Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kan en högtalare skadas med dålig kvalitet(skiva)?

62 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 03 March 2004 - 13:21

Meganeoman
  • Meganeoman
  • Beroende

• 1161 inlägg
  • 0
Om man ex. tar en dåligt inspelad hårdrockslåt och skruvar på ganska mycket, inte så att det slår igenom eller så men ändå högt! Kan diskant o mellanregister ta skada då? Hur känsliga är högtalare egentligen tål dom mer än man tror?

Redigerat av Meganeoman, 03 March 2004 - 13:22.

Postad 03 March 2004 - 13:27

Unregistered7afc8e2f
  • Unregistered7afc8e2f
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
I ett nummer av tidningen Hemmabio kunde man läsa en artikel om att det faktiskt bevisats, med hjälp av diverse mätinstrument, att t.ex. "smurfhits" kunde skada högtalarna ganska kraftigt.
Så absolut, tror nog att dina högtalare kan ta skada av "krasslig" musik.

Mvh MrMacplay

Postad 03 March 2004 - 13:41

Meganeoman
  • Meganeoman
  • Beroende

• 1161 inlägg
  • 0
Är du seriös nu :D ?

Postad 03 March 2004 - 14:07

Unregistered7afc8e2f
  • Unregistered7afc8e2f
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Ja visst e jag det. Jag var också lite fundersam över detta (spelar inte smurfhits) då jag spelar musik ibland som inte har den bästa kvalitèn.
Hittar inte just den artikeln nu men jag e väl inte ensam om att prenumerera på den tidningen. Finns kanske någon annan som läst artikeln??

Mvh MrMacplay

Postad 03 March 2004 - 14:15

nurfen
  • nurfen
  • Veteran

• 2031 inlägg
  • 0
Låter som rent skitsnack faktiskt.

Faktum är ju att den bästa metoden att spela in sina högtalare är att mata dem med sk pink noise, dvs brus. Detta gör att alla element arbetar i alla sina respektive frekvensområden. Den enda anledningen att "Smurfhits" är farligt som jag skulle kunna tänka mig är att basen och diskanten är de områden som används mest i den typen av musik, vilket medför att mellanregistret kommer ta längre tid på sig att bli inspelat.

Postad 03 March 2004 - 14:45

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

• 2592 inlägg
  • 0
Jag har också hört detta att smurfhits skulle vara skadligt för högtalarna, detta kan ju dock vara en skröna.

Men hur är det med hårråck med mycket dist, är inte det skadligt??

case

Postad 03 March 2004 - 14:57

Unregistered63a53ac6
  • Unregistered63a53ac6
  • Beroende

• 1180 inlägg
  • 0
Smurfhits är väl rena kopior/baserade på "riktiga" låtar? Bara det att det är en smurfröst istället för den vanliga? I sådant fall borde väl all musik var skadligt för högtalarna?

Låter som en skröna i mina öron måste jag säga :D

Postad 03 March 2004 - 14:58

Unregistered7afc8e2f
  • Unregistered7afc8e2f
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0

Jag har också hört detta att smurfhits skulle vara skadligt för högtalarna, detta kan ju dock vara en skröna.

Men hur är det med hårråck med mycket dist, är inte det skadligt??

case

Skönt att jag inte fått "smurfarna" om bakfoten. Har ingen aning vad det är i just det ljudet som är så skadligt. Någon?
Sitter och bläddrar i alla tidningar men jag hittar inte artikeln.

Postad 03 March 2004 - 15:41

nurfen
  • nurfen
  • Veteran

• 2031 inlägg
  • 0

Vilken tur att jag lyssnar på musikgenre Noise då ;). vet jag vilken skiva som skall stå och tugga vid inspelning :D.

:D Bara för dig att hoppas att Pink ger sig in i genren.. :D ;)

Redigerat av nurfen, 03 March 2004 - 15:42.

Postad 03 March 2004 - 15:51

Unregistered991
  • Unregistered991
  • Användare

• 138 inlägg
  • 0
.

Redigerat av Unregistered991, 30 November 2010 - 13:52.

Postad 03 March 2004 - 16:07

Unregisteredc63dc36e
  • Unregisteredc63dc36e
  • Lärjunge

• 295 inlägg
  • 0
Det är ingen myt att viss typ av musik kan vara mer skadlig för högtalarna. Om musiken är dynamiskt komprimerad får man liknande effekt av som ex den komprimering som sker när förstärkare klipper.

http://www.rane.com/note128.html

T

Postad 03 March 2004 - 18:32

stabbe
  • stabbe
  • Veteran

• 1569 inlägg
  • 0

Vilken tur att jag lyssnar på musikgenre Noise då :D. vet jag vilken skiva som skall stå och tugga vid inspelning :D.

OT: Ni som undrar vad Noise är för en musikgenre kan ladda ner detta album helt gratis och lagligt! Detta är extrem Noise och det skiljer mycket mellan olika artister i denna genre... Noisegenren är lika bred som pop skulle man kunna säga (dock inte lika många artister självfallet). Vissa artister har mycket tydligare rytmer i musiken, detta är som sagt ett extremt exempel. Storleken på filen är 58.2Mb och den är komprimerad till en *.zip-fil.

http://www.8biterror.....t Terrors.zip

OT:
Det albumet var nog absolut det värsta jag någonsin lyssnat på ;)

Postad 03 March 2004 - 18:58

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

• 3283 inlägg
  • 0
Poppande och klick ljud i diskanterna och annat som lätt uppstår vid LP-uppspelning eller vid felaktigt skrivna digitala låtar kan garanterat skada diskanterna.

Däremot tror jag att det är svårt att skada det enbart med extremt distat ljud, kanske då om det komineras med en totalt ostabil inspelning att det kan få lite stygga effekter. En tumregel är ju det att om det låter totalt skit ur högtalarna när du höjer (alltså man typ kommer till en gräns där det blir tydligt sämre när man passerar den) så ska du sänka, annars finns det en risk att något pajar.

Annars ska det nog mycket till för att de ska kunna gå sönder. Annat än om du har ett ruskigt starkt slutsteg då, och ett par högtalare som inte tål så värst mycket...då ska man alltid vara jäkligt försiktigt om man tänker spela högt.

Postad 03 March 2004 - 20:29

Unregistered991
  • Unregistered991
  • Användare

• 138 inlägg
  • 0
.

Redigerat av Unregistered991, 30 November 2010 - 14:06.

Postad 03 March 2004 - 20:39

durand
  • durand
  • Lärjunge

• 272 inlägg
  • 0

Faktum är ju att den bästa metoden att spela in sina högtalare är att mata dem med sk pink noise, dvs brus.

Om du menar ljud som sänder lika mycket på alla frekvenser heter det "white noise", det har jag lärt mig i skolan iaf :P

edit: Lite fel av mig. rosa brus är tydligen samma sak som vitt men med skillnaden att det blivit filtrerat så det ligger 3dB lägre. Detta för att varje oktav ska ha samma energi... eller nått sånt :lol:

Redigerat av durand, 03 March 2004 - 20:50.

Postad 03 March 2004 - 20:51

durand
  • durand
  • Lärjunge

• 272 inlägg
  • 0
Läser till civilingenjör (datateknik).

Postad 03 March 2004 - 20:52

Meganeoman
  • Meganeoman
  • Beroende

• 1161 inlägg
  • 0

Det är ingen myt att viss typ av musik kan vara mer skadlig för högtalarna. Om musiken är dynamiskt komprimerad får man liknande effekt av som ex den komprimering som sker när förstärkare klipper.

http://www.rane.com/note128.html

T

Tack för den varningen! Det blir helt enkelt till att låta bli att höja mera när basen börjar försvinna!

Förresten... Så mp3-musik med variabel bitrate kan med tiden sabba högtlarna (samma som dynamiskt komprimerad?)? Eller är jag helt fel ute?

Undrar jag med, kan det skada högtalarna? (Varieabel bitrate,mp3?)

Om man har gjort om mp3 låtarna med variabel bitrate till .wav alltså till en vanlig bränd cd-skiva, då är den väl inte variabel längre, eller blir .wav filen det också om ni förstår vad jag menar?

Redigerat av Meganeoman, 03 March 2004 - 20:54.

Postad 03 March 2004 - 20:53

Unregistered991
  • Unregistered991
  • Användare

• 138 inlägg
  • 0
.

Redigerat av Unregistered991, 30 November 2010 - 13:49.

Postad 03 March 2004 - 20:59

durand
  • durand
  • Lärjunge

• 272 inlägg
  • 0

Läser till civilingenjör (datateknik).

Eh? Ni läser ljud och brus... Störningar, eller vad har det med det hela att göra?

Nej. Läser bara andra året men använt vitt brus i grundkursen för reglerteknik/signalbehandling, skickat in det till ett system som vi inte vet hur det ser ut och kan på så sätt läsa av hur systemet reagerar på olika frekvenser, istället för att prova med alla olika för hand.

Hade en lab på det senast idag, byggde en liten equalizer till en "svart låda", för att jämna ut signalerna, innan stack en del frekvenser iväg rejält. Lyssnade på musik genom den för att höra skillnande.. riktigt roligt, tyckte jag i alla fall.. min labkompis var inte lika imponerad :lol:

Postad 04 March 2004 - 00:29

Erick
  • Erick
  • Beroende

• 1233 inlägg
  • 0

Vilken tur att jag lyssnar på musikgenre Noise då :P. vet jag vilken skiva som skall stå och tugga vid inspelning :lol:.

OT: Ni som undrar vad Noise är för en musikgenre kan ladda ner detta album helt gratis och lagligt! Detta är extrem Noise och det skiljer mycket mellan olika artister i denna genre... Noisegenren är lika bred som pop skulle man kunna säga (dock inte lika många artister självfallet). Vissa artister har mycket tydligare rytmer i musiken, detta är som sagt ett extremt exempel. Storleken på filen är 58.2Mb och den är komprimerad till en *.zip-fil.

http://www.8biterror.....t Terrors.zip

Måste säga att det va den absolut värsta "musik" jag lyssnat på tror jag...

Postad 07 March 2004 - 20:34

Meganeoman
  • Meganeoman
  • Beroende

• 1161 inlägg
  • 0
Är det verkligen ingen som vet om detta stämmer att högtalarna kan skadas av MP3 låtar???

Speciellt dom med variabel bitrate. Och om man gör om mp3 låtarna till .wav, alltså en vanlig cd-skiva för cd-spelaren är det samma sak med det då?

Skulle vilja få klarhet i detta :)

Postad 08 March 2004 - 12:10

Unregistered6de8f2a4
  • Unregistered6de8f2a4
  • Veteran

• 1504 inlägg
  • 0
Smurfhits kanska har nåt spår med likström som matas ut till högtalarna? :)

Postad 08 March 2004 - 12:27

Equinoxe
  • Equinoxe
  • Användare

• 244 inlägg
  • 0
Ingen som nämner något om Smurfhits är skadligt för barnen??? ;)

Är vi sånna enorma prylbögar som bryr oss mer om våra högtalare än våra egna barn? :)

/Anders

Redigerat av Equinoxe, 08 March 2004 - 12:29.

Postad 08 March 2004 - 13:52

Unregisteredc63dc36e
  • Unregisteredc63dc36e
  • Lärjunge

• 295 inlägg
  • 0
Det som kan nämnas är att musik som spelas dynamiskt komprimerat spelas alltså på en hög och jämn nivå. Jmr radiostationer som är anpassade för bilbruk där musiken spelas måste komma över bilbruset. Lyssna gärna på en bra dynamisk skiva eller på P2, ex någon klassisk musik, i bilen i 110 km/h. Då hörs nästan bara transienterna.

Om dynamiken är komprimerad så blir det väl generellt så att elementen jobbar mer hela tiden, speciellt farligt för diskantelement som inte tål mindre högenergi långvarigt. Samma sak med klippning hos förstärkare. Om förstärkaren inte klipper (läs stark förstärkare) så behöver man inte vrida på så högt om man spelar dynamisk musik. Medelenergin till högtalarelementen över given tid blir lägre än om man vrider på så att förstärkaren klipper. Se länk ovan.

T

Redigerat av Unregisteredc63dc36e, 08 March 2004 - 13:53.

Postad 08 March 2004 - 15:25

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
Thomas A, Jo, det har jag också läst innan. Men när det gäller typ LP knäppar så är inte dom skadliga för högtalarna väl? Om man lyssnar högt?
Det är väl bara som du sa att när det är dynamiskt komprimerat (som typ alla musik är idag) så kan man stressa elementen för mkt.

Postad 08 March 2004 - 15:37

Meganeoman
  • Meganeoman
  • Beroende

• 1161 inlägg
  • 0
Jaha, det där förstod jag då inte! Vad kom vi fram till är Mp3 skadligt för högtalarna? Och är det lika farligt om man gör om mp3 till .wav för en vanlig cd-skiva? :)

Postad 08 March 2004 - 17:02

Unregisteredc63dc36e
  • Unregisteredc63dc36e
  • Lärjunge

• 295 inlägg
  • 0
Jag vet inte om det är speciellt för MP3 att det skulle vara mer skadligt för högtalarna. Jag tror det handlar om hur musiken är inspelad på skivan. Alltför många skivor innehåller ju "konstant" nivå för att det ska passa ex radioetern.

LP knäppar är alldeles för korta för att ge några skador. Det är mitt tips. Dock kan lågf ljud ge skador på baselement speciellt med vinyl.

T

Postad 08 March 2004 - 21:13

Unregistereddcdbc111
  • Unregistereddcdbc111
  • Forumräv

• 611 inlägg
  • 0
Jag vågar nog påstå att MP3 inte är skadligare än någon annan ljudkälla. Särskilt inte att variabel bitrate skulle vara extra skadligt.

Jag är inte riktigt med på det där med komprimerad musik heller. Det borde ju högtalarna klara så länge förstärkaren inte klipper och man inte vrider på för mycket. Om man som sagt kör rosa brus så får ju alla element jobba för fullt hela tiden och det tål ju högtalare utan vidare enligt ovanstående villkor ang. klippning.

Det jag kan tänka mig kan vara skadligt är fyrkantsvåg med låg frekvens. Detta blir ju pulser med likström vilket innebär att konen stannar upp och talspolen får då ingen kylning --> den brinner upp. Precis samma sak händer när signalen klipps.

Då borde man alltså kunna göra en "dödsskiva" som enbart innehåller full nivå på signalen hela tiden. :)

Postad 08 March 2004 - 21:24

Meganeoman
  • Meganeoman
  • Beroende

• 1161 inlägg
  • 0
Så då kan polarn lungt köra vidare med Mp3 och omgjorda mp3 till .wav låtar då utan att skada sina högtalare? Jag själv kör endast orginal, tycker det låter bäst!

Postad 08 March 2004 - 21:25

durand
  • durand
  • Lärjunge

• 272 inlägg
  • 0

Precis samma sak händer när signalen klipps.

Kan någon förklara vad som menas med att en signal klipps?

Postad 08 March 2004 - 23:07

Unregistereddcdbc111
  • Unregistereddcdbc111
  • Forumräv

• 611 inlägg
  • 0
Sinuskurvans toppar klipps av och blir raka istället för rundade. Detta p.g.a. att förstärkaren inte kan ge mer spänning utan bottnar istället.
Postad bild
Här ser man att några av topparna är klippta. I detta område är spänningen konstant vilket innebär att högtalarkonen står stilla.

Här förklaras en del del om distorsion och klippning:
http://sound.westhost.com/tweeters.htm

Postad 09 March 2004 - 07:23

Unregisteredc63dc36e
  • Unregisteredc63dc36e
  • Lärjunge

• 295 inlägg
  • 0
Viktor,

det är inte i huvudsak den klippta signalen (eller fyrkantvåg) som gör att diskanten brinner upp. Se Ranes note i länken ovan. Övertonerna från klippning är för låga i nivå för att skada diskanten. Vad som händer är kompression.

Komprimerad dynamik kan innebära samma sak.

T

Postad 09 March 2004 - 18:55

Meganeoman
  • Meganeoman
  • Beroende

• 1161 inlägg
  • 0
Så ni tror stenhårt att mp3 är skadligt för högtalarna, eller är det en skröna?

Om man gör om en Mp3 låt till .wav och bränner på en cd och spelar den är det lika farligt?

Postad 09 March 2004 - 19:07

Unregistered90ed590b
  • Unregistered90ed590b
  • Lärjunge

• 336 inlägg
  • 0
Om MP3 är skadligt eller inte vet jag inte. Men om det skull evara skadligt så hjälper det inte att göra om den till wav och bränna den då det nämligen blir precis samma innehåll som MP3an.

Att smurfhits är skadligt för hjärnan tycker jag är alldeles uppenbart.

MP3 är en komprimering, en komprimering är tekniskt samma sak som att klippa signalen. Dock är komprimeringsgraden mycket mycket lägre.

Det som brukar brinna är förövrigt diskanten (övertonerna vid fyrkantsvåg blir mycket högfrekventa, Durand borde läst Fourier-syntes i sin grundkurs i signal-teori)

Postad 09 March 2004 - 19:51

Unregistereddcdbc111
  • Unregistereddcdbc111
  • Forumräv

• 611 inlägg
  • 0

Viktor,

det är inte i huvudsak den klippta signalen (eller fyrkantvåg) som gör att diskanten brinner upp. Se Ranes note i länken ovan. Övertonerna från klippning är för låga i nivå för att skada diskanten. Vad som händer är kompression.

Komprimerad dynamik kan innebära samma sak.

T

Visst ja! Jag tänkte inte på att delningsfiltret fanns. :)

Jag är med på Ranes resonemang om varför diskanten pajar, men jag kan inte riktigt se varför dynamiskt komprimerad musik skulle kunna ge samma resultat. Om man komprimerade så hårt att diskanten får lika mycket energi som basen så skulle ljudet bli extremt "torrt" (basfattigt). Dessutom komprimerar man ju inte vissa register mer än andra, man drar ju upp de låga nivåerna (oavsett frekvens) för att de ska ligga "närmare" höga.

Observera att den kompression jag talar om inte har med MP3-komprimering att göra.

Postad 09 March 2004 - 19:56

Unregistered90ed590b
  • Unregistered90ed590b
  • Lärjunge

• 336 inlägg
  • 0
när man komprimerar dynamik hårt så trycker man ihop signalen så att den blir mer fyrkantsvåg. Då genereras det mer övertoner. MP3-komprimering är ett antal olika teknkiker varav dynamisk komprimering är en.

Postad 09 March 2004 - 20:05

Meganeoman
  • Meganeoman
  • Beroende

• 1161 inlägg
  • 0
Är det jag som är trög ;) Förstår ändå inte av allt "tekniksnack" om mp3 är skadligt för högtalare, eller kan det spelas med gott samvete?

Kan nån förklara så man förstår :)

Postad 09 March 2004 - 20:06

Unregisteredc63dc36e
  • Unregisteredc63dc36e
  • Lärjunge

• 295 inlägg
  • 0
Nu kan väl kanske inte kanske dra all komprimerad musik över samma kam, men dynamiskt komprimerad musik innebär ofta att det musiken presenteras på en jämn och hög nivå. Alltså är medelenergin högre än om man spelar ett dynamiskt stycke (som låter ok så länge ingen drar i med ett trumset, men när man hör det så brukar man vilja dra ner på volymen). Eftersom diskanten är det element som är minst effekttåligt så är det det elementet som tar mest stryk vid hög och jämn nivå.
T

Postad 09 March 2004 - 20:09

Unregisteredc63dc36e
  • Unregisteredc63dc36e
  • Lärjunge

• 295 inlägg
  • 0
Mega,

jag tror inte det är MP3 i allmänhet, utan musik i allmänhet. Viss inspelad musik är mer påfrestande för diskanten än annan musik. Diskanten klarar kortvariga höga nivåer, men när någon slår på symbaler i en timme på hög jämn nivå kan det knäcka diskanten...

T

Postad 09 March 2004 - 20:27

Unregistered90ed590b
  • Unregistered90ed590b
  • Lärjunge

• 336 inlägg
  • 0
Meganeoman, du kan lugnt spela dina MP3or. Det spelas säkert MP3 i hundratusentals hem just nu utan att deras utrustning går sönder.

Spela däremot inte smurfhits, det är psykisk tortyr.

Postad 09 March 2004 - 20:45

Unregistered18b740a3
  • Unregistered18b740a3
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0
Håller med föregående talare...

Har haft mina skivor på datorn i många år nu, och har hittils inte haft sönder några högtalare...

Postad 09 March 2004 - 20:47

durand
  • durand
  • Lärjunge

• 272 inlägg
  • 0

Det som brukar brinna är förövrigt diskanten (övertonerna vid fyrkantsvåg blir mycket högfrekventa, Durand borde läst Fourier-syntes i sin grundkurs i signal-teori)

hehe, jag har inte hängt med så bra, haft för mycket annat att plugga :)

Tycker dock den här tråden är väldigt intressant, det är en intressant teori (tänker främst på mp3-diskussionen). Vore roligt om någon kunde bevisa på papper hur mycket energi signalen har jämfört med från en cd till exempel.. hmm.. borde inte vara så komplicerat.

Redigerat av durand, 09 March 2004 - 20:50.

Postad 09 March 2004 - 21:05

Meganeoman
  • Meganeoman
  • Beroende

• 1161 inlägg
  • 0
Men det vore ju trist om högtalarna "bara" tar skada pga. mp3 musik på längre sikt (inte går sönder helt)!

Postad 09 March 2004 - 21:27

Unregistered90ed590b
  • Unregistered90ed590b
  • Lärjunge

• 336 inlägg
  • 0
sluta oroa dig, om detta vore ett vanligt problem så skulle man höra om det överallt

Postad 09 March 2004 - 22:00

Meganeoman
  • Meganeoman
  • Beroende

• 1161 inlägg
  • 0
:wub: Polarn är ändå orolig eftersom han mest kör mp3 & .wav i sina nya fina högtalare!

Postad 09 March 2004 - 22:04

Unregistered90ed590b
  • Unregistered90ed590b
  • Lärjunge

• 336 inlägg
  • 0
din polare borde oroa sig mer för att han piratkopierar

Postad 09 March 2004 - 22:49

Meganeoman
  • Meganeoman
  • Beroende

• 1161 inlägg
  • 0
Det behöver ju inte vara piratkopior bara för att det är Mp3...!!! (så typiskt!) Han har gjort om dom flesta skivorna till mp3 eftersom det ryms mer på en skiva, bra t.ex. om det är fest osv. Så länge du äger orginalet för du väl göra det för eget bruk!

Men det är en annan historia, nu var det väl mp3 vi pratade om och huruvida det är skadligt för högtalare eller inte.....

Redigerat av Meganeoman, 09 March 2004 - 22:55.

Postad 09 March 2004 - 22:55

Unregistered90ed590b
  • Unregistered90ed590b
  • Lärjunge

• 336 inlägg
  • 0
sure

Postad 10 March 2004 - 18:34

gemeni
  • gemeni
  • Lärjunge

• 375 inlägg
  • 0
Högtalarna tar ingen skada av musik om man inte spelar för högt, så att förstärkaren blir överbelastad.
I många fall så är det bättra att ha en kraftig förstärkare för då blir den inte så lätt överbelastad.
En mindre kraftig försärkare kan vara mera skadlig för högtalarna då det är lättare att få den att bli överbelastad.

Att det skulle vara skadligt för högtalarna att spela MP3 måste vara en skröna som skivbolagen har hittat på. :wub:

Postad 16 March 2004 - 22:49

Meganeoman
  • Meganeoman
  • Beroende

• 1161 inlägg
  • 0
Kan en diskant skadas lite, eller är den antingen trasig eller hel?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.