Några bilder: Länk
Kvalitén på bilderna är diskutabel, men det ska nog gå att urskilja en bänk där!
Tyvärr så hade jag inte kameran under bygget, så det finns tyvärr inga byggbilder...
Nu vill jag gärna ha era reflektioner om bygget!
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
|
Postad 26 September 2003 - 17:23
Efter en hel del slit är nu min TV-bänk klar. Glaset är 8mm med slipade kanter. Rören är syrafast/rostfritt som blästrats med aluminuimsilikat. Måste säga att jag är helnöjd!
Några bilder: Länk Kvalitén på bilderna är diskutabel, men det ska nog gå att urskilja en bänk där! Tyvärr så hade jag inte kameran under bygget, så det finns tyvärr inga byggbilder... Nu vill jag gärna ha era reflektioner om bygget! Postad 26 September 2003 - 18:15
Snyggt jobbat! Lite annorlunda men stilrent och passar bra med utrustningen. Jag vill också kunna/orka göra själv men med mitt nick/smeknamn kommer det inte att hända
Postad 26 September 2003 - 18:42
Jag undrar lite var du har ställt elektroniken? Har själv funderat på att ställa elektroniken på ett annat ställe, Men eftersom olika längder på kablarna till högtalarna resulterar i en viss tidsfördröjning med klart märkbar försämring i perspektivet så aktar jag mig lite för det.
Annars en ###### snygg bänk. Jag har själv en ny IKEA modifiering på gång. Redigerat av Unregisteredb1b428d9, 26 September 2003 - 18:43. Postad 26 September 2003 - 22:36
Tidsfördröjning i kablarna??? Elektroner är ganska snabba, låter underligt. Dock så borde det nog gå att mäta upp lite spänningsfall, men jag tror inte det går att höra.
Själv blev jag tvungen att ställa prylarna nere vid höger bakkanal och har ca. 2 meter kabel till höger bak. ca 8 meter till höger front. ca 10 meter till center. ca 12 meter till vänster front och slutligen ca 18 meter till vänster bak. case Postad 26 September 2003 - 22:46
Sagts förut, men tåls att sägas igen: Stilrent och snyggt!; Be proud!
"Vill bygga, vill bygga" det ända jag tänker numera.. Postad 27 September 2003 - 19:06
Tack alla för de varma orden!
Widescreen4: Det är så att det har skitit sig med elektroniken Åter till placeringen så är inte inte riktigt säker själv case: 18 meter från höger bak till vänster bak? Vad har du för monsterrum ??? Postad 27 September 2003 - 20:51
Noc: Öhh... det är bara 5 meter mellan bakhögtalarna, men jag vill inte dra kabel tvärs över golvet. Jag har mitt biorum uppe i ett större rum med snedtak (ca 5*8meter), där det i ena bakre hörnan finns en toa ca 230*170 och andra bakre hörnan en trappa(och gardrob) ca 230*170. Detta innebär att rummet entligen "bara" blir ca 5*6m men det finns ingen naturlig bakre vägg att dra kablar längsmed, utan jag får ta omvägen runt front och center.
case Postad 29 September 2003 - 11:15 HAHA Postad 29 September 2003 - 20:15
Jäkligt fint!
Är glaset härdat? Har du borrat i glaset?!? Om borrat, vad fick du borren från och vad kostade den? Mycket stiligt! Postad 02 October 2003 - 00:08
Glaset är inte härdat. Om man har härdat glas och det utsätts för en stöt så spricker det inte utan det "exploderar". Du kommer inte att hitta en glasbit större än en enkrona. Vad som händer med TV och utr kan du ju räkna ut själv. Har du vanligt glas så vid stöt så spricker det men kan ha kvar stor del av sin hållfasthet. Utrustningen kanske inte far i backen och du får tid att upptäcka det och byta glaset.
Kontruktionen är sån att jag har borrat 32mm hål i glaset där jag trätt igenom gängstål. Sen har jag rörbitar mellan skivorna. Och med mutter under har jag dragit ihop härligheten. Har även haft 1mm neoprenpackningar mellan glas och metall. Brickan som är överst är utskuren ur 4mm rostfritt och har en mutter svetsad under sig, som då försvinner ner i hålet. På så sätt slipper jag se den fula gängstången och muttrarna. Kan också tillänga att jag gjorde 80mm träbrickor av en spånskiva meh hjälp av en dosfräs. Dessa träddes på gängstavarna så att de skulle bli absolut centrerade i rören. Borrningen av glaset gjorde jag på ett glasmästeri, på samma ställe som jag köpte glaset. Fick ett paketpris med borrning, glas, slipning som landade på 1100kr. Kände killen lite också. Tror dom tar 90kr för slipning och 90 för borrning om du bara ska göra det. Vet iaf att det skulle kosta cirka 1700kr tot på andra ställen där jag hört mig för. Har du fler frågor så är det bara att fråga. Postad 06 October 2003 - 00:22
asså jag måste fråga
är det 3d bilder eller är det riktiga bilder för de ser inte äkta ut de sser för perfekta ut för att vara en digitalkamerabild men det är en fete snygg bänk du har byggt Postad 06 October 2003 - 10:41 Nej, inga 3d-bilder... Lustigt att du tyckte dom var bra, själv tycker jag dom är lite oskarpa. Speciellt i originalformatet. Vart dock lite bättre när jag krympte ner dom lite. Tack för allt beröm alla. Det är sånt som håller motivationen uppe! Postad 08 October 2003 - 09:51
Och nu är motivationen borta. Råkade välta vänster front så den föll rakt in i bänken. KLIRR! Som tur var så klarade sig övre hyllan, men nedre demolerades. Så Tvn klarade sig, men bänken är förstörd och högtalaren fick ett snyggt hack i sig. Fan också, det är så ###### typiskt.
Men skam den som ger sig, ska beställa nytt glas idag. Sen blir det väl att gjuta fast högtalarna i golvet eller nå. Postad 08 October 2003 - 12:48
Aaj! , trist Noc.. lider med dig, tur att det inte var TV:n dock.. högtalare tål lite mer stryk..
Snygg bänk dock! är det en 32" du har på och isåfall vad väger den? (tycker ju nästan att glaset borde böja sig lite i mitten av tyngden ;) Postad 08 October 2003 - 14:48
En 32" som väger kring 60kg. Glas sviktar väl inte? Då spricker det hellre...
Har beställt nya glas nu... suck.... Postad 15 October 2003 - 12:32
Noc: Väldigt snygg och stilren bänk må jag säga, vart sugen att dra igång ett eget projekt... Kan ju passa på att fråga dig lite när jag ändå är i tråden.
- Vad för slags rör har du använt och hur får man en sån där snygg finish på dom? - Glaset känns det skört så man får lov att vara aktsam när man ställer ditt grejer och så (då menar jag inte typ välta 20-25 kilos högtalare Hoppas det löser sig med den nya hyllan... ///Mattias Redigerat av Foppa13, 15 October 2003 - 12:32. Postad 15 October 2003 - 17:41 Ehmm.. som någon sa, elektroner är snabba. För att få en sekunds fördröjning måste du dra kabeln ca 4 varv runt jorden, går visserligen inte p.g.a. spänningsfall men dock. Postad 20 October 2003 - 01:47 Hej, ursäkta om det dröjt med svar. Har varit borta. Rören har jag fått (hrm..host...) på jobbet. Är syrafast rostfria rör, men går säkert med vad som helst. Dom oxiderar eller rostar inte iaf, det är ju bra. Jag har blästrat rören med aluminiumsilikat för att få till ytan. Och angående glaset så tycket jag inte att man behövde vara speciellt försiktig när ställde dit grejjor och så, som vilket glasbord som helst. Men en vält golvare tyckte den inte om iaf Väntar fortfarande på glaset. Ruggigt jobbigt att ha tv:n på golvet, inte superergonomiskt direkt haha. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |