Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Koppla dator > Reciever

272 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara
Creative Sound Blaster Digital I/O Module (DAC & hörlursförstÀrkare) 1 (0) Inga priser
1 relaterade trÄdar

Postad 07 December 2004 - 11:18

GĂ€st_KMJ_*
  • GĂ€st_KMJ_*
  • 0
SPDIF. Det Àr det du Àr ute efter.

hur stor risk Àr det att man brÀnner nÄt?

Senaste undersökningen frÄn hifilaboratoriet i Schweiz sÀger 1,3457245%
(med andra ord: Hur fan ska nÄn kunna vet det :( )

Postad 07 December 2004 - 15:13

nurfen
  • nurfen
  • Veteran

• 2031 inlĂ€gg
  • 0
Kör digitalt frÄn ljudkortet till din receiver sÄ slipper ditt ljudkorts usla DAC:ar ta hand om signalen. Se bara till att köra optiskt och inte koax dÄ det senare kan orsaka strömspikar om apparaterna Àr inkopplade pÄ olika uttag i rummet.

Redigerat av nurfen, 07 December 2004 - 15:14.

Postad 07 December 2004 - 15:18

GaylordFokker
  • GaylordFokker
  • Wannabe

• 30 inlĂ€gg
  • 0
Vissa moderkort har extrakort som du kopplar in pÄ moderkortet och sÀtts i en PCI-plats som gör att du fÄr ut optisk-signal, de brukar inte vara dyra, till mitt moderkort kostade den 175:- pÄ datorbutiken.com.

Redigerat av GaylordFokker, 07 December 2004 - 15:19.

Postad 08 December 2004 - 17:16

Unregistered5f3da304
  • Unregistered5f3da304
  • Wannabe

• 19 inlĂ€gg
  • 0

jag hade det i strax över ett Är och inget hÀnde. Tror bara att det Àr risk om det av nÄn konstig anledning skulle ledas en strömspik frÄn nÀttagget, genom moderkortet, genom ljudkortet och via kabeln till förstÀrkaren. Risken finns och mÄnga nÀmner det men jag har aldrig ens hört om nÄn som har rÄkat ut för det.

Jag rÄkade ut för det (sÄ nu vet du nÄn som blivit drabbad)

kört 3Är innan sÄ riskerna Àr nog vÀldans smÄ

Postad 08 December 2004 - 17:49

GĂ€st_KMJ_*
  • GĂ€st_KMJ_*
  • 0

Jag rÄkade ut för det

Antecknat :)

Hur gick det med försÀkring och liknanade? Gick det pÄ hemförsÀkringen?
Det borde ju inte vara ett problem dÄ ljudkortet har koax....
Jag hade tur dÄ min sk S-Bracket har bÄde koac och optisk utgÄng sÄ jag kan vÀlja. Nu har de dock tagit bort koaxen, kanske för att undvika just skador.

Postad bild
S-bracket Àr förresten en samling digitala utgÄngar till MSI-moderkort med integrerat ljud. Man kan köpa en för ca 60:- och koppla till MSI-moderkort men det mÄste ju finnas liknande för allmÀnt bruk.

Postad 08 December 2004 - 19:04

Unregistered5f3da304
  • Unregistered5f3da304
  • Wannabe

• 19 inlĂ€gg
  • 0
Det var bara den ingÄngen som jag anvÀnde som pajja sÄ jag brydde mig inte om att krÄngla med försÀkringar dÄ det var en redan rÀtt sÄ gammal stÀrkare
SÄ den tuffade pÄ och pansionerades för drygt ett Är sen :)

Postad 08 December 2004 - 22:13

PureDigital
  • PureDigital
  • Beroende

• 1125 inlĂ€gg
  • 0
nÄn som vet om det finns nÄn som grej till mitt moderkort moderkort?

SPDIF kabeln dÀr frÄn CO. den ska alltsÄ bara kopplas in pÄ coaxialplats i förstÀrkaren sen.?

Om man har förstÀrkaren pÄ samma sÀkring (uttagen Àr seriekopplade) Àr det samma sak som samma uttag och dÀrigenom försvinner risken för att man brÀnner nÄt...?!

Redigerat av XTZ, 09 December 2004 - 07:23.

Postad 09 December 2004 - 08:39

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

• 1174 inlĂ€gg
  • 0
Eller köp ett billigt ljudkort frÄn Clas Ohlson Art. nr. 32-4018, just nu 249:- (399.- ordinarie)

Den har optisk ut och fungerar klockrent med 5.1-ljud frÄn datorn till reciever.

TÀnk pÄ att den koaxiala digitala utgÄngen pÄ en del ljudkort INTE Àr till för recievrar utan för högtalarpaket som Àr speciellt anpassade för detta dÄ de har en högre utnivÄ pÄ spÀnningen. Kör optiskt sÄ Àr du garanterat fri frÄn ev. stekningsrisk.

/BB

Redigerat av boombaaz, 09 December 2004 - 08:51.

Postad 09 December 2004 - 09:55

GĂ€st_KMJ_*
  • GĂ€st_KMJ_*
  • 0

TÀnk pÄ att den koaxiala digitala utgÄngen pÄ en del ljudkort INTE Àr till för recievrar utan för högtalarpaket

Ofan. det kan ju förklara en del.

Postad 09 December 2004 - 10:05

Unregistered53be3c40
  • Unregistered53be3c40
  • Rookie

• 3 inlĂ€gg
  • 0

Eller köp ett billigt ljudkort frĂ„n Clas Ohlson  Art. nr. 32-4018, just nu 249:- (399.- ordinarie)

Den har optisk ut och fungerar klockrent med 5.1-ljud frÄn datorn till reciever.

TÀnk pÄ att den koaxiala digitala utgÄngen pÄ en del ljudkort INTE Àr till för recievrar utan för högtalarpaket som Àr speciellt anpassade för detta dÄ de har en högre utnivÄ pÄ spÀnningen. Kör optiskt sÄ Àr du garanterat fri frÄn ev. stekningsrisk.

/BB

Att Clas Ohlson ljudkortet fungerar klockrent med 5.1-ljud Àr kanske att ta i lite. Jag köpte kortet förra veckan och det krÀvdes massa meckande och byte av programvara för att fÄ en 5.1 signal ut genom SPDIF.

Nu nÀr jag fÄtt igÄng det fungerar det iof klockrent. Förutom att jag inte vet hur jag ska fÄ mina mediaspelare att mata ut en icke decodad AC3 ström frÄn divx filmer genom SPDIF.

Det ganska krÄngligt heltenkelt. En kompis köpte likadant kort, exakt samma problem.

Sammanfattningsvis kan man vÀl sÀga att det Àr ett bra kort nÀr man fÄr det att mata ut rena signaler. Men det kan krÀvas lite konfigurerande.

/F

Postad 12 December 2004 - 23:12

PureDigital
  • PureDigital
  • Beroende

• 1125 inlĂ€gg
  • 0
ett ljudkort Àr inte intressant...

hur fÄr man reda pÄ om ens digitala utgÄng Àr till revcievers eller till högtalar paket...Àr det SPIF Àr det vÀl till recievers eller?

Postad 12 December 2004 - 23:38

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlĂ€gg
  • 0
Jag har lyckats brĂ€nna en ingĂ„ng TVÅ gĂ„nger nĂ€r jag kopplade in datorn "elektriskt" till recievern...

Risken finns absolut Àven om den inte Àr hysteriskt stor. FrÄga dej sjÀlv om du hellre pröjsar mellan 500:- och 1000:- för att reparera förstÀrkaren OM den gÄr i sönder eller du hellre pröjsar 179:- för att garanterat inte sabba förstÀrkaren...

Om du Àr lite smart sÄ lÀgger du dosan som lÀnkades till bakom recievern och sÄ köper nÄgon billig elektrisk koaxial-kabel som du kopplar ifrÄn datorn till dosan för att till sist koppla in dosan med en vanlig toslink till din reciever!

Man behöver ju inte krÄngla till det med 10 meter optiskt kablage och eventuellt repeaters o.s.v. nÀr det gÄr utmÀrkt att anvÀnda vanligt elektriskt koaxialt kablage fram till dosan och sen dÀrifrÄn bara plugga in en vanlig toslink (t.ex. den som följer med dvd-spelaren).

Vitsen med dosan Àr ju att se till sÄ att inte datorn och förstÀrkaren har nÄgon elektrisk kontakt...

Postad 28 December 2004 - 00:40

pps
  • pps
  • Rookie

• 8 inlĂ€gg
  • 0
Hej,

Den hÀr frÄgan har antagligen kommit upp nÄgra gÄnger förut, men jag hoppas nÄgon kan svara pÄ den igen och reda ut nÄgra saker för mig.

Mitt ljudkort, Soundblaster Audigy har dess vÀrre ingen optisk utgÄng utan endast en digital utgÄng, sÄ det enkla alternativet med optisk sladd funkar inte.

Problemet Àr att jag inte vet vilka sladdar jag behöver... Eftersom utgÄngen Àr 3.5mm sÄ kan jag inte köra med en vanlig RCA kabel( http://www.clasohlso...7-06_100708.jpg )
, utan jag mÄste först konvertera utaget.

Till det finns det tvÄ olika konverterare;
"Adapter 3,5 mm stereo till 6,3 mm stereo" och "Adapter 3,5 mm mono till 6,3 mm mono".

Vilken ska jag anvÀnda, vad blir skillnaden?
Om jag ska ha en mono adapter, kan jag anvÀnda RCA sladden ÀndÄ, eller behöver jag nÄgon annan sladd?

Till sist, jag har hört att det finns en chans att brÀnna utagen pÄ förstÀrkaren om man kopplar fel frÄn datorn, stÀmmer det? Finns den chansen Àven med den hÀr kopplingen, eller gÀller det enbart om jag anvÀnder en "Anslutningskabel 3,5 mm stereopropp till 2 st RCA-hankontakter" ?

LĂ€nkar till kablarna jag skrivit om;
GÄ till http://www.clasohlson.com ,anvÀnd sök-fÀltet och ange respektive artikelnummer.

RCA kabel: 32-6697

Anslutningskabel 3,5 mm stereopropp till 2 st RCA-hankontakter: 32-6482

Adapter 3,5 mm stereo till 6,3 mm stereo: 32-7089

Adapter 3,5 mm mono till 6,3 mm mono: 32-7090

Edit;
Jag vill koppla för 5.1 surround om det inte Àr underförstÄtt...

Redigerat av pps, 28 December 2004 - 00:55.

Postad 28 December 2004 - 00:50

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • MĂ€stare

• 3283 inlĂ€gg
  • 0
Ta en vanlig 3,5mm phonoplugg till stereo RCA kabel...finns pÄ alla Siba, Elgiganten osv. Koppla sen enbart in den svarta eller vita RCA kontakten, lÀmna den röda kontakten.

Risken med att köra coaxial Àr att om spÀnningskillnad uppstÄr mellan receivern och datorn (tex sitter pÄ olika faser eller nÄtt) sÄ kan man brÀnna ingÄngen pÄ receivern. Jag kör dock coaxial precis sÄ som jag nÀmde mellan min dator (SoundBlaster Live! kort) och NAD surroundförsteget, funkar utmÀrkt. Men man fÄr ju inte 5.1 i spel (krÀver tre sÄdana kablar jag nÀmde och analog koppling), utan man fÄr enbart digital överföring, sÄ man kan köra pÄ DAC:arna i receivern/försteget istÀllet för ljudkortets, samt att man kan skicka ut hela DD eller DTS spÄr.

Postad 28 December 2004 - 01:03

pps
  • pps
  • Rookie

• 8 inlĂ€gg
  • 0
Tack för snabbt svar :D

Okej, tror du pratar om en Anslutningskabel 3,5 mm stereopropp till 2 st RCA-hankontakter: 32-6482 ?
( http://www.clasohlso...6-30_111413.jpg )

Borde det inte gÄ att fÄ 5.1 ljud i spel genom min reciever nÀr jag har ljud i mitt 5.1ljudsystem som jag fick med datorn? iofs sÄ anvÀnder det 2utag till utöver digital utaget...

Är det nĂ„n skillnad pĂ„ din koppling mot den jag förklara nedanför i ljudkvalite, alltsĂ„;

först en 3,5 mm stereo till 6,3 mm stereo adapter och sen koppla i min RCA kabel i den och i min reciever.

Postad 28 December 2004 - 02:35

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • MĂ€stare

• 3283 inlĂ€gg
  • 0
Japp, en sÄdan kabel jag menar.

Och anledningen att du fÄr surround i spel nu Àr just pga att du Àven har de tvÄ andra sladdarna. Som sagt behöver du tre sÄdana som du lÀnkade till ovan för att fÄ surround Àven i spel.

Den kopplingen du nÀmner pÄ slutet Àr inget jag testat, sÄ jag vet inte hur det funkar...men jag tror det finns en risk att den inte funkar alls...vet inte det garanterat dock.

Edit: Hoppsan...jag som var lite trött tidigare. TrÄden flyttas till kabelforumet dÄ den berör just kablar. :D

Redigerat av Unregistered8ee75b8b, 28 December 2004 - 04:38.

Postad 23 January 2005 - 20:44

pps
  • pps
  • Rookie

• 8 inlĂ€gg
  • 0
Hej igen

Okej kopplat grejjerna nu.. men fÄr inget ljud ur förstÀrkaren?

har kopplat sÄ som beskrivninge:
Anslutningskabel 3,5 mm stereopropp till 2 st RCA i den oranga digital out pÄ mitt audigy ljudkort.

Sedan, en RCA sladd frÄn vita utgÄngen pÄ Anslutningskabeln till Coaxial in pÄ recievern

funkar inte, det som hÀnder nÀr ja vÀljer coaxial pÄ recievern Àr att den gÄr tillbaka till analogt lÀge, precis som att den inte fÄr nÄn signal in dÀrifrÄn.

NÄgon som har en idé? Kan man felsöka?

mvh Thomas

Postad 23 January 2005 - 21:19

pps
  • pps
  • Rookie

• 8 inlĂ€gg
  • 0
Skumt.. LÄter nu, tröck i "digital out only" pÄ instÀllningarna i audigy

problemet Àr nu att ja bara fÄr 2kanalers ljud pÄ stereon, lÄter skitkasst, rösterna försvinner.

Om jag prövat test tone I WinDVDs ljud instÀllningar nÀr jag valt 6.1 ljud sÄ hörs ljudet bara i 3högtalare.. Why?

NÄn som har nÄ förslag? tnx.

Edit; ---------

Ignorera allt, fick det att funka.

Redigerat av pps, 24 January 2005 - 11:04.

Postad 12 June 2005 - 09:22

viktorsoderstrom
  • viktorsoderstrom
  • Wannabe

• 34 inlĂ€gg
  • 0
Hej,
Jag undrar bara vad man anvÀnder för kabel mellan dator och förstÀrkare? MÄste man ha nÄt speciellt ljudkort dÄ? jag har et soundblaster live typ som följer med i dells machiner, och sen har jag hört att det inte Àr bra att köra coaxialt... men om jag nu kopplar datorn till förstÀrkaren kan jag köra mp3er genom datorn dÄ ut i högtalarana?
Mvh Viktor

Postad 12 June 2005 - 10:07

Mieron
  • Mieron
  • ForumrĂ€v

• 918 inlĂ€gg
  • 0
Ja det gÄ bra att spela mp3or genom förstÀrkaren.

Jag har kopplat som sÄ att frÄn datorn sÄ sitter det en 3,5mm kontakt som splittar sig till en kabel med dubbla rca-kontakter, dessa sedan in i förstÀrkaren vid valfri ingÄng.

Hur enkelt som helst!?

Postad 12 June 2005 - 10:30

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlĂ€gg
  • 0
det bÀsta Àr vÀl att köra genom spdif om det finns pÄ ljudkortet .

Postad 13 June 2005 - 00:18

viktorsoderstrom
  • viktorsoderstrom
  • Wannabe

• 34 inlĂ€gg
  • 0
ok satt óm man vill ha 5.1 genom datorn pÄ det ljudkortet sÄ kopplar man in 3 st 3.5 kontakter eller? jag hÀnger inte riktigt med...

Postad 13 June 2005 - 00:26

Unregistered0ac7936c
  • Unregistered0ac7936c
  • ForumrĂ€v

• 753 inlĂ€gg
  • 0
Ja det gÄr att koppla flera analoga kablar för att kunna lira i 5.1, dock Àr det enklare om datorn har en optisk utgÄng. Vad har du för utgÄngar?

Postad 13 June 2005 - 10:00

viktorsoderstrom
  • viktorsoderstrom
  • Wannabe

• 34 inlĂ€gg
  • 0
jag tror inte att jag har nÄn optisk utgÄng , bara 5 fÀrgade utgÄngar och en stÄr det digital pÄ...

Postad 01 July 2005 - 21:53

tollen88
  • tollen88
  • ForumrĂ€v

• 824 inlĂ€gg
  • 0
Jag vill ha en kabel som man kan Överföring av ljud och mellan ljudkort och förstĂ€rkare??

Finns det nÄn bra?

Postad 01 July 2005 - 22:15

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlĂ€gg
  • 0
Vad har du för ljudkort och vad har det för utgÄngar, vad har förstÀrkaren för ingÄngar?

Postad 01 July 2005 - 23:26

tollen88
  • tollen88
  • ForumrĂ€v

• 824 inlĂ€gg
  • 0
Har en massa videoingÄngar och pÄ modekortet vet jag inte?

SÄn hÀr e det jag ska ha :

http://www.hembiobut...p?pgrpnr=109360

men finns det nÄn billigare variant??

Redigerat av danne_linkinpark, 01 July 2005 - 23:29.

Postad 02 July 2005 - 03:45

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlĂ€gg
  • 0
Kolla Clas ohlson, kjell o co, dom har sÄnt dÀr.

Postad 02 July 2005 - 11:17

tollen88
  • tollen88
  • ForumrĂ€v

• 824 inlĂ€gg
  • 0
Hittar inga men nÄn mer??

Postad 02 July 2005 - 14:14

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlĂ€gg
  • 0

Hittar inga men nÄn mer??

<{POST_SNAPBACK}>

Kjell o co - > Audio/TV/Video - kablage - adapterkablage

Postad 02 July 2005 - 18:34

tollen88
  • tollen88
  • ForumrĂ€v

• 824 inlĂ€gg
  • 0
Adress tack!!

Postad 28 July 2005 - 19:05

Falke415
  • Falke415
  • Wannabe

• 49 inlĂ€gg
  • 0

Ta en vanlig 3,5mm phonoplugg till stereo RCA kabel...finns pÄ alla Siba, Elgiganten osv. Koppla sen enbart in den svarta eller vita RCA kontakten, lÀmna den röda kontakten.

Risken med att köra coaxial Àr att om spÀnningskillnad uppstÄr mellan receivern och datorn (tex sitter pÄ olika faser eller nÄtt) sÄ kan man brÀnna ingÄngen pÄ receivern. Jag kör dock coaxial precis sÄ som jag nÀmde mellan min dator (SoundBlaster Live! kort) och NAD surroundförsteget, funkar utmÀrkt. Men man fÄr ju inte 5.1 i spel (krÀver tre sÄdana kablar jag nÀmde och analog koppling), utan man fÄr enbart digital överföring, sÄ man kan köra pÄ DAC:arna i receivern/försteget istÀllet för ljudkortets, samt att man kan skicka ut hela DD eller DTS spÄr.

<{POST_SNAPBACK}>

Nerevarine, varför ska man bara koppla in en av RCA kontakterna och inte den röda? Kabeln i frÄga

Har kört bÄda frÄn min dator till en cd-förstÀrkare. StÄr inte röd/vit för höger/vÀnster??? (finns risk att jag gör bort mig grymme mycket ;) ...)

Postad 18 August 2005 - 21:14

Unregistered850f6856
  • Unregistered850f6856
  • Beroende

• 1298 inlĂ€gg
  • 0
ja förstÄr inte heller varför man bara ska koppla den ena ingÄngen ??? hade datorn kopplat till förstÀrkare förut o kopplade dÄ in bÀgge kablarna !

???

om man kopplar med optisk frÄn ljudkort till receiver fÄr man 5.1 ljud dÄ i spel ?

om man bara kopplar en stereo propp frÄn ljudkortet och 2 rca in i receivern kan man spela i 5.1 ljud dÄ ? fast bara om man lÀgger pÄ dolby prologic 2 eller

har sjÀlv en yamaha 1500 med aux ingÄng och kan dÀr vÀlja mellan 2 analoga ingÄngar ( röd o vit ) och dessutom en optisk ingÄng mÄste vara bÀttre med optisk koppling dÄ om yamaha tÀnkt pÄ de och inte satt en coaxial dÀr som kanske brÀnner receivern ?

Postad 26 August 2005 - 14:00

tennen
  • tennen
  • Rookie

• 1 inlĂ€gg
  • 0
Hej. Jag har ocksÄ samma fundering angÄende optisk och 5.1 ljud.

FÄr det nÀmligen bara att funka i stereo... Ska man kunna skicka 5.1 genom endast en optisk kabel?

Tack

Postad 14 September 2005 - 21:17

Unregistered772f98cd
  • Unregistered772f98cd
  • Wannabe

• 34 inlĂ€gg
  • 0
Hej.

Jag har kopplat in datorn i förstÀrkaren.
Men det Àr ganska lÄngt emellan sÄ jag har fÄtt ta tvÄ olika kablar för att det ska rÀcka.

NÀr jag ska lyssna sÄ kommer ett burkljud, eller störljud.
Och sen sÀnks ljudet dessutom.
Jag tror det har med kabeln att göra men vet inte om den Àr trasig eller om det bara Àr en dÄlig kabel som bör bytas.

Det rÀcker att jag tar och lÀgger hanen mot honan - utan att trycka in den, sÄ kommer ljudet.

hur kan jag komma runt detta?
byta till bÀttre kvalite pÄ kabeln?
eller Àr det nÄgot annat som Àr fel?
var hittar jag bra kvalite pÄ kablar isf?

Jag har provat att ta mp3-spelaren istÀllet för datorkabeln och dÄ lÄter inget störljud.

Postad 19 September 2005 - 22:23

Elakt
  • Elakt
  • Wannabe

• 46 inlĂ€gg
  • 0
Hey jag undrar vad för kabel ska man ha och hur ska man koppla för att fÄ ljud i sina högtalare via sin bÀrbara dator?

Har denna receiver: http://www.netonnet....SectionRow1Left

Obs har en bÀrbar comp:

http://h18000.www1.h...a/11786_na.HTML

:D

// InlÀgget flyttades hit frÄn en annan trÄd // alpha

Redigerat av alpha, 21 September 2005 - 13:29.

Postad 19 September 2005 - 22:29

Gargo
  • Gargo
  • Amatör

• 88 inlĂ€gg
  • 0
Du kan ju koppla via Punkt 9 pÄ ritningen.

Utaget Àr nog av typen Hörlureutag(3,5mm stereo) och skall in i stereons Tex, AUX intag (RCA stereo).

Denna kabeln skall du ha http://www.kjell.com...1350000,1710000

Hoppas det hjÀlpte.

Mvh Gargo

Redigerat av Gargo, 19 September 2005 - 22:49.

Postad 19 September 2005 - 22:39

Elakt
  • Elakt
  • Wannabe

• 46 inlĂ€gg
  • 0
Cargo var snÀll och korrigerade mig :D

Postad 20 September 2005 - 07:16

Unregistered9c603b2b
  • Unregistered9c603b2b
  • LĂ€rjunge

• 482 inlĂ€gg
  • 0
Om du vil ha riktigt bra ljudgenomföring sÄ skall du allt satsa pÄ en lite bÀttre kabel Àn den frÄn Kjell&Co för 49:- :D

MVH

Postad 20 September 2005 - 10:46

Elakt
  • Elakt
  • Wannabe

• 46 inlĂ€gg
  • 0
Tack Gargo! :D

Redigerat av Elakt, 20 September 2005 - 14:05.

Postad 20 September 2005 - 18:41

ElPaco
  • ElPaco
  • Wannabe

• 42 inlĂ€gg
  • 0
Jag sitter med ett SB Audigy 2 zs, som jag vill koppla ihop digitalt med surroundsystemet Z-5500 frÄn Logitec. Jag behöver anvÀnda ljudkortets digitala minitele (3,5mm)-utgÄng för att sedan ha en koaxialkabel som ansluter till ljudsystemet med en mono RCA hane. Detta finns tex hos mycom:

http://www.mycom.se/...5ohm_25850.html

dock har jag aldrig sett en sÄdan kabel över 1 meter! Jag Àr i behov av cirka 3m. SÄ om nÄgon har ett tips pÄ inköpsstÀlle för "S/PDIF(RCA) ha till minitele ha 75ohm coaxial 3-5m" Àr jag överlycklig.

Mitt alternativ 1 Àr att (enligt flera forum) anvÀnda en kort S/PDIF minitele till RCA-ho-adapter först, och sedan förlÀnga med en S/PDIF RCA-RCA ha-ha som tex 32-4014 hos classe ohlson. DÄ Àr mitt problem - VAR hittar man en sÄdan adapter?

Mitt alternativ 2 Àr vÀl att vÀlja den korta första kabeln och förlÀnga den med en RCA-RCA ho-ha. Men VAR hittar man en sÄdan? =)

Mycket tacksam för hjÀlp med detta!

/Pasi

Postad 27 September 2005 - 19:09

Unregisteredd4498683
  • Unregisteredd4498683
  • AnvĂ€ndare

• 111 inlĂ€gg
  • 0
personligen tycker jag alla dessa begrepp ni nÀmner kÀnns röriga dÄ man Àr lite nybörjade pÄ omrÄdet. jag stÀller min frÄga och har den redan besvarats sÄ kommer jag nog behöva lite mer info utöver det =)

Det Àr nÀmligen sÄ att jag ska köpa ett nytt ljudkort :

http://www.komplett....=312207&cks=PRL
alternativt
http://www.komplett....=312204&cks=PRL

vilken kabel ska jag anvÀnda för att koppla ljudkortet till min receiver (Yamaha RDS1400) för att fÄ 5.1? Jag börjar tröttna pÄ att köra analogt frÄn det inbyggda ljudkortet till mitt 25000kr system :)

Receivern:
http://www.yamaha.co...s/rxv1400_1.gif

Vore trevligt med URL till vilken kabel jag behöver :rolleyes: t.e.x frÄn hemmabiobutiken ;)

Tackar

Redigerat av Unregisteredd4498683, 27 September 2005 - 19:10.

Postad 02 October 2005 - 11:18

Marty23
  • Marty23
  • Rookie

• 8 inlĂ€gg
  • 0
Vore vÀldigt tacksam för hjÀlp i denna djungel av kabellösningar. Har en ganska gammal (snart 3 Är) dator med följande ljudkort

http://www.digit-lif...traturtlebeach/

Hur kopplar jag bÀst ljudet frÄn detta in i min Denon förstÀrkare?

http://www.hifiklubb...SD.htm?id=5884#

Det vore ju ytterst trevligt att kunna fÄ 5.1 ljud för film och spel :P Som ni nu förstÄr sÄ har jag inte lyckats klura ut om mitt ljudkort tar coxial eller optisk eller ingetdera, har sökt överallt men informationen finns inte pÄ den lÄga nivÄ som jag behöver! :D Ytterst tacksam för alla svar.

Postad 02 October 2005 - 13:16

ElPaco
  • ElPaco
  • Wannabe

• 42 inlĂ€gg
  • 0

Vore vĂ€ldigt tacksam för hjĂ€lp i denna djungel av kabellösningar.  Har en ganska gammal (snart 3 Ă„r) dator med följande ljudkort

http://www.digit-lif...traturtlebeach/

Hur kopplar jag bĂ€st ljudet frĂ„n detta in i min Denon förstĂ€rkare? 

http://www.hifiklubb...SD.htm?id=5884#

Det vore ju ytterst trevligt att kunna fĂ„ 5.1 ljud för film och spel  :P  Som ni nu förstĂ„r sĂ„ har jag inte lyckats klura ut om mitt ljudkort tar coxial eller optisk eller ingetdera, har sökt överallt men informationen finns inte pĂ„ den lĂ„ga nivĂ„ som jag behöver!  :D  Ytterst tacksam för alla svar.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag gjorde en liten sök pÄ google av denna typ "santa cruz VersaJack digital" och fick upp bra tips via forum. VersaJack Àr den inkoppling du har.

Postad 02 October 2005 - 14:30

Marty23
  • Marty23
  • Rookie

• 8 inlĂ€gg
  • 0
Tack för snabbt svar! Tror jag börjar greppa nu... Det Àr alltsÄ sÄ som sagts i början av denna trÄd att man skall koppla in bara den ena av dom tvÄ RCA ingÄngarna... Jag kan bara inte fatta hur man kan fÄ 5.1 ljud av att ta in bara den ena sidan av L/R :P Men sÄ verkar det ju vara...

Har en till frÄga. FÄr hem min LG 42PX5R i morgon (gissa om man kommer att gÄ pÄ nÄlar hela dagen pÄ jobbet!!) Eftersom den stöder HDMI, har jag förstÄtt det rÀtt att jag kan koppla en DVI/HDMI kabel mellan dator-tv och dÀrmed fÄ överlÀgsen bild? DVI Àr vÀl det vanliga output för bild i en dator och vad jag nu anvÀnder till min monitor?

Tack pÄ förhand för hjÀlpen!

Postad 04 October 2005 - 16:07

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

• 3403 inlĂ€gg
  • 0
Slog ihop en Àldre trÄd som handlade om samma sak med den hÀr trÄden ;)

Postad 16 October 2005 - 11:00

Falke415
  • Falke415
  • Wannabe

• 49 inlĂ€gg
  • 0
Kör för tillfĂ€llet analogt mellan datorn och min förstĂ€rkaren, Denon 1705. Min frĂ„ga Ă€r om jag kan fĂ„ ut 5.1 ljud pĂ„ detta sĂ€ttet? Äger idag bara tvĂ„ govare, men center och surround Ă€r pĂ„ vĂ€g.

SÄ Àr det möjligt att sprida det analoga ljudet till alla högtalare, eller mÄste jag införskaffa ett externt ljudkort som Àr 5.1 kompatibelt? Tex:

Sound Blaster för 595:-

budget för 437:-

/Sara
Ps! Har för tillfÀllet RealTek AC'97 Audio

Postad 16 October 2005 - 21:35

Snouser
  • Snouser
  • Wannabe

• 29 inlĂ€gg
  • 0
Jag tÀnkte jag skulle köpa ett mediacenter men den har en digital optiskutgÄng. FInns de nÄtt sÀtt man kan konvertera frÄn optisk sladd till den typ av sladd som gÄr frÄn förstÀrkaren, vilket i detta fall Àr 3 st 3.5mm pluggar grön, svart och orange Àr dom.

Jag vill altsÄ kunna koppla mitt 5.1 ljud direkt till mediastationen som utan dator. Ljudet Àr nu kopplat till mitt ljudkort i datorn.

NÄgon som har nÄn aning om vad jag snackar om?
Det skulle vara nÄn atapter eller liknande som skulle sitta fin :)

Postad 17 October 2005 - 16:59

Snouser
  • Snouser
  • Wannabe

• 29 inlĂ€gg
  • 0
Ingen som vet vilken sladd jag menar?

Postad 17 October 2005 - 21:39

MasterBlaster
  • MasterBlaster
  • Wannabe

• 24 inlĂ€gg
  • 0
Hej Sara.
Mitt tips Àr att skaffa ett ljudkort som har en S/PDIF (Sony/Philips Digital Interface) utgÄng dvs digital-coaxial-utgÄng.

2 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 2 gÀster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.