Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Byta filterkomponenter i högtalare

72 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 January 2004 - 17:11

rts
  • rts
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0
Har funderat på att byta ut alla kondensatorer i mitt delningsfilter mot
polypropylenkondensatorer istället för elektrolyt som sitter där nu. (Infinity Alpha 50)
Kommer det göra någon skillnad?
Efter ha läst en tråd i ett annat forum, där en snubbe bytte kondingar i sitt försteg
och fick ljudmässig förbättring blev jag lite nyfiken.

Det hela skulle gå på ca 380:- per högtalare plus jobb givetvis.

Postad 15 January 2004 - 04:33

Unregistered2c5275ea
  • Unregistered2c5275ea
  • Forumräv

• 884 inlägg
  • 0
Helt klart ett stort lyft.

Jag har bytat på en hel del och en elektrolyt verkar precis som ett filter i sig och släpper bara igenom lite rassel under 10000Hz. Vad jag tycker alltså...

Du får mer luft och ljudet blir totalt mjukare men med större upplösning. Byt alla kon´dingar! Inte bara till diskanten, visserligen störst skillnad men man vill väl inte vara sniken va?

Har du fler frågor så kan du Pm mig.

Postad 26 January 2004 - 11:49

rts
  • rts
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0
Funderar också på att sätta blymattor på väggarna och dämpa mer med nån
vettig dämpull. Just nu sitter det bara lite skumgummiliknande på motstående
sida av elementet och inget mer, tomt på sidorna.

Postad 26 January 2004 - 12:10

Unregistered2c5275ea
  • Unregistered2c5275ea
  • Forumräv

• 884 inlägg
  • 0
Ett tunt lager fårull om du vill ha det bästa. Annrs går det bra med Acusto-Q. Blir dock inte lika rent och mjukt ljud.

Överdämpa inte.

Postad 26 January 2004 - 13:07

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0

Jag har bytat på en hel del och en elektrolyt verkar precis som ett filter i sig och släpper bara igenom lite rassel under 10000Hz. Vad jag tycker alltså...

Utveckla gärna vad du menar med detta?
Rassel under 10' Hz? Vilket storlek på elyt gäller detta eller gäller det alla elyt?
Är det plastfilm eller polypropylen du förespråkar?
Gäller förbättringarna serie eller parallella kondensatorer? Eller båda?

hmm, jag verkar har svårt att hänga med i dina inlägg ibland, så har du tid får du gärna skriva lite mer... (dvs. inget ont menat... bara lite intresserad)

Har du testat olika motsånd? (metalfilm, tråd, cement).

Postad 26 January 2004 - 15:29

Unregistered2c5275ea
  • Unregistered2c5275ea
  • Forumräv

• 884 inlägg
  • 0
Gäller alla elektrolyter tyvärr. Har provat lite bättre från Mundorf men dom är inte bra dom heller. Man ska undvika dessa otroligt ljudförsämrande kondensatorer om man vill ha hög kvalité på sitt ljud hemma.

Kondensatorer som jag förespråkar är tex MCap Supreme eller Audyn-Cap PLUS. Vill du ha billigare gäller vanliga Mcap (vita med röd text) eller Audyn-Cap QS (svarta med blå text, finns hos Hifikit.)

Förbättringarna som jag upplevt (jag har byggt högtalare innan...) är att så pass stor att när jag kan (har pengar osv..) så väljer jag alltid plyprop eller exlusivare.

Ska du ha ett stort värde till exempelvis högpass 150Hz så gäller det att paralellkoppla för att "bara" köpa tex MCap (värdena kan vara mkt stora här ibland) blir nästan för dyrt.

Man kan på samma sätt till diskanten parallkoppla med en kondensator för att sprar in pengar. tex ska värdet vara 5uF så kan du köpa en st 3,9uF Audyn-Cap QS och paralellkoppla med en st 1,0uF Mcap Supreme silver för att få en totallt mkt bättre ljudbild.

När jag sa rassel menade jag att dom verkar skära av kurvan med 6db/ oktav (även om man inte ofta kan mäta det) så hörs det så. Vasst och skrikigt kan det också bli, transparens försämras ordentligt.

Snygga högtalare du har GrodanB. Vad har DU för komponenter osv...? Kör du med Foliespolar?

Fina leemnt i centern men är den matchad med dina frontar?? Volymen såg liten ut också för Seas-basarna. (kan´ske bara en synvilla)

Hursomhelst så har du fina högtalare!

Postad 26 January 2004 - 15:31

Unregistered2c5275ea
  • Unregistered2c5275ea
  • Forumräv

• 884 inlägg
  • 0
Glömde...

Angående motstånd förordar jag metall, men helst inget alls. Dom "vita" porslinsmotstånden som Ljudia och Hifikit säljer är dåliga tycker jag. Allt för hög induktans, men sen är jag kräsen också.

Hifikits och Ljudias "blå" metalloxidare är det jag använder.

Postad 26 January 2004 - 18:06

Unregistered357c7524
  • Unregistered357c7524
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0
Det här verkar vara en intressant grej =)

Men.. hur är det med spolarna då ? Ska dom oxo bytas eller?
Blir väl aktuellt när man har nå extra pengar nångång..

Postad 26 January 2004 - 22:06

Unregistered2c5275ea
  • Unregistered2c5275ea
  • Forumräv

• 884 inlägg
  • 0
Beror lite på. Har dom spolarna till mellan och diskant en ferrit kärna är det alltid lönt att byta.

För att förklarar lite varför;

När du spelar "normalt" är det inga större problem men så fort volymen ökar så "mättas" kärnan som det så fint heter. När kärnan mättas avger spolen mycket, mycket mer distorsion än någon kan ana. (anledningen till att du har ferrit för det första är att Rdc (motståndet i spolen) sänks pga att det krävs mindre tråd för samma induktans (=spolverkan) som en luftlindad.

Ett exempel; Har du någongång upplevt att ljudbilden börjat låta ansträngt vid högre volymer? Låter det onaturligt orent? Då har du garanterat ferritspolar i ditt filter. Behöver dock inte vara detta då saker som låda och element kan lämna in handsken innan, förstärkare också såklart... Men om vi då pratar lite dyrare än Proson. tycker mest att det är i dom allra billigaste högtalrna man kan få problem med låda och element.

Ferrit behöver dock aldrig vara fel i ett filter. Jag brukar säga att om delningsfrekvensen är under 300Hz går det bra att använda feerit och bra sådan. Köp inte Ljudias "kina"-spolar utav usel kvalite. Har du för högt Rdc i spolen får din förstärkare svårt att kontrollera basen på ett vetigt sätt. För extrema fall finns 0 ohms spolen för krävande baslådor därm na inte vill eller kan använda aktivt filter. (aktivt är alltid att föredra till basområdet)

Det bästa alternativet om vi pratar spolar så gäller bandspolar eller X-coil. (samma sak) Dom problem som finns med vanliga luftlindade spolar har helt eliminerats här. En sån sak som skin-effekt är reducerad till 0-nivå. (nästan)

Det blir dyrt med bandspolar visserligen men känner du att dina högtalare förtjänar det så go for it!

Men, men det absolut viktigaste är att seriekondensatorn till diskanten är av allra högsta kvalité.

En annan sak om filtret om du byter ut det. Löd ihop det ben mot ben på en MDF eller masonitplatta. På detta sätt får du kortarte signalväg och mindre störningar.

Ben mot ben metoden kallas för Hard-Wired på engelska. Många tillverkare har sett fördelen med detta idagens läge.

Om det är nått mer så fråga på...

Postad 26 January 2004 - 22:21

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
Ja jag är väldigt nöjd med mina alster... Peerless frontarna låter otriligt bra. Dock får man inte glöma att dra ner basen vi "finlyssning". Rak utgång är att rekomendera.

Angående klangmatchningen är det inte ett stort problem eftersom centen används enbart vid film. Då 75% av informationen går genom centern spelar klangmatchning vid film mindre roll det är då viktigare att högtalaren har ett tydligt och fast ljud. Vilket jag anser att jag har uppnått med denna konstruktion. Vid aktivt musik lyssnade används enbart stereo. Där ingen ännu har kunnat avgöra om centern är på eller inte...

Så jag brukar låta den vara av men om den är på så märks inte det tydligt (om man slår av och på kommer ljudet att ändra karaktär men inte så att jag föredrar det ena eller det andra.).

I centern har jag monacors luftlindade spolar ,polypropylen kondingar och metallfilmsmotstånd. I frontarna lät prototypfiltret allt för bra så det sitter i ännu... Visserligen monacor spolar (ferritkärna till basen) men där slutar kvaliteten...

Skall mäta upp hötalarna igen så då blir det aktuellt med ny design av filter samt bättre montering av filter (nu ligger de vid sidan om).

Centerns volym är just den jag har beräknar att den bör vara för 2 element i parallell, equal ripple response. dvs 7.8 liter.

Postad 26 January 2004 - 22:52

rts
  • rts
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0

Ett tunt lager fårull om du vill ha det bästa. Annrs går det bra med Acusto-Q. Blir dock inte lika rent och mjukt ljud.

Överdämpa inte.

Det ska alltså inte vara så mycket dämpning? Just nu sitter det bara på "baksidan".
Ska jag även dämpa sidorna?
Skumgummit undrar jag om det hjälper nåt överhuvudtaget, känns så budget på nåt sätt...

Kondingar som jag byter till är elfas SCR polypropylen, inte dem bästa men
tydligen mycket bättre än elektrolyt. Iaf enligt denna sida:
http://home.hetnet.n...eenius/Cap.html
Där fick de betyget 6,5.
Storleken på kondingarna är så pass stora att det blir väldigt dyrt att byta till t. ex. Mundorf eller Audyn.

Postad 27 January 2004 - 14:37

Unregistered2c5275ea
  • Unregistered2c5275ea
  • Forumräv

• 884 inlägg
  • 0
Paraellkoppla då som jag skrev innan.

SCR gör bra kondingar också.

Dämpull på sidoväggarna brukar få många resonanser att försvinna tämligen fort.

Postad 28 January 2004 - 12:26

rts
  • rts
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0
Jag har nu bytt samtliga kondingar i båda högtalarna och jag kan bara säga en sak: Wow!
Jag bytte först ena högtalaren för att jämföra mot den gamla, men jag tyckte mig
inte höra nån större skillnad. Blev lite orolig, men så bytte jag andra högtalaren också.
Just nu känns de lite vassa(inte så farligt faktiskt), men nya komponenter måste spelas in.
Detaljer kommer fram bättre och högtalaren känns mera "levande".
Nu hör jag bakgrundsbruset på en inspelning jag har haft svårt att höra förut.
Kanske inte låter så positivt, men jag tycker det ;)

Helt klart värt 389x2 = 778:- (hade sparat 16:- om jag beställt allt samtidigt)

Dock ska ni veta att jag endast lyssnat en kort stund än så länge.
Man vet aldrig, jag kanske ändrar åsikt :wub:
Ska lyssna mer bara jag får lite tid. Har även tagit lite bilder...

Postad 28 January 2004 - 12:44

Unregistered02d75cbb
  • Unregistered02d75cbb
  • Lärjunge

• 262 inlägg
  • 0
Detta är ju intressant. men jag ska försäkra mig om jag fattat det hela rätt. Man helt enkelt kollar värdena på sina kondingar i filtret och byter dom (om dom då är t.ex. elektrolyt) mot t.ex. poyprop som har samma värde (tål högre temperaturer, högre späningsvärden och lägre tolerans då eller?. Vad gör man då med dom andra komponeneterna? eller kan man genom att enbart byta kondingar erhålla högre ljudkvalite? Jag har NHT 2.5ihögtalare, dom funkar bra. men det är inte fel om det kan bli bättre. Kul att meka lite själv också.

Postad 28 January 2004 - 15:22

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
Japp, så gör du...

Måtstånd är metallfilm eller trådlindat som är rekomenderat (effektmotstånd!!!!) runt 10W är ok (parallellkoppla några).

Spolar är det luftlindat (i möjligaste mån) och gärna folie som är populärt. Järnkärna är billigare och ibland kan det göra mycket ont i plånboken att köpa luftlindad foliespole...

Redigerat av GrodanB, 28 January 2004 - 15:23.

Postad 28 January 2004 - 20:35

Unregistered31472
  • Unregistered31472
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0
om man byter från feritkärna till luftlindad så ska man veta att en luftlindad ger mera magnetfällt runtomsig och detta plockas upp lättare av en annan luftlindad spole. så det kan bli överhörning mellan spolar och det är inte alls bra. tänk på att vända dom så dom inte pekar åt samma håll. så lång ifrån varandra som det går.

Postad 28 January 2004 - 23:02

rts
  • rts
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0
En aningens skillnad på storlek!
Postad bild

Originalfilter (Infinity Alpha 50)
Postad bild
Postad bild

Postad 29 January 2004 - 10:20

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0

om man byter från feritkärna till luftlindad så ska man veta att en luftlindad ger mera magnetfällt runtomsig och detta plockas upp lättare av en annan luftlindad spole.  så det kan bli överhörning mellan spolar och det är inte alls bra.  tänk på att vända dom så dom inte pekar åt samma håll. så lång ifrån varandra som det går.

Japp, men om man har dem 90 grader (en stående och en liggande) mot varandra kan man ha dem på ett mer lagom avstånd för att bygga ett filter man kan hantera. Det kanske är det du menar när du säger att de inte skall "peka åt samma håll".

Så i filtret avbildat i tidigare svar skall den ena igentligen stå upp för bästa skydd mot överhörning. Fast då kanske man får överhörning mellan basen och diskanten så då skall man försöka skillja dem åt fysiskt... Det är ganska lurigt att hantera detta på ett smidigt sätt... Man ser ju här att de har använd en järnkärnespole till LF delen och två luftlindade till HF delen. Om man nu skulle byta den måste man nog sära fysiskt på filtren.

Redigerat av GrodanB, 29 January 2004 - 10:26.

Postad 29 January 2004 - 21:36

Unregistered31472
  • Unregistered31472
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0
jo precis 90 grader från varandra. som länkarna på en kedja ungefär. fast inte att länkarna sitter ihop då.

-o-o-o-o-o

Redigerat av Unregistered31472, 29 January 2004 - 21:36.

Postad 03 February 2004 - 22:54

rts
  • rts
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0
Så här ser filtret ut i Alpha 50:
Postad bild

Vad som förvånar mig är att på amerikanska Infinitysidan så står det att
filtret delar med 24dB/oktav...det stämmer väl inte. Eller har jänkarna helt andra Alpha 50?

Om jag förståt det hela rätt så delar basen med 6dB och är dessutom utrustad med en kojugatlänk.
Mellanregister 6dB med en konjugatlänk.
Diskant 12dB och så en resistor, vad gör den?
Tror ni det det här stämmer eller har jag ritat helt åt skogen?

Postad 04 February 2004 - 11:26

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
Nej har du ritat rätt så ser inte det ut som 24 dB/oktav inte... utan som du säger 6dB/oktav + konjugatkänkar.

Motståndet tror jag bara är strömbregränsning så du inte spränger diskanten när du trycker på...
Kan också vara för att spänningsdela så du får ner volymen på diskanten (om det tex. har högre känslighet än resten så kan man sänka den lite för att den inte skall vara så skrikig.

Redigerat av GrodanB, 04 February 2004 - 11:26.

Postad 12 February 2004 - 21:45

Unregistered357c7524
  • Unregistered357c7524
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0
I brist på annan sysselsättning, så pillade jag upp mina B&W DM602S3 idag. Och precis som deras hemsida säger, så såg filtrena ut såhär:

Postad bild

Tyvärr har jag ingen digicam för tillfället, så de blev inga bilder. Alla komponenter är stämplade med B&W logo. Eventuellt kunde man dock byta ut kondensatorerna kanske, men spolarna lär juh klara sig eftersom dom är luftlindade. Inte direkt aktuellt för mej ännu, men så småningom kanske.

Postad 12 February 2004 - 23:50

Unregistered2c5275ea
  • Unregistered2c5275ea
  • Forumräv

• 884 inlägg
  • 0
Ojoj, vilket filter.. :D Ser bättre ut än Infintys iallfall.

Hardwira, polypropylenkondingar och metalloxidmostånd så har du en helt annan högtalare att lyssna på :lol: B)

Postad 13 February 2004 - 08:31

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0

I brist på annan sysselsättning, så pillade jag upp mina B&W DM602S3 idag. Och precis som deras hemsida säger, så såg filtrena ut såhär:

Postad bild

Tyvärr har jag ingen digicam för tillfället, så de blev inga bilder. Alla komponenter är stämplade med B&W logo. Eventuellt kunde man dock byta ut kondensatorerna kanske, men spolarna lär juh klara sig eftersom dom är luftlindade. Inte direkt aktuellt för mej ännu, men så småningom kanske.

Hmm, ser inte ut som om det är elyter, utan plastfilm eller polypropylen redan...

Är så fallet kan vinsten bli noll eller att det blir marginellt sämre...

Men cement motståndet kanske behövs bytas ut ;-)

Hardwira?, Ser ut att vara ordentliga ledningsbanor som det är... Men vill du så kör hårt

Redigerat av GrodanB, 13 February 2004 - 08:33.

Postad 13 February 2004 - 15:34

rts
  • rts
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0
Är det nån som kan se vad jag har för motstånd i mitt delningsfilter?
Om det inte är metalloxid kan det ju vara värt att byta ut dem.
Iaf ett, det som sitter i serie till diskanten.

Postad 13 February 2004 - 16:41

Unregistered2c5275ea
  • Unregistered2c5275ea
  • Forumräv

• 884 inlägg
  • 0

Hmm, ser inte ut som om det är elyter, utan plastfilm eller polypropylen redan...

Är så fallet kan vinsten bli noll eller att det blir marginellt sämre...

Men cement motståndet kanske behövs bytas ut ;-)

Hardwira?, Ser ut att vara ordentliga ledningsbanor som det är... Men vill du så kör hårt

Det är polyester som bra mkt sämre än en riktigt bra polyprop. Cementmotstånden är av keramik.

Hardwira ger bättre ljud överallt så är det. Kolla dom bästa rörförstärkarna...

Redigerat av Unregistered2c5275ea, 13 February 2004 - 16:42.

Postad 13 February 2004 - 16:51

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0

Det är polyester som bra mkt sämre än en riktigt bra polyprop

Bra mycket sämre...

Om man ser till elyt mot polypropylen är det samma lyft?

Gärna lite perspektiv på det hela.

Att plastfilm skulle vara så kasst som det låter har jag aldrig hört... Om han nu skall byta vilket lyft kan han förvänta sig?

Hardwira ger bättre ljud överallt så är det. Kolla dom bästa rörförstärkarna...

varför skulle det ge än förättring? bara för att de "bästa" rörförstäkarna gör det? (är inte en rörfantast för övrigt). Är det strömmen du vill åt?

Hmm, det vore bra om du hade en bild vad du menar... Jag tror du menar att man skall ha kabel mellan komponenterna inte kretskort. Är det rätt?

Varför skulle kabel ge bättre ljud?

Postad 13 February 2004 - 17:48

Unregistered2c5275ea
  • Unregistered2c5275ea
  • Forumräv

• 884 inlägg
  • 0
Nej, inte samma. Skillnaden mellan elyt och polyprop är större.

Polyester eller polycarbonat är sämre när jag har testat. Med en polyproylen så öppnar ljudbilden upp ännu mer, upplösningen blir ett snäpp bättre och mjukheten kommer fram bättre. Polytester låter lite hårt och kantigt i jämförelse men den/dom är bättre än elektrolyt helt klart. Inte helt ovanligt att dom förekommer i dom lägre prisklasserna.

Kort sagt kan man säga att lyftet blir att diskanten låter ännu mjukare men med större upplösning. Sämre inspelningar avslöjas ännu mer...

Postad 13 February 2004 - 17:53

Unregistered2c5275ea
  • Unregistered2c5275ea
  • Forumräv

• 884 inlägg
  • 0
Ang det andra så menar jag att löda komponenterna ben-mot-ben utan kabel emellan. på detta sätt får du mindre problem med skineffekt, ström som du säger osv.. Istället på ett mönsterkort eller kretskort blir det 2 kontaktpunkter och en ledningsbana emellan.

Filtret tål mer effekt, låter renare och det är väl därför jäkligt många ht-tillverkare gått över till detta.

Postad 13 February 2004 - 18:10

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0
Kan inte hjälpa det...
Men det är en grej jag reagerar på i denna tråden...

...Om det inte är metalloxid kan det ju vara värt att byta ut dem....

Det är polyester som bra mkt sämre än en riktigt bra polyprop. Cementmotstånden är av keramik.

Hardwira ger bättre ljud överallt

på detta sätt får du mindre problem med skineffekt, ström som du säger osv..

Cementmotstånden är av keramik

Är det någon som överhuvudtaget kan verifiera sina påståenden med konkreta förklaringar till varför deras påståenden stämmer???

Det låter som om flera kan en hel del, men jag tycker det känns som om de flesta bara upprepar sådant som dom har hört tidigare utan att ha den minsta aning om varför vissa typer av komponenter skulle vara bättre än andra.

Jag köper resonemanget med metalloxid-motstånd istället för trådlindade, man slipper ju induktansen i ett trådlindat motstånd och får lite snävare toleranser.
Men vad är det som gör elektrolyt-kondensatorer så olämpliga i jämförelse med "plast-kondingar".
Är det någon som kan skilja ett trådlindat effektmotstånd från ett "cement-motstånd"?

Hardwira för att få mindre problem med "skineffekt"???

VA?
Det påståendet tyder på grym okunskap...

Jag har inga problem med iden att "tweaka" högtalare genom att byta ut vissa komponenter (som exemplet med luftlindade spolar istället för järnkärnespolar som kan "mättas").
Men jag är inte intresserad av att betala för en massa dyra komponenter om det inte finns någon rimlighet i värdet av bytet. Någon slags vetenskapligt hållbar argumentation för ett byte...

Det är kanske på sin plats att vara liiiite mer ödmjuk och försiktig med råd om man inte har kunskapen som krävs för att kunna argumentera för sina råd...

Postad 13 February 2004 - 18:10

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0

Kan inte hjälpa det...
Men det är en grej jag reagerar på i denna tråden...

Oopss...
Det var visst lite mer EN grej jag reagerade på... B)

Redigerat av Unregistered959, 13 February 2004 - 18:12.

Postad 13 February 2004 - 20:11

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0

Ang det andra så menar jag att löda komponenterna ben-mot-ben utan kabel emellan. på detta sätt får du mindre problem med skineffekt, ström som du säger osv.. Istället på ett mönsterkort eller kretskort blir det 2 kontaktpunkter och en ledningsbana emellan.

Filtret tål mer effekt, låter renare och det är väl därför jäkligt många ht-tillverkare gått över till detta.

Hur kan detta leda till mindre skinneffekt?

Hur kan filtret tåla mer effekt?

Om nu kontaktpunkterna är problem borde då inte det vara katastrof redan i förstärkaren?

Postad 13 February 2004 - 20:23

Unregistered2c5275ea
  • Unregistered2c5275ea
  • Forumräv

• 884 inlägg
  • 0
Tycker du kan sluta prata skit "Krasse". Du verkar ju ha tillräcklig kunskap för att ta över tråden helt och hållet, tvivlar att du någonsin bytt filterkomponenter!?

Så du menar jag inte har tillräcklig kunskap att uttala mig efter 13år av DIY-högtalare??

När jag säger en sån sak som skineffekt så drar jag linjer mellan tex en riktigt bra RCA-kontakt (WBT) och en bulletplugg, eller varför inte Bayonetplugg??? Varför är Bulletpluggen överlägsen ljudmässigt? Med dina argument tro jag alldrig du kommer få mer än Low-Fi hemma hos dig. Om du vill kan vi pratas vid per telefon då detta känns halvt meningslöst.

Krasse, vad är det som blir dyrare att när du harwirar? Är du snål och inte vill lägga pengar på en liten masonitbit tex?? Är Polyp.kondingar också jättedyra? :rolleyes:

Största delen till att en Polyprop är bättre ljudmässigt är att mikrofonin som bildas av ljudtrycket på verkar kondingen, en elektrolyt "påverkar" ljudet mer. Sen att isoleringen är av Low-loss typ gör sitt också. Sen att lägga till en folie som innhåller tenn eller annan metall kan ge olika egenskaper, det man vill eftersträva är att även en kondensator ska vara helt induktansfri. Tex har Intertechniks värsting Audyn_Cap PLUS lyckats bra men även den mkt billgare QS varianten är helt godkänd för audiobruk. Har man i övrigt dyrare och bättre högtalare och elektronik kan det vara lönt att gå upp till PLUS-modellen då den ger ännu mer luft och mikrodetaljer i toppen.

Tycker Krassa ska prova och sen återkomma. Vill du ha mer förklaring tar vi det per telefon då jag hatar att förklara mig tydligt på forum. (orkar inte skriva allt)

Postad 13 February 2004 - 20:35

Unregistered2c5275ea
  • Unregistered2c5275ea
  • Forumräv

• 884 inlägg
  • 0

Hur kan detta leda till mindre skinneffekt?

Hur kan filtret tåla mer effekt?

Om nu kontaktpunkterna är problem borde då inte det vara katastrof redan i förstärkaren?

Jag anser att mycket med skineffekten uppkommer när materiialet skiftar i omfång.

Ett exempel; Du löderihopa en 1mm spole med en konding som har ett ben på kanske 1mm, hår får du minimal skineeffekt då tråden verkar nästan lika för hög som låg frekvens. Jag anser att alla kontaktpunkter bör göras mkt noggrant då det finns lite att hämta här.

Ni som verkar så duktiga; Tro ni att en kopparban på ett kretskort kan brinna av när du har tillräckligt med effekt? Svar ja! Har hänt mig en gång med ett NAD 216THX-steg. Inte roligt då det känns som banorna är ordentliga strömbegränsare. Dom gångerna jag har lött om komponenterna med Harwired teknik istället har skillnaderna uppenbarat sig som renare ljud överlag, musikerna får bättre plats i ljudbilden och toppen känns ännu mer utsträckt. Det bevisar för mig att min teori funkar med skineffekt. Visst det är inte som att byta en konding till bättre sort men skillnaden finns men lyssnar man endast till pop/rock kan det nog kvitta. även om man har billgare och enklare utrustning. Hemma hos mig hörs det dock skillnad.

Postad 13 February 2004 - 20:38

Unregistered2c5275ea
  • Unregistered2c5275ea
  • Forumräv

• 884 inlägg
  • 0
Jo, det är nästan katastrof i förstärkaren! Jag gjorde om mitt Copland-steg pga det. Dom ljudmässiga skillnaderna lät sig inte vänta...

En annan sak; Varför tror ni många tillverkare använder lödtenn med tex 4% silver när dom löder filter eller förstärkare?

Redigerat av Unregistered2c5275ea, 13 February 2004 - 20:40.

Postad 13 February 2004 - 21:02

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0

Jo, det är nästan katastrof i förstärkaren! Jag gjorde om mitt Copland-steg pga det.  Dom ljudmässiga skillnaderna lät sig inte vänta...

En annan sak; Varför tror ni många tillverkare använder lödtenn med tex 4% silver när dom löder filter eller förstärkare?

Gör dom? Har jag inte hört något om heller...

Postad 13 February 2004 - 21:17

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
En liten grej bara... Förklara vad du menar med skinneffekt. För det verkar som vi inte har samma definintion.

Jo jag vet att ledningsbanor kan brinna av om man drar för mycket ström igenom dem... Därför dimensionerar man dem efter vad man vill använda dem till. Om du inte drivit mer ström än vad man får igenom ditt NAD steg har NAD gjort ett fel i sin dimensionering av PCB:t.

Mina spolar har ofta mer diameter på sina ben än andra komponenter (motstånd och kondensatorer). Spolarna ligger ofta på 1.2mm och tex. kondensatorerna på 1 mm (mätte en 0.22 mikroF kondring)... Skulle detta ge hörbar skillnad?

Det finns bara en (1) anledning till att använda silverhaltigt lod till lödning och det är när man lödar sliverhaltiga kablage eller komponenttrådar för att minska ev. oxidering... De jag har pratat med har under sina 35 år i branchen (som proffs) inte hört att man skulle behöva sliverhaltigt lod av akustiska skäl.

Redigerat av GrodanB, 13 February 2004 - 21:19.

Postad 13 February 2004 - 21:31

perkulator1se
  • perkulator1se
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Titta på "Per-Åkes jbl... under http://www.diyforum..../reportage5.htm

Postad 16 February 2004 - 14:47

rts
  • rts
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0

Snälla?

Postad 16 February 2004 - 16:05

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0

Tycker du kan sluta prata skit "Krasse". Du verkar ju ha tillräcklig kunskap för att ta över tråden helt och hållet, tvivlar att du någonsin bytt filterkomponenter!?

Konstigt att du reagerar som du gör. Ditt inlägg är ju det enda i tråden som innehåller "skitsnack"!!! :P

Jag ställde lite frågor och du har inte svarat på en enda av dom!!!

SVARA istället för att börja med personliga påhopp...

Kan du inte svara, argumentera eller förklara i tråden så behöver du ju inte skriva något alls! Hela poängen med ett forum som detta är ju att sprida kunskap.

INTE ATT GLÄNSA!!!

Att jag reagerar på ditt uttalande om skineffekt, grundar sej helt enkelt på att om skineffekt anses vara ett problem...

...Då borde man ju undvika trådar och kablar helt och hållet!
Så kommer du och rekommenderar "hardwiring" just med tanke på problemet med skineffekt????
Seriösa kabel tillverkare brukar försöka att minsa problem med skineffekt genom att försöka undvika "tjocka" ledare, man går över till så tunna ledare som möjligt och kompenserar den ökande resistansen genom att använda många tunna ledare istället. En annan metod för att minska skineffekt är att använda folie som ledare istället för tråd, för då kan man göra folien extremt tunn, kompensera med ökad bredd och på så sätt ändå motverka den höjda resistansen som följer med minskad tvärsnitts-area....

Du anser att skineffekt uppkommer när material skiftar i omfång...

DET är inget annat än kvalificerat skitsnack!!!
Jag slår vad om vad som helst att du inte har studerat dynamiken hos elektronrörelser just vid skiftande omfång hos olika material.

Om du inte vill/kan förklara vad du grundar dina påståenden eller på annat sätt bekräfta giltigheten i dom så vill jag väl skita i vad du anser!!!!

Största delen till att en Polyprop är bättre ljudmässigt är att mikrofonin som bildas av ljudtrycket på verkar kondingen, en elektrolyt "påverkar" ljudet mer

Missade nästan att du faktiskt försökte svara på en av mina frågor. ;)
Inte för att jag tycker ditt svar är bra, men det är ju en helt annan sak, eller hur?
Om du är bekymmrad för "mikrofonin" (ett fenomen som faktiskt finns även om man är osäker på HUR stor betydelse den har) så int' fan, ska du hardwira!
Hardwirade kretsar är ju BETYDLIGT mer utsatta för mikrofoni!!!

Vad det gäller "induktansfria" kondesatorer så blir lite osäker på vad menar...

Räknar man på den summerade reaktansen ifrån en kondesator så finner man att summan av reaktansen definitivt är kapacitiv!! Det är möjligt och t.o.m. troligt att induktion förekommer i en kondensator, men det borde inte vara något problem med tanke på kapacitansen...

Största skälet till att jag överhuvudtaget skrev mitt första inlägg är egentligen inte för att jag tycker det är roligt att sätta dej på pottan, det är för att det förekommer en stor mängd "tweaks" som alla hävdas påverka ljudet till det bättre. Saker som måla kanterna på cd-skivor gröna, antistatmattor för cd-skivor, inbrännings-apparater för kablar m.m.....

Väldigt många av dessa tweaks ger (oberoende av vad guldöron säger) ingen hörbar skillnad, många av dessa tweaks kan direkt avfärdas om man endast har lite insyn i naturlagar och fysik, men de flesta kan avfärdas med blindtester.

Nu är det så att vissa tweaks fungerar faktiskt ganska bra, men det är svårt att hitta dessa tweaks i bruset av alla mer eller mindre otroliga påhitt om vad man kan göra för att förbättra ljudet.

Utav den anledningen så hade det varit bra om folk som tipsar om tweaks också kan motivera och förklara sina påståenden. Helst utan enbart referera till lyssnings-intryck eftersom det har bevisats så många gånger att saker och ting mycket väl kan låta annorlunda om man bara förväntar sej det!!!

Så kallade "psykoakustiska fenomen". En teknisk förklaring till hur det hänger som inte "krockar" med kända naturlagar eller liknande kan aldrig beskyllas för att vara ett psykoakustiskt fenomen!

13 års erfarenhet av DIY-högtalare....

Ohh scary....

INTE MER???
Jag är INTE imponerad!!!

(Det hade jag däremot varit om du ägnat de sista 13 åren till högskole studier inom fysik eller nå't liknande)

Postad 16 February 2004 - 17:19

Unregistered2c5275ea
  • Unregistered2c5275ea
  • Forumräv

• 884 inlägg
  • 0
Ville du ringa så du fick en ordentlig lektion eller? Jag väntar på ett PM....

Och du ska snacka om personangrepp va?? Jag har en hel del kompisar och vänner som litar på mig när det gäller detta, och har gjort i flera års tid.

Postad 16 February 2004 - 17:23

Unregistered2c5275ea
  • Unregistered2c5275ea
  • Forumräv

• 884 inlägg
  • 0
Hehe, såg nu vad för komponenter du hade och jag förstår att du är kräsen och och tror på onaturliga lyft m.m

Med dom prylarna kan du ju knappast höra skillnader ändå så varför bry dig?

Du har PM förresten så vi kan snacka vid.

Postad 16 February 2004 - 17:26

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0

Snälla?

Svårt att säga, ser ut som vad som helst. Kan vara metalloxid kan också vara trådlindat...

Om du nu vill så byt ut dem, då vet du vad du har.

Postad 16 February 2004 - 17:40

Unregistered2c5275ea
  • Unregistered2c5275ea
  • Forumräv

• 884 inlägg
  • 0
Krasse: Varför snacka om skineffekt hela tiden när det också är kontaktpunkten jag talde om? Det är ju där silvertennet kommer in i bilden . Ljudmässsiga skillander hör jag lätt så därför kör jag alltid med det. (WBT)

Inga personliga påhopp

Det roliga är ju att Skineffekt som jag talade om var näg jag testade att lyssna mig till förbättringen och drog då slutsatsen att det hade blivit bättre. Så visst, jag kan ha fel när det gäller det hardwirade filtret men jag drog dom slutsaterna pga att det lätt rätt för mig. Det är antingen det ller att kontaktpunkterna dragits ner.

Men att du fysikläraren Krasse kan börja uttala detta utan att liksom prövat då blir jag riktigt förbannad. Jag undrar om du vågar ringa....

Redigerat av Unregistered2c5275ea, 18 February 2004 - 12:14.

Postad 16 February 2004 - 17:49

Unregistered2fabb675
  • Unregistered2fabb675
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0

polypropylenkondensatorer istället för elektrolyt som sitter där nu. (Infinity Alpha 50)
Efter ha läst en tråd i ett annat forum, där en snubbe bytte kondingar i sitt försteg

...kolla in denna länk som går till B&W FAQ.s hemsida och behandlar ämnet tweak av (deras) högtalare och vad man skall tänka på. Intressant. En för övrig väldig bra FAQ sida om allt möjligt.

Postad 16 February 2004 - 18:05

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0

Ring xxxx-xxxxxx så får vi pratas vid. Istället för att du ödelägger mitt ryckte totalt med ditt skitsnack.

Nä du maxmartin...
Jag tycker att vi kan diskutera vad det är som är skitsnack i tråden det handlar om! Jag är aktiv medlem på forumet för att jag vill vara delaktig i att sprida kunskap. Jag är inte intresserad av att skapa mej något särskilt rykte och du och alla andra får tycka precis vad ni vill om mej. Har jag fel i något så inte bara tål jag att höra det, jag t.o.m. uppmuntrar alla att rätta mej. Detta p.g.a. av den enkla anledningen att jag faktiskt inte kan allt och har fel ibland jag också. Om du och alla andra känner er manade att argumentera med mej om sådant ni anser att jag har fel i så kan inte bara jag lära mej något nytt utan också alla andra som läser trådarna som jag skriver i.

Personliga påhopp blir av denna anledningen mycket tråkiga i forumet och gör inte att någon kan lära sej något nytt, varken jag eller någon annan...

Är det något i mina påståenden och frågor som du inte gillar så spring inte bakom ryggen och ta det öppet i tråden. Jag är inte intresserad av föra diskussioner via PM, mail eller telefonsamtal bakom ryggen på de som läser tråden utav den enkla anledningen att ingen kan lära sej något av en sådan diskussion (möjligtvis kan du och jag lära oss något men inte någon annan).

Faktum är att jag tycker det är MYCKET DÅLIG stil att försöka undanhålla medlemmarna på forumet information om sådant som intresserar oss alla...

MAXMARTIN, skäms på dej... ;)

Jag tål kritik offentlig och det har faktiskt hänt att jag har fått backa i tidigare diskussioner (t.o.m. bett om ursäkt för att ev. ha vilselett folk p.g.a. min egen okunskap). Men jag backar ALDRIG ur en diskussion om inte de jag diskuterar med förmår att förklara varför jag skulle ha fel!

Fixar du inte offentlig kritik eller någon ifrågasätter dina argument så kanske du inte ska argumentera offentligt heller. Jag har förståelse om du är rädd om ditt rykte, men då ska du hålla käft om du inte rejält med kött på benen och kan argumentera för din sak...

Ps. Jag tog mej friheten att "censurera" maxmartins telefonnummer, men i övrigt så stämmer citatet med PM'et som maxmartin skickade mej.
Du behöver inte tacka mej max... :P

Postad 16 February 2004 - 18:26

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0

Krasse: Varför snacka om skineffekt hela tiden när det också är kontaktpunkten jag talde om? Det är ju där silvertennet kommer in i bilden . Ljudmässsiga skillander hör jag lätt så därför kör jag alltid med det. (WBT)

Jag tycker att du verkar vara en stor skit som släller ut alla som säger minsta fel eller beter sig lite annorlunda. Vi tittar på dig ett tag; Har du alla Fysikegenskaper intakta? Hur mycket erfarenhet har du i det verkliga livet med högtalare, byggt ett par? Du snckar isåfall mkt dynga för att inte ha testat. Verkar också ha en otrolig vetskap om just högtalare som jag inte verkar förmå  ;)

Det roliga är ju att Skineffekt som jag talade om var näg jag testade att lyssna mig till förbättringen och drog då slutsatsen att det hade blivit bättre. Så visst, jag kan ha fel när det gäller det hardwirade filtret men jag drog dom slutsaterna pga att det lätt rätt för mig. Det är antingen det ller att kontaktpunkterna dragits ner.

Men att du fysikläraren Krasse kan börja uttala detta utan att liksom prövat då blir jag riktigt förbannad. Jag undrar om du vågar ringa....

Droppa dina uttalanden om mej som person!
De hör inte hemma i någon diskussion på forumet.
Du är välkommen att diskutera sakfrågan med mej, men inte välkommen att diskutera om jag är en skit eller ej. Personliga påhopp är faktiskt inte tillåtna i detta forumet...
Det kan vi ta på gatan eller nå't istället...

Vad det gäller mina kunskaper och erfarenheter så är de oväsentliga sålänge vi diskuterar mina argument.
Som jag sa...

Har jag fel i något jag sagt, så rätta mej.
Kan du inte...

Håll käft!

Förklara vad det är som så galet med att vara lite misstänksam med tweaks som inte verkar ha någon förankring i vetenskapen. Är det något jag inte känner till som kan förlara varför t.ex. polypropylen-kondensatorer skulle vara bättre än t.ex. glimmer kondesatorer? Är det något jag inte känner till som kan förklara varför "hardwiring" skulle ge bättre ljud än kretskorts baserade filter?

Kom igen nu maxmartin...
Om du nu har så mycket kunskaper och erfarenheter så borde det väl inte vara några problem med förklara för "okunniga mej" om hur det ligger till.
Det är ju faktiskt något som inte bara jag utan alla andra deltagare i tråden kan lära sej något av...

Ps. Använd gärna knappen för att förhandsgranska. Det blir lite lättare att förstå vad du menar om "språket" kunde förbättras. Jag förstår ärligt talat inte vad du menar med skineffekt i följande mening:
"Det roliga är ju att Skineffekt som jag talade om var näg jag testade att lyssna mig till förbättringen och drog då slutsatsen att det hade blivit bättre"

Postad 16 February 2004 - 18:34

rts
  • rts
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0

...kolla in denna länk som går till B&W FAQ.s hemsida och behandlar ämnet tweak av (deras) högtalare och vad man skall tänka på. Intressant. En för övrig väldig bra FAQ sida om allt möjligt.

Ah...intressant läsning. Vilken tur att mitt byte av kondingar gick bra då.
Tycker hittills inte att det låter sämre än förut, tvärtom, sen om det är placebo eller inte är skitsamma, bara det låter bättre ;)

Gillar B&Ws FAQ... :P

- Can I upgrade my speakers?
You just can't resist fiddling, can you?

Redigerat av rts, 16 February 2004 - 18:41.

Postad 16 February 2004 - 18:56

Unregistered840e5864
  • Unregistered840e5864
  • Forumräv

• 628 inlägg
  • 0
Krasse och MaxMartin lugna ner er lite :P om ni kan :lol: annars så blir det bara hänglås och det vill ingen ha ;)

Redigerat av Unregistered840e5864, 16 February 2004 - 18:57.

Postad 16 February 2004 - 19:18

Unregistered4e92096f
  • Unregistered4e92096f
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 0
Jo, lugn o fin nu ;) Tänkte passa på och fråga, nu när ni diskuterar filter hit och dit....Jag har köpt komponenter till ett filter som jag ska ha till mitt halvseriösa hembygge(2-vägs stativare). Så till frågan, vad ska jag löda komponenterna på, är det t.ex. clasohlsons exprimentkretskort som gäller eller finns det någon annan möjlighet?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.