Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Philips 8807 VIKTIGT!

12 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 26 November 2003 - 21:52

Unregistered6180568d
  • Unregistered6180568d
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0
:D Nu har jag bra information till er som äger en Philips 8807 32-tummare.
Det har smugit sig in ett fel i instruktionsboken till tv:n som innebär att det går att häva köpet av tv:n och få tillbaka pengarna. Jag känner nämligen en som har varit inne hos sin återförsäljare och påtalat att tv:n endast har en RGB-scart istället för två som tv:n ska ha enligt instruktionsboken. Eftersom man enligt den svenska konsumentköplagen har två år på sig att reklamera eventuella fel kan man alltså gå in i butiken där tv:n inhandlats och kräva pengarna tillbaka.

Så ta fram instruktionsböckerna och kolla om det står att det ska vara två RGB-scartar. Om det står att det ska finnas två är det bara gå in i butiken och tala om att man köpte denna modell just för att det finns två RGB-scartar. Kan vara bra att byta in tv:n om man har köpt den dyrt för typ ett år sedan eftersom man får tillbaka alla pengar och kan köpa en nya och bättre tv för samma pengar.

Redigerat av Unregistered6180568d, 27 November 2003 - 00:39.

Postad 27 November 2003 - 10:00

Pinnen
  • Pinnen
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0
Visst, stämmer det du säger med instruktionsboken kan man ju alltid gå till sin butik o kräva hävning av köpet men vägen därifrån till att verkligen få pengarna tillbaka känns väldigt lång. Visst, är det en handlare med mycket goodwill så kanske du lyckas om inte så är risken stor att du till slut hamnar i en tvist som kan kosta mer, om inte annat i tid, än det smakar. Läser du konsumentköplagen så ser du snabbt att det krävs rätt mycket för att verkligen få rätt att häva ett köp o frågan om en eller två RGB-kontakter på en TV, i den rätt måttliga prisklass som 8807 befinner sig i, har jag mycket svårt att tänka mig kan ge rätt till detta.

Försöka kan man ju alltid göra men hoppas inte för mycket!

\Magnus

Postad 27 November 2003 - 13:04

Unregistered35ababfd
  • Unregistered35ababfd
  • Forumräv

• 866 inlägg
  • 0
Är böjd att hålla med Pinnen här (välkommen till forumet, förresten). Även om detta kan klassas som fel i varan är det inte givet att man har rätt att häva köpet och få pengarna tillbaka. Felet ska reklameras i skälig tid så här bör köparen kunna förklara varför han kommer dragandes med detta efter ett helt år. Sen kanske avdrag på köpeskillingen eller leverans av felfri vara är alternativ som säljaren hellre väljer. Det kanske finns någon friskrivning i de finstilta delarna av instruktionsboken att tillverkaren förbehåller sig rätten att ändra apparatens tekiska egenskaper etc? Och vem orkar tjafsa i tingsrätten över detta?

Men om säljaren vill ha kvar kunden kanske goodwillsträvanden ändå gör att köparen kan få pengarna tillbaka!

Postad 27 November 2003 - 13:22

Unregisterededdafb22
  • Unregisterededdafb22
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0

Felet ska reklameras i skälig tid så här bör köparen kunna förklara varför han kommer dragandes med detta efter ett helt år

Skälig tid efter att kunden upptäckt felet ja! Märker man det efter 1 år och går i med den direkt då så är det ju skälig tid...

Även om detta kan klassas som fel i varan är det inte givet att man har rätt att häva köpet och få pengarna tillbaka.

Om en av andledningarna att man köpte tv:n var att man ville ha 2 RGB-scart så måste det vara givet att man får pengarna tillbaka om tv:n nu inte har det! Det kan ju faktiskt vara så att man inte kan använda tv:n till det man vill efter som den bara har en RGB-scart.
Jag tycker det verkar rätt givet att man ska få pengarna tillbaka.

Postad 27 November 2003 - 14:08

Unregistered6180568d
  • Unregistered6180568d
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0
Jag känner som sagt en som köpte tv:n för nästan ett år sedan och han upptäckte först nu att det endast fanns en RGB-scart istället för två. Han har tidigare bara haft digitalboxen kopplad till tv:n men upptäckte felet när han skaffade sig en dvd som han kopplade in. Någon från butiken ringde till Philips och de bestämde att han skulle få tillbaka pengarna eller byta till någon annan modell. Tror att han ska få en nyare Philips istället som dessutom är bättre. Det är möjligt att det går att göra någon annan typ av deal med Philips.

Postad 10 May 2004 - 10:55

Unregistered2ff58ee7
  • Unregistered2ff58ee7
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
Hur ser du om din tv inte har 2 RGB scartar? Finns det något knep, jag har inte märkt någon skillnad fast iof har ja inte flyttat omkring scarten, vilken scart är RGB kompatibel av de tre?

Postad 11 May 2004 - 19:26

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Det är inte sådär lätt att få prylarna reklamerade. Oftast vill butiken skicka iväg varan till tillverkare/distrubutör för bedömning och först därefter reklamera/kreditera varan. Så tro inte att det bara är att knata in med sin tv+manual och komma ut därifrån med stålars..

Postad 11 May 2004 - 21:43

Unregistered2ff58ee7
  • Unregistered2ff58ee7
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
Ringde Philips angående detta. De sa att om det nu var fel med scartarna får man först gå till butiken,
butiken kontaktar sedan deras Philips kontaktman och arbetar fram en deal. Hörde om det var möjligt att få en ny tv i uppgraderad serie och det var möjligt, bara att kämpa på nu :)

Postad 11 May 2004 - 22:46

Unregistered941cf044
  • Unregistered941cf044
  • Användare

• 192 inlägg
  • 0
[QUOTE]R3ttm4rk Posted den May 10 2004, 10:55
Hur ser du om din tv inte har 2 RGB scartar? Finns det något knep, jag har inte märkt någon skillnad fast iof har ja inte flyttat omkring scarten, vilken scart är RGB kompatibel av de tre?

Jag har en 8818 och på den är scarten i mitten av de tre som stödjer RGB. Om du har valt RGB på din dvd, så kommer det att stå RGB uppe i vänstra hörnet på tv när du startar DVDn. Gör det ej det så stödjer inte den scarten RGB signaler.

Postad 11 May 2004 - 23:07

Unregistereda19cb1e5
  • Unregistereda19cb1e5
  • Lärjunge

• 353 inlägg
  • 0
Har ni kollat i era instruktionsböcker?
Jag har inte samma bruksanvisning som den som ligger på Philips hemsida.. Tror att den jag har är allmän till flera modeller. Vilken är det som gäller? Står i min bruksanvisning att antal scart kan skifta mellan olika modeller. Så jag kollade hemsidans bruksanvisning för just 8807 och där står det mycket riktigt att den skall ha 2 RGB scart..

MVH / Ante

Postad 12 May 2004 - 09:56

Unregistered2ff58ee7
  • Unregistered2ff58ee7
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
Hittar inte min instruktionsbok! :)
Hade den i en låda tillsammans med massa kablar & andra instuktionsböcker men nu e den borta, så ja får väl leta vidare..... Ingen som lånar ut en ;)

Postad 26 May 2004 - 13:43

Unregistereda19cb1e5
  • Unregistereda19cb1e5
  • Lärjunge

• 353 inlägg
  • 0
Måste fråga om någon vet om detta bara gäller 32-tums modellen?. borde vell gälla 28 tummaren också? Jag har 28 tummaren och saknar fler rgb scarts.. läste på philips hemsida att den skulle ha 2 då jag köpte den.. upptäckte senare att den bara har en.. men den här tråden ger ju lite hopp..

MVH / Ante

Postad 26 May 2004 - 14:15

Radiohandlarn
  • Radiohandlarn
  • Beroende

• 1219 inlägg
  • 0
Står det inte "Med reservation för tryckfel" eller liknande i manualen?
Annars kan det stå t.ex. att "specifikationerna kan ändras" eller liknande.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.