Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Planerar mitt SUBWOOFER bygge

30 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 26 November 2003 - 14:29

mrgrosvenor
  • mrgrosvenor
  • Användare

• 181 inlägg
  • 0
Hejsan!

Det var ett tag sen jag byggde högtalare , så jag har glömt en del :lol:
Det var tänkt att den här subwoofern skulle ha byggts redan i somras...men det har inte blivit av förrän nu.

Subwoofern skall komplettera min ljudanläggning för datorn, som består av en liten 2 kanals förstärkare , SONY F101R samt en SONY cdspelare, högtalarna är Wharfedale Diamond 8.1

Jag har användt Ljudias lådberäknings program, det som finns på deras sida...

mitt baselement Peerless 12" 831573: s parametrar är följande:

Zn ( Ohm) 8
Zmin (Ohm./Hz) 6,7/113
FS (Hz) 20,8
Sensitivity (1w/1m)
Qms 3,22
Qes 0,32
Qts 0,29
Vas (l) 324,7
Sd (cm") 520
BL (N/A) 12,6
Voicecoil:
Diameter (mm) 39
Lenght (mm) 18
AirGap (mm) 8

När jag matade in dessa värden så beräknade programmet en optimal lådvolym på 109 liter...
Visst är det då bäst att utgå från det och göra en låda på 109 liter ?

Okej...den blir en aning större äv vad jag tänkt mig, men tycker ändå att storleken är helt okej, hade programmet föreslagit något på flera hundra liter så hade det ju inte varit genomförbart....men 109 liter tycker jag är OK... :D djupbas är viktigt.... B) det borde man väl få då med en sån låda...eller....

Skall bygga med en 22mm skiva, när jag räknade ut måtten på lådan för att innervolymen skall bli ~109 liter så fick jag följande mått 47 x 48 x48 cm / 1000 = 108.288 liter....visst är det rätt formel för volymberäkning ? dvs längden x bredden x höjden i centimeter dividerat med 1000 för att få det i liter...??

sen föreslog programmet en avstäminingsfrekevens på 29 Hz....diametern på det rör jag har är 10cm, och då borde längden på röret bli 18 cm...enligt programmet...

Min eknomi tillåter inte nu köp av något tyngre , dyrare slutsteg så det blir antagligen ett Zachry DSW 150 på 120 W RMS(4ohm) ... eventuellt funderar jag på ett annat slutsteg som skulle lämna 150 Watt RMS vid 4 ohm...så jag UNDRAR då ifall jag väljer det steget kommer jag att märka av dessa extra 30 Watt på nått sätt ??... någon som vet ? :D

Tänkte montera elementet så att det spelar mot golvet...eller rättare sagt mot en skiva, d.v.s när lådan är klar med 4 st ben så tänkte jag montera en skiva (med något större omkrets än själva lådan) under benen, monterar då fast benen permanet i denna skiva, det blir då som ett extra golv under subwoofern...det här är bara för designen B) såg det på någon fabrikstillverkad och tyckte det såg snyggt ut...
fast avståndet mot golvet( skivan) vad är lämpligt ?? tänkte på ca 10 centimeter ? är det OK? hur viktigt är detta avståndet för ljudet när elementet spelar nedåt ?

Usch....inlägget blev långt, hoppas någon orkar läsa och också ge några svar, synpunkter :lol:

Mvh

Postad bild

Detta är nu utgångsläget ;) ett 12 tums Peerless 831573 och rör med 10cm diameter.

Redigerat av mrgrosvenor, 02 October 2006 - 09:37.

Postad 26 November 2003 - 19:33

dj.allan
  • dj.allan
  • Lärjunge

• 462 inlägg
  • 0

När jag matade in dessa värden så beräknade programmet en optimal lådvolym på 109 liter...
Visst är det då bäst att utgå från det och göra en låda på 109 liter ?

Okej...den blir en aning större äv vad jag tänkt mig, men tycker ändå att storleken är helt okej, hade programmet föreslagit något på flera hundra liter så hade det ju inte varit genomförbart....men 109 liter tycker jag är OK...  djupbas är viktigt....  det borde man väl få då med en sån låda...eller....

Är inte det en ganska stor låda att ha stående vid datorn, en kub på cirka en halvmeter, jaja det är ju upp till dig. Men man kan pröva sig fram i det programmet med olika volymer om man känner för det. men visst du får en jämn och fin kurva.

Skall bygga med en 22mm skiva, när jag räknade ut måtten på lådan för att innervolymen skall bli ~109 liter så fick jag följande mått 47 x 48 x48 cm / 1000 = 108.288 liter....visst är det rätt formel för volymberäkning ? dvs längden x bredden x höjden i centimeter dividerat med 1000 för att få det i liter...??

Glöm inte att ta lägga till volymen för allt som skall vara inne i lådan, element slutsteg, rör och stag, för jag tycker nog att du bör staga, det är inte roligt att höra var subben står. Men annars har du räknat rätt.

Tänkte montera elementet så att det spelar mot golvet...eller rättare sagt mot en skiva, d.v.s när lådan är klar med 4 st ben så tänkte jag montera en skiva (med något större omkrets än själva lådan) under benen, monterar då fast benen permanet i denna skiva, det blir då som ett extra golv under subwoofern...det här är bara för designen  såg det på någon fabrikstillverkad och tyckte det såg snyggt ut...
fast avståndet mot golvet( skivan) vad är lämpligt ?? tänkte på ca 10 centimeter ? är det OK? hur viktigt är detta avståndet för ljudet när elementet spelar nedåt ?

Tror att en sådan placering kan fungera som cornerloading, dvs att man tar nytta av golvet för att "boosta" lägre frekvenser.
Har själv en sådan placering på ett eget bygge där jag har två tolvor i en pushpull montering plus att den står ganska nära ett hörn, upplever det som om frekvensomfånget har ökat neråt.

Gällande stegen så överlåter jag den grågan till någon annan.

Lycka till med bygget.

Postad 26 November 2003 - 19:38

Unregistered46a10d28
  • Unregistered46a10d28
  • Beroende

• 1229 inlägg
  • 0
ja 109 liter kanske ger en optimal frekvengång men det är inte så jätteheligt med volymen, lite mindre låda så får du lite mer "tryck" i basen, lyssnar du på mycket musik ska du nog ha lite mindre, var det inte många här som gjort subbar med den där basen? det är väl 260swr eller? du kan ladda hem winisd och testa lite olika volymer och se hur kurvan påverkas... hm ha basen mot golvet vet ja inte så mycket om men kan tänka mig att man förlorar lite effekt på det...

Postad 26 November 2003 - 19:41

dj.allan
  • dj.allan
  • Lärjunge

• 462 inlägg
  • 0
Kvistarn:
Håller med dig, winisd är ett trevligt program

Redigerat av dj.allan, 26 November 2003 - 19:43.

Postad 26 November 2003 - 20:42

mrgrosvenor
  • mrgrosvenor
  • Användare

• 181 inlägg
  • 0
Okej....Tack för tipsen

Skall prova att använda det där programmet Winisd och testa lite olika kurvor....

var det inte många här som gjort subbar med den där basen? det är väl 260swr eller?

Det borde vara ett 303 SWF , så står det åtminstone på Ljudias sida i tabellen över Peerless www.ljudia.se/no/informa/tekninfo/ladforsl/lpeerless.htm

Glöm inte att ta lägga till volymen för allt som skall vara inne i lådan, element slutsteg, rör och stag, för jag tycker nog att du bör staga, det är inte roligt att höra var subben står. Men annars har du räknat rätt.

Vet inte riktigt hur jag skall beräkna ut volymen av de sakerna ?....... :D
Kan man bara plussa på nån liter då eller ? skall dämpmaterial också räknas med ?

Hade också tankar på att ha steget i en egen kammare så att det inte påverkar volymen där elementet spelar.

Skall planera vidare nu och testa det där programmet :D

Postad 27 November 2003 - 12:15

dj.allan
  • dj.allan
  • Lärjunge

• 462 inlägg
  • 0

Vet inte riktigt hur jag skall beräkna ut volymen av de sakerna ?....... 
Kan man bara plussa på nån liter då eller ? skall dämpmaterial också räknas med ?

ja det räcker väl att ta på ett ungefär tycker jag, det är inte så känsligt. Lägg till en 3 liter för elementet och en liter för stagen så stämmer det nog ganska bra.

Hur det är med dämpmaterialet är jag lite osäker på, det bör inte ta upp någon volym men du skall inte packa materialet i en portad låda utan det skall ligga luftigt. Det har jag fått gör mig i alla fall.

ta en titt på den här sidanhttp://www.drkrupp.se/hifi/, där står en hel del matnyttigt.

Redigerat av dj.allan, 27 November 2003 - 12:31.

Postad 27 November 2003 - 21:07

Unregistered46a10d28
  • Unregistered46a10d28
  • Beroende

• 1229 inlägg
  • 0

ja som sagt en 3 liter ungefär för en tolva, dämpmaterialet behöver du inte lägga till extra volym för, sen så ska det väl ligga ca 3-4cm tjock med dämpning, beror väl lite på vad du köper för dämpning, det ska vara mer dämpning i en sluten låda.

Postad 27 November 2003 - 22:37

mrgrosvenor
  • mrgrosvenor
  • Användare

• 181 inlägg
  • 0
Tackar för svaren :D

Har nu prövat WinISD....ett intressant program.

Fast när man saknar erfarenhet så är det ju svårt att rikitgt föreställa sig hur olika lådvolymer och rörlängder egentligen kommer att låta...

gjorde några försök

t.e.x en lådvolym på 66liter med avstämning vid 35Hz, det gav en ganska jämn puckel från ca 60 till 85Hz....kanske det kunde va nåt ?

eller en låda på 70 liter och avstämd vid 31Hz...

och på Ljudias förslagssida för det här elementet finns också ett lådförslag på 75 liter med avstämming vid 28Hz .....

:( ja inte är det lätt å veta.....får väl singla slant ....

Postad 28 November 2003 - 20:17

Unregistered46a10d28
  • Unregistered46a10d28
  • Beroende

• 1229 inlägg
  • 0
kollade för skojs skull i winisd, 70 liter avstämt nånstans 25-30, du får lite puckel med högre avstämning fast det kan ju vara bra kanske, skillde ju bara 5 hz på-3db mellan 110l och 70 liter så gör en på 75liter om du inte vill ha en jättestor låda, med 110 liter går den något djupare men inte så jättemycket... själv hade jag nog gjort en på 75l avstämd till 25hz, men kom ihåg att röret kan bli långt och ett smalare rör blir det lätt blåsljud i, jag har ett 80mm till min sls12" och det blir blåsljud, dock så hörs det inte när man har de andra högtalarna på. sen kan du ju ha en skumgummibit o korka röret med o testa om du upplever det bättre/sämre.

Postad 29 November 2003 - 17:04

Unregistered8f1e780a
  • Unregistered8f1e780a
  • Användare

• 194 inlägg
  • 0
Om du utgår ifrån en optimal låda (utan kompensering för dämpmaterial) så skall du dra bort ett par procent från lådvolymen. Hur mycket beror på hur mycket dämpmaterial du tänker slänga in i lådan. Vid slutna lådor brukar man säga att man kan minska lådvolymen upp till 1/3 om man fyller lådan maximalt.
Basreflex- eller portade lådor skall minskas med mellan 5-10% om lådvolymen fylls till 50% med dämpning.

Anledningen till att man använder dämpmaterial är för att få ljudkaraktären mindre rå/hård (minskade vågreflektioner) men det medför även att lådan uppfattas av elementet som större än den i verkligheten är.

Det positiva är att man slipper räkna på exakta liter när man bygger en låda utan mycket handlar om känsla och provlyssning.
Är du inställd på att bygga en bra hifi-sub så är det alltid bäst att bygga den tänkta lådvolymen i vanlig spånskiva för att kunna experimentera fram den ljudkaraktär du själv gillar. Avstämningsfrekvensen kan anpassas genom att anpassa längen på basporten samt att dra in och ut porten (medför att lådans volym blir större då även volymen i basröret ingår i den totala volymen). Lådvolymen kan ändras genom att lägga in träklossar eller liknande i lådan, se bara till att de inte ligger lösa.

När man räknar på element måste man även vara medveten om att alla element är individuella och specade parametrar har alltid en viss felmarginal. Ett element måste spelas in och sedan mätas upp om man skall kunna bygga en optimal låda, men det är överkurs.

En sub får aldrig någon perfekt frekvenskurva i ett normalt rum! Hur mycket man än räknar på den så blir kuvan i verkligheten en helt annan.
Provlyssning är nyckeln!

Lycka till med bygget!

Postad 03 December 2003 - 20:07

mrgrosvenor
  • mrgrosvenor
  • Användare

• 181 inlägg
  • 0
Var idag till brädgården och lämnade in beställning för att få skivorna till subwoofern sågade B)

Materialet blir 22 mm spånskiva.

Jag bestämde mig till slut för en volym på 65 liter och avstämd vid 35 Hz.

Plussade på 3 liter för elementet, 2 liter för röret, 3 liter (för den del av steget som blir på insidan av lådan) och slutligen 2 liter för stagning, svårt att upskatta detta men hoppas det är någorlunda rätt räknat.

Återkommer kanske med bilder under byggets gång eller när allt är klart. :)

Tack till alla som svarade och gav mig råd inför bygget :blink:

Postad bild

Redigerat av mrgrosvenor, 03 December 2003 - 20:39.

Postad 16 May 2004 - 10:52

Unregisteredd63b65c2
  • Unregisteredd63b65c2
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Så hur gick det då? :)

Postad 21 May 2004 - 22:00

Unregistered37352
  • Unregistered37352
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0
hur gick det då??????????????????????vi e många som undrar

Postad 03 June 2004 - 12:58

Unregisteredfb03f61b
  • Unregisteredfb03f61b
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Ytterligare en som sitter i samma sits som dig och undrar: Hur gick det??

mvh stice

Postad 05 June 2004 - 11:32

mrgrosvenor
  • mrgrosvenor
  • Användare

• 181 inlägg
  • 0
Hejsan,

Hoppsan jag har inte varit inne här på forumet på ett tag, jo subwoofern är klar...jag återkommer med bilder och lite info inom några dagar

<_<

Postad 13 December 2004 - 18:32

Unregistered33b1a18f
  • Unregistered33b1a18f
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
det här var en gammal tråd, men när kommer bilderna? :)

Postad 13 December 2004 - 22:44

Unregistered2ba2233b
  • Unregistered2ba2233b
  • Beroende

• 1379 inlägg
  • 0
Jag såg att den redan var byggd.
Men ingen som rekomenderat 50l slutet till elementet? Ser ut att funka bra i mitt program iaf.

Postad 01 October 2006 - 22:12

mrgrosvenor
  • mrgrosvenor
  • Användare

• 181 inlägg
  • 0

det här var en gammal tråd, men när kommer bilderna?  :D

<{POST_SNAPBACK}>

Lugn bilderna kommer imorgon! , bara ca 3 år försenade... :lol: :lol: :lol: B) :D :ph34r: :)

Postad 02 October 2006 - 09:34

mrgrosvenor
  • mrgrosvenor
  • Användare

• 181 inlägg
  • 0
Okej, nu kommer bilderna som utlovat, bara ca 3 år försenade :D :) ...knappast någon som minns detta bygge mera men jag lägger ut bilderna i alla fall eftersom de kommit till rätta från en kraschad HD.

Jag döpte subwoofern till Cathedral :ph34r:

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad 02 October 2006 - 21:23

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14825 inlägg
  • 0
Snyggt bygge, mången kudos! :angry:

DIY istheshit!

Postad 04 October 2006 - 11:21

ZIIC
  • ZIIC
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
Hur har du fått till det svarta runt om? Riktigt snyggt! :wub:

Postad 04 October 2006 - 17:50

mrgrosvenor
  • mrgrosvenor
  • Användare

• 181 inlägg
  • 0

Hur har du fått till det svarta runt om? Riktigt snyggt!  :wub:

<{POST_SNAPBACK}>

Tack för det... allt det svarta är en halvmatt färg målat med roller 4-5 lager. Ytan påminner nu lite om en plastfilm med struktur. Det var dock svårare än jag trodde att få ytan jämn tror att det berodde på färgen för underlaget var det inget fel på.

Jag funderar nu på att fanera högtalaren eftersom den inte alls går ihop med mina andra högtalare som är i trä.

Postad 05 October 2006 - 12:56

ZIIC
  • ZIIC
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
Nice, jo jag läste det i en annan tråd. Lycka till :ph34r:

Postad 05 October 2006 - 18:36

Unregisteredf3125ee8
  • Unregisteredf3125ee8
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Måste säga att du gjort ett riktigt snyggt jobb!

Postad 09 October 2006 - 20:36

Maradona
  • Maradona
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
Grymt snyggt bygge, skulle vara kul och veta vart du fick de där guldbokstäverna ifrån och hur du fäste dem?

Postad 08 November 2008 - 22:54

mrgrosvenor
  • mrgrosvenor
  • Användare

• 181 inlägg
  • 0
Jaha då var det dags igen... subwoofern finns fortfarande kvar, ganska konstigt egentligen eftersom jag köpt och sålt många andra gerjer under åren sen den byggdes. Nåja steget i subben blev sålt så det gapar ett stort hål där det satt. DSW 150 finns tydligen fortfarande i produktion (kollade på Ljudias sida) så jag tänker beställa ett nytt och fräscht steg :lol: nästa vecka. Sen skall subben få ny ytfinish i silver så den matchar min övriga anläggning.

M.a.o subwoofern skall ut ur förrådet och in i värmen igen...

Återkommer med nya bilder när den är lackad.

Redigerat av mrgrosvenor, 08 November 2008 - 22:56.

Postad 08 November 2008 - 22:59

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Haha, aa detta va en gammal tråd det :lol:

fint att den har fått hänga med så länge då !
varför sålde du steget ?
kanske du skulle köpa ett Hypex steg i stället ;)

//David

Postad 08 November 2008 - 23:13

Mini_Moto
  • Mini_Moto
  • Användare

• 240 inlägg
  • 0
Snyggt bygge!

Själv har jag ett par Peerless 831573 i mina frontar som har en volym runt 50 liter med en port på 65x130 mm. Spelar på något grymt och jag får en väldigt mjuk bas men en rapp bas också och gillar den starkt.

Titta även som sagt mer på Hypex stegen som DVD-ai rekommenderade då dessa är bättre än vad Zachry stegen är.

/Patric

Postad 08 November 2008 - 23:21

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
dom har bättre inställningar och möjligheter och så är dom riktigt kraftiga och håller konerna med ett järn grep och bra låter det som bara Fööön ! :lol:

Postad 09 November 2008 - 18:50

mrgrosvenor
  • mrgrosvenor
  • Användare

• 181 inlägg
  • 0
Jo att skaffa ett annat förstärkarsteg har jag nog tänkt på men vill helst inte börja såga i lådan för det går en massa stagning och sånt just där steget skall sitta samt om jag t.ex köpte det större Zachry DSW 250 så skulle jag tvingas sätta det "liggande" för att det skall få plats... men hmmm vi får se :)

Postad 16 November 2008 - 11:01

mrgrosvenor
  • mrgrosvenor
  • Användare

• 181 inlägg
  • 0
Har jobbat lite med gamla subben nu :D märkte att där jag spacklat över skruvfördjupningarna så hade tydligen spacklet "skrumpnat" ihop en del under de ca fem år som gått dvs det hade bildats en liten fördjupning/dal och man kunde se var skruvarna sitter om man tittade noga och nära. Antagligen har materialet släppt under åren, skruven sjunkit längre in och spacklet har följt efter... nåja nu är allt överspacklat och slipat igen... slätt och fint och första lagret färg har rollats på... :(

Postad bild

Postad bild

Postad bild

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.