Söker billig&bra högtalarkabel
14 svar till detta ämne
Postad 10 April 2004 - 22:10
Unregistered78e0ed10
-
Unregistered78e0ed10
-
Forumräv
-
-
819 inlägg
Har sökt i forumet och läst en del, men känner att jag behöver mer konkreta tips på en högtalarkabel som passar mig.
Jag ska köra Bi-wire till mina B&W 602.S3, dessa ska drivas av en Marantz 6300, allt ska anslutas med bananer är det tänkt.
Krav på kabel:
*Den får kosta omkring 30kr/m eller 60kr/m och det är en "bi-wire" kabel, dvs dubbel.
*Den ska vara bra.  Helst inte vit till färgen.
2, 2.5, 4 i dimension? Inte en aning. Två olika kanske? Tjockare för basen. Kom gärna med tips! Skriv pris och inköpsställe så vore jag tacksam.
Postad 10 April 2004 - 22:41
Unregistered959
-
Unregistered959
-
Guru
-
-
5007 inlägg
Ekk 4x2.5 är mycket lämplig som högtalar-kabel. Själv så kör jag med EKK 4x1,5 till mina bakhögtalare och egentligen så tror jag att det är fullt tillräckligt för frontarna också. Biltema har en 5x2,5 som skulle kunna fungera utmärkt och bara kostar 159:- för 10 meter.  Elfa har just en EKK 4x2,5 kabel avsedd för jordförläggning som är av grövre kvalitet än biltemas och lite dyrare som sälgs för 19,30 per meter om man köper 10 meter eller mer.  Båda är mycket bra alternativ och ger betydligt högre ljudkvalitet per krona än om man jämför med vanligt högtalar-kablage. Vissa tycker att dessa kablar är "jobbiga" att installera eftersom de är så stumma, men när jag drog in EKK 4x1,5 till mina bakhögtalare så uppskattade jag faktiskt att de var så styva som de är. Det är ju bara att böja till kabeln och så håller den formen själv! Minimalt antal klammrar med andra ord...
Postad 10 April 2004 - 22:59
Supra rondo 4x2,5, känns gedigen! Kostar väl runt en 45:-/m
Postad 10 April 2004 - 23:06
nox
-
nox
-
Forumräv
-
-
949 inlägg
Har sökt i forumet och läst en del, men känner att jag behöver mer konkreta tips på en högtalarkabel som passar mig.
Jag ska köra Bi-wire till mina B&W 602.S3, dessa ska drivas av en Marantz 6300, allt ska anslutas med bananer är det tänkt.
Krav på kabel:
*Den får kosta omkring 30kr/m eller 60kr/m och det är en "bi-wire" kabel, dvs dubbel. *Den ska vara bra. Helst inte vit till färgen.
2, 2.5, 4 i dimension? Inte en aning. Två olika kanske? Tjockare för basen. Kom gärna med tips! Skriv pris och inköpsställe så vore jag tacksam.
Bra och billig är bland högtalarkablage på motsatt ände av skalan. Det är en kompromiss helt enkelt.
Postad 10 April 2004 - 23:08
Unregistered78e0ed10
-
Unregistered78e0ed10
-
Forumräv
-
-
819 inlägg
Tack för tipsen. EKK och Biltemas lät som intressanta alternativ. En liten nybörjarfråga, betyder 4x2.5 att det är 4st kablar, alltså de är klara för bi-wire? Vad betyder i så fall 5x2.5 som kostade 159kr för 10m på Biltema? Supra rondo 4x2,5, känns gedigen! Kostar väl runt en 45:-/m
Har du en länk till inköpsställe vore det schysst.
Postad 11 April 2004 - 00:27
Unregistered8f1e780a
-
Unregistered8f1e780a
-
Användare
-
-
194 inlägg
En liten nybörjarfråga, betyder 4x2.5 att det är 4st kablar, alltså de är klara för bi-wire? Vad betyder i så fall 5x2.5 som kostade 159kr för 10m på Biltema?
4x2,5 innebär att kabeln innehåller 4 stycken ledare på 2,5kvmm vardera. Kan med fördel användas för bi-wiring. 5x2,5 innebär att det är 5 ledare i kabeln, men man använder då endast 4 av dem.
Postad 11 April 2004 - 01:21
Unregistered959
-
Unregistered959
-
Guru
-
-
5007 inlägg
Jag har inte gjort någon direkt jämförelse själv av EKK med andra högtalar-kablar, men jag känner till både blindtester och andra tester där andra människor har konstaterat att ljudkvaliteten när man använder EKK är i stort sett lika hög som när man använder högtalar-kablage som kostar upp emot ett par hundra kronor metern!
Jag vågar inte påstå att detta stämmer, men jag kan ju konstatera att kablaget är helt ok.
Förresten om du använder sökfunktionen så kan du nog hitta fler som har testat EKK som högtalar-kabel...
Postad 11 April 2004 - 01:41
Unregistered78e0ed10
-
Unregistered78e0ed10
-
Forumräv
-
-
819 inlägg
 Denna ser ju schysst ut. Dock är den ju inte konstruerad som vanliga högtalarkbablar vad jag kan se, utan en solid ledare. Hur tror ni det går att fästa den på en banan då? Hoppas den kläms fast lika bra som vanlig kabel. Priset var bra också! Är denna jag är mest inriktad på just nu.
Postad 11 April 2004 - 09:27
joakim99
-
joakim99
-
Mästare
-
-
3433 inlägg
TZS: Att den inte ser ut som en vanlig högtalarkabel är inte så konstigt då det inte är en högtalarkabel. Det är en elsinstallationskabel. Dock fungerar den helt ok som högtalarkabel också.
Postad 11 April 2004 - 09:44
durand
-
durand
-
Lärjunge
-
-
272 inlägg
Audioquest Type-4, 75:-/m, finns hos Ljudmakarn.
Postad 11 April 2004 - 12:13
Unregistered959
-
Unregistered959
-
Guru
-
-
5007 inlägg

Denna ser ju schysst ut. Dock är den ju inte konstruerad som vanliga högtalarkbablar vad jag kan se, utan en solid ledare. Hur tror ni det går att fästa den på en banan då? Hoppas den kläms fast lika bra som vanlig kabel. Priset var bra också! Är denna jag är mest inriktad på just nu.
Köp denna kabel för att den är duktig, var beredd på att den är REJÄLT grov. Använd en del av pengarna du sparar genom att köpa denna kabel istället för hifi-tillverkarnas betydligt dyrare kablar och köp rejäla banankontakter eller ännu hellre "spadar" (eller om det var "gafflar" de heter) och lödda dit kontakterna på kabeln istället. Använder du banankontakter som har en hylsa som ska skruvas över lödstället, så går det bra att använda ett "bunt-band" ("stripes") innanför hylsan och runt ledarna som dragavlastning... Du får då en rejält grov högtalarkabel som "låter" som en högtalarkabel i 200:-/m -klassen och som ser ut som en högtalar-kabel för 1500:-/metern! Men som inte behöver kosta mer än 5-600:- och då för 10 meter (2x5m)... Blir kalas... ...Jag lovar!
Postad 11 April 2004 - 20:39
Unregistered78e0ed10
-
Unregistered78e0ed10
-
Forumräv
-
-
819 inlägg
 Dessa finns på Elfa, "Högtalarkontakt 4 mm, för 10 mm2 kabel" Kommer den passa bra till EKK kabeln alternativt annan kabel? Själva kontakten ser ju trevlig ut och har ett överkomligt pris, 260kr för 10 st. Infotexten: Labpropp 4 mm med fyrdelat kontaktstift lämplig som högtalaranslutning. Guldpläterade kontaktytor. Ledaranslutning med spännhylsa. Kontakttyp: 4 mm-stift Kontaktplätering: Guld Märkspänning: 60 V= Ansl terminal: Spännhylsa Ledararea: 10 mm2 Diam ledarisol: 5 mm Längd totalt: 36 mm
Postad 12 April 2004 - 17:44
Unregistered78e0ed10
-
Unregistered78e0ed10
-
Forumräv
-
-
819 inlägg
Nä jag gav upp EKK kablarna. Kom nämligen på att en släkting äger ett företag som pysslar med elektronik. Fick 100 meter fin signalkabel 2.5kvmm, svart. Flickvännen hjälpte att fyrfläta ihop 2st 3,5m, puhh... var jobbigt bara att hjälpa arr trassla ur kablarna. Blev dock väldigt snyggt! Skall inte koppla in och testa bi-wire ännu förrän jag får tag i ett par vettiga bananer.
Kommentera gärna de jag postade bild på i mitt förra inlägg!
Redigerat av Unregistered78e0ed10, 12 April 2004 - 20:29.
Postad 12 April 2004 - 20:14
nox
-
nox
-
Forumräv
-
-
949 inlägg
Nä jag gav upp EKK kablarna. Kom nämligen på att en släkting äger ett företag som pysslar med elektronik. Fick 100 meter fin signalkabel 2.5kvmm, svart. Flickvännen hjälpte att fyrfläta ihop 3,5mx2m, puhh... var jobbigt bara att hjälpa arr trassla ur kablarna. Blev dock väldigt snyggt! Skall inte koppla in och testa bi-wire ännu förrän jag får tag i ett par vettiga bananer.
Kommentera gärna de jag postade bild på i mitt förra inlägg!
ELFA har inga bra bananpluggar. Dessutom har pluggen ovan spännanslutning, vilket inte är samma sak som skruvanslutning, fyi.  Du skulle inte kunna berätta hur man fyrflätar? Jag har helt glömt bort det
Postad 12 April 2004 - 20:28
Unregistered78e0ed10
-
Unregistered78e0ed10
-
Forumräv
-
-
819 inlägg
Du skulle inte kunna berätta hur man fyrflätar? Jag har helt glömt bort det
Jag hade också "glömt" bort.  Tur tjejen kunde, men vi kikade lite på detta innan vi började, ganska intressant läsning dessutom: http://www.svalander...r/hogtkabel.htm
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Tillbehör
-
→
Kablar
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|