PS: AC3 schysst anläggning, förresten har du åxo analog tv signal och är signalen synligt bätre med dem kablarna du har?
För några år sen använde jag "pinnpack kablar" och kablar som medföljde videon mm. Ibland uppstod störningar som gnistor i bilden samt diagonala linjer.
En dag tröttnade jag på dessa fel och slet ut samtliga "pinnpackkablar" Sen fixade jag kablar i rätt längd, med F-kontakter och 1,0 kabel av bra kvalité. Sen den dagen har jag inte sett en enda störning som beror på kablarna.
I mitt jobb som antenntekniker har jag även gjort samma sak hos kunder med störningsproblem. Det verkar som att en pinnpackkabel duger om man endast har en TV och en video. Men får man en härva av kablar mellan DVD´n, videon, satellitmottagaren och hembioanläggningen, då verkar inte skärmningen räcka till.
Angående kvalitén på pinnpackkablar. En gång när jag köpte ett nytt antenninstrument så tänkte jag att det kunde vara praktiskt att använda "pinnpackkablar", då är det bara att ta fram en ny kabel när den gamla blir glapp. Efter några dagar så var den första "pinnpackkabeln" glapp och jag tog fram en ny. Denna höll ytterligare några dagar osv... Efter 4 - 5 kablar tröttnade jag på skiten och tillverkade en egen. Denna kabel använde jag vid mätningar i 3 år utan problem. Kabeln är fortfarande hel, men används inte pga att jag köpte en speciell mätkabel från specialelektronik.
Snacka om kvalitétsskillnad!!

"Pinnpack" sucks
Hej
Såg i ditt inlägg att du var antenntekniker.
Så jag tänkte låna tråden lite, hoppas ingen misstycker.
Jag har 2 ljusa vågrätt rullande streck på min tv.
Jag har provat med 2 olika tvapparter utan skillnad. 50Hz/100Hz
Jag har provat med att endast dra en enkel antennkabel mellan "vägg" och tv utan resultat.
Provat signaldämpare idag utan resultat.
Ska jag ha en signalförstärkare eller förstärker den bara värre ?
En radio/tv service firma i stan , säger att det antagligen är "brum" i antennanläggningen i huset.
Vad är det för något ?
och hur får man hyresvärden att fixa detta ?
Är anläggningen gammal, något som är slitet ?
Tv:n är kopplad till en ComHem box, och de övriga kanalerna är ok.
Det är bara Svt1/2, Tv3, tv4/Tv4+, kanal 5 och Ztv som har detta problem.
Dvs grundutbudet.
Jag har även kopplat in dvd, reciver, Sub, surroundhögt.
Mv. Andreas
Borås
Redigerat av Unregistered9e0d5268, 14 November 2003 - 02:04.