Nu har jag lagt ut lite bilder i galleriet på mitt pågående hemmabygge. Jag uppskattar om ni vill lämna kommentarer och synpunkter på bygget. Nu är jag ingen utbildad snickare, utan pular på efter egen förmåga...
/Anders
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Nu finns mitt påbörjade hembiobygge att skåda
Startad av
Unregisteredd942f423
, Mar 10 2004 20:32
207 svar till detta ämne
Postad 10 March 2004 - 20:32
Hej alla nyfikna
Nu har jag lagt ut lite bilder i galleriet på mitt pågående hemmabygge. Jag uppskattar om ni vill lämna kommentarer och synpunkter på bygget. Nu är jag ingen utbildad snickare, utan pular på efter egen förmåga... /Anders Postad 10 March 2004 - 20:39
Fan va skoj , får ta o uppgradera min egen hembio snart (mao köpa ett hus).
Ditt rum ser ut att bli riktigt sjysst än så länge Postad 11 March 2004 - 01:21
Blääääääääääääääääääääääääääää nu blev man riktigt riktigt avis
Har en sketen etta i Hässelby - Vill du byta Ser riktigt bra ut - Kommer bli fint när Bettorna kommer på plats Fråga ?! Ska du använda din Pioneer 808 till Bettorna ? Redigerat av Unregistered035505d1, 11 March 2004 - 01:23. Postad 11 March 2004 - 01:30
Ja ett eget biorum skulle man ju så klart vilja ha, men då får man nog skaffa ett eget hus först
//Magnus Postad 11 March 2004 - 01:46
Mumma! Ser ut att kunna bli hur bra som helst.
Jag vill också skaffa villa Postad 11 March 2004 - 10:26
jaghar villa men inte fan få¨r jag bygga NEJ ÖVRIGA RUM SKA FÖRST RENOVERAS BBBLLLÄÄÄÄ
Postad 11 March 2004 - 10:59
ycc140: Ser mycket fint ut det där! Skulle också vilja bo i villa! Riktigt avis är jag.
PS. Jag gjorde nyligen "bio de light" här hemma i min hyreslägenhet. Trodde min hyresvärd skulle få spel när han såg det för några dagar sen. Det blev tvärtom! Postad 11 March 2004 - 11:05
Hög potential!! Vad har du tänkt att ha för färger (golv, väggar)?
Visst är det härligt med eget rum att bestämma i. Postad 11 March 2004 - 12:49
Jag är alldeles överväldigad av alla frågor och kommentarer
Tror inte att min fru (och barn) skulle vilja det. För min egen del så... Egentligen vet jag inte hur det gick till. Men via någon listig förhandlingsdiplomati, som jag inte var medveten om att jag hade i mig, så lyckades jag förhandla till mig ungarnas lekrum mot att de fick överta gillestugan samt att hustrun kunde vänta till hösten med att renovera badrummet Det där med dammfläckar är riktigt intessant. Projjen har hängt där hela tiden. I allt "kli" och damm som bildades när jag var tvungen att hugga loss en massa betong för att få in den nya biodörren samt borra ett hål i ytterväggen för extra tilluft. Kan ni gissa hur många dammkorn som är synliga??? Sista undersökningen som jag gjorde visade på FEM stycken!!! Dock är jag inte helgrym mot min lilla älskling utan hon dammas av med en fuktig trasa varje kväll... Roligt att din hyresvärd uppskattade ditt "initiativ". Jag såg bilderna på ditt "light-bygge" härom dagen och blev impad. Det är snyggt, stilrent och estetiskt. Färgen på väggen är någonting liknande som jag har tänkt använda. Dock är det svårt att få en känsla för hur det ser ut i verkligen utifrån några fotografier (jag antar att detta är en förtäckt självinbjudan för att få komma och titta i verkligheten På väggarna skall skall det sitta en vävtapet ovanpå dubbla gipsskivor. Tanken är att som sidoeffekt så skall jag få en liten dissfraktionsspridning av ljudet pga tapetens struktur. Frontväggen är tänkt att vara svart och övriga väggar i en mörkröd nyans. Taket blir Ecophons svarta Sombra. På golvet, som redan har en flytande konstruktion, tänkte jag lägga i botten en 10mm stegljudsisolerande luftljudsabsorbent från Swedac. Ovanpå detta en tjock heltäckningsmatta. Vilken modell eller färg är inte bestämt än. Den grå/svartspräckliga jag föreslog möttes med "över min döda kropp", så letandet fortgår Edit: dessa kära stavfel... /Anders Redigerat av Unregisteredd942f423, 11 March 2004 - 12:53. Postad 11 March 2004 - 13:12
Jättesnyggt......
En fråga, hur ser ventilationen ut ? 3-5 personer+projje alstrar mycket värme och koldioxid, AC ?? Ser fram emot flera bilder /JohnH Postad 11 March 2004 - 13:17
Tack ycc140! Ja, jag är ingen proffsfotograf tyvärr. Färgen ÄR bättre i verkligheten tycker jag. He he.
Jag blir imponerad av människor som dig som ger sig på sådana här projekt. Intresset för Hembio är större än man kan ana. Jag tvivlar inte på att ditt rum kommer bli något annat än toppen i slutändan. Bra grund för bygget är A-O tycker jag. Än så länge ser det mycket bra ut! Du har tänkt på det mesta ser jag. Ungefär som jag tänker/kommer tänka vid ett bygge av mitt framtida biorum. Sist men inte minst. LYCKA TILL med bygget av din bio! Edit: PS. Vet inte om du menade att du ville komma och kolla på mitt rum?? Redigerat av Unregistereda0ef723f, 11 March 2004 - 13:20. Postad 11 March 2004 - 13:35 Förutom rummets existerande ventilationen har jag borrat ett hål i ytterväggen och monterat ett extra friskluftsintag, som innehåller ett bullerdämpningsfilter för att minimera störande ljud utfrån under filmvisningen /Anders Postad 11 March 2004 - 13:43
Jag tackar för de vänliga kommentarerna. I Örebro! Jag trodde att du bodde i Stockholm /Anders Postad 11 March 2004 - 13:59
Oj oj, det där kommer bli ett finfint hemmabiorum. Nu är jag riktigt avundsjuk.
Själv väntar jag på den där storvinsten så jag kan köpa en liten biograf ute i skogen Men men, jag börjar med att bygga högtalare nu så får jag se vad nästa projekt blir när dom är klara. Postad 11 March 2004 - 14:15 Jag tackar för uppskattningen av mitt biobygge. Nästa projekt??? Själv har jag följt LC Audio tråden med stort intresse. Tycker att det vore skoj att bygga ett eget slutsteg. Dock skulle det vara intressant att få deras grejor recencerade av någon först, t ex Perra på Component... /Anders Redigerat av Unregisteredd942f423, 11 March 2004 - 14:16. Postad 11 March 2004 - 14:26 Jag har byggt klart fronthögtalarna så nu ska jag gå på en matchande center och bakhögtalare. Jag vet inte riktigt hur jag ska bygga dom än men det ger sig. Kommer jag väl igång så är dom väl klara på en 3-4 dagarJag tackar för uppskattningen av mitt biobygge. Sen svär man att man byggde för fort och inte har något att göra. En ny subwwofer får väl bli efter detta projekt kanske... Mina senaste skapelser Lite olika byggbilder OTL Hörlursförstärkare som jag byggt. Dock var den lite väl svår för mig. Postad 11 March 2004 - 14:32 Jag tycker du skall ta fler bilder på bygget!!! Det är himla kul att se ett dedikerat rum växa fram!Jag tackar för uppskattningen av mitt biobygge. Postad 11 March 2004 - 14:51
Arnesson: Det var väldigt snygga hornhögtalare, ett seriöst bygge!
Fler bilder är på väg. Skall bara låna en kamera först. Har precis avslutat uppsättningen av dubbla lager gipsskivor på tre av de fem väggarna. Puh, det är den tunga och dammiga fasen i bygget. Jag behöver skruva i uppskattningsvis 1500 gipsskruvar innan jag är helt färdig! Jag kanske har hittat en ny affärsidé här för de trendiga. Hantelgympa är helt ute, prova det nya, skruva i skruvar med borrmaskinen! Detta ger dig en perfekt träning för arm, axel och rygg /Anders Postad 11 March 2004 - 16:48
ycc140: Japp! Örebro it is! Sveriges.........mittstjärt.......eller nått!
Postad 12 March 2004 - 21:40
Det ser ut att bli fin fint det där. Jag gillar idén med det svarta dämptaket med spotlights. Jag håller själv på att fundera hur jag ska få in spotlights. Men jag vill inte riva bort listerna och montera upp dem igen. Latheten tar överhanden.
Såg på din ritning att du har nästan samma mått på rummet som jag har. Jag har 4,90 x 3,65 m. Hur högt får du i tak med innertaket på plats?(2,30m?) Postad 12 March 2004 - 22:10 Det blir kvar ynka 217cm /Anders Postad 13 March 2004 - 00:32
TACK, nu fick jag inspiration att snabba upp mitt bygge (nästan lika omfattande som ditt, i hyreslägenhet!
Jag hamnar tyvärr (trodde jag ej för jag var on fire när jag började, brukar hålla tills man är färdig), men jag blir "utbränd" i mellanåt , så det går i perioder. Sen att man är perfektionist gör ju inte saken bättre, jag vägrar ta hjälp av polare(förutom att bära upp material i lägenheten) pga. av att jag kan bäst Postad 13 March 2004 - 07:05
sketanice rum
men har du dränerat källaren på utsidan? och ser inte ut som du la tjärpapp ner mot golvet mellan? luftspalt mellan yttervägg och din nya vägg? rädd att du kanske byggt upp en riktig riskkonstruktion för mögel? :/ Postad 13 March 2004 - 23:25 Hej, Verkligen spännande bygge. Fortsätt att lägga upp fler bilder allteftersom. Jag är nyfiken på vad det är för material du planerat för golvet, och hur det ska fungera. Du får också gärna förklara vilken effekt du förväntar dig av dubbla gipsskivor på väggarna. Vill du ludisolera rummet utåt, eller är det för absorption inne i rummet? Postad 14 March 2004 - 02:36 Det ser inte bättre ut än så, men precis som du säger så är det ju bara en risk. Hela källaren i mitt hus är uppreglad direkt mot golv/vägg och så har det sett ut sedan huset byggdes 1979. Jag har gjort titthål överallt längs golvet, och inte hittat något som ser sjukt ut. Det enda är en svag blånad i reglarna i den direkta kontaktytan, men har det inte blivit mer på 25 år så är det ju helt okej! Men jag håller med dig, det är alltid dumt att chansa när man bygger nytt, luftspalter är viktigt! case Postad 14 March 2004 - 13:55
Oj, oj, oj. Jag har inte varit inne på forumet på en dag så nu var det många frågor att svara på
Dr. Death: I taket tänkte jag sätta svarta ljudabsorberande plattor, Ecophon Sombra A. Dom kommer sitta i ett nedsänkt regelverk vars totala höjd blir 80mm. I plattorna kommer jag sätta spottar. I framtiden kommer det med stor säkerhet även att bli en tindrande stjärnhimmel däri tiggre: Tack för den trevliga kommentaren. Du har alldeles rätt. Källaren är dränerad på utsidan och jag har en ca 15mm luftspalt mellan ytterväggen och det nymonterade regelverket. Vargtass: Golvkonstuktionen är till för ljudabsorbtion, och delvis diffraktion utifrån mattans ojämna struktur. Att det sedan blir mjukt och skönt att gå på är en trevlig biverkning Ghostdog83: Fler bilder kommer (måste låna en kamera först) case: Här tas det så små chanser som möjligt."luftspalter är viktigt!", Kunde inte ha sagt det bättre själv /Anders Postad 14 March 2004 - 14:11
Detta var oerhört interessant för mig
Håller själv på med min källare som så småning om ska bli biorum. Har exakt samma typ av källare som dig (OK mitt rum är ca 7 meter långt men annars) och ska göra samma lösning med luftspalt mot vägg snöra upp för isoleringsstopp etc. Så det känns riktigt kul att se att man har tänkt i helt rätt banor, tyvärr har jag ännu ingen projektor så jag kan inte förbereda lika mycket som dig när det gäller kabeldragning etc. Det ska bli en fröjd att följa ditt bygge vidare Ha det bra /Canman Postad 14 March 2004 - 16:09
Vad kostar dom där ljudabsorberande plattorna?? om jag fattar det rätt så e det för dämpa ljudet eller?
Postad 14 March 2004 - 16:32 Priset ligger på ca 250 kr kvm inklusive ramverket. Det är alldeles rätt att det är ljudabsorberande plattor. Du kan läsa mera om du klickar på länken i mitt tidigare inlägg. /Anders Postad 14 March 2004 - 17:24 Det som gjorde att jag valde att begränsa längden på mitt biorum var "bristen" på rumsbredd. Sweatspot, dvs optimalt lyssningsavstånd satte begränsningen. Tänk dig en triangel mellan fronthögtalarna och lyssningsplatsen. Avståndet mellan den ena fronthögtralaren och platsen bör inte överstiga 30% av avståndet mellan fronthögtalarna, dvs är avståndet mellan frontarna t ex tre meter så bör inte avståndet till lyssningsplatsen vara längre än fyra meter. Vad gäller projektor och kabeldragning till den så är det inte så mycket som behöver förberedas i förhållande till övrig kabeldragning. Det första, tycker jag, är att du måste bestämma dig var du placera din utrustning. Skall den t ex stå under filmduken eller vara inbyggd i någon vägg. Detta har betydligt större påverkan på din totala kabeldragning (förutsatt att du tänker dölja kablarna inne i väggen). Skall du ha dubbla kablar till dina fronthögtalare (för bi-wire/bi-amping) så påverkar det ditt val av kabelrör och eldosor. Jag använde 20mm flexslang som kabelrör och tänkte att det inte skulle vara något problem att få in dubbla Supra Ply 3.4 kablar eftersom de är fyrkantiga 7x7mm styck. Det tog ungefär en timme att hitta tekniken att få in det kabelparet i röret (de andra gick fortare förstås). Hehe, jag och min hustru använde bla diskmedel för att få in 10 meter kabel i röret Sedan har du dragningen av elen som du behöver fundera på. Hur många uttag behöver du? Vilken belysning skall du ha? Skall den sitta på väggen och/eller i taket. Var skall du placera uttagen. Kommer din utrustning dra så mycket el (med alla slutstegen) att du kanske måste dra en 10A (eller tom 16A) kabel direkt från proppskåpet till biorummet? Sens moral är att det är det många saker som man behöver fundera på INNAN man börjar bygga om man skall slippa att upptäcka halvvägs in i arbetet att någonting inte kommer att fungera, eller att man har glömt något, utan man måste slita/riva/klippa/hacka bort det och börja om från början igen (därför är ett forum för hembio ett perfekt ställe att ställa frågor, eller ta del av hur andra har gjort). Missförstå mig rätt. Jag försöker INTE avskräcka dig /Anders Postad 14 March 2004 - 18:33
hmm jag tänker gräva bort all jorg på utsidan av huset o sätta platonmatta där bion ska vara o lite till för jag har en altan som står i vägen för att kunna gräva!!!
så jag undrar om det funkar att sätta platon matta på 75% av väggen bild på hur det ser ut typ ![]() som ni ser så är altanen lite dumt byggd, men går det att sätta platonmatta fram till altanen? Postad 14 March 2004 - 20:54
Jag förstår inte hur du hade tänkt bygga din bio. Skall det var under mark, över eller något mellanting? Platonmatta, är det någon form av externt fuktskydd??
Redigerat av Unregisteredd942f423, 14 March 2004 - 20:54. Postad 14 March 2004 - 22:20
jag ska ha den i källaren det e lite över normalvärden på mätinstrumentet
men ska sätta platon på utsidan på huset Platonmatta är en fuktspärr som ser ut så här typ så de utbuktningarna är mot grunden så det kan cirkulera luft immellan medans fukten från jorden inte kommer in i grunden! Redigerat av Unregistered6c6c2b97, 14 March 2004 - 22:31. Postad 14 March 2004 - 22:43 Klicka på mitt Galleri så ser ni hur det ser ut när man är färdigPriset ligger på ca 250 kr kvm inklusive ramverket. Det är alldeles rätt att det är ljudabsorberande plattor. Du kan läsa mera om du klickar på länken i mitt tidigare inlägg. M V H Stephan Postad 14 March 2004 - 22:59
Varifrån harni köpt för 250kr/kvm?
Jag var inne på nån stjärnhimmel sida som sålde detta tak, och där kostade mellan 800-1200kr /kvm!!! Postad 15 March 2004 - 02:42
Stephan Berglund: Fan va Nice alltså......
Anders: tack... Hjälper det mycket det där?.. en fråga till hur mycket e 1kvm?... Postad 15 March 2004 - 05:50
[Ghostdog83]
1m2 = en fyrkant som är 1x1meter [Bas-Bjorn] har du problem med fukt i källaren idag? om inte så räcker det att göra som du skriver, skulle personligen rivit verandan... och kört med isodrän istället... [ycc140] flexslang är det mest värdelösa som finns diskmedel är som du skriver helt oki, finns speciellt "glidmedel" som är snäppet bättre dock... en fråga, kör du med dragslang eller peter du bara? typ 100ggr lättare om du köper 10 meter dragis desto mer jag läser så blir jag sugen på att istället bygga om garaget till biorum... min sambo kommer avliva mig Postad 15 March 2004 - 08:41
Vadå, tillbringar din fru mycket tid i garaget och meckar upp bilen och liknande eller?
Postad 15 March 2004 - 09:40
ja? NOT
näe... hon har nog tänkt det som boyta eller nåt, vettef-n... men de har mer att säga till om än vad man tror de små liven finns ett skäl till varför "regeringen" är andra namnet Postad 15 March 2004 - 12:01
Bas-Bjorn: Jag pratade med besiktningsmannen när vi köpte vårat hus och han sa att man behöver göra om dräneringen efter ca 30 år. Så om du börjar få förhöjda värden är det DEFINITIVT inte fel att montera en fuktspärr. Om sedan en platonmatta är det bästa kan jag inte bedömma. Dock ser man den modellen på olika byggvaruhus så jag antar att det är något som många använder
Dr. Death: Köp INTE ditt tak från leverntören av stjärnhimmeln, t ex www.blomquistundertak.se, utan köp det separat och montera in stjärnhimmeln själv, såvida du inte är kompis med Bill Gates... tiggre: Jag var tvungen att skala av ytterhöljet på kablarna för att kunna fästa dragslangen ordentligt med dubbla buntband (silvertejp var inte tillräckligt). Garaget är det många som bygger om till biorum. Har du bara tillräckligt högt i tak och accepterar att bilen får stå utomhus i väder och rusk Postad 15 March 2004 - 12:15
Det var på den blomquist sidan jag kollat på, det fanns ju en del olika takplattor att välja mellan, vilken ska man ta?
Postad 15 March 2004 - 12:51 Ecophone Sombra A finns i två storlekar: 600x600 eller 1200x600. Vilket utseende som man föredrar är ju en smaksak. Värt att notera är att 600x600 blir en dyrare lösning eftersom man nästan behöver dubbelt så mycket regelverk Postad 15 March 2004 - 13:43
[quote name='Ghostdog83' date='Mar 15 2004, 02:42 ']en fråga till hur mycket e 1kvm?...
[QUOTE] 1kvm = en kvadrat med varje sida 1meter. Postad 15 March 2004 - 19:26
Anders (ycc140),
När jag fingranskar dina bilder undrar jag hur du gjort reglarna mot golvet. Jag har själv problem med en vägg där en tidigare ägare av huset satt träreglar direkt mot betonggolvet i källaren. Jag kommer nu bli tvungen att riva upp dessa och lägga fuktisolering emellan för att förhindra att träreglarna ska dra åt sig kapillärt uppsugen fukt från betonggolvet. Jag ser inget fuktskydd under dina träreglar. Finns det något under där som inte syns? Platon eller Isodrän? När det gäller den andra diskussionen kring fuktisolering av källare kan jag bara instämma med vad som sagts tidigare. Jag har nyss lagt ut 90.000 kr på att dränera om källaren med Isodrän. Ingen rolig historia, men måste göras ca varje 25 år. Ska man använda källarutrymmet som boyta, dvs full uppvärmt, är Isodrän absolut at föredra. Platon fungerar om det mer ska vara ekonomiutrymmen, typ garage, förråd och skafferi i källaren. I vilket fall som helst ska man se till att inte låta något organiskt material (t.ex. trä) komma i kontakt med vare sig väggar eller golv i källaren. /Calle Postad 15 March 2004 - 19:30
att ha tjärpapp är att rekommendera, men alla har inte så kraftigt tillskjutande markfukt så det går utan (dock aldrig rekommenderat)
fan vargtass, skulle sagt till... har polare med grävmaskin som gör sånt efter 17 bor i sollentuna han med... Postad 15 March 2004 - 20:06 Vargtass, dina ögon är skarpa! Jag hade fördelen av att det redan fanns en flytande golvkonstruktion som jag byggde vidare på, dvs INGEN tillstymmelse till betong under mina reglar (spånskiva) 0 användare läser detta ämne0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |