Vad jag undrar är vad ni tycker jag ska sätta min surroundhögtalare vilket är Mordount-Short Bi-Polära (http://www.mordaunt-...ducts/903s.html).
På bakre väggen, på sidan, vilken höjd osv ?
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
|
Postad 20 November 2003 - 13:03
Har en enkel fråga angående högtalarplacering, om ni kollar på mina galleribilder ser ni på ett ungefär hur rummet kommer bli.
Vad jag undrar är vad ni tycker jag ska sätta min surroundhögtalare vilket är Mordount-Short Bi-Polära (http://www.mordaunt-...ducts/903s.html). På bakre väggen, på sidan, vilken höjd osv ? Postad 20 November 2003 - 15:54
Tjenare,
När det gäller högtalarplacering så måste man vara fysiskt närvarande för att ge några direkta förslag. Något annat vore oproffsigt och felaktigt. Några tips kan kanske vara trevliga däremot Vänta med att positionera någon högtalare överhuvud taget innan det mesta är klart. Du kanske vill bygga in kablage i väggar och golv men se då åtminstone till att det finns lite flexibilitet i vart högtalarna kan placeras. Anledningen till detta är att rumsakustiken, dvs. möbler och dess placering, vad du täcker golv och väggar osv. osv., har stor inverkan på ljudet. Bipolära surroundhögtalare ger bättre spridning av ljudet än monopolära men påverkas å andra sidan mer av rumsakustiken vilket i sin tur påverkar placeringen. Hur högt de ska placeras varierar som sagt men för min del så tycker jag att en halv till en meter ovanför öronen (när man sitter) är en bra höjd. Mer tänker jag inte säga utan du måste helt enkelt prova dig fram tills du själv är nöjd. Jag har för mig att dina högtalare inklusive surroundhögtalarna är förberedda för bi-wiring och detta kan vara intressant att testa för att se hur ljudet i just dina högtalare påverkas. Ibland innebär det en liten förbättring, ibland en försämring och ibland ingen skillnad alls. Kan vara dyrt för just surroundhögtalare att bara testa detta men känner du en snäll handlare lånar han säkert ut kabel till detta ändamål. Din förstärkare klarar banankontakter så det eller spadar rekommenderas samt spadar för surroundhögtalarna. Bra länk... Room Layout and Speaker Setup Redigerat av Tomas_D700, 24 July 2005 - 17:05. Postad 20 November 2003 - 17:59
Tack Tomas_D700 för snabbt och utförligt svar och för berömet. Du skulle sett hur det såg ut där inne innan jag börja, då skulle du vara ännu mer impad, typ 20% av hela rummet gick att röra sig i resten var packat med bråte. Började tidigt i september så det har tagit sin tid =)
Åter till placeringen då, kommer bli jobbigt att få upp den högra högtalaren då den delen av rummet kommer bli avkärmat med drapperi för att dölja skåpen, så det blir liksom ingen vägg där att fästa den på, aja, får luska ut nått btw, du får gärna komma på besök när rummet är klart för att hjälpa mig om du vill =) Postad 20 November 2003 - 18:15
Hej igen,
Tack för inbjudan, kommer det att finnas glögg och pepparkakor? Vet inte hur långt rummet är eller vart du kommer att sitta men ett alternativ skulle kunna vara att den satt precis efter sista skåpdörren (så att den går att öppna). Givetvis inte på väggen men framför garderobsraden framför draperiet. Kan du inte fylla den med helium och låta den sväva i luften så borde ett högre golvstativ, golv-till-tak-pelare, eller ett stativ som fästes i taket fungera bra. Postad 20 November 2003 - 18:29
pepparkakor kan jag nog fixa, har burkar så det räcker till nästa jul =)
Rummet är ca 5,70 m långt. Sittplacering har jag inte bestämt än heller, tänkte anpassa den efter var jag sätter högtalarna...mcyke man ska tänka på Postad 19 September 2004 - 19:13
lånar lite på tråden här om det går bra.
Jag har själv funderat på Mordaunt-Short Avant paketet är det ett bra paket och är det svårdrivet ? Postad 19 September 2004 - 21:43 Har själv ett par 903 s och jag monterade de bakom lyssnings positionen ca 70 cm ovanför öronhöjd när jag sitter i soffan. rätt eller fel vet jag inte men det var det bästa hemma hos mig Till hexXa Personligen tycker inte jag att det är svårdrivet. har följande Stärkare Marantz 5300 front M-S 906 declaratation ,905 c ,903 s däremot behöver frontarna en lite längr inspelnings tid. Postad 24 July 2005 - 17:05
Innan ni svarar, notera att detta är en gammal tråd som jag redigerat lite
1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |