Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hur kraftiga skruvar/pluggar till takmontering?

17 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 05 October 2003 - 21:49

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1679 inlägg
  • 0
Har köpt en Sanyo PLV-Z1 och ett SMS Aero med Unislide till. Hur pass kraftiga skruvar och pluggar bör man ha till ett betongtak? Jag hade från början tänkt använda 5 mm pluggar, men när SMS:et väl anlände så märkte jag att monteringshålen (eller spår som det egentligen är) var så pass stora att skruvarnas skallar "ramlade igenom". Ska man sätta en bricka emellan och nöja sig med 5 mm pluggar, eller bör man montera med kraftigare skruvar? Vill helst undvika att borra enorma hål i taket i onödan, och med 4 fästpunkter tycker man att ganska små skruvar borde klara av att hålla ett stativ och en projektor, det borde väl inte väga mer än säg 6-7 kg totalt.

Postad 05 October 2003 - 22:11

Unregistered685983cc
  • Unregistered685983cc
  • Forumräv

• 943 inlägg
  • 0
jag skulle använt kraftigare...Hellre stora hål än en projektor som trillar ner och går sönder...tänk på att när det sittar i taket är tyngdlagen mer påtagande än vid väggmontage.

Postad 05 October 2003 - 23:20

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1679 inlägg
  • 0
Visst har du rätt i ditt resonemang, man vill ju inte att den ska ramla ner förstås. Men jag tycker ändå att det borde räcka, men jag kanske har fel...

Postad 05 October 2003 - 23:51

Unregistered685983cc
  • Unregistered685983cc
  • Forumräv

• 943 inlägg
  • 0
det gör det nog med största sannorlikhet men man vill kunna sova lungt om natten =) Hål kan man alltid spackla igen.

Postad 06 October 2003 - 00:21

Mattsson3
  • Mattsson3
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

det gör det nog med största sannorlikhet men man vill kunna sova lungt om natten =) Hål kan man alltid spackla igen.

Sant så sant, men när jag skulle sätta upp min 35kg CRT i ett väldigt poröst betongtak så borrade jag fyra hål på 6mm, ca 8 cm djupa, pluggade och skruvade upp takfästet... Sedan hängde både jag och farsan i fästet utan problem...!

Viktigt med rätt plugg dock, man vill gärna ha lite "hullingar" när det skall belastas vertikalt.

/Martin

Postad 06 October 2003 - 17:51

Unregistered7fc08337
  • Unregistered7fc08337
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Har precis skruvat upp min nya PT300 projektor med ett SMS stativ. Avände 6mm plugg och satte upp den med 2 stycken. Tror aldrig den trillar ner då jag provade hänga mig i stativet innan jag satte upp projektorn.
Är nog bättre dock att sätta så många som känns befogat. :-)
(ja, jag hängde mig inte i en snara utan med händerna)

Redigerat av Unregistered7fc08337, 06 October 2003 - 18:45.

Postad 06 October 2003 - 21:22

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1679 inlägg
  • 0
Wolf: Aha, du körde med två 6 mm pluggar alltså. Tja, det är ju också en lösning, då slipper man borra fyra hål. Man kör helt enkelt på två kraftigare hål i stället.

Bör man ha någon speciell plugg? Någon nämnde med "hullingar"... typ de som brukar vara grå då eller? Jag har ett ganska stort antal vita pluggar som jag brukar använda till gipsväggar, men dessa är även tänkta att användas för betong och lättbetong, och de hade jag planerat att använda till SMS-stativet. Dock har de längre spår i sidorna i stället för "hullingar". Fan, det här är ju svårt ju. Man vill ju att det ska sitta så bra som möjligt med så lite åverkan som möjligt, och framför allt, med så liten arbetsbörda som möjligt. Det suger att borra i betong. :blink:

Nu undrar säkert någon varför jag sitter här och skriver i stället för att montera upp fästet, och det enkla svaret är att jag inte har fått duken än så jag väntar så länge. :D Frågorna gäller förstås även duken, då den väger ungefär som SMS-stativet och projektorn tillsammans.

Postad 08 October 2003 - 22:06

Unregistered685983cc
  • Unregistered685983cc
  • Forumräv

• 943 inlägg
  • 0
om du är osäker på plugg så säg till på bygghandeln...det gjorde jag när jag skulle montera upp en slagpåse i garagetaket förrut...den vägde ungefär 70kg. då fick jag 4 riktigt grova pluggar och långa skruvar...Det va inte kul att borra dom hålen =) nästan en decimeter djupa och 10mm tjocka...fast en sak lärde jag mig om betongborrning...Man ska börja med en jätteliten borr och sen öka med ett par milimeter i grovlek varje gång...det spar man ju massor med tid än att man sätter igång med centimeterborren direkt för då blir man ju galen när man itne kommer nån vart och sen börjar borren glöda och så får man ta pause mm..

Postad 08 October 2003 - 22:53

Unregistered7fc08337
  • Unregistered7fc08337
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Precis!! Jag gjorde så. Körde ut till närmsta bygghandel och fråga. Se bara till att prata med ngn som har koll. Dvs inga Bauhaus besök ;-)

Postad 09 October 2003 - 15:42

Unregistered9c62f4d9
  • Unregistered9c62f4d9
  • Lärjunge

• 467 inlägg
  • 0
Tänk bara på att det är meningen att skruven ska gå igenom pluggen,dvs att skruven ska vara längre än pluggen. Sen om man ska borra ett stort o djupt hål så går det utmärkt om man kan låna en riktig slagborr maskin t ex en Hilti. Då går det på några sek att göra ett 10 mm hål på en dm. I så fall rekomenderar jag inte att borra flera hål med olika storlekar.

Postad 09 October 2003 - 19:32

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1679 inlägg
  • 0
Jag har införskaffat ett antal 6 mm nylonpluggar i stället och ett par kraftiga skruvar till dem, har en känsla av att två sådana bör hålla alldeles utmärkt. När det gäller att låna maskin så vet jag inte riktigt var jag ska vända mig, men jag nöjer mig nog med min egen slagborr av normal Svenssonmodell. ;) Ett 6 mm hål bör man väl kunna borra utan att börja med en mindre borr först?

Angående duken så dök den upp idag, eller rättare sagt, borde ha gjort. Det låg ett tomt söndertrasat paket utanför dörren på eftermiddagen som de lämpat av utan att ta min underskrift. Om det var så när de lämnade det eller om någon snott duken låter jag vara osagt, men borta är den i alla fall. DHL kan dra åt skogen, vilken dålig stil.

Postad 09 October 2003 - 21:12

Unregistered222df659
  • Unregistered222df659
  • Beroende

• 1236 inlägg
  • 0
"Angående duken så dök den upp idag, eller rättare sagt, borde ha gjort. Det låg ett tomt söndertrasat paket utanför dörren på eftermiddagen som de lämpat av utan att ta min underskrift. Om det var så när de lämnade det eller om någon snott duken låter jag vara osagt, men borta är den i alla fall. DHL kan dra åt skogen, vilken dålig stil."

Ring och tala om det för dem!!

Nu minns jag inte om det var UPS eller DHL, för min del. Men det hände samma sak för mig.

Beställde två minnen från crucial i England - två 512mb ECC reg ddr 2100 som då gick löst på lite över 3000 spänn.

Fanskapen låg i en liten låda vid min lägenhetsdörr - jag bor längst ner, och alla är vända mot min dörr när de tar hissen upp. Dom hade lämnat paketet vid middagstid en fredag och jag kom hem vid sextiden. Tack o lov - låg de kvar då, och allt var i. Men jag blev så ###### ilsken när jag såg vad som kunde hänt - fan jag hade aldrigt hunnit sakna skiten, eftersom jag visste inte att de hade varit där.

Jag ringde och klagade - och sa - vart är min signatur???? Killen hittade ju inget. Han letade i några dagar, men kunde bara konstatera att jag inte skrivit på nåt och att de inte hade paketet.

De (ups/dhl) fick betala två nya minnen som Crucial sände när de fick ordern av leveransfirman.

Gillade inte att luras så där, men tyckte fan de kunde ta lärdomen. Hade varit surt att ha förlorat 3000 kr på nån lat idiot som bara lät paketet varit framme sådär.

Så: Ring och klaga om det inte är försent!!

edit: får man inte skriva j ä v l a här i forumet?

Redigerat av Unregistered222df659, 09 October 2003 - 21:13.

Postad 11 October 2003 - 22:02

Unregisteredd3e6445d
  • Unregisteredd3e6445d
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 0
Det verkar bara vara jag som tog i rejält när jag monterade upp projektorn använda 4 st 8 mm plugg och 5 mm skruvar, hålen jag borrade blev 50 mm djupa och den har inte ramlat ner än iallafall :D
Projektorn är förövrigt en LG som väger cirka 4 kg.

Postad 15 October 2003 - 18:16

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1679 inlägg
  • 0
Ohh, det var rejält tilltaget. :D

Cango: Det är löst nu, de skickar en ny duk och DHL får betala.

Postad 16 October 2003 - 16:43

BlackCola
  • BlackCola
  • Användare

• 247 inlägg
  • 0
jag skulle köpa riktiga expander bult för betong, borra hål banka i och sen bara dra åt, problem blir det när bultarana ska ner bara =) men det fixar mnan med en vinkel slip

Postad 17 October 2003 - 16:03

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1679 inlägg
  • 0
Nja, det blir lite väl drastiskt. Kör nog på 6 mm plugg och 2 eller 4 skruvar till takstativet resp. duken. Det märks om det verkar stadigt eller inte. Har precis hämtat ut den nya duken nu, så i helgen blir det riktig bio. :)

Postad 18 October 2003 - 08:25

Unregisterede10ee2d9
  • Unregisterede10ee2d9
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0

"Angående duken så dök den upp idag, eller rättare sagt, borde ha gjort. Det låg ett tomt söndertrasat paket utanför dörren på eftermiddagen som de lämpat av utan att ta min underskrift. Om det var så när de lämnade det eller om någon snott duken låter jag vara osagt, men borta är den i alla fall. DHL kan dra åt skogen, vilken dålig stil."

Ring och tala om det för dem!!

Nu minns jag inte om det var UPS eller DHL, för min del. Men det hände samma sak för mig.

Beställde två minnen från crucial i England - två 512mb ECC reg ddr 2100 som då gick löst på lite över 3000 spänn.

Fanskapen låg i en liten låda vid min lägenhetsdörr - jag bor längst ner, och alla är vända mot min dörr när de tar hissen upp. Dom hade lämnat paketet vid middagstid en fredag och jag kom hem vid sextiden. Tack o lov - låg de kvar då, och allt var i. Men jag blev så ###### ilsken när jag såg vad som kunde hänt - fan jag hade aldrigt hunnit sakna skiten, eftersom jag visste inte att de hade varit där.

Jag ringde och klagade - och sa - vart är min signatur???? Killen hittade ju inget. Han letade i några dagar, men kunde bara konstatera att jag inte skrivit på nåt och att de inte hade paketet.

De (ups/dhl) fick betala två nya minnen som Crucial sände när de fick ordern av leveransfirman.

Gillade inte att luras så där, men tyckte fan de kunde ta lärdomen. Hade varit surt att ha förlorat 3000 kr på nån lat idiot som bara lät paketet varit framme sådär.

Så: Ring och klaga om det inte är försent!!

edit: får man inte skriva j ä v l a här i forumet?

Det är kanske inte så smart att erkänna stöld och bedrägeri här ifall nån på UPS råkar läsa detta... :)

Du hade väl ingen anledning att bli förbannad då du ju fått nya minnen ifall nån snott dem... du ansvarar ju inte för dem förrän du skrivit på mottagningsbeviset.

Nu har du ju bara bidragit till att vi andra får betala mer för våra grejer... ganska dålig stil tycker jag...

Postad 18 October 2003 - 08:26

Unregisterede10ee2d9
  • Unregisterede10ee2d9
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0

jag skulle köpa riktiga expander bult för betong, borra hål banka i och sen bara dra åt, problem blir det när bultarana ska ner bara =) men det fixar mnan med en vinkel slip

Japp, finns ganska tunna och långa och det är det som sitter bäst i betong...

Det räcker med en faktiskt...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.