Kommentarer och tips mottages tacksamt och jag svarar på dem så gott jag kan.
Redigerat av Unregisteredd942f423, 25 March 2004 - 14:54.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
|
Postad 23 March 2004 - 22:31
Välkommen till min gästbok.
Kommentarer och tips mottages tacksamt och jag svarar på dem så gott jag kan. Redigerat av Unregisteredd942f423, 25 March 2004 - 14:54. Postad 23 March 2004 - 23:13
Kul galleri du har, Anders!
Det ska bli spännande att följa arbetet framåt. Gör gärna ett inlägg i din egen gästbok om planerna framåt, typ materialval på golv, väggar etc. Ska du ha ett podium där framme? Podium under soffan? Speciella ljuddämpare inne i rummet eller diffusorer? Förklara gärna tanken kring polyetenduken. Har du läst teori om den någonstans? Var köpte du den? /Calle Postad 24 March 2004 - 00:09
Bra jobbat Anders, kul med nya bilder så man ser hur arbetet fortskrider. Skall bli spännande att se när Betorna tar rummet i besittning!
Postad 24 March 2004 - 12:22 Ovanpå gipsskivorna skall det sitta en vävtapet. Tanken är att som sidoeffekt så skall jag få en liten dissfraktionsspridning av ljudet pga tapetens struktur. Färgen på väggarna är tänkta att vara i en mörkröd nyans, någonting åt samma håll som Petesapie. Taket blir Ecophons svarta Sombra. Total nedsänkning av taket blir ca 80mm. I taket kommer jag även att fälla in spottar, som kommer att vara rummets enda belysning. Funderar starkt på en tindrande sjärnhimmel av fiberoptik, men har inte riktigt bestämt mig ännu På golvet, som redan har en flytande konstruktion, tänkte jag lägga i botten en 10mm stegljudsisolerande luftljudsabsorbent från Swedac. Ovanpå detta en tjock heltäckningsmatta. Vilken modell eller färg är inte bestämt än. Den grå/svartspräckliga jag föreslog möttes med "över min döda kropp" av min fru, så letandet fortgår... Jag har en kompis som är serietecknare och jag tänkte be honom göra en siluettmålning på ena väggen. Min hustru tycker att våra barn vore goda förebilder för siluetten medan jag är mera inriktad mot ett filminspirerat motiv... 6 begagnade röda biostolar har jag lyckats få tag på till en billig penning och väntar ivrigt på att de skall bli levererade. När de har anlänt, och utprovats så att jag vet måtten mera exakt, så skall jag bygga en sockel för den bakersta raden. Funderar också på att montera buttkickers på stolarna men har inte bestämt mig för någon lösning än. Jag har sett på ett antal forum och bilder att det är väldigt populärt. Själv vill jag avvakta tills första versionen av rummet är helt klart innan jag bestämmer om det är något för mig. Detsamma gäller "fuskpelare" längs långväggarna. Den enda ljuddämpare som jag har idag är, förutom själva väggkonstuktionen, är en ljudfälla bakon duken. Jag tänkte börja med den. När ver 1.0 av rummet är klart, grejorna inspelade mm, tänkte jag mäta upp akustiken för att se vad jag behöver åtgärda. Jag har redan förberett med en extra apparatdosa i andra änden av rummet med en subbaskabel ifall jag behöver stoppa in fler subbar pga akustiken. Samma kabelkanal är tänkt att användas för inkopplingen av eventuella buttkickers. Första gången jag hörde talas om en sådan lösning var från en installatör av akustiktak. Han hade sett att en del som byggde biorum använde en remsa mellan regeln och gipsskivan och tipsade mig om att det var en bra ide. När jag sedan läste Danogips monteringsanvisning för innerväggar och ljudisolering så upptäckte jag att remsan som han pratade om var polyetenduk. Tanken med duken, som jag har förstått det, är att användas tillsammans med stålreglar när dessa används vid anslutning till andra byggnadsdelar för att öka ljudisoleringen. Att jag använder den som mekanisk separation för att minimera fortplantningen av vibrationerna i gipsskivan till träregeln är således en viss extrapolering av ovanstående information och mina egna tankar Det tycker jag också!!! Det kommer definitivt bilder på detta Postad 04 April 2004 - 02:02
det ser väldigt bra ut änsålänge.... väntar med spänning på slutprodukten
// Erik Postad 06 April 2004 - 23:02
Japp håller med föregående folket här! Ska bli spännande att se slutet... men det finns ju visserligen inget slut... bara nyare idéer:-)
/Kangas1000 Postad 07 April 2004 - 17:41
Tjenis.
Vill först tacka för att du lägger ut så fina byggbilder. Inte svårt att se hur man bygger vettigt och samtidigt inspirerande... (Strålande ide med ditt maskin/arbetsrum, den kanske jag lånar hem.) En fråga bara: Har du all elektronik (i synnerhet projen) kvar i rummet under byggnationen? Jag håller själv på att renovera vårt kök och jä***r vad det dammar! Blir lite orolig för dustblobs och annat otrevligt för dig... Keep it up. Jag följer bygget med stort intresse. Mvh Postad 12 April 2004 - 22:45
Jag tackar er killar för allt beröm
Arbetsgången i början var att jag satte upp lite gipsskivor under dagen, dammsög framåt kvällen och tittade på en film eller två. Då var grejorna kvar i rummet under handdukar. Projjen dammades av och våttorkades så gott som varje kväll. Sedan tröttnade jag på merarbetet och plockade bort grejorna när jag började närma mig maskinrummet och var tvungen att börja figursåga i gipsskivorna (då ryker det vill jag lova). Trots denna initiala *dumhet* så har jag inte fler är ca 5 dustblobs. Dessa kommer att blåsas bort när tapetseringen är klar om ca en vecka. Är tvungen att koordinera detta med televerkskillen som skall ta bort en gammal oanvänd ISDN burk som är låst och flytta mitt primära telejack. Postad 16 April 2004 - 05:35
Grymt
Bra med beskrivning så man lagra lite info till sig själv. När man väl skaffat sig källare. KANON!! Postad 16 April 2004 - 11:55
Ser kanon ut .
Kul att följa ditt arbete . Måste själv riva väggarna i mitt biorum inom 5 års tid och då är det fint med "arbetsbilder" på olika lösningar . Lycka till med resten av ditt arbete . Mvh Johan . Postad 16 April 2004 - 20:18
Jag bugar och tackar än en gång mina herrar. Hoppas att all uppskattning inte stiger mig åt huvudet
Redigerat av Unregisteredd942f423, 16 April 2004 - 20:49. Postad 16 April 2004 - 20:56
Ser mycket lovande ut, Anders!
Den kärleksröda färgen verkar bli riktigt läcker. Ser fram emot fler bilder Och du, beröm kan man aldrig få för mycket av Postad 27 April 2004 - 19:04 Hej! Tack för att du är en inspirationskälla till mitt eget bygge. Har kommit så långt att jag skissat upp hur jag skall ha det och har nu börjat titta runt på praktiska lösningar. Ditt Ecophon tak, vad kostar det? / sigge Postad 27 April 2004 - 20:02
Svaret på de flesta av dina frågor står förmodligen i denna tråd som behandlar mestadels mitt bygge.
Postad 17 June 2004 - 20:54
Har följt ditt arbete och fy fan vad bra det blir .
Hoppas du snart kan njuta av alla dina timmar som biografbyggare !!! Mvh Johan "Ironfist" Berg . Postad 05 July 2004 - 06:24
Tjena Anders!
Mycket imponerad av ditt bygge! Har följt det ett bra tag nu och jag måste säga det ser väldigt bra ut! Tänkte bara fråga om du tänker byta ut dom små surrondhögtalarna och om du kommer köra 7.1? Postad 05 July 2004 - 09:54 Det är bara en fråga om pengar Jag hade tänkt att inhandla Infinity's Beta ES250 surroundhögtalare när penningpungen blir stinn nog. Vid uppgradering av förstärkaren så tänkte jag köpa köpa på mig ytterligare en ES250 för att köra 7.1. Postad 13 July 2004 - 13:32
Din bio ser jäkligt fin ut!
Hoppas du får många sköna film kvällar i den. Postad 13 July 2004 - 17:26
cinemax, jag bugar och tackar för de fina orden
Jag har tittat mycket på din eleganta anläggning och drömt sköna dagdrömmar om något liknande. Till slut så var jag ändå tvungen att bygga efter de fysiska, och ekonomiska realiteter som jag har. Är väldigt nöjd med vad jag har åstadkommit så här långt. Än en gång, det känns väldigt skönt att få uppskattning för de idéer och arbete som jag har lagt ner på bygget. Postad 31 August 2004 - 19:30 Redigerat av subban, 31 August 2004 - 19:33. Postad 31 August 2004 - 20:30
Jag njuter helt klart! Sedan börjar tankar på modifieringar och uppgraderingar komma...
En sak är säkert. Jag blir nog aldrig helt klar med mitt bygge... Postad 06 September 2004 - 21:38
Efter att ha spenderat drygt tre timmar i Ljudmakarns "bankvalv" med att lyssna på min önskade konfiguration så tyckte jag att det var dags att låna hem grejorna för lite seriös lyssning på plats i egna biorummet.
Jag lånade hem Arcams AVR300 receiver och DV79 DVD-spelare samt lite bra kablar (Eichmann Tech Express 6 samt Eichmann coax-kabel). Efter ett par timmar med inkoppling, genomgång av menyerna, måttbandsmätning och användande av ljudtrycksmätare började provlyssningen på allvar. Jag genomförde testerna både med frontarna och centern som Large, frontar som Large och center som Small, samt hela systemet som Small. Delningsfrekvensen för subben sattes till 100hz pga av surroundhögtalarna. Den första konfigurationen var ett 5.1 system med biampade fronthögtalare. Det lät underbart! Det som i mina ögon lät bäst var den analoga stereo-inkopplingen. Att använda analog direkt upplevde jag som lite "fattigare" eftersom subben kopplades bort. Det analoga stereo-ljudet lät klarare och mera distinkt i både mellanregistret och diskanten jämfört med den digitala stereo-inkopplingen. Av DSP moderna tyckte jag att Neo 6 lät bäst. PLIIx tyckte jag inte så mycket om, det var för mycket eko för min smak. DTS ljudet fick jag inte igång initialt! Var tvungen att ladda in en ny version av DSP samt programvaran i receivern för att det skulle fungera! Sedan gick det som tåget. Jag föredrar DTS-ljuded före DD, helt klart, det är mera schvung. Den andra konfigurationen var ett 7.1 system med bi-wirade frontar. Det lät också bra men gav inte samma schvung och klarhet i frontarna. Ljudbilden blev mera omslutande med 7.1 inkopplingen och det gav en extra dimension till "Sagan om de två tornen" som var referensfilm för DTS ES Discrete. Sista låten som jag spelade var Departure Bay med Diana Krall, vilket var en upplevelse i sig, innan jag stängde av grejorna och packade ner dem i kartongerna igen. Det var med stor sorg som jag var tvungen att lämna tillbaka grejorna idag. Det är inte ofta som håret reser sig på armarna och jag får tårar i ögonen när jag sätter på en CD-skiva... Postad 08 October 2004 - 14:30
Det ser väldans fint ut Anders! Så snart "röken" skingrats får du besök
Trevlig helg PJ Postad 08 October 2004 - 23:46 Nja, inte något välljudande än... Jag har småpysslat lite såhär i väntans tider. - Satt in en varvtalsreglerad fläkt i maskinrummet för att transportera ut den varma luften (som hamnar i arbetsrummet istället). - Satt in en varvtalsreglerad fläkt i biorummet för att blåsa ut värme och stillastående luft som ett antal biotittande individer producerar (denna luft hamnar i ventilationssystemet där den hör hemma). - Dragit in tre-fas 16A direkt från proppskåpet som en liten förberedelse inför kommande inköp Du är välkommen. Det är alltid roligt att träffa likasinnade och fördriva ett par timmar med att prata om något trevligt, kanske kan jag hitta någon öl i kylskåpet om jag letar riktigt ordentligt... Postad 16 October 2004 - 15:28 Öl tycker vi om, får väl lämna bilen och ta cykeln från Tappen då Blir det mycket öl får man väl lämna cykeln o gå hem..... Cheers PJ Postad 16 October 2004 - 23:29
Hehe, kommer du ha en prisjaktskväll kanske så man får komma och (in) supa (inspiration) till ens eget bygge som snart drar iväg
Postad 03 November 2004 - 18:58
Ja då var det första (men inte sista hoppas jag) besöket hos Anders över...
Vart ca 2 timmar film och musik i Hembion med LOTR, Femte elementet, och lite Diana Krall mm. Helt suveränt hembiorum med kanonljud o bild (snacka om tyst Proj!), undrar hur det kommer att låta med den nya elektroniken när den är på plats!? Tack för titten och nästa gång kanske det blir på en helg med lite öl Ha det gott PJ Redigerat av PJT, 03 November 2004 - 19:00. Postad 07 November 2004 - 22:48
Anders,
Det vore kul att se lite bilder, eller i vart fall en beskrivning, på hur det ser ut i kontrollrummet nuförtiden också. Jag ska ju bygga mitt eget "kontrollrum" efter att jag gjort hål i väggen snart (så snart de beställda glasdörrarna kommit). Har du någon intressant styrelektronik förutom fläktarna? Sen kanske du får besök också, beroende på var du bor Postad 07 November 2004 - 23:18
Hej Calle.
Det ser ut som på bilderna, förutom att det är målat samt att jag har dragit in en dedicerad 3-fas. Styrelektroniken är en enkel varvtalsregulator. Funderade ett tag på att använda någon form av tempgivare men jag vill hellre ha kontroll över varvtalet. Det vore ju inte så trevligt om fläkten gick upp i högvarv under en känslig kärleksscen... Sedan har jag fått lite idéer från Lyckmans hembygge, han håller på med ett ovanligt snyggt "hål-i-väggen" bygge, så jag vet just nu inte var det kommer att sluta. Du är givetvis välkommen att göra ett litet studiebesök. Skicka ett PM så försöker vi hitta en tid som passar. Jag bor på Ekerö (runt 2 mil från Sollentuna), vilket är ett överkomligt avstånd om man har bil... Postad 06 January 2005 - 22:20
Riktigt snyggt! men varför har du gjort så kablarna är så malplacerade när du byggt så seriöst
mvh/Andreas Postad 20 January 2005 - 11:48
riktigt läckert.. vad tycker du förresten om beta högtalarna.. funderar på att skaffa dom...
Postad 20 January 2005 - 17:55
Med anledning av vad Perfectlink nämnde, finns det någon speciell anledning att t.ex. utgången för högtalarkabel till frontarna sitter så långt upp på väggen? Du kanske hade tänkt dig väggmonterade högtalare från början?
I övrigt ser det mycket bra ut! Postad 23 January 2005 - 19:22
Då fattar jag vad ni menar grabbar, med kablarna
1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |