Billigaste projektor-upphängningen ?!
33 svar till detta ämne
Postad 05 February 2004 - 13:49
Unregisterede15c3657
-
Unregisterede15c3657
-
Amatör
-
-
95 inlägg
Hej ! Ville bara tipsa om ett mycket billigt alternativ till (tillfällig ?) upphängning av en projektor. I mitt fall är det en Panasonic PT-AE100 som jag tillfälligt ? hängde upp tidigt i höstas. Kostnad ca 5 kronor ! (om man har fiskelina sedan tidigare) Jag införskaffade följande komponenter på K-Rauta ur deras sortiment med 'lösvikts'-skruvar. Dimension M4 !! 4 st skruvar, muttrar, brickor samt vingmuttrar 4 st fästskruvar i taket (trätak) Som linor använde jag 4 st bitar fiskelina 0.45mm (oanvänd !) av lagom längd (styrka 12 kg/lina) från en rulle jag hade liggande. Vingmuttrarna används för att justera projektorns lutning. Skruva inte in skruvarna för långt i projektorn då 'inkromet' annars kan ta skada. Muttrarna skruvas med fördel på skruvarna 'lagom' långt in för att fungera som distanser INNAN skruvarna fästs i projektorn. För bilder på resultatet se mitt galleri. Bilder på upphängningenMVH. ernyh
Redigerat av Unregisterede15c3657, 05 February 2004 - 13:55.
Postad 05 February 2004 - 16:31
KarlXII
-
KarlXII
-
Beroende
-
-
1112 inlägg
Trevligt!
Men finns det inte risk att projektorn svänger lite när fläkten vara upp/ner?
Postad 05 February 2004 - 16:32
hobbes
-
hobbes
-
Användare
-
-
173 inlägg
Hej
Ska du inte ha någon typ av säkerrhetsvajer eller nåt..? Utifall.....
Rör sig inte projjen lite med tanke på fläkten och värmeutveckling ? Små rörelser i projjen blir väl stora på skärmen...
Annars får jag nog säga att det är den diskretaste upphängningen jag sett...
Mvh
//Hobbes
Postad 05 February 2004 - 17:31
Unregisterede15c3657
-
Unregisterede15c3657
-
Amatör
-
-
95 inlägg
Hej !
Projektorn hänger ABSOLUT still (så länge man inte rör den).
Efter att man rört den med handen, tex för att justera skärpan så pendlar den lite.
Denna pendling stannar dock snabbt.
För att minska risken för pendling har jag fäst skruvarna i taket med större spridning /avstånd än hålen i projektorn.
Kablarna med sin inneboende styvhet hjälper nog också till att minska risken för pendling.
Kanske skulle man ha en 'säkerhets'-lina, men å andra sidan hänger den redan i fyra oberoende punkter, där varje punkt borde hålla för 12 kg (fiskelinans styrka).
Projektorn väger ju endast 2.7 kg så det finns lite marginal...
I verkligheten ser det ganska mycket ut som projektorn svävar i luften, endast fasthållen av kablarna, vilket jag tycker ser lite fräckt ut !
MVH.
ernyh
Postad 05 February 2004 - 21:30
WayFar
-
WayFar
-
Lärjunge
-
-
499 inlägg
Mycket, mycket snyggt! Klart läckraste upphängningen jag sett. Något att ta med sig när (eller om?) det blir dags med projektor.
Dock är kabeldragningarna inget vidare och förstör tyvärr helhetsbilden. Låg bild-, ström- och lampkabel tillsammans i någon passande kabelränna så skulle det ge en bättre helhet. Som det är nu blir allt väldigt rörigt, den snygga projektorupphängningen till trots.
Postad 06 February 2004 - 00:28
Unregisterede15c3657
-
Unregisterede15c3657
-
Amatör
-
-
95 inlägg
Jag håller med om att kabeldragningen inte är snygg.
Det hela var (och är fortfarande) avsett som en tillfällig lösning.
Projektorn mm. skall flytta en trappa ner till ett 'biorum' när (om) jag kommer igång med detta.
Men som det ser ut nu så drar det nog ut på tiden, så jag kanske skulle göra ett ryck och sätta upp lite kabelkanal tills vidare.
Tack för synpunkten/påminnelsen !
MVH.
ernyh
Postad 06 February 2004 - 01:41
Dr. Death
-
Dr. Death
-
Guru
-
-
5782 inlägg
Postad 06 February 2004 - 08:17
Unregistered31472
-
Unregistered31472
-
Lärjunge
-
-
281 inlägg
4x12 kg altså 48 kg ska upphängningen i teorin tåla. projjen väger 2-3 kilo.
Altså en säkerhetsmarginal på
ca 1920%
(i teorin)
Tja farför inte.
Postad 06 February 2004 - 08:43
mocus
-
mocus
-
Forumräv
-
-
527 inlägg
Myckte bra upphängning men som alla andra säger så "kablarna" men men. Det går också att dölja för en billig penning.
Den där lösningen var stilren som jag gillar och framförallt lätt att ändra om man inte är nöjd.
Snyggt....
Postad 06 February 2004 - 08:50
Dr. Death
-
Dr. Death
-
Guru
-
-
5782 inlägg
Teori är just teori.
Hur mycket mer tror du inte ett riktigt takstaiv tål?
Det är iofs. inte det som det handlar om, när jag snackar stabilitet och säkerhet.
Räcker ju med ett litet tvärdrag för att den skall röra på sig!
Postad 06 February 2004 - 10:13
Unregisterede10ee2d9
-
Unregisterede10ee2d9
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Teori är just teori.
Hur mycket mer tror du inte ett riktigt takstaiv tål?
Det är iofs. inte det som det handlar om, när jag snackar stabilitet och säkerhet.
Räcker ju med ett litet tvärdrag för att den skall röra på sig!
Takstativet behöver inte tåla ett dugg mer. Säg att det sitter med fyra skruvar/plugg i gipstak. Det ger 4 * 12 kg dragfasthet, i princip lika mycket som denna konstruktion. Men eftersom dessa fästpunkter är mer isär än t.ex. ett sms-takfäste så känns detta kanske t.o.m. säkrare.
Postad 06 February 2004 - 10:54
Unregistered31472
-
Unregistered31472
-
Lärjunge
-
-
281 inlägg
om man nu inte litar på fiskelinor som kan vara lite pyssliga att få fast i ändarna(knutar osv) så skulle man kunna använda jättetunna stålwires.
men det var en kul lösning.
om man dessutom nu skulle ha problem med att det gungar så skulle man kunna sätta någon lina på tvären mellan fästpunkt och projektor.
Postad 06 February 2004 - 11:04
Unregisterede15c3657
-
Unregisterede15c3657
-
Amatör
-
-
95 inlägg
Hej igen !
Tack för alla synpunkter !
Det finns en gammal princip jag tycker man skall beakta i sammanhanget.
"Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk" !
Varför ha ett dyrt projektorstativ som i sig klarar 100-tals kilo belastning, när tex. infästningen i taket ELLER I PROJEKTORN inte klarar mer än en bråkdel av detta.
Har ni sett den klena infästningen i projektorer där skruvarna skruvas in ?
Det finns också en annan fördel med denna 'flexibla' upphängning:
Skulle man råka tex. slå huvudet i projektorn kommer min upphängning att 'fjädra' mjukt. Man skadar inte huvudet eller projektorn.
Jämför vad som händer om man slår huvudet i projektor med 'traditionell' upphängning. Man skadar sig garanterat i huvudet SAMT risken är stor att man slår sönder skruv-infästningen i projektorns klena plastskal.
Det kommer också att uppstå krafriga vibrationer i metallstativet med risk att skada projektorn. Har ni någon gång hållit i en järnstång och samtidigt slagit på den med en hammare eller något annat, så vet ni vad jag menar.
MVH.
ernyh
Postad 06 February 2004 - 12:48
Dr. Death
-
Dr. Death
-
Guru
-
-
5782 inlägg
Allvarligt så är ju inte vikten ett probelm (lcd/dlp).
Snarare så att ett "riktigt" stativ är mer flexibelt och lättinställt.
Tex. om du gör en justering så kan du inte se direkt att det blivit bra, utan du måste vänta på att projje blir HELT still, dessutom så kan du ju inte vrida din konstuktion.
Ang. dåliga fästen i projjen, så är det rätt utmärkande för Ae-100, riktiga skitfästen som man inte litar på för fem öre, man är ju rädd att projjen ska spricka när man skruvar i dom, kan säga att min gamla Sanyo PLV-30 känns MYCKET säkrare/stabilare i sina fästen.
Ang. att du skulle skada projjen med ett seriöst stativ är ju bara löjligt, kanske om man har 10st 15" basar direkt monterade i taket runt stativet, varför tror du att i princip ALLA färdiga stativ har snarlika konstruktioner för?
Bara för att skada priójektorn?
SMS har nog en del erfarenhet av ämnet, jag litar på dem!
Sen har jag absolut inget emot att bygga själv, tror dock på mer handfasta konstruktioner då.
Postad 06 February 2004 - 13:00
GrodanB
-
GrodanB
-
Mästare
-
-
2661 inlägg
4x12 kg altså 48 kg ska upphängningen i teorin tåla. projjen väger 2-3 kilo.
Altså en säkerhetsmarginal på ca 1920% (i teorin)
Tja farför inte.
Är det inte så att fisklina (som de flesta syntetiska material) åldras? Blir inte den skör efter ett par år? Tål den UV? Mina gamla spön får man ju byta lina i eftersom de inte håller de de lovar efter ett tag... Jag skulle gått på wireförslaget. SMS har nog en del erfarenhet av ämnet, jag litar på dem!
Jag har SMS, dyr som fan 2500:- för ett litet skitstativ och svårt så in i **** att ställa in bilden. Annars är det bra...
Postad 06 February 2004 - 13:20
Unregisterede15c3657
-
Unregisterede15c3657
-
Amatör
-
-
95 inlägg
Hej !
Jag tyckte inte det var svårt att justera in projektorn med denna upphängning.
Gjorde det vid ett tillfälle när den hängdes upp, och har inte haft behov att justera något sedan dess.
Tycker man att det är värt 2000 kr för de 10 min det tar att justera den första (och enda) gången så tycker man väl det.
Varför skulle man ha behov av att vrida projektorn ???
Det finns säkert projektorer med stabilare konstruktion av skruvfästena än Panasonic PT-AE100 men nu är det den jag har, och kan jämföra med.
Det finns också betydligt DYRARE och bättre projektorer än min, men varför skall man betala 2000 kr eller mer för att hänga upp en projektor för 9000 kr, när man kan göra det för 5-10 kr ?
Visst är nylonlina ingen evighetsprodukt, särskilt inte om man fiskar med den, men man kan ju alltid byta när man ändå skall ta ner projektorn för att byta lampa om några år...
Vill man ha en 'evighetslösning' kan man ju satsa några kronor till och använda tunn stålvire, den kan ju alltid användas till något annat efter att projektorn gått ur tiden.
MVH.
ernyh
Postad 06 February 2004 - 13:29
Unregisteredd7a46a96
-
Unregisteredd7a46a96
-
Veteran
-
-
1612 inlägg
Själva konstruktionen är ju ganska ok, men jag skulle nog inte andvända fiskelina.
Om man gör knutar på fiskelina så håller dom inte alls för lika mycket.
Sammt att det inte är så grov lina, den borde kunna nötas sönder ganska lätt om det rör på sig.
Postad 06 February 2004 - 13:43
Unregisterede15c3657
-
Unregisterede15c3657
-
Amatör
-
-
95 inlägg
Hej !
Allvarligt talat, projektorn väger 2.7 kg...
Även med knutar borde 4x12 kg styrka hålla för detta med bred marginal.
Man tar upp betygligt större fiskar än 2.7 kg med en 0.45 mm lina med knutar.
Fiskarna gör ju också ett något större motstånd under fångstprocessen än vad en snäll och foglig projektor gör.
Visst är det så att fiskelina kan nötas av om det rör mycket på sig. Men om ni jämför den nötning som en lina utsätts för i samband med fiske, utan att gå sönder, med denna användning så är det en viss skillnad...
Projektorn hänger ABSOLUT still, om man inte petar till den förståss.
Har en 1.9 m bred bild och skulle märka direkt om det rörde på sig !
MVH.
ernyh
Postad 06 February 2004 - 13:52
GrodanB
-
GrodanB
-
Mästare
-
-
2661 inlägg
Jag var ute efter bla. UV-beständighet. Har du sett var som händer med en plast som inte tål UV som utsätts för det? Om jag vore fiskline tillverkare skulle jag inte räkna med att folk hänger upp 10 000:- saker i min lina och därför inte lägga ner pengar på långtidsbeständighet...
Postad 06 February 2004 - 14:32
Unregisterede15c3657
-
Unregisterede15c3657
-
Amatör
-
-
95 inlägg
Hej !
Nylon är känslig för UV-ljus och hög värme.
Man bör därför inte låta en 'naken' rulle ligga i bakrutan på en bil (på sommaren)pga värmen och risken för DIREKT solbelysning.
Av detta skäl innehåller många fiskelinor från 'bättre' tillverkare en fluor-tillsats för att göra den långtidsbeständig mot UV-strålning.
Jag har i mitt fall inget direkt soljus på min projektorupphängning varför jag inte tror att UV-strålningen kommer att åldra nylonlinan i förtid. Särskilt inte innan projektorn gått i graven.
Men för säkerhets skull kan man ju alltid kolla linans kondition med något/några års mellanrum.
P.S.
När vi flyttade till huset för drygt 7 år sedan band jag upp några hallonbuskar med nylonlina. Denna lina har varit ute i sol, regn och snö sedan dess och är fortfarande hel.
D.S
MVH.
ernyh
Postad 06 February 2004 - 15:23
dorra16
-
dorra16
-
Användare
-
-
129 inlägg
D där håller nog säkert ganska bra skulle jag tro, och 0,45 är förövrigt rätt så grov lina för er som inte fiskar  Själv brukar ja använda 0,25 för fisk upp till typ 5-6kg....har en kompis som är fiskeberoende, lr iaf varit, och han har bla dragit upp en gädda på 11kg på 0,20 lina  Bara så att ni vet....och om han byter linan med nåt års mellanrum så är han ju ändå helt på den säkra sidan, även om ja inte tror att linan åldras såå mycket inomhus, och inte i direkt solljus  Mycket bra lösning !
//Magnus
Postad 06 February 2004 - 19:26
Dr. Death
-
Dr. Death
-
Guru
-
-
5782 inlägg
Anledningen till att man skall kunna vrida projjen är ju att det är i princip OMÖJLIGT att få den exakt rätt på millimetern (centrerad till 100% och 100% rak) med den konstruktion du har, då syftar jag på att man har en duk som redan sitter på plats och att duken har en exakt maskning för 16:9, som man vill pricka in EXAKT, sån är jag.
Jag måste understryka att jag INTE propagerar för att köpa färdiga stativ, även om dessa för det mesta är mycket bra, men dom är löljigt dyra och är inte pris värda!
Det jag vill säga är att det iunte är så svårt att göra en mer seriös konstruktion utan att det blir speciellt dyrt, dock kan det vara svårt att komma undan med 5-10kr(såvida man inte har tillgång till lite metallskrot där hemma), men nån hundring ska man väl lätt komma undan med...
Folk får göra som dom vill, jag säger bara vad jag tycker, ställer iofs. rätt höga krav på mina egna byggen och inköp.
Postad 06 February 2004 - 23:25
Unregisterede15c3657
-
Unregisterede15c3657
-
Amatör
-
-
95 inlägg
Hej !
Jag vill påpeka att min konstruktion från början var avsedd att vara en högst temporär lösning, för att snabbt få bort projen från soffbordet.
Men då den visade sig fungera bra, har den fått leva vidare tills vidare...
Man kan faktiskt vrida projektorn lite. Detta gör man genom att justera vingmuttrarna ett halft varv. Beroende på om linorna på de två sidofästena ligger på utsidan eller inidan av skruvarna som sitter i projektorn flyttas bilden i sidledd.
Kommer inte ihåg exakt, men något i stil med ca 30 cm kan man justera bilden i sidledd på detta sätt(min bild är ca 190 cm bred).
Vill man justera mer (om man inte mätt rätt på fästena i taket) kan man ju alltid flytta en av sktuvarna i taket bakåt/framåt lite.
Man skulle också kunna dra en till lina från en av sidoskruvarna till väggen och anväda denna som 'sidriktare'.
MVH.
ernyh
Postad 07 February 2004 - 13:42
GrodanB
-
GrodanB
-
Mästare
-
-
2661 inlägg
Vill man kunna vrida så rekomenderar jag att man sätter en sådan här i taket. Svängbeslag. Man sätter den mellan två skivor, en som trådarna hänger i och en som sitter i taket. Då kan man svänga 360 grader om man vill...
Redigerat av GrodanB, 07 February 2004 - 13:43.
Postad 09 February 2004 - 21:15
Unregistered4b15ef14
-
Unregistered4b15ef14
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Lysande med inovativa och billiga lösningar. Alla som kommer med sådana lösningar skall ha pris.
Vill bara påpeka det där med att linan inte mår så bra utav en tids vistelse i uv ljus. Det lär dock ta en tid att bryta ner hållfastigheten i linan, men när den går så går den. Är nog för idén med säkerhets lina. ( Det är dyra grejer )
MVH
Golfan
Postad 15 November 2004 - 22:34
Unregisterede15c3657
-
Unregisterede15c3657
-
Amatör
-
-
95 inlägg
Hej igen !
Det har nu gått drygt ett år (snart 15 månader) sedan jag hängde upp projektorn i denna "tillfälliga" upphängning.
Då jag fortfarande inte kommit igång med konstruktionen av hemmabion i källaren, så kanske det är på sin plats med en rapport efter detta begränsade "långtids"-test.
LINORNA HÅLLER FORTFARANDE !!
Jag har plockat ner projektorn några gånger för inlåsning i samband med att vi rest bort, och därefter hängt upp den igen.
Det har inte varit några problem med hållfastheten hos fiskelinorna. Jag kan inte se några tecken på att de åldrats, vilket man ju brukar se på en lina som suttit på fiskerullen ett antal år.
MVH,
/ernyh
Postad 16 November 2004 - 00:10
Unregistered2c624b39
-
Unregistered2c624b39
-
Amatör
-
-
72 inlägg
jag gjorde en liknande sån upphängning till min första projj, fast då tog jag vajrar istället, var nog lite paranoid då... tog 1,5mm vajer .. o den orkar ju bära upp mig...
vill man så kan du ju byta ut en av linorna nu, för om de andra som kom från samma rulle skulle gå av samtidigt som den sista som är 1år yngre är inte så sannolikt ...
varför inte ta en 5kilos klump (sten), hänga upp den i samma typ av lina utomhus i ett träd eller liknande, o när den har ramlat ner av brott på linan, så kan man byta linorna i projjen...
för sålänge linan utomhus med 5-6ggr mer vikt /lina håller så skall nog den inomhus hålla...
jag tror många är lite väl paranoida när det gäller sina infästningar. när jag hände upp min Barco projj på 65KG så tänkte jag att 4st 10mm gängstavar borde vara en bra lösning... sen såg jag att det metallbläcket som man skruvar fast tagfästet i är monterat med 2st 6mm skruv fram o bak.. då lär nog mina nuvarande 8mm gängstavar hålla längre än barcos egna..
O den maskinen är gjord i äkta industristuk, så där håller grejjerna även om man slår på dom ...
Postad 16 November 2004 - 12:39
Dr. Death
-
Dr. Death
-
Guru
-
-
5782 inlägg
Även om den inte ramlar ner så betyder väl inte det att det är en stabil/bra upphängning...?
Är inriktad på mer seriösa och ordentliga lösningar...
Postad 16 November 2004 - 14:16
Daniel.N
-
Daniel.N
-
Lärjunge
-
-
334 inlägg
Jag gjorde en unistrut-inspirerad upphängning av min PE7800 efter inköpet i söndags. Letade spillbitar och dylikt hemma och hittade till slut två konsollskenor, släppte ner fyra M4-skruvar genom springorna (fick borra upp lite) och drog fast skenorna i taket. Sen var det bara hålla upp projektorn nära skenorna och skruva lite på de nerhängade skruvarna. Total kostnad 0:-  , men har man inga skenor liggande kostar det säkert 50:- eller så. M4-skruvarna snodde jag från gipsankare, projektorn hänger ner 6-7cm från taket. Funkar ypperligt när man har en plus-offset-projje som 7800'an, bilden hamnar helt rätt i höjd trots att projjen hänger så högt.
Postad 17 November 2004 - 09:41
Unregistered2c624b39
-
Unregistered2c624b39
-
Amatör
-
-
72 inlägg
Även om den inte ramlar ner så betyder väl inte det att det är en stabil/bra upphängning...?
Är inriktad på mer seriösa och ordentliga lösningar...
Då har du en bild på min lite mera stabila konstruktion då...  polaren hjälpter till o hänga upp projj  gör man som han säger genom att sätta tak skruvarna längre isär så blir det ganska stabilt också, o man får blåsa ganska mycket för att det skall röra på sig då. han kan ju sätta en till lina (inte uppspänd) som säkerhetslina. Det jag menar är att många tar i så dom gör på sig när dom skall bygga upphängning till sina leksaker. stativet skall orkar med det som hänger i det, o helst dubbelt det så den tål att tas i. men man behöver inte ha en säkerhetsmarginal på flera 100ggr. sen är det en väldigt stor grejj att det skall "se" stabilt ut också. jag provade mitt stativ genom att hänga mig i det. då jag väger ung dubbelt så mycket som projektorn så skall det hålla. Men sen är det lite skildnad att sitta under en klump på 65Kg än 5Kg också....
Postad 17 November 2004 - 12:30
Dr. Death
-
Dr. Death
-
Guru
-
-
5782 inlägg
Vad jag vill åt är inte att man skall kunna hänga sig i den....
Nä, vad jag menar är att den skall vara lätt att ställa in, utan glapp och en massa tjafs, samt att den inte rör på sig bara man tänker tanken på vindpust elr att man råkar stöta till den lätt...
Har själv för tillfället ett gammalt SMS-lightweight som var skit tills jag själv moddade det med lite spännskruvar, nu funkar det5 perfekt och är skitlätt att ställa in.
Dock behöver jag ett nytt stativ pga. att jag skall köpa ny projje, den gamla skall in i sovrummet därav även SMS-stället...
Postad 22 October 2006 - 21:59
Unregisterede15c3657
-
Unregisterede15c3657
-
Amatör
-
-
95 inlägg
Hej igen !
Oj vad tiden går... och inte har det blivit något dedicerat hemmabiorum än
Men trots detta vill jag bara rapportera att projektorn fortfarande hänger där i sina fiskelinor...
Linorna är inte bytta sedan första upphängningen 2003 och håller fortfarande
Både mitt huvud och projektorn är fortfarande nöjda med upphängningen då de tu (oavsiktligt) har haft närkontakt ett par gånger.
Projektorn gungar så lungt efter dessa möten ( fortfarande originallampan i med dryga 2000 timmar körtid (usch vad mycket tid som man tillbringar framför "dumburken)).
Fiskelinorna är nu inne på sitt 4:e "upphängningsår" men jag hoppas att de slipper uppleva ett år till
MVH,
/ernyh
Postad 23 October 2006 - 10:01
Frisk
-
Frisk
-
Amatör
-
-
87 inlägg
Trevlig upphängning, ser lite halvt oeriöst ut, men grymt att knappt se fästet, nylon-linor av olika slag tål ju betydligt mer än man tror.
Kanske skulle göra liknande upphängning till min CRT
Postad 23 October 2006 - 16:31
preddan
-
preddan
-
Forumräv
-
-
541 inlägg
Snor tråden lite och bidrar med mitt hemmagjorda takfäste: Mitt takfästeRiktigt billigt, stabilt och går att justera på de flesta sätt.
Redigerat av preddan, 23 October 2006 - 16:32.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Gör det själv
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|