Det var ett tag sen jag byggde högtalare , så jag har glömt en del
Det var tänkt att den här subwoofern skulle ha byggts redan i somras...men det har inte blivit av förrän nu.
Subwoofern skall komplettera min ljudanläggning för datorn, som består av en liten 2 kanals förstärkare , SONY F101R samt en SONY cdspelare, högtalarna är Wharfedale Diamond 8.1
Jag har användt Ljudias lådberäknings program, det som finns på deras sida...
mitt baselement Peerless 12" 831573: s parametrar är följande:
Zn ( Ohm) 8
Zmin (Ohm./Hz) 6,7/113
FS (Hz) 20,8
Sensitivity (1w/1m)
Qms 3,22
Qes 0,32
Qts 0,29
Vas (l) 324,7
Sd (cm") 520
BL (N/A) 12,6
Voicecoil:
Diameter (mm) 39
Lenght (mm) 18
AirGap (mm) 8
När jag matade in dessa värden så beräknade programmet en optimal lådvolym på 109 liter...
Visst är det då bäst att utgå från det och göra en låda på 109 liter ?
Okej...den blir en aning större äv vad jag tänkt mig, men tycker ändå att storleken är helt okej, hade programmet föreslagit något på flera hundra liter så hade det ju inte varit genomförbart....men 109 liter tycker jag är OK...
Skall bygga med en 22mm skiva, när jag räknade ut måtten på lådan för att innervolymen skall bli ~109 liter så fick jag följande mått 47 x 48 x48 cm / 1000 = 108.288 liter....visst är det rätt formel för volymberäkning ? dvs längden x bredden x höjden i centimeter dividerat med 1000 för att få det i liter...??
sen föreslog programmet en avstäminingsfrekevens på 29 Hz....diametern på det rör jag har är 10cm, och då borde längden på röret bli 18 cm...enligt programmet...
Min eknomi tillåter inte nu köp av något tyngre , dyrare slutsteg så det blir antagligen ett Zachry DSW 150 på 120 W RMS(4ohm) ... eventuellt funderar jag på ett annat slutsteg som skulle lämna 150 Watt RMS vid 4 ohm...så jag UNDRAR då ifall jag väljer det steget kommer jag att märka av dessa extra 30 Watt på nått sätt ??... någon som vet ?
Tänkte montera elementet så att det spelar mot golvet...eller rättare sagt mot en skiva, d.v.s när lådan är klar med 4 st ben så tänkte jag montera en skiva (med något större omkrets än själva lådan) under benen, monterar då fast benen permanet i denna skiva, det blir då som ett extra golv under subwoofern...det här är bara för designen
fast avståndet mot golvet( skivan) vad är lämpligt ?? tänkte på ca 10 centimeter ? är det OK? hur viktigt är detta avståndet för ljudet när elementet spelar nedåt ?
Usch....inlägget blev långt, hoppas någon orkar läsa och också ge några svar, synpunkter
Mvh

Detta är nu utgångsläget
Redigerat av mrgrosvenor, 02 October 2006 - 09:37.
Sökningen pågår
Avancerad sökning
8 bilder

10 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?