Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

B&W Nautilus 805, men sen då?

16 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 13 December 2003 - 17:59

Unregistered2fabb675
  • Unregistered2fabb675
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0
Hejsan!

Jag har en stereoanläggning men som jag nu vill "uppgradera! till en hemmabio anläggning och skulle vilja har råd med uppställningen.

Det jag har kvar från stereoanläggningen är:

1) B&W Nautilus 805 stativhögtalare som jag inte planerar att ta bort.
2) Kimber kable 8 TC
3) Rotel RB-1070 effektförstärkare
4) Nordost solar wind (bra men kanske att det finns bättre!?)

Det jag planerar till hemmabion är följande:

5) Rotel RSP-1066 Suroundförsteg
6) 2 st till Rotel RB-1070 effektförstärkare (funderar på en 6.1 uppställning)

Resten funderar jag på ännu och det är det jag skulle vilja ha råd och kommentrer om.
Det bästa är väl att ha matchande centerfram så det får väl bli B&W HTM2. Som suroundhögtalare funderar jag på Infinity kappa suround som jag lyssnat på hos Reference audio med gott resultat.
Som subbas funderar jag mellan B&W ASW 675 eller Infinity kappa sub som jag hört mycket bra om.

Nästa fråga berör centerbak. Måste man ha matchande till centerbak till center fram eller? Funderar mellan Infinity kappa center eller ännu en B&W HTM2.
Jag funderar även på vilka högtalarkablar jag skall ha till souround och bakcenter. Att ha Kimber kable 8 TC blir på tok för dyrt så jag funderar på Ixos SW-511 Högtalar Kablar.

Min sista undran är vad jag skal ha som signalkablar och som digitalkabel mellan Rotel RSP-1066 och DVD-spelaren. Som signal är det väl det bästa att ha Nordost Solar wind rakt igenom eller? Digitala kablar har jag hört att Nordost Moonglo skall vara bra men de känns lite väl dyra. Kimber är väl annars alltid bra!?

Jag hoppas ni kan ge mig goda råd till en bra hemmabio anläggning.

MVH: P :unsure:

Postad 13 December 2003 - 18:39

Unregistered07a5df97
  • Unregistered07a5df97
  • Användare

• 163 inlägg
  • 0
Först vill jag bara säga att med dessa planer kommer du få en grym hembio. Att utgå från två kanaler till fler är bra för både musiken och bion.

Ett tips för dig är att köpa en digitalkabel av Marcus på forumet. Jag gjorde det och den är RIKTIGT bra. Jag ska recensera den men har inte haft tid... Han tog 340 spänn för en meter och den slår tom min Purist Audio för 3000kr.

Ett annat tips är att satsa mindre på surroundisarna. Du tänkte lägga 7-10000 på dem. Köp för 3000 och lägg dessa pengar antingen på en bra dvd eller en bra subb. Jag har infinity Kappa 200 bak och de spelar nog i samma klass som en för 3000 som bakkanal. I stereo har 3000 alt inget att sätta emot men signalen bak är inte alltid viktig som de andra.

En bra center är jätteviktigt när allt tal kommer från denna högt. Såg THE GURU igår och där pratar de hela tiden... då vill man ha en bra center. Har kappa center och den är BRA...

Vill du ha mer tips bara hör av dig... [email protected]

Postad 13 December 2003 - 20:17

MasterOfPuppetz
  • MasterOfPuppetz
  • Beroende

• 1362 inlägg
  • 0
OT: Åhåå, en till KTH'are :unsure:.

Postad 13 December 2003 - 22:16

Unregistered07a5df97
  • Unregistered07a5df97
  • Användare

• 163 inlägg
  • 0
b97:a för att vara mer exakt. Vilken kull och inriktning har du läst/läser?

Postad 13 December 2003 - 22:30

MasterOfPuppetz
  • MasterOfPuppetz
  • Beroende

• 1362 inlägg
  • 0
Jag var en tdi00 dvs Telge dataingenjör 2000 och nu är jag hdm03 dvs Haninge datamagister.

edit: Stavfel.

Redigerat av MasterOfPuppetz, 13 December 2003 - 22:31.

Postad 13 December 2003 - 23:17

ryst
  • ryst
  • Forumräv

• 908 inlägg
  • 0
Sitter själv med ett par N805or samt HTM2, tycker nog du ska hålla dig till B&W även på surrounden, varför inte ett par 705or ?

Postad 14 December 2003 - 00:29

ekke
  • ekke
  • Veteran

• 2466 inlägg
  • 0
Oj bergs ?? själv är jag b00 :unsure:

Postad 14 December 2003 - 01:29

Unregistered9f9cad7e
  • Unregistered9f9cad7e
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0
OT: Jag är it00 och har mest varit i Kista, men är nu mer och mer på Campus.
Hej på er alla kth:are!

Postad 14 December 2003 - 11:19

Unregistered2fabb675
  • Unregistered2fabb675
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0
Jätte kul att det är många som skriver men vi kan väl skippa att göra detta till ett KTH forum :lol: .
Det jag vill veta/ha är lite råd och tycke om de hemmabio produkter/tillbehör jag listade upp. ...sedan är det väl kul med så många studenter på forumet. Själv har går jag Jur.kand programmet vi Uppsala, desutom har jag min lillebrorsa där vid KTH :P . ... men please ...

Postad 14 December 2003 - 12:08

Unregistered2fabb675
  • Unregistered2fabb675
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0

Sitter själv med ett par N805or samt HTM2, tycker nog du ska hålla dig till B&W även på surrounden, varför inte ett par 705or ?

Har funderar på B&W 705 men har kommit fram att till hemmabio ljud vill jag nog hellre ha di-pol ljud. Men det är klart nu när B&W DS6 S3 har släppts i Sverige skall jag bemöda mig att lyssna på dem. Är det ngn som vet ngn som distribuerar B&W i Sverige, förutom HiFi klubben?

Postad 14 December 2003 - 17:33

Unregistered44335
  • Unregistered44335
  • Lärjunge

• 370 inlägg
  • 0

Hejsan!

Jag har en stereoanläggning men som jag nu vill "uppgradera! till en hemmabio anläggning och skulle vilja har råd med uppställningen.

2) Kimber kable 8 TC

Resten funderar jag på ännu och det är det jag skulle vilja ha råd och kommentrer om.
  Det bästa är väl att ha matchande centerfram så det får väl bli B&W HTM2. Som suroundhögtalare funderar jag på Infinity kappa suround som jag lyssnat på hos Reference audio med gott resultat.
  Som subbas funderar jag mellan B&W ASW 675 eller Infinity kappa sub som jag hört mycket bra om.

Nästa fråga berör centerbak. Måste man ha matchande till centerbak till center fram eller? Funderar mellan Infinity kappa center eller ännu en B&W HTM2.
  Jag funderar även på vilka högtalarkablar jag skall ha till souround och bakcenter. Att ha Kimber kable 8 TC blir på tok för dyrt så jag funderar på Ixos SW-511 Högtalar Kablar.

Min sista undran är vad jag skal ha som signalkablar och som digitalkabel mellan Rotel RSP-1066 och DVD-spelaren. Som signal är det väl det bästa att ha Nordost Solar wind rakt igenom eller? Digitala kablar har jag hört att Nordost Moonglo skall vara bra men de känns lite väl dyra. Kimber är väl annars alltid bra!?

MVH: P :P

Jag var inne på Ljudmakarn i fredags och lyssnade på rotelgrejjor. Lyssnade på deras dvd1060 tillsammans med receivern 1065. Fick väldigt bra service, vilket jag iofs räknade med då jag gick in i butiken med de stora spenderbyxorna på. Mitt mål var att testa hur bra stereoljud man får ur försteget 1066 tillsammans med slutsteget 1075. Den kombon fanns inte inne så jag fick nöja mig med r1065, vilket jag tyckte var okej, det lär ju låta ganska liknade, åtminstone ha samma karaktär på ljudet.

Jag lyssnade igenom ett gäng låtar och säljaren var tålmodig, trots min musiksmak. Var väl inte jätteimponerad med att matcha dem med just audiovectors m3 avantgarde. Lite synd att de kunde dema signature, då det var mer min ekonomi för högtalarna. Dock så lät det jäkligt bra på de mesta låtar, inte superimponerad, men bra lät det. Öppet klart och väldigt neutralt med reptilsnabb bas.

När jag var nöjd med de låtar jag valt så demade säljaren lite 5.1 och WOW! Då förstod jag varför man skulle köpa surroundförsteg och inte tvåkanal! Fy faan vad bra det lät!!! Riktigt imponerad! Liveinspelningarna böjd verkligen på en härlig närvaro. Dessutom hade receivern järnkoll på högtalarna fastän man drog på!
Iofs hade de ju avantgardes m1:or som bakhögtalare och ett rum som inte alls går att jämföra med mitt, vilket får anses som lite fusk :lol: Är mer sugen på högtalare som man kan hänga upp på väggen, så då blir det CX2:orna om jag väljer audiovector som högtalare. WAF...

Iaf så jag slog till på rotel-dvd 1060, slutsteg 1075, försteg 1066. Fick ett bra pris och några kablar på köpet. Jag vill påpeka att jag hade lyssnat på kombon tidigare innan jag gjorde mitt besök på Ljudmakarn, mao jag är inte helt galen :o Denna för- slutsteg var den enda jag tyckte lät bra till ett rimligt pris, ville nämligen inte ha NAD...

Så vad jag vill säga, mina få erfarenheter, än så länge av rotels surroundförsteg 1066 är goda!

Postad 15 December 2003 - 00:45

Unregistered2fabb675
  • Unregistered2fabb675
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0

Ett tips för dig är att köpa en digitalkabel av Marcus på forumet. Jag gjorde det och den är RIKTIGT bra. Jag ska recensera den men har inte haft tid... Han tog 340 spänn för en meter och den slår tom min Purist Audio för 3000kr.

Tja!

Kan du berätta mer om dessa kablar! Är de hemmagjorda? hur skulle du vilja beskriva ljudet? Vill ha så transparent kabel som möjligt. Hur får man tag på denne Marcus?

MVH: P.Z.

Postad 15 December 2003 - 08:03

Unregistered07a5df97
  • Unregistered07a5df97
  • Användare

• 163 inlägg
  • 0
https://www.minhembio.com/marcus

Här är Marcus galleri... det finns också bilder på hans kablar som han gjort. Coaxen, 75 ohm, är den jag köpte av honom. Byggkvaliteten är mkt god. Ljudet är stort, tydligt och basen är tung men också väldigt snabb.

Det enda jag kan säga är att jag tog bort min Pursit Audio kabel för 3000 spänn och satte in denna kabel.

Det kanske låter konstigt att jag köper en sådan kabel när jag har andra som också är bra men det beror på att jag söker hela tiden efter billiga saker för att bygga upp en kunskapsbank av olika erfarenheter.

Mitt motto är annars en så bra anläggning för så billig oeng som möjligt. Det imponerar på mig.

Postad 15 December 2003 - 09:19

Unregistered07a5df97
  • Unregistered07a5df97
  • Användare

• 163 inlägg
  • 0
Till TriDave

(Iaf så jag slog till på rotel-dvd 1060, slutsteg 1075, försteg 1066). Vad har du för högtalare till dessa?

Om jag också får fråga, hur mkt gav du för detta?

Postad 15 December 2003 - 10:47

Unregistered44335
  • Unregistered44335
  • Lärjunge

• 370 inlägg
  • 0
Du har ett PM. Inser ju att jag inte har fått något unikt erbjudande ifrån dem, men det känns ändå fel att posta det i ett forum.

Dave

Postad 16 December 2003 - 11:44

nox
  • nox
  • Forumräv

• 949 inlägg
  • 0

Hejsan!

2) Kimber kable 8 TC

MVH: P <_<

Angående kablage. Jag lånade hem och jämförde Nordost Solar Wind och Nordost Blue Heaven på min anläggning.

NAD T562 (dvd/cd-spelare)
NAD T762 (surroundreceiver)
B&W DM603S3 (golvare, frontar)

skillnaden var enorm. Var precis som om ljudet öppnade upp sig. Detaljen var gudomlig. Jag var inte alls beredd att lägga 2400kr (eller 2000kr för 0.6m) på en signalkabel, men efter att ha lyssnat på den så kände jag helt enkelt att det verkligen var värt det. Enorm skillnad.

Solar Wind kändes dämpad med bumlig bas i jämförelse.

Även om du inte är beredd att spendera så mycket på en signalkabel bör du låna hem den och lyssna.

Postad 16 December 2003 - 18:14

Unregistered2fabb675
  • Unregistered2fabb675
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0

Angående kablage. Jag lånade hem och jämförde Nordost Solar Wind och Nordost Blue Heaven på min anläggning.

NAD T562 (dvd/cd-spelare)
NAD T762 (surroundreceiver)
B&W DM603S3 (golvare, frontar)

skillnaden var enorm. Var precis som om ljudet öppnade upp sig. Detaljen var gudomlig. Jag var inte alls beredd att lägga 2400kr (eller 2000kr för 0.6m) på en signalkabel, men efter att ha lyssnat på den så kände jag helt enkelt att det verkligen var värt det. Enorm skillnad.

Solar Wind kändes dämpad med bumlig bas i jämförelse.

Även om du inte är beredd att spendera så mycket på en signalkabel bör du låna hem den och lyssna.

Har faktiskt funderat på Nordost Blue heaven men eftersom jag nu har ett par Nordost Solar Wind vet jag inte om det är värt att börja köpa ny sorts kabel.... med det e ju klart att om det verkligen är så mkt bättre så är det ju värt ett test.... den andra kan man kanske sälja...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.