Och hur lång tid det tog för er att bli klara.
Fråga till er som byggt dedikerade biorum..
Startad av
Gralq
, Sep 27 2003 22:48
6 svar till detta ämne
Postad 27 September 2003 - 22:48
Lägenhetsbunden som man är så är det ju omöjligt att inte drömma om att kunna ha ett eget rum för bion. Så det jag undrar av er som har byggt om källarutrymmen eller dylikt är vad allt har kostat? förutom elektroniken då.. =)
Postad 28 September 2003 - 00:13
Kostnad?
Det beror på hur man räknar...
1) Färg för ett rum kostar ca 1.000 kr
2) 20 kvm heltäckningsmatta á 400 kr/kvm = 8.000 kr(en del hittar fynd för 199 kr/kvm också)
3) Bygga scen, pelare eller andra snickerier = 500-1.000 kr totalt
4) Taklist ca 150 kr/löpmeter inkl list och färg.
5) Spotlights och ljusslinga 2.000 kr(några spotlight och en ljuslinga inkl montering)
6) Draperi 500 kr(finns sammetstyg för 700 kr per meter också, men priset baseras på lågpris alternativ)
7) Dämpning i taket kostar ca 300 kr/kvm
8) Lister och annat småplock 500-1.000 kr
9) Stolar ca 500-1.000 kr/st(beg biostolar) eller soffa 3.000 kr(beg 3 sits). Recliners för mellan 4.500-9.000 kr/st(nya)
10) Buttkicker-lösning för ca 1.000 kr för 10-12" inkl beg stärkare
11) Duk - riktig för 2.000-4.000 kr eller spånskivelösning för 500 kr inkl färg.
12) Fjärrstyrning av belysningen kostar ca 1.500 kr för X-10 och ca 500 för ett enklare Clas Ohlson system.
Räkna med en totalsumma på 20.000-30.000 kr beroende på vad du prioriterar av punkt 1-12.
Oftast är det själva utrustningen, ev. heltäckningsmatta och möblerna som tar största delen av din budget. Resten är utsmyckning...
Jag tror att min salong kostat ca 25.000 kr exkl projektor och övrig utrustning. Jag tror jag sprängt 100.000 kronorsvallen som totalkostnad trots att jag inte har någon värstingförstärkare.
Vill du ha lite spelrum för lite fetare högtalare och tunga slutsteg så ska du nog räkna på en totalsumma om 150.000 kr istället(exkl ny projektor)
Arbetskostnad? Vad är det för något? Jag trodde vi pratade om hobby...
Det beror på hur man räknar...
1) Färg för ett rum kostar ca 1.000 kr
2) 20 kvm heltäckningsmatta á 400 kr/kvm = 8.000 kr(en del hittar fynd för 199 kr/kvm också)
3) Bygga scen, pelare eller andra snickerier = 500-1.000 kr totalt
4) Taklist ca 150 kr/löpmeter inkl list och färg.
5) Spotlights och ljusslinga 2.000 kr(några spotlight och en ljuslinga inkl montering)
6) Draperi 500 kr(finns sammetstyg för 700 kr per meter också, men priset baseras på lågpris alternativ)
7) Dämpning i taket kostar ca 300 kr/kvm
8) Lister och annat småplock 500-1.000 kr
9) Stolar ca 500-1.000 kr/st(beg biostolar) eller soffa 3.000 kr(beg 3 sits). Recliners för mellan 4.500-9.000 kr/st(nya)
10) Buttkicker-lösning för ca 1.000 kr för 10-12" inkl beg stärkare
11) Duk - riktig för 2.000-4.000 kr eller spånskivelösning för 500 kr inkl färg.
12) Fjärrstyrning av belysningen kostar ca 1.500 kr för X-10 och ca 500 för ett enklare Clas Ohlson system.
Räkna med en totalsumma på 20.000-30.000 kr beroende på vad du prioriterar av punkt 1-12.
Oftast är det själva utrustningen, ev. heltäckningsmatta och möblerna som tar största delen av din budget. Resten är utsmyckning...
Jag tror att min salong kostat ca 25.000 kr exkl projektor och övrig utrustning. Jag tror jag sprängt 100.000 kronorsvallen som totalkostnad trots att jag inte har någon värstingförstärkare.
Vill du ha lite spelrum för lite fetare högtalare och tunga slutsteg så ska du nog räkna på en totalsumma om 150.000 kr istället(exkl ny projektor)
Arbetskostnad? Vad är det för något? Jag trodde vi pratade om hobby...
Postad 28 September 2003 - 07:52
Jag har sparat alla kvitton från byggvaruhusen i en enorm bunt....Vågar eller orkar inte räkna ut vilken summa det blir. Jaa...Eftersom det är en hobby blir man aldrig klar.......
Postad 28 September 2003 - 17:17
Vad det kostar att göra om ett rum till biorum... Tja, det är väl ungefär som med elektroniken, minst dubbelt så mycket som man hade tänkt sig från början
Själv blåste jag ut en gillestuga på 50 kvm och det blev dyrt, huvudsakligen eftersom där var problem med mikrobiologisk lukt (mögel för oss vanliga dödliga). Alltså, riv alla väggar och golv (från början var det träreglar direkt på betongen...), bygg upp ett undertrycksventilerat golv med Platon-matta, installation av fläktar, dedikerad eldragning osv, osv. Slutsumman? Jag har inte vågat ta de exakta summorna ännu men...
Undertrycksventilerat golv och nya väggar: ca 80.000:-
Pergo-golv: ca 15.000:-
Lister, tapeter, rullgardiner etc: ca 15.000:-
Luftavfuktare: 6000:-
Biltema´s takstativ: 149:-
Tja, som sagt det kostar alltid minst dubbelt så mycket som man tänkt sig. Det man kan säga är väl att jag hade sämsta tänkbara utgångsläge så se det som extremfallet och ett avskräckande exempel. Rivningen började i början av året och nu är jag snart klar med de sista detaljerna, lister, draperi etc. Vi har iofs inte hållt ett jättehögt tempo, men det tar en bra stund om man har stora ytor. Dessutom behöver man ibland slippa att gå ner i källaren och pula med biorummet.
I förra veckan beställde jag dessutom utrustningen...
H/K DVD 25
H/K AVR 5550
Audiovector M3 frontar
Audiovector AV3C center
Audiovector C-X satelliter
Infinity Kappa sub
Infocus 5700 proj
F-n vad jag är sugen på att det ska bli klart och installerat! Det sjuka i hela denna historien är att det hela började med att jag funderade på att köpa en DVD för ungefär 2 år sedan. Noggrann som man är så började man sondera marknaden, däremellan köpte jag hus och nu efter 2 år så har jag ännu inte ens en DVD. Men snart!!!
Själv blåste jag ut en gillestuga på 50 kvm och det blev dyrt, huvudsakligen eftersom där var problem med mikrobiologisk lukt (mögel för oss vanliga dödliga). Alltså, riv alla väggar och golv (från början var det träreglar direkt på betongen...), bygg upp ett undertrycksventilerat golv med Platon-matta, installation av fläktar, dedikerad eldragning osv, osv. Slutsumman? Jag har inte vågat ta de exakta summorna ännu men...
Undertrycksventilerat golv och nya väggar: ca 80.000:-
Pergo-golv: ca 15.000:-
Lister, tapeter, rullgardiner etc: ca 15.000:-
Luftavfuktare: 6000:-
Biltema´s takstativ: 149:-
Tja, som sagt det kostar alltid minst dubbelt så mycket som man tänkt sig. Det man kan säga är väl att jag hade sämsta tänkbara utgångsläge så se det som extremfallet och ett avskräckande exempel. Rivningen började i början av året och nu är jag snart klar med de sista detaljerna, lister, draperi etc. Vi har iofs inte hållt ett jättehögt tempo, men det tar en bra stund om man har stora ytor. Dessutom behöver man ibland slippa att gå ner i källaren och pula med biorummet.
I förra veckan beställde jag dessutom utrustningen...
H/K DVD 25
H/K AVR 5550
Audiovector M3 frontar
Audiovector AV3C center
Audiovector C-X satelliter
Infinity Kappa sub
Infocus 5700 proj
F-n vad jag är sugen på att det ska bli klart och installerat! Det sjuka i hela denna historien är att det hela började med att jag funderade på att köpa en DVD för ungefär 2 år sedan. Noggrann som man är så började man sondera marknaden, däremellan köpte jag hus och nu efter 2 år så har jag ännu inte ens en DVD. Men snart!!!
Postad 28 September 2003 - 17:46
måste säga att det är rätt kul att läsa om vad ni har gjort och om era öden.. =)
och det känns som att det är en självklarhet att man gör det mesta själv, det enda som jag är osäker på är väl ev. elinstallationer.. men det är ju en sån sak som man kan få hjälp med..
och det känns som att det är en självklarhet att man gör det mesta själv, det enda som jag är osäker på är väl ev. elinstallationer.. men det är ju en sån sak som man kan få hjälp med..
Postad 28 September 2003 - 22:13
Mitt gick på ca 30K, ändå har jag jagat priset och inte köpt det dyraste.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
167 filmer
31 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?