Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Magiker TV-tänk, från IKEA

22 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 24 March 2004 - 18:43

Unregistered78e0ed10
  • Unregistered78e0ed10
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0
Tv-bänken Magiker från IKEA verkar vara populär, och även jag tycker den verkar bra! Främst pga höjden då jag gillar att ha TV lite högre upp.

Har några frågor om den.

1. Är den stabil och snygg i verkligenheten?

2. Erbjuder den bra ventilation? Ex. Hembioförstärkare med frirum ovanför, dörren ej framför. Hur varm blir den? (beror givetvis på modell...)

3. Går knopparna på dörren byta ut?

Är lite sugen på denna bänk när jag flyttar, dock då "modda", lacka ben svarta, byta ut knoppar till dörr, göra hyllplan i aluminium.

Postad bild

Postad 24 March 2004 - 23:56

Unregisteredcb3b3aed
  • Unregisteredcb3b3aed
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0
Den är ordentligt stabil och jag har iaf inga värmeproblem! Har min förstärkare i nedre högra facket med ett hyllplan och centern ovanför... Knopparna går att byta ut, det är ett gängat hål i den lilla metallplattan på glasskivan.

Postad 24 March 2004 - 23:57

Skogga
  • Skogga
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0
1. Ja den är mkt, mkt stabil och ser i verkligheten ut precis som den gör på den bilden bilden.

2. Inge sämre ventilation än någon annan tv-bänk, man får ju justera hyllplanen som man vill men bänken är väldigt djup invändigt så det är ju en fördel. Jag har på min kapat hål i bakstycket för bättre ventilation.

3. På var sida om glasdörren så sitter det 2st fastlimmade metallbitar med gängade M4 eller M5 hål för knopparna så de går att byta om man vill göra nya.

Edit: En minut efter med mitt svar.:D

Redigerat av Skogga, 24 March 2004 - 23:59.

Postad 25 March 2004 - 21:40

Unregistered78e0ed10
  • Unregistered78e0ed10
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0
Tackar för svaren grabbar. Verkar vara en välbyggt bra bänk, men kom just på en sak när jag tittade på den igen. Man får knappast plats med en centerhögtalare i mitten, utan att glasdörren täcker. Frågan är om en center, STÅENDE, inte vore riktigt grymt! Då ska det dock helst va så man kan byta tygmärket.

Ingen som har lust att ta fram måttbandet och mäta innermåttet från topp till botten? :) Gärna bredden också.

Postad 25 March 2004 - 21:47

Unregistered610e2837
  • Unregistered610e2837
  • Lärjunge

• 368 inlägg
  • 0
Ser ut som en helt ok bänk men centern vill i alla fall jag ha i bänken i mitten...
Håller bänken ihop om man river ut alla hyllplan och tar bort luckorna? Så kan man ju bygga ett stativ till centern och ha övrig elektronik någon annastans..? Ser dock ut som om de vertikala hyllhållarna har en stagande funktion :-(

/Andreas

Postad 25 March 2004 - 22:13

Unregistered78e0ed10
  • Unregistered78e0ed10
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0
De vertikala gavlarna är säkert bärande. Fast om man ska riva ut alla hyllplan och dörren försvinner ju i princip hela bänkens design. Då återstår bara en fyrkantig låda som man likväl kan snickra själv. :)

Åter, innermått BxH i mittsektion? Nån?

Postad 25 March 2004 - 23:08

Unregisteredcb3b3aed
  • Unregisteredcb3b3aed
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0
Mittensektionen är 46x29.5 cm och dom vertikala gavlarna är bärande.

Har också funderat på att ha centern stående i mitten istället för liggande i högra facket...

Postad 25 March 2004 - 23:23

Unregistered610e2837
  • Unregistered610e2837
  • Lärjunge

• 368 inlägg
  • 0

Då återstår bara en fyrkantig låda som man likväl kan snickra själv. :)

Jo...jag vet...
Eller lecablocksvarianten....men den är ju lite sådär kan jag tycka...
Hade tidigare en cool bänk som köptes på myrorna för 250:-
Den hade stora träluckor framtill så man kunde ha centern gömd tills det varfilmdags då man bara öppnade.

Efter ommöblering fick vi ta bort luckorna och då återstob så att säga bara en fyrkantig träram. Med mina stagningar i bakkant. Skivan som satt bak i original fick jag ta bort ganska snabbt då ljudet blev burkigt. Hade denna bänk stående på en skiva som stod på Leca-block för att komma upp i biohöjd....jag förstår inte alla människor som i princip har TVn på golvet.... Ok det kanske är snyggt för möbleringens skull men det är ju värdelöst att titta neråt på Tvn som står på en låg bänk. Jag vill ha TVn med mitten av bilden i ögonhöjd när jag sitter tillbakalutad....

Off topic.....jag vet....

/Andreas

Postad 26 March 2004 - 09:04

Unregistered744b8509
  • Unregistered744b8509
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0
Har denna bänk och är nöjd med den. Jag bytte dock till andra ben då jag behövde få lite mer utrymme under. Jag har nämligen placerat min subbe under bänken. I övrigt mycket bra och stabil. Jag har inte haft några problem med ventilationen och jag kör en H/K avr 4550 och en DVD30 på hyllplanet ovanför. På andra sidan står satmottagare samt video. Det enda man kan anmärka på är att det blir lite väl trångt med kabelgenomföringen på baksidan.

Postad 29 March 2004 - 22:18

Unregistered326c38d0
  • Unregistered326c38d0
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0
Kan åxå intyga att den är rejält stabil. Min tv är väl i tyngsta laget, men den står hur stabilt som helst. Den enda nackdelen är som sagt att det blir svårt att få in en center under, hade nån idé om att man skulle bygga på någonting för att få in den, men har inte blivit av.

Ang. hettan så får man passa glasdörren, om den är fördragen kan det bli ganska varmt.. men det är ingen större fara.

Postad 30 March 2004 - 05:19

Unregistered78e0ed10
  • Unregistered78e0ed10
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0
Samanhi, skulle inte din din center få plats i mittsektionen på högkant då? Skulle enligt min smak se stiligare ut :) dock kanske ljudet "stoppas" av tv-bänken då?..

Postad 30 March 2004 - 08:27

nakos
  • nakos
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0
Kul att flera tycker att den är snygg!

Ett bra tips är att inte spika fast bakstycket innan du har kopplat in all utrustning.
Jag hade grymma problem att lirka in kablarna pga detta. :)

eller ta bort bakstyckena helt för bättre ventilation.

//nakos

Postad 30 March 2004 - 09:28

Unregistered326c38d0
  • Unregistered326c38d0
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0

Samanhi, skulle inte din din center få plats i mittsektionen på högkant då? Skulle enligt min smak se stiligare ut :) dock kanske ljudet "stoppas" av tv-bänken då?..

har testat det, men blev inte riktigt bra, passar nog bättre med en mindre center.

Sen kanske jag är extra känslig på just den punkten ;) gillar inte när den står på högkant av någon anledning.

Postad 30 March 2004 - 09:30

basdanne
  • basdanne
  • Forumräv

• 898 inlägg
  • 0

//nakos

blir den inte ganska vinglig då? ... man tar ju liksom bort "diagonalstagen".

Bänken är väl snygg och stabil men den har några nackdelar som jag ser det.
inte för att trampa på tår som tillhör folk som köpt bänken redan men ändå...

1. Jag tycker att en Steromöbel som man har TV:n på skall vara på hjul. (eller är det bara jag som får för mig att koppla om lite i bland och experimentera med andra prylar och kablar. :) ) Lite för tungt att dra denna fram och tillbaka för att komma åt att dra kablarna snyggt. plus en massa bonus-repor i parketten :unsure:

2. Får man inte en massa högtalarkabel, grendosor och strömkablar liggandes synligt under bänken?

3. Om man har Tv:n som enda bildkälla (dvs om man inte har en proje med duk och sånt brevid) tycker jag att Centern måste kunna placeras mitt över eller under bilden. Detta löses ju genom att göra som tex. Samadhi, och lägga den på tv:n... men om man inte kan det så kan det ju bli lite problem.

men detta är ju bara vad jag tycker... smaken är som baken... hårig. ;)

Redigerat av basdanne, 30 March 2004 - 09:36.

Postad 30 March 2004 - 09:52

Unregistered744b8509
  • Unregistered744b8509
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0
Jag har som redan nämnts bytt benen mot några kromade (eller borstat stål) som fanns på köksavdelningen på IKEA. Det är ben som man kan justera i höjdled. Detta är alltså ett alternativ om man vill placera något under. Det beror väl i och för sig hur mycket utrymme man behöver om det det gör att lösa så. Jag har för mig att jag fick ca 17,5 cm frigång med dessa ben.

Håller med nakos om bakstycket. Det bör inte spikas på förrän man kopplat klart. Jag hade också ett elände att få till det med sladdarna. Det är dessutom rätt trångt i kanalen mellan sektionerna när man dragit några sladdar. Det hade inte varit dumt med ett skjutparti i bakstycket så man kunde öppna upp när man ska koppla om.

Angående hjul på bänken så valde jag bänken just på grund av att jag inte tycket det är särskilt snyggt med hjul. Hade det på den bänk jag bytte bort. Det är ju inte så ofta man kopplar om så det duger att lyfta bänken när detta ska göras. Ser inte det som något problem men det klart ska man bak och koppla om varja dag så är det ju lite jobbigt. Ett annat alternativ är ju att skaffa tillräckligt med sladdar så man slipper koppla om. :)

Postad 30 March 2004 - 09:58

nakos
  • nakos
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0

//nakos

blir den inte ganska vinglig då? ... man tar ju liksom bort "diagonalstagen".

Nej den är så stabil så att den klarar det. Backstyckena är dessutom gjorda i masonit så någon större effekt har de inte

Postad 30 March 2004 - 10:03

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5773 inlägg
  • 0
Vad klarar bänken för maxvikt egentligen ?
Samadhi har ju en 36" TV så det borde inte vara något problem att få plats med en FQ70 på 65 kilo, dock är ju FQ70 väldigt djup.
Om det är ont om kabelhål så kan man väl borra lite egna hål för att få det snyggare med dragningen.

Såg precis att den hade en maxvikt på 100 kg, då blir denna bänk ett givet köp. Att den dessutom är billig gör ju saken sämre. Tur man såg denna tråd för nu vet jag exakt vilken bänk jag ska köpa :)

Redigerat av BerraJobb, 30 March 2004 - 10:19.

Postad 30 March 2004 - 10:06

Unregistered326c38d0
  • Unregistered326c38d0
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0
Enligt ikea så tål den 100 kg. Min tv väger 77 kg, och det tar den utan problem =)

här är länk till ikeas hemsida:
http://www.ikea.se/w...ats=10104*10174

Postad 30 March 2004 - 13:18

baxman1
  • baxman1
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Äger en Pana 36PD30 som väger 81kg och jag har inte märkt att Magiker skulle ha några problem med den vikten.

Tycker bänken är smart designad då det mittersta bakstycket är lite inskjutet gentemot bakstyckena på sidorna och därmed skapas ett utrymme för kablar och i mitt fall en skarvdosa till alla elanslutningar så inget kablage syns.

Jag kan rekommendera denna bänk, dock är det fortfarande ett litet dilemma var centern skall placeras.

Postad 30 March 2004 - 14:52

Unregisteredcb3b3aed
  • Unregisteredcb3b3aed
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0
Har lagt in lite bilder i mitt galleri!

Som synes har jag centern till höger och HTPC i mittenfacket, tycker att det funkar bra, märker inte av att centern inte är centrerad under bilden...

Postad 30 March 2004 - 19:41

Unregisteredc0247635
  • Unregisteredc0247635
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0
jag tycket den är jävligt snygg men tyvärr lite för hög för min smak. jah köpte en lack hylla från Ikea o monterade Capitaben på den.
Hyllorna går att flytta ifall man vill ha centern mitt under tv:n.....o den håller för mer än 50kg eller vad som är max? min tv väger 70kg o den står pall ännu!
Dock kan det vara ide att montera dit ett par extra ben i mitten......så mitt tips är även Ikeas Lack hylla, släng ett GetÖga på den me :D

nu är det nya bilder uppe på hur det kan se ut om man möblerar om lite :D

Redigerat av Unregisteredc0247635, 01 April 2004 - 20:22.

Postad 02 April 2004 - 01:07

Unregistered78e0ed10
  • Unregistered78e0ed10
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0
Jag gillar lite högre Tv-bänkar, men denna är kanske lite väl hög. Jag tror det skulle bli utmärkt att köpa andra sorts ben som är lite lägre, typ 5-10 cm, då skulle nog inte heller kablarna på baksidan synas såvida man inte kryper runt på golvet. :P

Postad 02 April 2004 - 07:40

Unregisteredc0247635
  • Unregisteredc0247635
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0
TZS>>>capita benen finns i 11mm utförande kolla in dom :)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.