Problem med Dolby Digital EX?
Postad 11 November 2003 - 15:39
Postad 11 November 2003 - 15:47
Postad 11 November 2003 - 15:57
Postad 11 November 2003 - 16:03
Postad 11 November 2003 - 16:10
antar att det är nån liten inställning bara...
hoppas de löser sig..
/mateye
Postad 11 November 2003 - 18:34
Jag har inte erfarenhet av din surroundförstärkare men jag tror att felet ligger hos källan alltså DVD-filmen snarare än hos förstärkaren.
Vad är det egentligen för ljudformat på den?
EX finns hos Dolby som en 5.1 matrixversion där den 6:e kanalen inte existerar som en diskret kanal utan ligger gömd i de båda surroundkanalerna och sedan plockas ut därifrån för att distribueras till den 6:e högtalaren.
Denna version heter "Dolby Digital Surround EX" och inget annat.
"Surround EX" är ett varumärke som tillhör Dolby och som alltså betyder den version som jag just beskrivit.
Om din förstärkare har någon autofunktion som skall detektera detta se till att den är på. Kan man sätta på den bakre kanalen se till at SB CH Mode är ON.
Lycka till,
Tomas
Redigerat av Tomas_D700, 13 March 2004 - 13:46.
Postad 11 November 2003 - 19:07
Tips!
Sid 37 i bruksanvisningen.
//Daniel
Postad 11 November 2003 - 23:41
Postad 12 November 2003 - 01:30
Kanske é ngt galet med Star Wars filmen
Postad 12 November 2003 - 03:05
Om du inte har kastat förstärkaren ännu så gör inte det. Som jag sa tidigare så tror jag (nästan 100% säker) att felet ligger hos DVDn. Vilken av filmerna är det, vilken region och när är din verson utgiven?
Givetvis är filmen i Surround EX MEN jag är övertygad om att den saknar den EX-flagga som din förstärkare lyssnar efter i Auto-läget för SB CH. Saknas denna flagga på DVDn som jag VET att den gjorde på åtminstone de tidiga versonerna av episod I och II så kommer den aldrig att trigga.
Du måste då ställa SB CH i läge ON för att aktivera "Surround EX"-kretsarna. Jag tror inte att EX-indikatorn kommer att tändas bara för detta men du kommer att ha surround EX avkodning.
Nu har du ju ingen bakhögtalare ansluten men det är ju en annan historia.
Hälsningar, Tomas
Postad 13 November 2003 - 00:59
De har rätt tror jag Tomas, för idag köpte jag sagan om de två tornet och när jag körde den så lysste direkt EX lampan..tack lov. Trode faktiskt ett tag att de va något fel på min förstärkare men tydligen så va det fel på filmen som du sa. Nu mår jag bra igenHej igen,
Om du inte har kastat förstärkaren ännu så gör inte det. Som jag sa tidigare så tror jag (nästan 100% säker) att felet ligger hos DVDn. Vilken av filmerna är det, vilken region och när är din verson utgiven?
Givetvis är filmen i Surround EX MEN jag är övertygad om att den saknar den EX-flagga som din förstärkare lyssnar efter i Auto-läget för SB CH. Saknas denna flagga på DVDn som jag VET att den gjorde på åtminstone de tidiga versonerna av episod I och II så kommer den aldrig att trigga.
Du måste då ställa SB CH i läge ON för att aktivera "Surround EX"-kretsarna. Jag tror inte att EX-indikatorn kommer att tändas bara för detta men du kommer att ha surround EX avkodning.
Nu har du ju ingen bakhögtalare ansluten men det är ju en annan historia.
Hälsningar, Tomas
Postad 13 November 2003 - 02:27
-Tomas
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
2 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?