Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hur möblera denna lilla lya för hembio?

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 03 April 2004 - 13:35

Sammen
  • Sammen
  • Lärjunge

• 412 inlägg
  • 0
Hej!

Har fått fnatt och beställt en AE500 och Projecta ProCinema High Contrast 92" (plus diverse kablar och sånt).

Nu har jag stora svårigheter att i tankarna möblera rummet för optimal bioupplevelse! Behöver hjälp med detta...

De bilder jag har i galleriet ger en ganska bra bild av hur mitt enda rum ser ut. Sängen syns inte på bild, men står "hitom" soffan, till vänster. Pga rummets utformning är det ingen bra idé att flytta den.

Min tanke först var att ha duken takmonterad så att den går ner precis framför monitorn och ha kvar soffan där den står nu. Detta ger ett tittavstånd på cirka 3.3 meter. Det dumma med detta är att det blir svårt att placera en center i lämplig höjd. Kan man sätta centern i taket och rikta den nedåt mot lyssningspositionen?

Ett annat alternativ är att hänga duken framför fönstret och kasta ut soffa eller soffbord och använda sängen (120cm) som soffa när det är filmtajm (ett gäng stora mysiga kuddar skulle nog funka bra). Då skulle jag eventuellt kunna sätta ett nedfällbart bord på väggen mellan fönster och balkong. Detta alternativ ger mer frihet att välja och placera högtalare, men är det praktiskt att ha sängen som soffa?

Hur skulle ni göra för att få till det? Tacksam för alla idéer ni kan komma med!

/Tyrann

Postad 03 April 2004 - 23:43

Unregisteredb1b0b335
  • Unregisteredb1b0b335
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0
Jag köpte min projektor för 3 år sedan då jag fortfarande bodde i en 1:a på ca 20 m2, så jag känner igen problemet :)

Jag valde ganska snabbt att använda min 140 cm säng istället för soffa tillsammans med ett gäng kuddar. Det funkade helbra! Sängen har hängt med mig hela vägen till villan där jag nu har ett dedikerat biorum. En säng är enligt min mening oöverträffbar som biomöbel, flexibel med möjlighet att bara lägga sig ned och sakta somna in... eller ha det mysigt med någon nära... I min första lilla lägenhet satte jag projektorn mitt i taket och projicerade bilden mot ena kortväggen i lägenheten (motsatt mot fönstren). Jag kunde då se på TV från matbordet eller flytta ut sängen mitt i rummet och se på bio. Kort sagt, det är värt att möblera efter lägenhetens viktigaste möbel :)

Se lite bilder i galleriet. 140 cm-sängen hänger med än idag i biorummet!

Postad 04 April 2004 - 09:36

Unregistered943376ae
  • Unregistered943376ae
  • Lärjunge

• 257 inlägg
  • 0
Finns det möjlighet att ha duken bakom sängen och vrida soffan så den står mot sängen? Om du står ut med lite högre projicering än normalt så kan du ha centern på en liten sänghylla på väggen över sängen. Det beror så klart också på hur djup högtalaren är.

Ingen perfekt bild, men kolla näst sista bilden i mitt galleri så ser du ungefär hur jag menar.

Trisst med små lägenheter. Det blir alltid någon kompromiss någonstans... :)

//Johan

EDIT: Stavningen...

Redigerat av Unregistered943376ae, 04 April 2004 - 09:37.

Postad 06 April 2004 - 16:59

smith195
  • smith195
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Jag har samma problem som du och har funderat en del på hur jag ska lösa det.
Du kan hitta en ritning på min framtida möblering i mitt galleri. Hoppas den är till
någon hjälp.

Postad 18 April 2004 - 01:11

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
en schysst bäddsoffa kanske kan vara något? det låter ju som den optimala lösningen...

Postad 18 April 2004 - 17:01

Sammen
  • Sammen
  • Lärjunge

• 412 inlägg
  • 0
Hej och tack för svaren.

Har fått hem alla grejer och testat ett par dagar. Jag körde på varianten att sitta i sängen och kolla. Riktigt bekvämt :( Soffan är dock kvar och kan vara det tills jag skaffar ordentliga högtalare.

Projicera över väggen var jag inne på ett tag, men en duk på 92" gav 0 cm kvar att placera ut högtalare på och mindre duk ville jag inte ha.

Senare blir det nog en bäddsoffa, men projektor m tillbehör och snart också ljud gör lite väl stora hål i min ekonomi. En bäddsoffa till för annat än tillfälliga övernattningar är ju ganska dyr, så det får vänta ett tag.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.