Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Problem med Dolby Digital EX?

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 11 November 2003 - 15:39

Unregistered7bfad6df
  • Unregistered7bfad6df
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
Jag har tagit upp detta innan men ingen verka ha stöt på detta, så jag försöker igen. De e så att när jag kör t.ex Star Wars fimen på dvd så vill min förstäkare inte ändra till Dolby Digital Ex, det står bara Dolby Digital och EX logan vill inte lyssa. Vad kan det vara för fel jag har gjort? Eller kan det vara fel på min förstäkare viket jag inte tror de är för att den är bara typp 2 månader gammal. Detta håller på att driva mig till vansinne så jag hade varit tacksamm föra allt hjälp. :) Jag har till förstäkare Pioneer VSX-D1011 och till dvd spelare har jag Pioneer DV-565 och jag har kopplat ihop dem genom optisk kabel. Jag har kopplat 5.1 högtalare till förstäkaren.

Postad 11 November 2003 - 15:47

Gäst_mikaelarnesson_*
  • Gäst_mikaelarnesson_*
  • 0
Du sa det själv... du har BARA kopplat 5.1 högtalare till stärkaren. DD EX har ju en tredje surroundkanal och den får du väl bara ut med fler högtalare där bak? Koppla in högtalare till den tredje surround kanalen så ska du nog få ut DD EX. Har du valt rätt ljudspår ur filmen? Brukar det inte finnas flera?

Postad 11 November 2003 - 15:57

Unregistered7bfad6df
  • Unregistered7bfad6df
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
På Starwars filmen så kan man bara välja Dolby Digital EX och Dolby surround 2.0 och jag väljer EX men ändå lysser inte EX skylten det står bara Dolby Digital. Starwars filmen är Dolby Digital EX 5.1 och inte 6.1 eller 7.1 så jag fattar inte varför den inte vill funka. Finns det ingen annan som har möt på smma problem som jag??

Postad 11 November 2003 - 16:03

Gäst_mikaelarnesson_*
  • Gäst_mikaelarnesson_*
  • 0
Aha, okej. Skit att jag inte har mina Star Wars filmer hemma. Hade varit kul att se om jag fått EX lampan på min Yamaha att lysa

Postad 11 November 2003 - 16:10

Unregistered217b1113
  • Unregistered217b1113
  • Beroende

• 1037 inlägg
  • 0
när ja kör på starwars eller lotr så står det dd es utan att ja har en 6:e kanal inkopplad....

antar att det är nån liten inställning bara...

hoppas de löser sig..

/mateye

Postad 11 November 2003 - 18:34

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

• 5023 inlägg
  • 0
Hejsan,

Jag har inte erfarenhet av din surroundförstärkare men jag tror att felet ligger hos källan alltså DVD-filmen snarare än hos förstärkaren.
Vad är det egentligen för ljudformat på den?

EX finns hos Dolby som en 5.1 matrixversion där den 6:e kanalen inte existerar som en diskret kanal utan ligger gömd i de båda surroundkanalerna och sedan plockas ut därifrån för att distribueras till den 6:e högtalaren.
Denna version heter "Dolby Digital Surround EX" och inget annat.
"Surround EX" är ett varumärke som tillhör Dolby och som alltså betyder den version som jag just beskrivit.

Om din förstärkare har någon autofunktion som skall detektera detta se till att den är på. Kan man sätta på den bakre kanalen se till at SB CH Mode är ON.

Lycka till,
Tomas

Redigerat av Tomas_D700, 13 March 2004 - 13:46.

Postad 11 November 2003 - 19:07

led-zep
  • led-zep
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
Kolla dina inställningar i SPEAKER SET så att du har med Surr back.

Tips!

Sid 37 i bruksanvisningen.

//Daniel

Postad 11 November 2003 - 23:41

Unregistered7bfad6df
  • Unregistered7bfad6df
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
Som jag sa jag har bara 5.1 högtalare och då ska jag inte ha på surround back högtalarna. Grejen är att det finns ingen inställningar som man kan sätta på DD EX på min förstärkare. Jag blir inte klok av detta ...... komer snart att kasta förstärkaren i vägen... :(

Postad 12 November 2003 - 01:30

Unregistered30592
  • Unregistered30592
  • Lärjunge

• 407 inlägg
  • 0
På min Yamaha 1400 så kan man sätta Ex läget på Auto,EX/ES och off.När jag ser på Sagan om ringen 2 så tänds lampan EX på displayen.Jag kör bara med 5.1
Kanske é ngt galet med Star Wars filmen :(

Postad 12 November 2003 - 03:05

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

• 5023 inlägg
  • 0
Hej igen,

Om du inte har kastat förstärkaren ännu så gör inte det. Som jag sa tidigare så tror jag (nästan 100% säker) att felet ligger hos DVDn. Vilken av filmerna är det, vilken region och när är din verson utgiven?

Givetvis är filmen i Surround EX MEN jag är övertygad om att den saknar den EX-flagga som din förstärkare lyssnar efter i Auto-läget för SB CH. Saknas denna flagga på DVDn som jag VET att den gjorde på åtminstone de tidiga versonerna av episod I och II så kommer den aldrig att trigga.
Du måste då ställa SB CH i läge ON för att aktivera "Surround EX"-kretsarna. Jag tror inte att EX-indikatorn kommer att tändas bara för detta men du kommer att ha surround EX avkodning.
Nu har du ju ingen bakhögtalare ansluten men det är ju en annan historia.

Hälsningar, Tomas

Postad 13 November 2003 - 00:59

Unregistered7bfad6df
  • Unregistered7bfad6df
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0

Hej igen,

Om du inte har kastat förstärkaren ännu så gör inte det. Som jag sa tidigare så tror jag (nästan 100% säker) att felet ligger hos DVDn. Vilken av filmerna är det, vilken region och när är din verson utgiven?

Givetvis är filmen i Surround EX MEN jag är övertygad om att den saknar den EX-flagga som din förstärkare lyssnar efter i Auto-läget för SB CH. Saknas denna flagga på DVDn som jag VET att den gjorde på åtminstone de tidiga versonerna av episod I och II så kommer den aldrig att trigga.
Du måste då ställa SB CH i läge ON för att aktivera "Surround EX"-kretsarna. Jag tror inte att EX-indikatorn kommer att tändas bara för detta men du kommer att ha surround EX avkodning.
Nu har du ju ingen bakhögtalare ansluten men det är ju en annan historia.

Hälsningar, Tomas

De har rätt tror jag Tomas, för idag köpte jag sagan om de två tornet och när jag körde den så lysste direkt EX lampan..tack lov. Trode faktiskt ett tag att de va något fel på min förstärkare men tydligen så va det fel på filmen som du sa. Nu mår jag bra igen :( Tur jag inte slängde förstäkaren i väggen ;)

Postad 13 November 2003 - 02:27

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

• 5023 inlägg
  • 0
Ja, ibland är det bra att räkna till tio innan man slänger fina prylar i väggen, hehe :(
-Tomas

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.