Mvh
Patrik
PS. Tipsa gärna om någon bra site med info om slutsteg, jag hittar illa.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
|
Postad 09 February 2004 - 23:51
Funderar lite på det här med slutsteg. Om man t.ex. har en H/K förstärkare och köper ett Rotel slutsteg, kommer ljudet "låta som Rotel" eller som H/K då? Kass formulering kanske, men ni fattar nog. Hur ligger det till?
Mvh Patrik PS. Tipsa gärna om någon bra site med info om slutsteg, jag hittar illa. Postad 10 February 2004 - 02:23
I mina öron gör slutsteget nästan hela ljudet.
Testade ett Thule försteg för nästan 35.000:- här hemma, gav inget större lyft. Har testat mitt 331 slutsteg med bla Denon, HK och Sherwood.. jä**ars vilket lyft, ljudet blev många nivåer bättre. Alltså skulle jag vilja påstå att slutstegen färgar ljudet mest. Men detta är jag det. du kan bäst avgöra sådant själv genom att lyssna Postad 10 February 2004 - 07:50
Det är snarare så att det är i slutstegen som begränsningen ligger i recivers under 30 000kr.
Skillnaden mellan otillräcklig effekt och tillräcklig effekt är stor med dom flesta högtalare. Förstegsdelarna är relativt bra idag och det är ganska små skillnader mellan mellanklassen och high end. Har man bra anläggning i övrigt så stiger kraven på toppkvalitet även på förstegen resp signalkälla och kablar. Postad 10 February 2004 - 08:06
Aha! Så så vis. Ytterligare fråga då, gör ett slutsteg stor skillnad om man redan har en reciever som mer än väl klarar att driva högtalarna? Som mina B&W 602 t.ex. De är väl ganska lättdrivna ändå, och om jag köper en H/K avr 630 skulle jag nog tippa på att jag har betydligt mer kräm än vad jag behöver. Skulle då ett slutsteg göra ljudet ännu bättre, eller är det så marginellt att det är onödigt i mitt fall?
Mvh Patrik Postad 10 February 2004 - 08:07
Sitter fin fint...Har en electrocompaniet 2x250 på väg hem till mig
Var för övrigt på HIFI-Mässan på Sheraton i Stockholm, gjorde ett kanon kap på högtalar kablar..skulle ha 2,5m Eichman Super six (modell fet) Det var slut...o så sa han äsch du får 3 meter för samma peng... Steget är en två kanalare på 2x250 klass A med 2 st ringkärnetraffon på 1,7kVA!!! Vikt 39Kg...så det är ett rejält steg Postad 10 February 2004 - 08:16
Jag är också lite nyfiken på eichmanns högtalarkablage men jag har ännu inte fått tummen ur att kika lite närmare på dem...
Postad 10 February 2004 - 08:20
Jag skulle vilja påstå att ju mer effekt ett steg har ju bättre låter det (generalisrat). De flesta högtalare vill ha mycket kräm, och om stegen inte behöver jobba hårt så är det en fördel.
case Postad 10 February 2004 - 08:23
Dom var styva som en tjur P*tt ...fick värma dom med tjejens hårfön
O grymt lång innspelningstid var det på express six..mellan 300-500 timmar Men sen så...Han sa att det blir en Ahaaa...upplevelse när det släpper..Ska tydligen passa kanon med Electrocompaniets varma ljud. Postad 10 February 2004 - 08:32 Alltså.. Jag kan förstå att ett vanligt slutsteg inte ger dina Klipsch så mycket ljudskillnad - med tanke på deras höga känslighet. Men om du kopplar in ett rörhybridsteg så kommer det att låta varmare, fast med samma (bättre) kontroll, som det andra steget skulle ha gett. Med andra ord, ett vanligt slutsteg färgar inte ljudet (imo), men om man byter till ett rörsteg så blir det helt klart varmare ljud. Postad 10 February 2004 - 08:38
Vad märker man för konkret skillnad med ett "extra" slusteg då? (ja, jag ska lyssna, men vill höra era åsikter ändå). Är det att det är mer tryck redan på låg volym, eller är det att man kan spela högre utan dist. Eller båda delar? Något annat? Är som sagt inte särskilt påläst på detta område...
Mvh Patrik Postad 10 February 2004 - 08:57
Framför allt har du högtalarens element i ett järngrepp och de spelar det de ska och inte okontrollerat som mina basar gjorde innan jag fick lite extra kraft. När du har kontroll på elementen hör du fler detaljer i ljudet och du får mera tryck på lägre volym ja. Rent teoretiskt borde det gå att spela högre utan det distar eftersom det finns mera kraft i ett separat slutsteg än i en receivers slutsteg.
Postad 10 February 2004 - 09:20
kopplade in ett quadslutsteg till mina frontar o herrej***ar vikket tryck i ljudet, måste säga att det blev kännbart på låg volym, ett härligt tryck i ljudet, så det blir till att köpa mer slutsteg, jag funderar på nad
Postad 10 February 2004 - 09:27
När man kopplar på slutsteget, kopplar man då bort slutsteget i receivern ?
Eller Bi-Ampar man på något sätt och använder bägge ? Postad 10 February 2004 - 09:47 Har haft några olika rotelsteg, några olika Vincent steg.Alltså.. Jag kan förstå att ett vanligt slutsteg inte ger dina Klipsch så mycket ljudskillnad - med tanke på deras höga känslighet. Men om du kopplar in ett rörhybridsteg så kommer det att låta varmare, fast med samma (bättre) kontroll, som det andra steget skulle ha gett. Alla har låtit grymt mycket bättre än stegen som suttit inbyggda i någon reciever. Alla färgar ljudet på sitt sätt, mer eller mindre. Det som passar bäst till mina Klipsch är helt klart Vincent 331. Den gräver djupast i basen och har bäst kontroll på membranen. Postad 10 February 2004 - 10:10
MasterOfPuppetz, tack för ett mycket bra och konkret svar!
Man kanske borde börja spara till ett trevligt steg redan nu... usch vad dyr hobby detta är. /Patrik Postad 10 February 2004 - 10:16 Det är därför i stort sett alla recivrar inte låter bra jämfört med ett bra stereosteg -i alla fall inte recivrar under 20 tkr... Recivrarnas slutsteg har stora brister eftersom tillverkarna måste bygga in 5-6-7 slutsteg till i stort sett samma pris och i en enda låda... sedan ställer fler slutsteg ännu större krav på nätdelen som hör till de dyraste komponenterna i en förstärkare... Om en reciver med sju slutsteg kostar 10 tkr blir det 1 428 kr per kanal inkl försteg. En stereostärkare som kostar 5 000 tkr blir det 2 500 kr per kanal inkl försteg. Observera att det är på ett ungefär (det skiljer också mellan olika märken) men ändå en bra sätt att jämföra päron med äpplen... Mvh JB Redigerat av Unregisterede68eb861, 10 February 2004 - 10:25. Postad 10 February 2004 - 14:37
Är det lönt att bara köpa ett slutsteg till frontarna då? Borde man inte ha till alla högtalare, eller iaf till samtliga frontar? Kan man köpa/koppla in ett stereo-slutsteg och ett mono, och ta monosteget till centern?
Mvh Patrik Postad 10 February 2004 - 14:50 Satsa helst på ett 3-kanalssteg. Dvs så du får samma drivning till frontar & center... Ett tips kan vara detta...kolla på 3-kanalssteg "Thule"... http://www.therock.s...exobegagnat.htm Mvh JB Postad 10 February 2004 - 14:52
Jag håller inte alls med JB. Skaffa ett 2-kanalssteg till frontarna för det är bra mycket mera kraft och driv i ett sånt. Till centern kan man komplettera med ett monoblock tycker jag.
Postad 10 February 2004 - 15:01 MasterOfPuppetz....bäst är ju att köra KRELL-monoblock till varje kanal... Poopster --- Frågan är ju hur många "burkar" du vill ha & hur mycket du vill lägga ut. Såg på ditt galleri att du inte verkar vara en sådan som vill ha stora högar av elektronik-grejer spridda över hela rummet... Därför föreslog jag ett bra trekanalssteg för ett humant pris... Edit: MasterOfPuppetz - du kan gärna komma med ett förslag på ett stereosteg och ett monoblock som tillsammans kostar 6 tkr och som med lätthet spelar ifrån Thulesteget... Mvh JB Redigerat av Unregisterede68eb861, 10 February 2004 - 15:11. Postad 10 February 2004 - 15:56
Jag skulle skaffa ett slutsteg med minst 3 kanaler. Om man har ett slutsteg för frontarna med en viss karaktär och en annan till centern med helt annan karaktär, så kan det låta fel eftersom klangmatchningen inte blir bra. Har dock inte så stor erfarenhet av detta själv, men rent teoretiskt borde det inte vara bra med flera slutsteg/monoblock som har olika klang. Postad 10 February 2004 - 16:00
Syns det så väl?
Detta har jag också tänkt lite på. Kanske är det bäst att skaffa ett med 3 på en gång? Någon som har någon annan åsikt? Tack för alla svar hittills! /Patrik Postad 10 February 2004 - 16:22
JB>> Hmm var det såna parametrar med i resonemanget också? Det missade jag hehe. Jag trodde budgeten var obegränsad
Kikar man på begagnatmarknaden är det inte omöjligt att hitta något men det kräver ju som sagt både tid och kunskap. Behöver man verkligen lika mycket kraft till centern som till frontarna då? Jag menar, det brukar oftast vara dialogen som kommer ur centern och dialogen har väl inte såå stora krav på sig som mustiga explosioner och dyl vilka kommer från frontarna. Tackar förresten. Redigerat av MasterOfPuppetz, 10 February 2004 - 16:26. Postad 10 February 2004 - 16:23
Kanske ska klargöra att jag inte har för avsikt att köpa begagnat. Och vad gäller slutsteg så vill jag hålla mig på "rätt" sida om säg 10.000 kr.
Mvh Patrik Postad 10 February 2004 - 16:27
Skaffa ett Vincent sp-331 till frontarna och ett 996 till centern? Via Roger.n borde det gå att få under 10 loppor.
Postad 10 February 2004 - 16:34
Har hört mycket gott på forumet om just Vincent... finns det någon hemsida (hittar inget ens via google!) och vem säljer dem på nätet, i Sverige?
Mvh Patrik Postad 10 February 2004 - 16:36
Vincents europeiska hemsida.
De är dyrare om du köper dem i Sverige än om du går via Roger.n. Reference Audio bla. säljer dem online. Postad 10 February 2004 - 17:05 Va Centern är den viktigaste högtalaren i anläggningen när det gäller bio! Om du sätter dig riktigt nära centern så kommer du höra att det är bra mycket mera än bara dialog som kommer ur den. Förövrigt håller jag med dig fullständigt om att ett 2-kanalssteg är att föredra. Poopster Ett Rotel steg fungerar riktigt bra till dina B&W! Du skulle kunna köpa ett http://www.xlfidelit...tel/rb1070r.htm kommer att göra susen Mvh//dac Postad 10 February 2004 - 17:14
RB-1070... Såg ju inte helt omysigt ut! Mvh Patrik Postad 10 February 2004 - 17:16
Eller så tittar man på ett 5-kanaligt steg a la RB-1075
Jag tror jag såg ett sådant under säljes faktiskt. Postad 10 February 2004 - 17:21
Hej
Jag tycker att du kan låta din Yamaha ta hand om resten av anläggningen, den kommer att få mera kraft över då när du kör tex. 1070 till fronterna. Du kommer alltså få ett mkt bättre 2 kanals ljud & ett bättre bio. På sikt kan du köpa mera steg //dac Postad 10 February 2004 - 17:26
Du menar att jag ska låta min undermåliga Yamaha RX-V496 få vara kvar? Näe, det vill jag nog inte. Det ska bli en H/K avr 630. Jag vill åt 6.1 ljud dessutom, plus att min gamla reciever saknar allt som kommit efter dts. Mvh Patrik Postad 10 February 2004 - 17:34
Ok
Jag tyckte jag läste att du skulle handla för max 10" men men.... Visst är det härligt att ha en uppgraderings mask som kryper i sig!? Aldrig kan den vara nöjd Postad 10 February 2004 - 17:34
Varför inte köpa en ordentlig receiver ala Rotel för 20 loppor eller kanske en för- och slutstegskombo då du ändå tänker uppgradera din receiver efter att ha skaffat slutsteget?
dac>> Är det inte det som gör den här hobbyn så härlig? Redigerat av MasterOfPuppetz, 10 February 2004 - 17:35. Postad 10 February 2004 - 17:38 Vad är "rätt sida" om 10 tkr för dig. Enbart RB-1070 kostar 9 tkr och du får räkna med åtskilliga tusenlappar för ett monosteg som kan matcha denna två-kanalare. Jag föredrar attrekommendera klangmatchanade steg = "samma" märke till frontar och center...& mig veterligt har Rotel ej ngt monoblock... Ett alternativ till ovan kan vara Rotel RB-993HTX Ultra, som inte blir mkt dyrare... 3-kanals slutsteg på 3x200 watt FTC 8 ohm kontinuerligt · Balanserade ingångar & 164 ampere Pris 18 tkr Sedan tror jag du måste byta reciver eller har verkligen Yamaha RX-V496 5.1 lågnivårutgångar (preouts) som behövs för att du ska kunna haka på slutsteg... Mvh JB Redigerat av Unregisterede68eb861, 10 February 2004 - 17:41. Postad 10 February 2004 - 17:40
Ett slutsteg kommer aldrig klara av att lyfta fram detaljer som ett försteg inte skickar, oavsett hur dyrt det än må vara.
/Amund Postad 10 February 2004 - 17:47 Så sant såååå... Köp Rotel RSX-1055. Då får du både bra försteg och slutsteg. Lovar att effekten räcker långt...både till stereo och hembio... Mvh JB Postad 10 February 2004 - 17:50
Åh denna djungel, denna dyra och snåriga (men ack så trevliga) djungel!
Bah, jag börjar med min nya reciever så får vi se vart det bär hän. Klart är att jag är duktigt sugen på ett slutsteg eller två iaf. Man får väl se vad som händer. Som det verkar nu kommer jag behålla mina 602 som frontar och köra 601 som surround, så då behöver man kanske inte kasta ut 20-30 laxar på förstärkare/slutsteg? Man kanske klarar sig med lite snålare steg? Mvh Patrik Postad 10 February 2004 - 17:51 Va Det är ju svårt att lyfta fram något som inte skickas iväg till slutsteget Det är väl ganska självklart! Postad 10 February 2004 - 17:53
Absolut inte, MEN detaljerna kanske skickas till högtalarna fast pga att det inte finns tillräckligt med kraft för att driva högtalarna fullt ut så hörs de inte.
Postad 10 February 2004 - 17:54
Rotel RSX-1055? Brutal, verkar den vara helt klart. Men klarar den 6.1? I texten står det ju att den ger 75w x 5 vid 8 ohm, och det tolkar jag som att den har 5 kanaler/slutsteg? Jag vill ju ha 6.1 från början på min nästa receiver, utan att köpa till något.
/Patrik Postad 10 February 2004 - 17:55
dac:
Det är det jag menar, bortprioritera inte ett välbyggt försteg. /Amund Postad 10 February 2004 - 17:55
amund
Man kan ju formulera det så här oxå: Att man skall lägga mycket krut/pengar på ett bra försteg! Mvh//dac Postad 10 February 2004 - 20:39 Då har du ju din blivande kompis nedan:... https://www.minhembi...opic=53154&st=0 Här får du väljud och effekt 7.1 till ett lägre pris än Roteln...(den är på intåg till Sverige & beräknas få ett riktpris på ca 20 tkr...) Mvh JB Redigerat av Unregisterede68eb861, 10 February 2004 - 20:39. Postad 11 February 2004 - 06:58
Ett annat mycket prisvärd steg är Cayin D1205.1A !!! har fått bra kritik utomlands
1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |