för innehåll och kvalitet (namnet kostar naturligtvis en del, men inte på det sättet), har ni jämfört Centrumen med de receivers jag nämnt tidigare?

Jag är faktiskt seriöst intresserad av att få lite lyssningsintryck om hur den låter jämfört med dessa. Det skulle om inte annat bli bevis på om den verkligen är så extremt bra att den kan konkurrera i dessa prisklasser eller om det "bara" är en extremt bra billig receiver.

#26

Postad 02 oktober 2003 - 08:55

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0

så vitt jag vet så har just Proson aldrig testats med vidare gott resultat.

Det har de i och för sig, även om det inte varit just Conquest 66.

I övrigt håller jag med om mycket (inte allt) som du skriver.

peah67 - kul med dina intryck av diskussionsobjektet. Tack!

Skulle någon som läser detta bo i Umeå och sitta på en Centrum vore det trevligt om Ni mailade mig så jag fick provlyssna.

#27

Postad 02 oktober 2003 - 09:06

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

  • 1 821 inlägg
  • 0
Hej

Jag håller med.

En nybörjare inom hifi tvivlar jag på att denne kommer höra så värst storskildnad mellan en centrum och en märkes. Men de mer inbitna hifi snubbarna lär ju troligen höra skildnad. Sen som alla säger kan man ju inte gemföra den med en förstärkare i 6000 kr klassen, man bör istället gemföra den med andra förstärkare runt samma prisklass, typ 3000 - 4000 kr vilket det finns några stycken.
Annars kan du ju lika bra säga att du ska gemföra en Sony för 3000 kr med en sony i 6000 kr klassen.

De hade ju varit fruktansvärt intressant att ta de personen från denne tråden som är så negativa och sätta de i ett rum med uppbyggt system, och där byta ut förstäkraren mellan några olika, dels en Centrum och sen några märkes. Och då göra utbytet i hemlighet(alltså att lyssnaren inte får se vilken förstärkare det är som spelar) frågan är vad som hade blivit slutsatsen, ärligt talat så tror jag att det hade varit svårt för personerna i fråga att pricka in just centrum förstärkaren, men man vet alldrig.

Såg att KADAVER hade skrivit
"Men tycker du att det låter bra så är det väl bara att gratulera! "

Haha det hade fan varit skoj att se hur den killen hade reagerat om han inte hade lyckats peka ut centrumen.

Man får uppenbarligen mycket för pengarna när du köper Centrum, men som sagt så kan den troligen inte mäta sig med dyrare förstärkare runt 6000 kr klassen och uppåt.

//Jimmy

Redigerat av Unregistered30026, 02 oktober 2003 - 09:06.


#28

Postad 02 oktober 2003 - 10:22

Unregisteredb7c10e6c
  • Unregisteredb7c10e6c
  • Användare

  • 141 inlägg
  • 0
Hej,

Jag tillhör dessa nybörjare som inte har en susning om vad som är bra eller inte bra på pappret.

Eftersom jag bara är van vid det "vanliga" tv ljudet så hade jag inte så mycket att förlora när jag köpte Centrum Titan 500 och högtalarpaketet 200.

Japp, jag är mycket nöjd med köpet så jag kan inte annat än rekommendera det, iallfall till er som vill ha något mer än "vanligt" tv ljud.

#29

Postad 02 oktober 2003 - 13:13

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

  • 2 714 inlägg
  • 0

Jag såg någon som sa något om att man skulle lägga mycket pengar på sina grejer så att man fick ut mycket när man säljer det? Det verkar ju ganska idiotiskt, desto dyrare en grej är desto minde är det värt i andra hand, du förlorar helt enkelt mer pengar på en dyr produkt än vad du gör på en billigare produkt. Bara för att du får pengar över betyder ju inte att de pengarna försvinner, man kan ju kanske investera dem i en sub eller sätta in dem på banken för framtida utbyggnader av systemet.

Ja det va jag som skrev det. Vad jag menade va att när man har börjat med denna hobby så är det oftast inte så att man köper en anläggning och sedan är nöjd för många år framöver. Däremot blir man ofta nyfiken på om saker verkligen kan låta bättre än sitt hembiopaketet för ca 5kkr, då åker man och lyssnar på andra prylar.

När man väl har gjort det misstaget så är det kört. Att inse att tex centern inte alls har den pondusen i sin egen hemmabio som det stora paketet för 25.000kr i butiken. Och att ens egna frontar låter mest som ett gammalt mjölkpaket och målar upp en obefintlig stereobild som ingen kan förstå sig på, Då är det rätt lätt att vilja byta upp sig.

Vi säger då att man köper systemet för 25.000kr och kopplar detta till sin Centrum för inspelning, men varför låter det nu inte så bra som i butiken? kanske för att dom demade dom med Rotel processor och två femkanaliga steg för bi-ampning runt om.

Nu behöver man genast sälja sin gammla Centrum och och resterande i kittet för att spendera minst 10kkr på en receiver med tillräckligt med effekt och ström.

Vad jag menar är att köp lite finare prylar från början så slipper du kanske sälja helt.

#30

Postad 02 oktober 2003 - 13:54

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

  • 1 821 inlägg
  • 0
Låter vättigt widescreen4

Men tänk på att det är nybörjare som köper en centrum, och offtast inte hifi snubbar. Nybörjarna är ju ute effter ett shysst ljud för en shysst pening. Det kanske visar sig sen att det ljudet duger för dem, eller också blir de fassta och köper upp sig(också har en hobby startat).

Att gemföra Centrum med en 10 000 krs maskin e ju inte så lågiskt, som jag nämnde tidigare så skule jag gissa(med tanke på det jag har hört) att Centrum ligger i samma nivå som märkse riceivers runt 3000-4000 kr. Men jag har inte lyssnat på den så jag ska inte säga för mycket pluss att jag skule troligen inte själv höra så stor skildnad(troligen ingen finsmakare än som tur e).

Jag själv kör på en gammal Technics 5x85 i 6 ohm utan DTS(har dock DTS i DVD spelaren) och jag tycker den är helt okay så länge, men visst jag kommer byta ut den mot en förstärkare i runt 5000 kr klassen, dels för att den ska passa bättre in i anläggningen och dels för att jag ser en väldig massa film(vill kunna ställa inställningarna på Recivern), en annan anledning är för att kunna köpa billigare DVD spelare och slippa lägga 5000 kr på den(den slits ju en del).

I vilket fall som så kommer jag köpa en märkes reciver nästa gång med efter som jag anser att märket är viktigt och är bered att betala lite mer för det, jag går rätt mycket på utseendet också och då ser det bra ur om man har sony TV och sony förstärkare, för att inte prata om möjligheterna om man har en sony DVD och en sony förstärkare(ska rydligen komplitera varandra väldigt bra).

Men det verkar som marioteten köper förstärkare för runt 5000-6000 kr sen de ricktiga hifi snubbarna går så klart högra men de hör också stor skildnad på systemen.

//Jimmy

#31

Postad 02 oktober 2003 - 14:58

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

  • 2 714 inlägg
  • 0
mneminic: Jag tror tveklöst att även du hör skillnad på system i olika prisklasser. Skillnaderna är ibland såpass stora att det blir som att jämföra en Volvo mot en Skoda.

Bara genom att gå upp till dubbla priset på mina högtalare fick jag ett lyft som jag inte hade räknat med.

#32

Postad 02 oktober 2003 - 15:22

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

  • 1 821 inlägg
  • 0
widescreen4

Jo Högtalare gör rätt mycket på ljudet, frågan är om steron gör så väldigt mycket, då menar jag inte en gemförelse mellan en 2000 krs recivers och en 10 000 utan snarare en 6000 eller 10 000kronors.

Jag får hlet enkelt gå till butiken o prov lyssna när det blir dags att byta upp sig.

Vad kostade föresten dina högtalare, ser ju rätt shyssta ut.

//Jimmy

#33

Postad 02 oktober 2003 - 15:42

Unregistered40423
  • Unregistered40423
  • Användare

  • 231 inlägg
  • 0
Centrum Titan 500 kan utan tvekan mer väl tillfredsställa de allra flesta som inte vill/kan lägga ut en förmögenhet på sin ljudanläggning... men man bör (som vanligt) inse att det alltid finns eller snart kommer att finnas bättre, mer välljudande prylar.

Att man inte skulle kunna jämföra en lågprisförstärkare mot en dyr är lite missvisande tycker jag. Det gör man som man vill juh.
Sen är det ju upp till var och en att avgöra med sina egna öron om ljudet är (med befintliga högtalare) så mycket bättre eller ej.

Problemet ligger väl närmast i att om man redan har en dyr anläggning så lockar det (oftast) inte med ytterligare billigare.

Var och en söker olika upplevelser i sitt lyssnande, som tur är.
En del kanske är mer ute efter att veta att mina prylar lirar i den "tunga" klassen medan andra bara nöjer sig med att faktiskt ha en anläggning över huvud taget.

Själv har jag tre olika anläggningar, en NAD T760 till datorn, en Centrum Titan 500 till h-bio och en Sony DB840QS till musik. (vansinne? :D inte här väl :huh:
Alla spelar musik och hembio på "sitt" sätt utan undantag, den ena är bättre på någont än den andra.
Det ÄR kul att "labba" med olika anläggningar och upptäcka vad som är bra och vad som kan förbättras men eftersom man inte skiter pengar så får vissa delar av anläggningen lida för detta.

Centrum Titan 500 är enligt min mening ett steg i rätt riktning när det gäller att införa möjligheten, "hembio till alla".
Priset, ljudet till viss del utseendet tyder på detta. Den låter som jag nämnt tidigare helt OK (inte bäst) och så är det med det. :P

#34

Postad 02 oktober 2003 - 17:07

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

  • 2 714 inlägg
  • 0

widescreen4

Jo Högtalare gör rätt mycket på ljudet, frågan är om steron gör så väldigt mycket, då menar jag inte en gemförelse mellan en 2000 krs recivers och en 10 000 utan snarare en 6000 eller 10 000kronors.

Jag får hlet enkelt gå till butiken o prov lyssna när det blir dags att byta upp sig.

Vad kostade föresten dina högtalare, ser ju rätt shyssta ut.

//Jimmy

Förstärkeriet gör inte riktigt lika mycket men väldigt mycket ändå. När jag bytte från min Sony 475 för 3000kr till Denons Avr-1803 för 5000kr när det begav sig i våras fick jag ett enormt lyft. Inte så mycket driv men välljudande. Strömstyrka är ju inte allt som behövs, men har man en välljudande stärkare med mycket ström är detta att ofta en lyckad men dyr kombination.

Högtalarna kostade c:a 7000kr med frakt från Hembiobutiken. 32kg och med ett ljud som gör mig glad så dessa får bo hos mig ett bra tag nu.Dom är mycket snyggare in real life än på bilden (och större) :P
http://www.hembiobut...p?pgrpnr=102730

#35

Postad 03 oktober 2003 - 12:36

Unregisteredbcdd974b
  • Unregisteredbcdd974b
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Låter vättigt widescreen4

Men tänk på att det är nybörjare som köper en centrum, och offtast inte hifi snubbar. Nybörjarna är ju ute effter ett shysst ljud för en shysst pening. Det kanske visar sig sen att det ljudet duger för dem, eller också blir de fassta och köper upp sig(också har en hobby startat).

Att gemföra Centrum med en 10 000 krs maskin e ju inte så lågiskt, som jag nämnde tidigare så skule jag gissa(med tanke på det jag har hört) att Centrum ligger i samma nivå som märkse riceivers runt 3000-4000 kr. Men jag har inte lyssnat på den så jag ska inte säga för mycket pluss att jag skule troligen inte själv höra så stor skildnad(troligen ingen finsmakare än som tur e).

Jag själv kör på en gammal Technics 5x85 i 6 ohm utan DTS(har dock DTS i DVD spelaren) och jag tycker den är helt okay så länge, men visst jag kommer byta ut den mot en förstärkare i runt 5000 kr klassen, dels för att den ska passa bättre in i anläggningen och dels för att jag ser en väldig massa film(vill kunna ställa inställningarna på Recivern), en annan anledning är för att kunna köpa billigare DVD spelare och slippa lägga 5000 kr på den(den slits ju en del).

I vilket fall som så kommer jag köpa en märkes reciver nästa gång med efter som jag anser att märket är viktigt och är bered att betala lite mer för det, jag går rätt mycket på utseendet också och då ser det bra ur om man har sony TV och sony förstärkare, för att inte prata om möjligheterna om man har en sony DVD och en sony förstärkare(ska rydligen komplitera varandra väldigt bra).

Men det verkar som marioteten köper förstärkare för runt 5000-6000 kr sen de ricktiga hifi snubbarna går så klart högra men de hör också stor skildnad på systemen.

//Jimmy

Tjena
Ser ut att vara läge för lite finsmakeri, är 48 år spelar gitarr, saxophone, det har passerat ett antal förstärkare o.dyl genom åren, det där med hur ljuden låter i verkligheten, vad man använder för instrument vid inspelning är 60%, sen om en ska förvränga med en massa bas och sånt.
Visst kan jag ha kritik mot Titanen men den är coooool....................

#36

Postad 03 oktober 2003 - 13:35

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0

den senaste jag lyssnade på var på Elgiganten, det var en maskin som kostade runt 34000 häftigt ljud.Kom sedan hem och slog på min egen, faktiskt så hörde jag inte så stor skillnad.

Jag har inte hört på Titanen och vet inte vad du refererar till för förstärkare som kostar 34000:-, men om du inte hör någon skillnad på dessa två prisklasser är det något som är allvarligt fel - oavsett vad du jämför. Om du hittat en osedvanligt icke-prisvärd produkt, stött på en uppställning som på elgigantsvis är helt felaktig eller något annat (jag utesluter öronvax) låter jag vara osagt, men jag blir fruktansvärt skeptisk till liknande uttalanden.

Det skulle vara kul att veta VAD du lyssnat på i de olika butikerna.

I övrigt är det ju kul att du är nöjd med din cooola förstärkare. Lycka till med gitarrspelandet och saxofonblåsandet.

(Förvränga med en massa bas och sånt ... :P Instrumenten 60% :D Vad är de övriga 40%?)

#37

Postad 03 oktober 2003 - 16:58

Unregisteredb284fffc
  • Unregisteredb284fffc
  • Forumräv

  • 574 inlägg
  • 0

Tjenar!!

Jag har hållet koll på Centrum diskussionerna både här på prisjackt och på DVD forum och det faktiskt lite intressant att se hur folk som har betalat mycket pengar för deras anläggningar går in o skriver att Centrum e kasst utan att ens ha lyssnat på Förstärkaren i fråga.

Vore ju dumt om de köpt för dyra pengar och en billigare var minst lika bra :D?:P :huh:

#38

Postad 25 oktober 2003 - 20:19

Unregistered6c6c2b97
  • Unregistered6c6c2b97
  • Beroende

  • 1 103 inlägg
  • 0
min bror kommer nog att köpe en sån centrum han har ju redan en centrum dvd=)
så jag får väl höra om den låter bättre än min yama630

eller det kanske e en dum grej att göra tänk om den låter bättre!!!!!

Redigerat av Unregistered6c6c2b97, 25 oktober 2003 - 20:20.


#39

Postad 27 oktober 2003 - 12:17

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0
Vore fantastiskt kul att läsa om dina intryck ....

#40

Postad 30 oktober 2003 - 13:22

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

  • 3 782 inlägg
  • 0
Det här med 34000-kronorsförstärkaren:

På Elgiganten?? Jag har inte hittat något som ens kommer i närheten av den summan hos de Elgiganter jag besökt.

Men om de nu hade en apparat för 34000 kronor och det inte lät speciellt mycket bättre måste det bero på:

1A. Dåliga högtalare (att koppla in en bra receiver till ett par JWS av äldre modell är ingen god idé).
1B. Dålig uppställning.
1C. Receivern kostade inte 34000 kronor utan det var EG som satt ut felaktig info.

Vad var det för receiver? 34000 kronor är en prisklass som Elgiganten inte sysslar med på just det området (ja, jag vet att de har plasmor och sådant för dessa priser, men inga receivrar väl).

OM nu denna 34000-kronorsapparat demades med bra högtalare i samma klass, om uppställningen var korrekt och kablaget höll god kvalitet - och det fortfarande inte var/är någon större skillnad måste det beror på:

2A. Centrum har tillgång till trollstavar och kan trolla fram highendkomponenter alldeles gratis och därmed sälja 34000-kronorsreceivers för 2500 kronor.
2B. Det var en Bose.
2C. Den andra receivern är en bluff, en Centrum i annan låda och annat namn, namnet kostar en och annan tusenlapp extra.
2D. Ljudminnet svek och därför "försvann" skillnaden på vägen mellan butik och bostad.

Jag röstar på alternativ 1A, 1B, 1C och 2D som de mest sannolika förklaringarna.

Själv tycker jag att skillnaden är mycket tydlig.

Det är intressant med debatten kring denna Centrum. Den sägs vara bättre än 2-3-4 ggr så dyra apparater och nu är den t.o.m bättre/lika bra som en 34000-kronorsapparat. Jag tycker det överdrivs mycket här.

Att den har bättre stereoljud än Denon 3802 innebär inte att den generellt är bättre än apparater i prisklassen 4-10000 kronor. Det är dags att inse att den är mycket bra för sitt pris, men att det går att få bättre ljud om man lägger mer pengar. Jag undrar fortfarande hur den låter i jämförelse med t.ex Harman/Kardon AVR1550, 2550, Sony STR-DB780, DB790, DB1080, Yamaha RX-V440, 540, 640 m.fl. Hade jag haft möjlighet skulle jag gärna organisera ett sådant test för att utröna hur bra den är. Resultatet lär bli att den spelar bra för sitt pris, men att det finns mer välljudande apparater att tillgå om man betalar mer.

Redigerat av Unregistered43b822d3, 30 oktober 2003 - 13:24.


#41

Postad 30 oktober 2003 - 15:03

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

  • 2 714 inlägg
  • 0
AVR4000: Jag har lyssnat på Pioneers VSX-AX10 med dom i Hi-Fi & musik testade Energy Veritas V2.4 inne på EG i Kållered/Göteborg. Denna högtalare har oxå stått uppkopplad på samma ställe med en Sony receiver modell större. Visst lät det bra men en liknande upställning i ett lagom välbyggt/dämpat rum skulle i mina öron låta fantroligt bra (spekulering).

Att däremot Centrum 500 ens skulle vara och nosa på samma väljud i denna butik tror jag lika mycket på som tomten & spöket-laban. Centrum är budget därmed basta. En receiver med mängder av komponenter av god kvalitet kostar pengar, en receiver i 5-6000kr klassen kompromissar även den med dåliga komponenter men kan ha ett vettigt chip för digital signalbehandling.

I Centrum tror jag däremot att det har sparats överallt och därför kan du förmodligen hitta bättre komponenter i närmaste brödrost. Den låter säkert medelmåttigt och kan mätas med Pioneer och Sony i 3K klassen utan problem men att stega upp till 5-6K innebär att färre kompromisser behöver göras och därmed mer välljud för slanten.

Redigerat av Unregisteredb1b428d9, 30 oktober 2003 - 15:12.


#42

Postad 30 oktober 2003 - 15:15

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

  • 3 271 inlägg
  • 0

Jag har förövrigt inte bara ägt en 3802'a, utan 2st.

Det är också allmänt känt, att den låter uselt i just 2-kanal.


Allmänt känt?? Du är den förste som jag har sett skriva att den låter uselt i 2-kanal.

#43

Postad 30 oktober 2003 - 15:40

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

  • 3 271 inlägg
  • 0
Det är en ###### skillnad på att lyssna i butiken och att lyssna hemma. Att ta hem burken o provlyssna tillsammans med sina egna kablar, DVD-spelare, högtalare, soffor, mattor, gardiner etc. etc. etc. är det enda som egentligen ger rätt utdelning. I butiken har man till 99% inte möblerat som i ett vanligt svenskt hem.

Lyssnade på ett par Mirage M1 högtalare för ett antal år sen (100.000:- per par) på en hifi-mässa. Kablar tjocka som trossar, exakta avstånd från vägg och till lyssningsposition, tror det var TEAC's prylar som drev dem.
Det lät så ###### bra att jag nästan trodde att Mark Knopfler själv som satt framför mig o lirade. Kan slå vad om vad som helst att det inte hade låtit lika bra i mitt varadagsrum om jag hade asat hem M1'orna.

Låter det bra i butik, kan det låta skit hemma, och givetvis tvärtom. Det är så många komponenter (inte motstånd o kondningar) som spelar in att man måste låna hem för att se om det passar, även med ens öron.


Att Centrum'en låter jävligt bra för de pengarna är absolut ingen omöjlighet men knappast bättre än en 10.000:- stärkare.

Skillnaden är störst i början, desto dyrare det blir sen desto mindre förbättring. Tror att stärkare runt 8000-12000:- är där man får mest för pengarna. Det är min uppfattning, ni får givetvis ha andra. :rolleyes:

#44

Postad 30 oktober 2003 - 17:23

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0
AVR 4000 - medhåll i stort sett rakt igenom, men som jag skrivit så många gånger är det tråkigt att folk inte kan förklara(/försvara?) sina inlägg.

:lol: :) ;) För 2B (bose-kommentaren)

Möjligen skulle du kunna lägga till "Osedvanligt stor produktion av öronvax" eller "Krafig hörselskada"? :rolleyes:

Melmac - Jag har sett fler som påpekat att stereoläget inte varit helt lyckat på denna. (Dessutom brukar folk klaga på kraften.) Själv har jag ingen uppfattning då jag inte lyssnat.

Själv tycker jag det är intressant att dessa produkter som håsas så oerhört aldrig testas i någon tidning eller på en någorlunda seriös site (trots att de "är så oerhört mycket bättre än saker som kostar minst dubbelt så mycket"). Är det för att de inte är lika bra om man jämför med något? Skulle vara intressant att veta varför inte de som saluför ser till att få så fantastiskt bra produkter testade och därmed sopa banan fullständigt med konkurrenterna. Det är inte direkt någon hemlighet att "testvinnare" säljer enorma kvantiteter just på att de är testvinnare.

Redigerat av Unregistered37573cc1, 30 oktober 2003 - 17:28.


#45

Postad 30 oktober 2003 - 22:12

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

  • 3 782 inlägg
  • 0
Det är ju som Hifisnubben skriver, märkligt att mirakelreceivern inte blir testad. Det är ju ett mirakel, den spelar ju bättre än dyrare receivers etc. Därför borde den helt klart bli testvinnare.

Men det kan ju vara så att den inte är ett sådant mirakel och att testresultatet därmed inte blir att den vinner, utan att tidningen skriver att det finns mer välljudande receivers på marknaden.

Jag efterlyser fortfarande:

A. Sans, den är bra för sitt pris, men spelar inte skjortan av 2-4 ggr dyrare receivers.
B. Mirakel finns inte ännu.

#46

Postad 31 oktober 2003 - 15:33

Unregisteredd7a46a96
  • Unregisteredd7a46a96
  • Veteran

  • 1 612 inlägg
  • 0
Nu har jag spillt min tid en bra stund på att läsa denna tråd
Att så mycket skitsnack och spekulationer kan få plats i en enda tråd det är konstigt.
Kan komma med riktiga påståenden
Någon som har lyssnat på flea modeller och jämfört dessa med centrumen
och inte bara hitta på en massa skit

#47

Postad 31 oktober 2003 - 18:30

Mikael G
  • Mikael G
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0
*Pust*

Svettigt var det att läsa den här tråden, många är det som har åsikter, det är inte lätt för en rookie inom området som jag att veta om man köper grisen i säcken eller inte. Jag har i alla fall beställt ett paket men ovan nämnd reciever och ett paket med högtalare för 5Kkr. Så nu återstår det att se om det blir ett lyft jämfört med min gamla tvåkanals Denon DRA 275RD som har hängt med ett par år nu. Den som lever får se :rolleyes:

Om man jämför med vad jag skulle få för prylar om jag hade köpt ett märkespaket så hade det varit fyra högtalare stora som ett halvt mjölpaket, en center gjord helt i plast och en reciever på 5x30w. Jag tvivlar starkt på att dessa grejer skulle låta lika bra som dom fullsize grejer jag just har beställt. Jag tycker att man ska se vad man får för pengarna istället för att jämföra med grejer som inte ens ligger i närheten av samma prisklass ens på rea.


/
Dum nybörjare :(

#48

Postad 01 november 2003 - 03:10

Unregistered40423
  • Unregistered40423
  • Användare

  • 231 inlägg
  • 0
Håller med till 1000 promille!!!
Pengar styr vilken smak och vilket ljud man (för närvarande) "måste" gilla...
Detta är en realitet för väldigt många människor...
Respektera detta!!

#49

Postad 01 november 2003 - 11:17

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

  • 1 821 inlägg
  • 0
Tja

Haha folk som spekulerar utan att ens lyssnat på grejer är tydligen väldigt vanligt här.

Jag förstår att ni vill försvara era "Märkes" recivers men gör inte det förens ni verkligen har lyssnat på grejerna o gemfört(med samma kring utrustning).

Om man tar bort alla onöidga spekulationer från denna tråden skule det faktiskt inte vara kvar så mycket, men ett par bra medelande e här, ex de som köpt och gemfört förstärkaren(har tydligen bara goda grejer att säga om den")

Folk som köper Centrum är ute efter något billigt, och det verkar ju verkligen vara mycket grejer för pengarna, sen vilken "märkes" reciver som ligger i samma klass e ju inte lönt att spekulera om man inte har lyssnat och gemfört.

Men en sak är jäkligt säker, man får mer för pengarna när man köper en Centrum gemfört med en "märkes" förstärkare.

Såg föresten någon som skrev att man hittade bättre komponenter i närmsta brödrost, den killen vet verkligen inte vad han snackar om, kom till baka när du verkligen har lyssnat o gemfört.

//Snowman

#50

Postad 02 november 2003 - 20:59

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

  • 2 714 inlägg
  • 0
Problemet är att NetOnNet inte har möjlighet till provlyssning. Hade dom haft det så skulle jag gärna komma tillbaka med komentarer om brödrosten som låter bättre. ;)

Jag är för övrigt tacksam för att du rättar mej mneminic när jag inte vet vad jag snackar om. :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Låda 2
    DPC
    2024-05-03 07:22:55
  • Nya duken, låda 1
    DPC
    2024-05-03 07:22:16
  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.