Redigerat av Meganeoman, 03 March 2004 - 13:22.
Kan en högtalare skadas med dålig kvalitet(skiva)?
Postad 03 March 2004 - 13:21
Postad 03 March 2004 - 13:27
Så absolut, tror nog att dina högtalare kan ta skada av "krasslig" musik.
Mvh MrMacplay
Postad 03 March 2004 - 14:07
Hittar inte just den artikeln nu men jag e väl inte ensam om att prenumerera på den tidningen. Finns kanske någon annan som läst artikeln??
Mvh MrMacplay
Postad 03 March 2004 - 14:15
Faktum är ju att den bästa metoden att spela in sina högtalare är att mata dem med sk pink noise, dvs brus. Detta gör att alla element arbetar i alla sina respektive frekvensområden. Den enda anledningen att "Smurfhits" är farligt som jag skulle kunna tänka mig är att basen och diskanten är de områden som används mest i den typen av musik, vilket medför att mellanregistret kommer ta längre tid på sig att bli inspelat.
Postad 03 March 2004 - 14:45
Men hur är det med hårråck med mycket dist, är inte det skadligt??
case
Postad 03 March 2004 - 14:57
Låter som en skröna i mina öron måste jag säga
Postad 03 March 2004 - 14:58
Skönt att jag inte fått "smurfarna" om bakfoten. Har ingen aning vad det är i just det ljudet som är så skadligt. Någon?Jag har också hört detta att smurfhits skulle vara skadligt för högtalarna, detta kan ju dock vara en skröna.
Men hur är det med hårråck med mycket dist, är inte det skadligt??
case
Sitter och bläddrar i alla tidningar men jag hittar inte artikeln.
Postad 03 March 2004 - 15:41
Vilken tur att jag lyssnar på musikgenre Noise då
. vet jag vilken skiva som skall stå och tugga vid inspelning
.
Redigerat av nurfen, 03 March 2004 - 15:42.
Postad 03 March 2004 - 16:07
http://www.rane.com/note128.html
T
Postad 03 March 2004 - 18:32
OT:OT: Ni som undrar vad Noise är för en musikgenre kan ladda ner detta album helt gratis och lagligt! Detta är extrem Noise och det skiljer mycket mellan olika artister i denna genre... Noisegenren är lika bred som pop skulle man kunna säga (dock inte lika många artister självfallet). Vissa artister har mycket tydligare rytmer i musiken, detta är som sagt ett extremt exempel. Storleken på filen är 58.2Mb och den är komprimerad till en *.zip-fil.Vilken tur att jag lyssnar på musikgenre Noise då
.
http://www.8biterror.....t Terrors.zip
Det albumet var nog absolut det värsta jag någonsin lyssnat på
Postad 03 March 2004 - 18:58
Däremot tror jag att det är svårt att skada det enbart med extremt distat ljud, kanske då om det komineras med en totalt ostabil inspelning att det kan få lite stygga effekter. En tumregel är ju det att om det låter totalt skit ur högtalarna när du höjer (alltså man typ kommer till en gräns där det blir tydligt sämre när man passerar den) så ska du sänka, annars finns det en risk att något pajar.
Annars ska det nog mycket till för att de ska kunna gå sönder. Annat än om du har ett ruskigt starkt slutsteg då, och ett par högtalare som inte tål så värst mycket...då ska man alltid vara jäkligt försiktigt om man tänker spela högt.
Postad 03 March 2004 - 20:39
Om du menar ljud som sänder lika mycket på alla frekvenser heter det "white noise", det har jag lärt mig i skolan iafFaktum är ju att den bästa metoden att spela in sina högtalare är att mata dem med sk pink noise, dvs brus.
edit: Lite fel av mig. rosa brus är tydligen samma sak som vitt men med skillnaden att det blivit filtrerat så det ligger 3dB lägre. Detta för att varje oktav ska ha samma energi... eller nått sånt
Redigerat av durand, 03 March 2004 - 20:50.
Postad 03 March 2004 - 20:52
Undrar jag med, kan det skada högtalarna? (Varieabel bitrate,mp3?)Tack för den varningen! Det blir helt enkelt till att låta bli att höja mera när basen börjar försvinna!Det är ingen myt att viss typ av musik kan vara mer skadlig för högtalarna. Om musiken är dynamiskt komprimerad får man liknande effekt av som ex den komprimering som sker när förstärkare klipper.
http://www.rane.com/note128.html
T
Förresten... Så mp3-musik med variabel bitrate kan med tiden sabba högtlarna (samma som dynamiskt komprimerad?)? Eller är jag helt fel ute?
Om man har gjort om mp3 låtarna med variabel bitrate till .wav alltså till en vanlig bränd cd-skiva, då är den väl inte variabel längre, eller blir .wav filen det också om ni förstår vad jag menar?
Redigerat av Meganeoman, 03 March 2004 - 20:54.
Postad 03 March 2004 - 20:59
Nej. Läser bara andra året men använt vitt brus i grundkursen för reglerteknik/signalbehandling, skickat in det till ett system som vi inte vet hur det ser ut och kan på så sätt läsa av hur systemet reagerar på olika frekvenser, istället för att prova med alla olika för hand.Eh? Ni läser ljud och brus... Störningar, eller vad har det med det hela att göra?Läser till civilingenjör (datateknik).
Hade en lab på det senast idag, byggde en liten equalizer till en "svart låda", för att jämna ut signalerna, innan stack en del frekvenser iväg rejält. Lyssnade på musik genom den för att höra skillnande.. riktigt roligt, tyckte jag i alla fall.. min labkompis var inte lika imponerad
Postad 04 March 2004 - 00:29
Måste säga att det va den absolut värsta "musik" jag lyssnat på tror jag...OT: Ni som undrar vad Noise är för en musikgenre kan ladda ner detta album helt gratis och lagligt! Detta är extrem Noise och det skiljer mycket mellan olika artister i denna genre... Noisegenren är lika bred som pop skulle man kunna säga (dock inte lika många artister självfallet). Vissa artister har mycket tydligare rytmer i musiken, detta är som sagt ett extremt exempel. Storleken på filen är 58.2Mb och den är komprimerad till en *.zip-fil.Vilken tur att jag lyssnar på musikgenre Noise då
.
http://www.8biterror.....t Terrors.zip
Postad 07 March 2004 - 20:34
Speciellt dom med variabel bitrate. Och om man gör om mp3 låtarna till .wav, alltså en vanlig cd-skiva för cd-spelaren är det samma sak med det då?
Skulle vilja få klarhet i detta
Postad 08 March 2004 - 12:10
Postad 08 March 2004 - 12:27
Är vi sånna enorma prylbögar som bryr oss mer om våra högtalare än våra egna barn?
/Anders
Redigerat av Equinoxe, 08 March 2004 - 12:29.
Postad 08 March 2004 - 13:52
Om dynamiken är komprimerad så blir det väl generellt så att elementen jobbar mer hela tiden, speciellt farligt för diskantelement som inte tål mindre högenergi långvarigt. Samma sak med klippning hos förstärkare. Om förstärkaren inte klipper (läs stark förstärkare) så behöver man inte vrida på så högt om man spelar dynamisk musik. Medelenergin till högtalarelementen över given tid blir lägre än om man vrider på så att förstärkaren klipper. Se länk ovan.
T
Redigerat av Unregisteredc63dc36e, 08 March 2004 - 13:53.
Postad 08 March 2004 - 15:25
Det är väl bara som du sa att när det är dynamiskt komprimerat (som typ alla musik är idag) så kan man stressa elementen för mkt.
Postad 08 March 2004 - 15:37
Postad 08 March 2004 - 17:02
LP knäppar är alldeles för korta för att ge några skador. Det är mitt tips. Dock kan lågf ljud ge skador på baselement speciellt med vinyl.
T
Postad 08 March 2004 - 21:13
Jag är inte riktigt med på det där med komprimerad musik heller. Det borde ju högtalarna klara så länge förstärkaren inte klipper och man inte vrider på för mycket. Om man som sagt kör rosa brus så får ju alla element jobba för fullt hela tiden och det tål ju högtalare utan vidare enligt ovanstående villkor ang. klippning.
Det jag kan tänka mig kan vara skadligt är fyrkantsvåg med låg frekvens. Detta blir ju pulser med likström vilket innebär att konen stannar upp och talspolen får då ingen kylning --> den brinner upp. Precis samma sak händer när signalen klipps.
Då borde man alltså kunna göra en "dödsskiva" som enbart innehåller full nivå på signalen hela tiden.
Postad 08 March 2004 - 21:24
Postad 08 March 2004 - 21:25
Kan någon förklara vad som menas med att en signal klipps?Precis samma sak händer när signalen klipps.
Postad 08 March 2004 - 23:07

Här ser man att några av topparna är klippta. I detta område är spänningen konstant vilket innebär att högtalarkonen står stilla.
Här förklaras en del del om distorsion och klippning:
http://sound.westhost.com/tweeters.htm
Postad 09 March 2004 - 07:23
det är inte i huvudsak den klippta signalen (eller fyrkantvåg) som gör att diskanten brinner upp. Se Ranes note i länken ovan. Övertonerna från klippning är för låga i nivå för att skada diskanten. Vad som händer är kompression.
Komprimerad dynamik kan innebära samma sak.
T
Postad 09 March 2004 - 18:55
Om man gör om en Mp3 låt till .wav och bränner på en cd och spelar den är det lika farligt?
Postad 09 March 2004 - 19:07
Att smurfhits är skadligt för hjärnan tycker jag är alldeles uppenbart.
MP3 är en komprimering, en komprimering är tekniskt samma sak som att klippa signalen. Dock är komprimeringsgraden mycket mycket lägre.
Det som brukar brinna är förövrigt diskanten (övertonerna vid fyrkantsvåg blir mycket högfrekventa, Durand borde läst Fourier-syntes i sin grundkurs i signal-teori)
Postad 09 March 2004 - 19:51
Visst ja! Jag tänkte inte på att delningsfiltret fanns.Viktor,
det är inte i huvudsak den klippta signalen (eller fyrkantvåg) som gör att diskanten brinner upp. Se Ranes note i länken ovan. Övertonerna från klippning är för låga i nivå för att skada diskanten. Vad som händer är kompression.
Komprimerad dynamik kan innebära samma sak.
T
Jag är med på Ranes resonemang om varför diskanten pajar, men jag kan inte riktigt se varför dynamiskt komprimerad musik skulle kunna ge samma resultat. Om man komprimerade så hårt att diskanten får lika mycket energi som basen så skulle ljudet bli extremt "torrt" (basfattigt). Dessutom komprimerar man ju inte vissa register mer än andra, man drar ju upp de låga nivåerna (oavsett frekvens) för att de ska ligga "närmare" höga.
Observera att den kompression jag talar om inte har med MP3-komprimering att göra.
Postad 09 March 2004 - 19:56
Postad 09 March 2004 - 20:05
Kan nån förklara så man förstår
Postad 09 March 2004 - 20:06
T
Postad 09 March 2004 - 20:09
jag tror inte det är MP3 i allmänhet, utan musik i allmänhet. Viss inspelad musik är mer påfrestande för diskanten än annan musik. Diskanten klarar kortvariga höga nivåer, men när någon slår på symbaler i en timme på hög jämn nivå kan det knäcka diskanten...
T
Postad 09 March 2004 - 20:27
Spela däremot inte smurfhits, det är psykisk tortyr.
Postad 09 March 2004 - 20:45
Har haft mina skivor på datorn i många år nu, och har hittils inte haft sönder några högtalare...
Postad 09 March 2004 - 20:47
hehe, jag har inte hängt med så bra, haft för mycket annat att pluggaDet som brukar brinna är förövrigt diskanten (övertonerna vid fyrkantsvåg blir mycket högfrekventa, Durand borde läst Fourier-syntes i sin grundkurs i signal-teori)
Tycker dock den här tråden är väldigt intressant, det är en intressant teori (tänker främst på mp3-diskussionen). Vore roligt om någon kunde bevisa på papper hur mycket energi signalen har jämfört med från en cd till exempel.. hmm.. borde inte vara så komplicerat.
Redigerat av durand, 09 March 2004 - 20:50.
Postad 09 March 2004 - 21:05
Postad 09 March 2004 - 21:27
Postad 09 March 2004 - 22:00
Postad 09 March 2004 - 22:49
Men det är en annan historia, nu var det väl mp3 vi pratade om och huruvida det är skadligt för högtalare eller inte.....
Redigerat av Meganeoman, 09 March 2004 - 22:55.
Postad 10 March 2004 - 18:34
I många fall så är det bättra att ha en kraftig förstärkare för då blir den inte så lätt överbelastad.
En mindre kraftig försärkare kan vara mera skadlig för högtalarna då det är lättare att få den att bli överbelastad.
Att det skulle vara skadligt för högtalarna att spela MP3 måste vara en skröna som skivbolagen har hittat på.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
2 bilder
28 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?