Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dålig antennsignal

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 05 November 2003 - 21:17

Unregistered419b94f0
  • Unregistered419b94f0
  • Lärjunge

• 481 inlägg
  • 0
Jag har som dem flesta hushåll vanlig annten( ingen digital tv), och bilden varierar
som vädret.
Inom loppet av en timme kan det skifta från kristall klart till suddit och grumligt.

Jag har provat med signal förstärkare men det hjälper inte, då blir det ränder över hela skärmen,
Har en Samsug 3266T- ingen värsting tv.
Undrar om det beror på tv-n, och blir det bätre med nåt annat dyrare märke
eller om det beror på nåt annat i så fall vad.
Är jag ensam om detta eller finns det fler som upplever detta och vad ska jag göra om det.

Postad 05 November 2003 - 21:53

Berggren
  • Berggren
  • I Am The God Of Hellfire

• 3967 inlägg
  • 0
Bor du i hus eller lägenhet?
Bor du i hus så kan du ju pröva att byta antenn.
Bor du i lägenhet så tala med fastighetsägaren/skötaren så att de fixar din antenn så att du får acceptabel bild. Det ingår i levnadsstandarden att man ska ha tillgång till SVT1 & SVT2.

Postad 05 November 2003 - 23:02

Unregistered419b94f0
  • Unregistered419b94f0
  • Lärjunge

• 481 inlägg
  • 0
Tja

Har redan snackat med fastighets skötaren men det värkar inte ha nån prioritet.
Han sket i det med andra ord.
Jag har hört att själva signal förstärkaren på anntenen på taket ska ha en viss livs längd, och att det ska bytas med jämna mellanrum.
För, det här fenomenet började för kanske ett år sedan, innan det var det skit bra bild på alla kanaler.

Tror att jag ska ta i nacken vaktmästaren imorrn, få se va han säger då..

Postad 06 November 2003 - 08:14

Unregistered35ababfd
  • Unregistered35ababfd
  • Forumräv

• 866 inlägg
  • 0
Ha, ha... Samsug! Det ska jag också kalla det märket i fortsättningen! Ingen kabel-TV i hyreshus, säger du. Då kanske det är läge för Boxer?

Postad 06 November 2003 - 18:56

Unregistered419b94f0
  • Unregistered419b94f0
  • Lärjunge

• 481 inlägg
  • 0
tja

He he, det blev litet stavfel där, men den passade bra, den suger verkligen.

Postad 06 November 2003 - 19:34

AC3
  • AC3
  • Forumräv

• 866 inlägg
  • 0
Det är i första hand antennerna som ska fixas. En antennförstärkare förstärker all signal den får in. Skit in = skit med högre nivå ut.

Postad 06 November 2003 - 20:04

Unregistered26281
  • Unregistered26281
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 0
...Kolla även kablarna "rucka" lite på dom och se om bilden spökar..

Kolla in "AC3":s (inlägget ovan) bilder på hur kontakterna ska se ut!! LÄCKERT !

Släng alla färdigköpta skitkablar.. Bara massa trubbel...

Hoppas du löser det.. =)

Redigerat av Unregistered26281, 06 November 2003 - 20:04.

Postad 06 November 2003 - 21:00

Joakim_A
  • Joakim_A
  • Forumräv

• 782 inlägg
  • 0

Ha, ha... Samsug! Det ska jag också kalla det märket i fortsättningen! Ingen kabel-TV i hyreshus, säger du. Då kanske det är läge för Boxer?

Hej!

Vad är det för fel på Samsung?

Min uppfattning är att de gör väldigt bra TV när man talar om standard Front View tv men att de ligger lite efter marknadsledarna Sony och Toshiba när det gäller bakprojar.

Vänliga Hälsningar Joakim Ågren!

Postad 06 November 2003 - 21:53

Unregistered419b94f0
  • Unregistered419b94f0
  • Lärjunge

• 481 inlägg
  • 0
Tjena Joakim_A

Det är inget fel på Samsung om man inte har höga krav, men för 9990 spänn finns det många konkurenter som slår den i allt, då menar jag att det finns många modeller från Sony, Panasonic och Philips för under 10 000 som är mycket bätre.
Det var i en stund av dålig ekonomi som jag köpte denna vilket jag ångrar, men den ska bytas i slutet av månaden.

PS: AC3 schysst anläggning, förresten har du åxo analog tv signal och är signalen synligt bätre med dem kablarna du har?

Postad 07 November 2003 - 06:53

Joakim_A
  • Joakim_A
  • Forumräv

• 782 inlägg
  • 0

Tjena Joakim_A

Det är inget fel på Samsung om man inte har höga krav, men för  9990 spänn finns det många konkurenter som slår den i allt, då menar jag att det finns många modeller från Sony, Panasonic och Philips för under 10 000 som är mycket bätre.
Det var i en stund av dålig ekonomi som jag köpte denna vilket jag ångrar, men den ska bytas i slutet av månaden.

PS: AC3 schysst anläggning, förresten har du åxo analog tv signal och är signalen synligt bätre med dem kablarna du har?

Hej!

Visst finns det bättre TV i samma Prisklass från Sony etc trots allt så får nog bla Sony och Toshiba räknas som världsbäst på TV. Men vad jag ville få fram är att bland billiga TV så tycker jag att Samsungs TV apparater presterar bra särskilt vad avser färgerna i jämförelse med andra i samma prisklass. Det är möjligt att detta har ändrats nu. Sist jag kollade in Samsungs apparater var för ett par år sedan.

Det jag ville få fram var att Samsungen inte skulle beskyllas för den dåliga mottagningen tvärtom ju bättre bild man har dessto tydligare syns dåliga bildelement till följd av dålig källa(input source).

Vänliga Hälsningar Joakim Ågren!

Postad 10 November 2003 - 19:20

AC3
  • AC3
  • Forumräv

• 866 inlägg
  • 0

För några år sen använde jag "pinnpack kablar" och kablar som medföljde videon mm. Ibland uppstod störningar som gnistor i bilden samt diagonala linjer.

En dag tröttnade jag på dessa fel och slet ut samtliga "pinnpackkablar" Sen fixade jag kablar i rätt längd, med F-kontakter och 1,0 kabel av bra kvalité. Sen den dagen har jag inte sett en enda störning som beror på kablarna.

I mitt jobb som antenntekniker har jag även gjort samma sak hos kunder med störningsproblem. Det verkar som att en pinnpackkabel duger om man endast har en TV och en video. Men får man en härva av kablar mellan DVD´n, videon, satellitmottagaren och hembioanläggningen, då verkar inte skärmningen räcka till.

Angående kvalitén på pinnpackkablar. En gång när jag köpte ett nytt antenninstrument så tänkte jag att det kunde vara praktiskt att använda "pinnpackkablar", då är det bara att ta fram en ny kabel när den gamla blir glapp. Efter några dagar så var den första "pinnpackkabeln" glapp och jag tog fram en ny. Denna höll ytterligare några dagar osv... Efter 4 - 5 kablar tröttnade jag på skiten och tillverkade en egen. Denna kabel använde jag vid mätningar i 3 år utan problem. Kabeln är fortfarande hel, men används inte pga att jag köpte en speciell mätkabel från specialelektronik.

Snacka om kvalitétsskillnad!! :D :D B) :blink: :blink:

"Pinnpack" sucks :) :o

Postad 14 November 2003 - 02:01

Unregistered9e0d5268
  • Unregistered9e0d5268
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0

För några år sen använde jag "pinnpack kablar" och kablar som medföljde videon mm. Ibland uppstod störningar som gnistor i bilden samt diagonala linjer.

En dag tröttnade jag på dessa fel och slet ut samtliga "pinnpackkablar" Sen fixade jag kablar i rätt längd, med F-kontakter och 1,0 kabel av bra kvalité. Sen den dagen har jag inte sett en enda störning som beror på kablarna.

I mitt jobb som antenntekniker har jag även gjort samma sak hos kunder med störningsproblem. Det verkar som att en pinnpackkabel duger om man endast har en TV och en video. Men får man en härva av kablar mellan DVD´n, videon, satellitmottagaren och hembioanläggningen, då verkar inte skärmningen räcka till.

Angående kvalitén på pinnpackkablar. En gång när jag köpte ett nytt antenninstrument så tänkte jag att det kunde vara praktiskt att använda "pinnpackkablar", då är det bara att ta fram en ny kabel när den gamla blir glapp. Efter några dagar så var den första "pinnpackkabeln" glapp och jag tog fram en ny. Denna höll ytterligare några dagar osv... Efter 4 - 5 kablar tröttnade jag på skiten och tillverkade en egen. Denna kabel använde jag vid mätningar i 3 år utan problem. Kabeln är fortfarande hel, men används inte pga att jag köpte en speciell mätkabel från specialelektronik.

Snacka om kvalitétsskillnad!! :P :D :angry: :angry: :angry:

"Pinnpack" sucks :wub: :D

Hej

Såg i ditt inlägg att du var antenntekniker.
Så jag tänkte låna tråden lite, hoppas ingen misstycker.

Jag har 2 ljusa vågrätt rullande streck på min tv.
Jag har provat med 2 olika tvapparter utan skillnad. 50Hz/100Hz

Jag har provat med att endast dra en enkel antennkabel mellan "vägg" och tv utan resultat.
Provat signaldämpare idag utan resultat.

Ska jag ha en signalförstärkare eller förstärker den bara värre ?

En radio/tv service firma i stan , säger att det antagligen är "brum" i antennanläggningen i huset.
Vad är det för något ?
och hur får man hyresvärden att fixa detta ?
Är anläggningen gammal, något som är slitet ?

Tv:n är kopplad till en ComHem box, och de övriga kanalerna är ok.
Det är bara Svt1/2, Tv3, tv4/Tv4+, kanal 5 och Ztv som har detta problem.
Dvs grundutbudet.
Jag har även kopplat in dvd, reciver, Sub, surroundhögt.

Mv. Andreas
Borås

Redigerat av Unregistered9e0d5268, 14 November 2003 - 02:04.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.