Hjälp mig och jag skickar till er så ni kan se hur de byggs till färdiga högtalare.
ALLA tipps O råd är Välkomna.
MVH Anders
[email protected]
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Hjälp att bygga två st fronthögtalare
Startad av
Unregisteredb9764871
, Feb 03 2004 15:31
71 svar till detta ämne
Postad 03 February 2004 - 15:31 Hjälp mig och jag skickar till er så ni kan se hur de byggs till färdiga högtalare. ALLA tipps O råd är Välkomna. MVH Anders [email protected] Postad 03 February 2004 - 15:51
I sommar ska jag bygga ett par Valutronic SQ-50. Läs mer om dessa på www.valutronic.se Jag tänkte se om allt "guld och gröna skogar" som de lovar stämmer.
Om du bor i närheten av Göteborg kan du provlyssna i deras nya butik. Jag bor dock inte tillräckligt nära så jag tar dem olyssnat. Element och filter till ett par kostar bara 1500:- + frakt. Högtalaren består av en 6,5" bas och en 1" diskant i en 53 l stor låda. Baselementet har mycket bra data och -3dB-punkten hamnar på 32 Hz. Om du kollar under "RVH-högtalarlådor" så har de en baslåda som går sjukt djupt, -3dB-punkten ligger på 19 Hz! Hög känslighet kompenserar den förhållandevis låga effekttåligheten. Postad 03 February 2004 - 16:22
Ja det verkar faktiskt bra!, men jag tänkte bygga allt själv. Köpa de delar som behövs, sen räkna ut vad jag ska ha för volym på fronthögtalarna.
Kan någon säga vad jag ska ha för delar allt som allt till fronthögtalare som ska vara en del i ett hemmabiosystem, bygger efterhand men tänkte börja med två st fronthögtalare. MVH anders Postad 03 February 2004 - 16:26
Jag skulle rekommendera en ProAc klon. Har inte lyssnat på den, men massor av
folk ha byggt den och ljudkvaliteten är tydligen riktigt grym. Här hittar du lite information: http://www.geocities.com/diyproac25/ Postad 03 February 2004 - 17:23 Alltså, det enda man köper är det man inte kan bygga själv, d.v.s. element och filterkomponenter. Eller ska du tillverka baselementet själv Det jag menade med provlyssna är att de har byggt ett demopar som man kan lyssna på innan man köper elementen. Man kan alltså inte köpa dem färdiga. Det "enda" Valutronic har gjort är att beräkna en lämplig låda och lyssna fram ett lämpligt filter. Det sistnämnda tar tid och är inte helt enkelt. Jag har modifierat min ritning lite för att det ska passa för 18 mm materialtjocklek (de föreslår 16 mm) och jag funderar på att skippa ventilspalten och sätta ett vanligt basrör istället, mest för att jag då kan vrida sidorna 90 grader för att få utanpåliggande front. Så visst finns det utvecklingsarbete att göra! Jag har även räknat på elementvärdena med olika program och jämfört med deras förslag, men jag ska pröva deras förslag eftersom det var lite annorlunda än vad de flesta program ville ha som "optimal" låda. Detta kan jag gissa beror på att de formler som de har använt (Hoge) bygger på att basröret ska sitta på baksidan. Här är min lista på delar till bygget: Element & filter Material (lutar åt limträ istället för spån) Dämpmatta Fronttyg Högtalarterminal/polskruvar Internkabel Kabelskor till högtalaranslutningarna Kopplingslist ("sockerbitar") + träplatta att bygga filtret på Lim Träplugg Skruv (till elementen och filtret) Klarlack Min kostnadsberäkning landar på ca. 2600:- allt som allt (för ett par) beräknat på 500:- för limträskivorna. Postad 03 February 2004 - 18:46
Ja det låter som en vettig och hyffsat lättmonterad högtalare!
Men ändå man kan ju köpa ett frontpar för ca 2000 på många ställen. Är de inte lika bra? Blir dyrt i slutändan när sub center två sorroundhögtalare tillkommer! Måste det bli så dyrt, mdf har jag fronttyg också inte dämpningsvadd men det kanske går att anväda något annat, tipps? Det jag behöver om jag förstått bygget rätt är: Bas, Diskant och filter? Postad 03 February 2004 - 20:38
Om du köper ett par färdigbyggda frontar för 2000:- så tror jag inte att man får lika bra grejer, för då betalar du inte bara för materialet utan även för att någon ska montera ihop dem. Högtalare i den prisklassen är inte ofta byggda i MDF. Dessutom är fraktkostnaderna högre för en hel högtalare än bara elementen. Allt detta betalar kunden (du) i slutänden.
Vad som kan ersätta dämpull vet jag inte, men det kostar inte mycket. 150 kr på hifikit (2 paket á 75 kr) eller 159,80 kr på Biltema (2 paket á 79,90 kr). I princip är det de tre sakerna (bas, diskant, filter) som behövs. Det är detta som man köper av Valutronic för 1500:- Sedan tillkommer ju småplock som jag skrev ovan (skruv, lim, färg, spackel osv.). Postad 03 February 2004 - 21:13
Min erfarenhet är att det är svårt att bygga bra högtalare i bugetklassen. Ofta vill man snåla på viktigta saker, inte välja det lite dyrare materialet eller kanske man väljer för enkla element. Men ofta är de billiga högtalarna svåra att konkurera med.
OM man inte är beredd att lägga lika mycket tid på sina billiga som man skulle på ett på finare/dyrare... Man lockas ofta att slarva när man försöker att bygga billigt. Det finns lite olika billiga ritningar ute som verkar vara seriöst konstruerade (ofta av glada amatörer/halvprofs som vet vad de gör och låter det ta sin tid men tar inte vanlig konsultlön 1000:-/h) för att göra det... 9/2 kanske man skall knata in och lyssna på deras SQ-50 som skall vara så bra enligt hemsidan... Postad 04 February 2004 - 08:54
Det ända jag inte gillar med SQ-50, s frontar är den öppna delen nedtill, men annars är jag riktigt frestad att bygga dem.
vet ni några andra bra frontar som är beräknade? utan den öppna delen nedtill? Jag bor inte heller nära Göteborg så kan inte heller ta mig dit o lyssna. Postad 04 February 2004 - 09:30
Oj det var visst VH-1:orna som jag kollade på,
Men om jag köper den här satsen HSQ-50 högtalarsats till SQ-50 högtalarna. Kan de bli en del i ett 5.1 ljud senare då? de har ju bara frontar sourrondhögtalarna måste ju isåfall bli av ett annat märke, eller byggar man inte sourrondhögtalrna själv? och behöver man någon aktiv sub när man har SQ-50 högtalarna? Postad 04 February 2004 - 11:19
Du kan ju ta och bygga 4 SQ-50 så har du allt utom center.
Skulle bli förvånad om du klarar dig utan sub. Men kommer nog att kolla in dem i butik här i Gbg när de har öppnat. De lovar mer än vad jag tror att de kan hålla... Så de skall få överbevisa mig Postad 04 February 2004 - 11:43
Det är bra då får du höra av dig och säga hur de låter!
4 st SQ-50 Blir väldigt klumpigt med 4 st stora, vill ha några större sateliter till sourroundljudet´, går det att slänga in bara så där eller är de´t bättre att hitta en affär som säljer allt av samma märke till sub, center, front, back? för att få ett ljud som stämmer överens med varann? Eller går det att blanda märken o element i högtalarna? Postad 04 February 2004 - 11:59
Är även jag lite nyfiken så du får gärna berätta vad du tyckte efter ditt besök.
Borde det inte gå att bygga med samma element och filter fast i en mindre låda för sateliter och center? Jag är verkligen en total novis vad gäller högtalarbygge så jag misstänker att det inte är så enkelt... Ska skriva till Valutronic och se vad de säger också. Återkommer med svar om jag får något. //Johan Postad 04 February 2004 - 12:57
Trevligt att det äntligen har blivit lite diskussion om dessa högtalare! Det ska bli spännande att höra vad du tycker, GrodanB.
Postad 04 February 2004 - 13:13 Jajjamensan, det gå alldeles utmärkt. Men klangmatchningen kan bli lurig eftersom du inte vill konka dina nuvarande frontar till butiken du vill köpa din center i... MEN jag tycker man lägger för mycket vikt på klangmatchningen, visst den är viktig men är det budget så är det. I 5.1 (eller mer) anser jag inte att klangmatchningen är så viktigt pga. det mesta ljudet du lyssnar på kommer ur centern (därför är centern den viktigaste högtalaren i ett hemmabio system). Så i film hör jag inte att klangmatchningen inte är perfekt, bara vid musiklyssnade hörs det (och då när man byter mellen stereo och 3-stereo (undligt namn det där Du kan om du vill bygga nya lådor men då måste du göra om filtren så att passar. (dvs. designa nya högtalare) Nu vill jag säga att bara för att du har samma element i dina högtalare betyder det inte att får samma klang i alla högtalare... Postad 04 February 2004 - 14:21
Tillbaka med lite svar från Stefan på Valutronic. Egentligen är det tre brev men här kommer det relevanta:
Jag är verkligen en total novis vad gäller högtalarbygge så vissa av datan om Butterworth och Chebychevlådan går mej helt förbi... klangmatchning har jag inte frågat specifikt om, men jag hoppas på att resultatet av ett system med SQ 50 som front och tre av antingen Butterworth eller Chebychevlådorna som center och satteliter kan vara så pass matchat att det fungerar bra för film. För mej är inte flerkanals musiklysning speciellt aktuellt, men det kanske kommer så småning om. Högsta prioritet idag ligger i alla fall på film, sedan musik. //Johan Postad 04 February 2004 - 14:58
Skärmning kan du ordna på hifikit. Men det förändrar T/S parameterarna så man skall igentligen ha en lite anorlunda låda för att få Butterworth eller Chebychev karaktestik på dem...
Verkar skumt att de inte hittat element:
Man kan skärma själv och Seas har fina skärmade element (vifa, peerless också. troligen finns det scan-speak). Förstår inte hur INTE kan har hittat element som är tillräckligt bra för dem... Är det någon som vet vilken tillverkare de använder? LS XXXX säger ju inte mycket... Helt klar måste en lyssning till för att man skall kunna förstå dem... Redigerat av GrodanB, 04 February 2004 - 14:59. Postad 04 February 2004 - 16:52
Jag vet inte om jag skulle våga mig på att köpa det där ännu.
Fungerar det inte bra till musik, då lägger jag hellre pengarna på något som gör det. Det verkar så flummigt butterwoth och cebychev vad f*n betyder det? Jag vill ha ett system som fungerar klockrent till musik och film och det ska man få för det priset. men om man står där med bara två frontar som inte går att passa ihop med deras center och back. Någon som vet andra element, filter som har mått, uträkningar till alla högtalarna så att man har mått o papper på allt? så slipper man Kanske byta frontarna senare för att de inte blir bra ljud tillsammans, eller att man inte får mått som är riktiga på de andra högtalarna. Jag tror ändå att de är bra men först vill jag ha ritningar till alla högtalare! Postad 04 February 2004 - 19:29
Butterworth och Chebychev är helt enkelt två olika principer för hur man räknar fram hur stor lådan ska vara. De är uppkallade efter resp. skapares namn.
Om man har samma element i alla högtalarna tror jag klangmatchningen kan bli tillräckligt bra för att det inte ska låta konstigt. Kompletta ritningar för ett helt surroundsystem som dessutom är perfekt klangmatchat finns nog inte. Men jag kan nog svänga ihop några ritningar åt dig på center/surroundhögtalare med dessa element. Storleksmässigt skulle man ju kunna köra med Butterworth (18 l) som center (som då går lite djupare i basen) och låta surroundarna "nöja sig" med Chebychev (8 l). GrodanB: Jag antar att de menar att "de inte hittat skärmade element som låter tillräckligt bra" hos deras leverantör i Tyskland. De skulle nog inte tjäna särskilt mycket på att sälja scan-speak, vifa m.fl. som redan finns på andra ställen. Så här skriver de på sidan med högtalarelement:
EDIT: Nu har jag gjort ritningar till de lådor som Valutronic föreslog i mailet ovan. Dock är de ritade för hand så jag måste scanna in dem först. Redigerat av Unregistereddcdbc111, 04 February 2004 - 20:26. Postad 05 February 2004 - 07:53
Visst menar det nog det men att uttrycka sig som om man letat land och rike runt och funnit att det inte FINNS skärmade element som låter bra...
Det tycker jag inger ett oseriöst intryck. Man skall vara tydlig att man; 1. hos sin leverantör eller; 2. till ett acceptabelt pris etc. inte hittar några element. Inte såga hela världen tillverkning av skärmade element. Visserligen finns inte samma utbud som oskärmat men ändå... (jag få ibland skit för att jag inte tänker efter vad jag säger/skriver så jag behöver väl slå på någon annan för en gång skull Vad man kan säga om Butterworth och Chebychev är att namnen "beskriver" stegsvaret. Om man skickar in ett "steg" (tex. man går från noll till 10 v)i högtalaren och sedan kollar hur elementet rör sig till önskat läge. Så ser man att en Butterworth går lite "långsamt" till önskat läge men stannar mer "precist". Medans en Chebychev (beroende på typ) kommer "snabbare" nå önskat läge men kommer att svänga lite runt önskat läge dvs. bidra med lite extra ljud. Detta är inte direkt hörbart men kommer att ge en annat klang/ljud i högtalaren. Chebychev kan användas till att få ut mer bas ur en högtalare också. För att visa dig föreslår jag att du går in på: Ljudias beräkningsprogram Det är med Qtc du styr lådtyp. Inte riktigt säker här med namn och siffror: 1. Qtc=0.5 är Bessel (perfekt stegsvar) 2. Qtc=0.70707 är Butterworth (tror kallas "max flat response") 3. Qtc=1.0 eller tydligare 1.3 är Chebychev Här ser du att Bessel och Butteworth når det ljusgröna sträcket "långsammare" än Chebychev men då har Chebychev en översläng. Redigerat av GrodanB, 05 February 2004 - 22:20. Postad 05 February 2004 - 19:48
tack grodan B då vet jag, men jag får se hur det blir med de där det låter som sagt bra!
ha de alla// Postad 09 February 2004 - 13:17
Så då har jag kollat att de har öppet idag och har tagit med mig lite Mike Oldfield (Songs from a distant earth och Amarok) han sa att han hade lite olika sorters musik på lager så jag tänte kolla om ni hade några önskemål angående musikstilar.
Har med mig kamernan så lite bilder kanske dyker upp också... (inte på mig) Redigerat av GrodanB, 09 February 2004 - 15:12. Postad 09 February 2004 - 21:18
Ja det skulle ju va kanon om du kunde göra det!
det jag är ute efter är inte någon bas som tar över ljudet utan jag vill ha en fint o rent diskantljud så att man kan kolla på komedifilmer då vill man inte ha så mkt bas blir för allvarligt då! Postad 09 February 2004 - 21:25
Japp då har jag hört på dessa SQ-50 högtalarna och pratat lite med butiksinnehavaren.
Japp man får erkänna att de gick djup speciellt för att vara 7" element. Några 32Hz kunde man ju inte verifiera men tillräckligt lågt var det för att man skulle reagera på ljudet. Han försökte starta ett program som skulle generera en 35 Hz sinusvåg så vi kunde notera att högtalarna spelade men programet ville inte och vi hörde mest övertoner... Så vi lyssnade på musik först Mike och Songs from a distan earth lät som om inspelningen var gammal och inte speciellt bra. Lät som om det var något för högtalaren som dämpade ljudet. Inte alls klart och öppet ljud men högtalaren hängde med ner i tonerna inga problem med det. Sedan körde vi lite Amarok vilken lät bättre mer som den skulle... Musiken svänger upp och ned i volym och höga toner mixas med djupa och här saknade man inga frekvenser här heller. Sen lite blandat, en gammal MC Hammer låt, lite orgel etc... och den på hemsidan refererade sekvensen ur Hitta Nemo. På det hela måste jag säga att jag hade fel... den spelar som de säger djupt riktigt bra MEN tycker att den inte är så ren och tydlig i ljudet som man förväntar sig av en studiohögtalare. Men till testets nackdel är att deras lokal inte direkt lämpar sig att lyssna på basljud i. Helt klart fick man stående vågor problem i lokalen som gjorde att den lät bumligare än den skulle men man undrade lite när den spelade effekterna i Nemo om inte membranrörelsena var i det längsta laget... Men det skulle vara så enligt säljaren... För referens gick jag och min fru hem och lyssnade lite på mina (våra) högtalare och nu lät inte Song from a distant earth alls så instängd som den gjorde i butiken och Amarok tog sig ett litet lyft också. MEN till min förvåning måste jag säga att undra om inte SQ-50 slår mina i djupbas... Lät inte det djupare i vissa passager i butiken? I diskant och mellan tycker jag mig nog kunna säga att jag föredrar mina och i basen gillar jag nog mitt tightare ljud, men undra om den inte spelade djupare... Så vad mer... Jo man skall tänka på att man får en av mina toppar för priset av 2 element och filter satser av SQ-50... ungefär 1500:- stycket kostar det att bygga mina toppar (element+filter+låda+dämpmaterial+kontakter) (sen skall du ha lådan till SQ-50 också men ändå). Nu ville inte han att den skulle kallas budgethögtalare för det har en dålig klang och det kan jag väl hålla med om... Hans högtalare var byggda i byggspånplatta vilket inte är det bästa utan man skall nog byta ut det mot tex. MDF. Ja nu kommer jag inte på mer men ni kanske kommer på något som jag missat... Bygger ni ett par så vore det kul att höra vad ni tycker då, eftersom rummet inte var det bästa så kanske det finns fler som kan ge åsikter... Redigerat av GrodanB, 09 February 2004 - 21:27. Postad 09 February 2004 - 21:46
Trevligt med lite lyssningsintryck!
För min del så blir det nog dessa i alla fall. Jag ska bygga i 18 mm limträ (vilket vi ju har avhandlat i en annan tråd GrodanB: Vad har du för element i dina högtalare förresten? Det står inte i galleriet.
Visst kan jag det! Jag tänkte göra en projekthemsida av det med bilder under byggets gång m.m. Självfallet postar jag länken här! Kom dock ihåg att de kommer byggas i sommar och hemsidan kommer nog inte upp förrän till hösten. Postad 09 February 2004 - 22:00
Jag har Peerless rakt igenom
DT105 diskant och HDS 164 som mellan och 10" XLS + 10" slav som bas. Har du kollat med Stefan på valutronic att det är ok att byta ut spalten mot en port? Det är inte världens största port du skall stoppa i... 2.5 cm2. Konstruktionen heter ju RVH (Rear Vented Hoge) är det ok att bygga en SVH? (Side Vented Hoge). Jag vet inte, jag har aldrig läst något om denna lådvariant så det vore kul om du har kollat upp detta så man vet vad det är... och vad man kan göra... Postad 09 February 2004 - 23:27 Alltså jag ska byta mot ett rör, men det ska självfallet sitta på baksidan. Jag ska dock inte ha 25 (eller 22 som det egentligen ska vara) cm2, utan det blir ett 65 mm rör (som självfallet blir längre). Anledningen till detta är att det blir svårt att bygga en spalt på baksidan om man har vridit sidorna 90 grader. Baksidan blir ju utanpåliggande då. Såhär står det på elementsidan, så jag antar att det inte spelar någon roll om det är rör eller spalt:
Dock ska jag kolla längden speciellt, för i JBL speakershop när jag har ställt in 22 cm2 och 5,6 cm och sedan ökar arean till 65 mm-rörets area så ökar längden mer (i procent) än vad arean ökar. 65 mm = 33,18 cm2 = 50,83% ökning 5,6 * 1,50832 = 8,45 cm om man ökar längden lika mycket som arean JBL föreslår dock 9,96 cm med samma lådvolym, d.v.s. en ökning med 77,86 %. Postad 10 February 2004 - 08:21
Ok, missade det i läsningen... såg att jag gjorde ett kommatecken fel... 2.5 cm2 skall givetvis vara 25 cm2.
Skummt det där att inte det stämmer med ditt program. Det kan vara så att det inte är ett vanligt reflexrör vi pratar om här. Eller att ditt program tar hänsyn till annat också... Jag tycker du skall lita på det som står på hemsidan... i värsta fall kan du ju byta röret senare. Testa att bygg båda och se (eller snarare hör). Har du möjliget att mäta efter att du byggt? Det finns enkla sätt som inte behöver kosta skjortan. Signalgenerator (tex. http://download.com....tml?tag=lst-0-1 ) och dB-mätare (tex. http://www.audiovisi...radio_shack.htm ) så kan du plotta kurvan för hand, det är det som Stefan på valutronic sa att de gjorde... Om du nu väljer att inte köpa dB-mätaren kan det vara av intresse att använda signalgenerator för att svepa igenom frekvenserna så kan du kanske höra att det spelar det du förväntar dig ... Postad 11 February 2004 - 08:19
Tack vare detta fick jag lite eld i baken för att tweaka min basar lite så nu tror jag att mina kryper ner till liknade nivåer som SQ-50... Den blev åtminstone mycket mer pricis i sitt anslag.
Det sista av bumligheten rann av (vilket ledde till en känsla av att basen försvann men sen insåg man att tonerna inte längre flöt ihop som tidigare) . Så nu skall jag bara sätta upp mätutrustingen och testa vad jag har uppnått... En kompis till min fru är lite intresserad att bygga ett par SQ-50 inom en snart framtid och om hon gör det kommer jag få en chans att mäta upp dem. Det kommer att blir kul att få ett hyffsat objektivt mått på dem... Men tyvärr är det under 200Hz lite lurigt att mäta i vanliga rum så vi får se vad som kommer fram... Men skall nu öva på mina tweakade baselement... Kommer att bygga lite andra saker också så jag måste nog få till det med närfältsmätningarna. Ja ni får gärna återkomma med era erfarenheter... Postad 13 February 2004 - 23:26
HiFi-kit har ju en massa olika paket du kan bygga i olika prisklasser. Finns både med låda och utan låda. Har du möjlighet att ta dig till stockholm så kan du lyssna på de flesta högtalare.
Beställ hem katalogen om du inte redan har den http://www.hifikit.se Postad 14 February 2004 - 15:49
ändrade i topic så att det framgår att det är hembio högtalare du är ute efter.
Mvh Henrik Postad 15 February 2004 - 20:41
Om man inte är så haj så kan ju en byggsats från t ex hifikit.se ller ljudia.se vara ett bra val.. annars är det bara att plugga ljud-kunskap ett tag och lära dig hur en högtalare fungerar. sök på t ex google så får du svar;)
Postad 07 March 2004 - 16:08
Skall bygga ett par nya bakhögtalare snart och funderar på att slänga ihop ett par SQ-50 för skoj skull...
Postad 07 March 2004 - 18:01
Jag är inne på att bygga fem stycken SQ-50, dvs frontar, satelliter och center. Satelliter och center vill jag ha i mindre format, precis som någon tidigare i tråden skrivit om. Han hade varit i kontakt med Valuetronic som räknat på olika volymer och lådtyper:
Volym sluten Butterworthlåda, bästa bas (l) 17,63 resonansfrekv Butterworthlåda (Hz) 61,06 Nedre 3dB -gräns f3 (Hz) 61,07 Volym Chebychevlåda (l) 8,05 resonansfrekv Chebychevlåda (Hz) 82,05 Nedre 3dB -gräns f3 (Hz) 66,09 - Hur ser dessa lådtyper ut, är de slutna båda två och kan ha vilken form som helst så länge volymen stämmer? - Vad skiljer de två lådtyperna åt? - Är det någon här som kan visa bilder el. ritningar på liknande högtalare? Postad 07 March 2004 - 18:26
Som du vill. Det är volymen inne i lådan som ger olika typer av låda där en typ är Butterworth, en annan är Chebychev.
Torde vara det eftersom man ofta pratar om andra typer av lådor när man pratar om basreflex samt att inget om någor port nämns.
Ja, visserligen en sanning med modifikation... Bygger du med parallella väggar (vilket är normalt) skall man undvika att få väggar som är 1, 1/2, 1/4... osv våglängd i mellan om man skall köra odämpat. Så spelar man mellan 200-5000 Hz så skall man försöka missa dessa våglängder... Fast det brukar vara mer eller mindre omöjligt om man inte undviker parallella väggar totalt.
Har vi inte redan täckt detta i denna tråd? Quote ur mitt tidigare inlägg:
Från ett inlägg pricis innan det som jag saxade ovanstående citat ur:
Dvs. kolla med Viktor. Lycka till!!! Postad 07 March 2004 - 22:41
Jag har inte hunnit scanna ritningarna än, men jag har nu fotat dem med digitalkameran och lagt upp dem temporärt.
Valutronic håller på att göra ritningar till dessa lådor, så jag hostar bara filen tills dessa kommer upp. http://w1.480.telia....misc/SQsurr.jpg 1024x1462 296 kB Redigerat av Unregistereddcdbc111, 07 March 2004 - 23:02. Postad 07 March 2004 - 22:52 Tack, men jag förstår ändå inte vad skillnaden mellan lådtyperna är. Vad är det som gör att en låda är av Butterworth-typ respektive Chebychev-typ? Är det utformningen av dem eller storleken eller vad är det? Postad 07 March 2004 - 23:05
Skillnaden är vilka formler man använder för att räkna ut "optimal" låda. En chebychevlåda har brantare fall efter -3dB-punkten och en viss "puckel" i kurvan, men lådan blir mindre. Butterworth ger jämnare frekvensgång med kräver då större låda.
Båda typerna är alltså slutna, bara att de är uträknade efter olika principer för vad som är "bäst". I mina skisser har jag gjort centern som Butterworth och surrounderna som chebychev, men det kan man välja själv. Måtten är de som Valutronic föreslog längre upp i tråden. Postad 08 March 2004 - 11:06
All högtalarkonstruktion är en fråga om kompromisser. Man måste välja vad man vill kompromissa om. Går du in på ljudias hemsida och leker lite med deras lådkonstruktionsprogram ser du den översläng som vi talat om. Genom att välja tex. Chebychev får man en högtalare som spelar lägr frekvenser men ger en översläng (puckel). Denna översläng ger ett mindre precist ljud och en mer "bumlig" karaktär. Men igengäld får du en högtalare som spelar lägre i frekvens. Väljer du Butterworth får du en låda som spelar mer precist med kommer inte att spela de djupaste tonerna men det den spelar, spelar den bra (mindre färgat). Bessel är ännu "bättre" än Butterworth... (bättre inom citatteken för vi pratar om matematiska/fysiska egenskaper här och inte nödvändigtvis vad som du tycker låter bra...) För att svar på din fråga om vad det är som skiljer så är det luftvolymen i lådan. Det finns en formel för att beräkna lådan. Denna formel innehåller en term som heter Qtc. Genom att välja olika värden på denna term får du olika volymer, avstämda för att passa ditt element. Alla värden som Qtc kan ta är inte bra. Vissa är bättre än andra, Bessel, Butterworth och Chebychev, är rekommenderade värden för att generera bra lådor. Beronde på vad du vill ha ut av din låda väljer man en av dessa (eftersom man troligen inte kommer att hitta ett bättre värde själv...) och får då en låda med känd och veriferad karaktär. Postad 19 March 2004 - 19:30
Jag var inne på Valutronic och lyssnade på SQ-50 idag. Grymt imponerad blev jag och kommer helt klart satsa på dessa högtalare. Jag är ingen expert och har aldrig lyssnat medvetet på riktigt dyra/fina högtalare men dessa sopade åtminstone mattan med de jag och mina kompisar har/haft (2000 - 5000:-/par klassen).
Jag kommer nog bygga fem högtalare i lite olika lådor beroende på funktion (front, center och surround) men börjar med två frontar och följer deras lådritning på dessa. Återkommer så småningom. Ingen annan som byggt? Postad 20 March 2004 - 19:58 Låter bra! Nu kliar det ännu mer i fingrarna att börja bygga. Postad 07 April 2004 - 13:02
Nu har jag byggt mina SQ-50 frontar. Blev färdig inatt och har inte kunnat provlyssna på riktigt ännu (sovande flickvän mm har satt käppar i hjulet
För övrigt så har jag hittat leverantören av elementen nu. Verkar vara ett stort tyskt företag inriktat på all typ av PA, Hifi, mm. Nedanstående länkar går direkt till de båda elementen till SQ-50-högtalarna. Bas >>> Diskant >>> Det kommer lite byggbilder inom kort. Sedan ska jag bygga center och surrounder också. Redigerat av Hellgun, 07 April 2004 - 13:04. Postad 07 April 2004 - 17:47 Hur lyckades du??? Jag har googlat hur mycket som helst utan att hitta fram. Postad 07 April 2004 - 20:46 Ett annat sätt var att fråga Stefan på Valutronic... det gjorde jag....Hur lyckades du??? Jag har googlat hur mycket som helst utan att hitta fram. Problemet med monacor är att de gör som biltema. De köper in saker och sätter sitt namn på det. Det gör att det är inte ett garanterat bra köp bara för det är monacor. Men i detta fallet var det ett bra köp av element... Lägg upp lite bilder... Redigerat av GrodanB, 07 April 2004 - 20:49. Postad 15 April 2004 - 08:12
Nu finns det lite bilder. En bild på en av de färdiga högtalarna finns i galleriet och en samling byggbilder finns här.
Postad 15 April 2004 - 22:20
Kan ge lite intryck direkt. Min hemmamiljö är väl inte idealisk men det har blivit ett klart lyft med dessa högtalare. Hade iofs ett mediokert Eltax 5-pack för 2500:- innan så allt kanske hade gjort saken bättre.
Basen går som utlovat riktigt lågt. Jag har några DTS- och DD-trailers som jag testade på nyss och det var ett duktigt tryck i basen. Men det som imponerar mest är nog ändå hur detaljerat mellanregistret och diskanten är. Jag är, som ni kanske förstår, inte direkt bortskämd sen tidigare men detta är det klart bästa jag hört i mitt hem. Har inte spelat mer än 10 - 20 timmar än så elementen ska väl spela in sig lite grand också. Tycker redan att det låter ännu lite bättre men det kan vara inbillning också. Nästa steg är byggandet av center och surround med samma element. Jag bygger nog enligt de uträkningar som gjorts tidigare i denna tråd, dvs en 18 liters och två 8 liters slutna lådor. Allt som allt tror jag att slutnotan blir ca 5000:- (1000:-/högtalare) vilket jag tror är mycket prisvärt. Då är givetvis inte arbetet inräknat men jag tycker det är roligt att mojja med sånt här så det är bara en bonus. Postad 16 April 2004 - 20:28
Riktigt snygga blev de!
Är det MDF eller spån? Det syns lite dåligt på bilderna. Har du försänkt baksidan (eftersom du har fronten kant i kant) eller har du räknat om höjden? 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |