Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Måla rummet vitt

25 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 13 April 2004 - 20:50

mass
  • mass
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0
Hade tänkt att måla om mitt vardagsrum tillika biorum. Jag hade tänkt att måla vitt alt krämfärgat el dyl. Runt mdf duken ska jag måla helsvart ca 30 cm runt om.
I dagsläget har jag mörkgrått men har tröttnat och vill nu ha det ljust och fräscht.
Vad har ni för erfarenhter av detta? Har en lcd Garbo som är relativt ljusstark el!

mvh Mass

Postad 14 April 2004 - 03:02

Unregistered0e422d8a
  • Unregistered0e422d8a
  • Forumräv

• 863 inlägg
  • 0
När man ska se på film så är det ju bra att ha mörkt. Fast Jag föredrar också att ha ljusa toner på väggarna, vilket gör rummet tidlöst och stil fullt B)

Mitt förslag är iallafall om du ska ha det till hemmabio, Måla väggarna i nån mörkröd nyans. Då får du det mörkt när du släcker ner ....

Postad 14 April 2004 - 15:31

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3696 inlägg
  • 0
Vitt fungerar för det mesta utan problem så vida man inte har riktiga High-end grejer och är väldigt känslig. Kan rekommendera Stockholmsvi/Tonadvit som är lite varmare i färgen en helt vit, men samtidigt väldigt ljus och fräsch och passar med allt.

/pJ

Postad 14 April 2004 - 15:54

{OLD}Reaper
  • {OLD}Reaper
  • Veteran

• 1740 inlägg
  • 0
Jag kör med vitt rum. Om solen ligger på utanför så blir det ju inte så bra :P ...om man drar ned persiennerna så funkar det dock.

Om det däremot är mulet + persienner så tycker jag att det går utmärkt och på kvällen är det inga problem alls...

Postad 14 April 2004 - 18:54

mass
  • mass
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0
Stort tack för svaren. Ska testa den vita du nämnde improwise. Känner att jag ändå vill ha lite värme, tack för det tipset.
Bra lösning på din duk reaper!

mvh Mass

Postad 15 April 2004 - 10:25

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3696 inlägg
  • 0
Mass:
Tonad vit finns för det mesta färdigblandad i de flesta färgaffärer, så det är bara gå in och ta en 12 liters burk och så köra igång. Glöm inte att betala bara :P

Mvh Patrik Johansson

Postad 15 April 2004 - 13:53

mass
  • mass
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0
Tack för det improwise! Bra också att man ha bra rabatt på färg.

Mass

Postad 19 April 2004 - 21:46

Unregistered55c9380c
  • Unregistered55c9380c
  • Forumräv

• 587 inlägg
  • 0
Vad ni än gör, så måla inte väggarna i ljus färg i bio/vardagsrummet !

Har tidigare haft vitt tak och vita väggar, men målade om i somras.

Köpte några månader tidigare en Sanyo Z1 projje, och tyckte att jag hade ganska skaplig bild.
Men efter jag hade gjort om i rummet (numera mörkgrått tak och bakre vägg, mörkblå heltäckningsmatta på frontväggen och de nedersta 90 cm på sido och bakvägg), så har jag fått fantastiskt mycket bättre bild här hemma !

Vita ytor är ett fördärv för den projicerade bilden ! :)

//Maths

Postad 20 April 2004 - 06:16

Unregistered3d0ead5b
  • Unregistered3d0ead5b
  • Användare

• 156 inlägg
  • 0
Heltiltad?

Mörkgrått tak och mörkblå heltäckningsmatta låter murrigt, brr... Det blir svårt att "tända upp" när man slår på lampan. Man måste ju kunna leva där också, det finns ett liv bortom filmens värld. Måla vitt om du vill. Stockholmsvitt S 0502-Y

/D

Postad 20 April 2004 - 06:33

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

• 6401 inlägg
  • 0

Heltiltad?

Mörkgrått tak och mörkblå heltäckningsmatta låter murrigt, brr... Det blir svårt att "tända upp" när man slår på lampan. Man måste ju kunna leva där också, det finns ett liv bortom filmens värld. Måla vitt om du vill. Stockholmsvitt S 0502-Y

/D

Håller med. Alla har varken plats lr lust att ha ett rum enbart för hemmabio.

Tänkte även jag måla mina väggar vita fast ena väggen hade jag tänkt mörkröd.

Postad 20 April 2004 - 09:02

Unregistered6b502595
  • Unregistered6b502595
  • Beroende

• 1104 inlägg
  • 0
Absolut inte ljusa väggar där bion ska vara!

Postad 20 April 2004 - 09:06

Unregistered3d0ead5b
  • Unregistered3d0ead5b
  • Användare

• 156 inlägg
  • 0
Om bara bion skall vara där så är det väl OK, men jag ska vara där också och då föredrar jag lite ljusare. Självklart blir det bättre biokänsla och bättre bild med mörkare rum, men det jag och några till vill säga är att det blir lätt lite odrägligt med mörka rum. :)

/D

Postad 20 April 2004 - 10:29

Unregistered5cf1b4b0
  • Unregistered5cf1b4b0
  • Forumräv

• 719 inlägg
  • 0
Nu när jag och min sambo har köpt ett hus så fanns det en gillestuga med vitlaserad bastupanel och på dukväggen var det en vit struktur tapet.
Jag hade tänkt att bara måla "dukväggen" i en mörk kulör och behålla resten som det är.
Det jag upplever som ett större problem är att det är vitt nyinlagt björkgolv och vitt trätak och som erfarenheter som jag har nu av det så är det väldigt störande.
Funderar på att köpa en stor matta men vet inte vad jag ska göra med taket då jag helst inte vill måla det då det är väldigt snyggt som det är.....

Tips någon??

Postad 20 April 2004 - 11:29

Unregistered6b502595
  • Unregistered6b502595
  • Beroende

• 1104 inlägg
  • 0
Det var väl någon här på forumet som hade ett maskeringssystem till taket? Typ något tygstycke som man kunde dra ut över taket? Det förbättrar både akustik och ljusförhållanden!

Postad 20 April 2004 - 11:53

mass
  • mass
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0
Jag har redan målat rummet. Det blev bra med den Stockholmsvita.
Tror inte dte ljusa färgvalet skall förstöra. Den svarta fondväggen ska nog göra sitt tror jag.
Har också funderat på att lägga in heltäckningsmatta åt det svarta hållet. Någon som har några tips el erfarenheter på detta område??? Mattan läggs på ekparkett som jag tröttnat på efter en misslyckad slipning! Kan man lägga något under mattan innan läggning typ masonit el likn.

mvh Mass

Postad 20 April 2004 - 12:21

Unregistered5cf1b4b0
  • Unregistered5cf1b4b0
  • Forumräv

• 719 inlägg
  • 0
mass:På vilket sätt misslyckade du med slipningen av parketten?

Postad 20 April 2004 - 13:44

mass
  • mass
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0
ränder! sedan så knirrar det för mycket!!

mass

Postad 21 April 2004 - 10:23

Unregistered5cf1b4b0
  • Unregistered5cf1b4b0
  • Forumräv

• 719 inlägg
  • 0
mass:Om det blev ränder i golvet efter slipningen så måste du ha slipat galet tex att du har slipat längs bräderna..

Postad 22 April 2004 - 17:20

Perman_
  • Perman_
  • Lärjunge

• 343 inlägg
  • 0

ränder! sedan så knirrar det för mycket!!

mass

Det känns inte som knirret kommer försvinna bara för att du lägger en matta ovanpå? Det kanske dämpas en del men... hos mig knirrade det jättemycket förut, när det sedan var dags för att lägga nytt golv revs det gamla ut och innan det nya lades in skruvade vi fast de spånskivor som golvet tidigare legat på ordentligt i bjälklagret (heter det så?).

Knirret försvann.

Men det kanske är konstruerat på annat vis hos dig! Lycka till :lol:

/ P_ :P

Postad 22 April 2004 - 17:58

Unregisteredf40f5859
  • Unregisteredf40f5859
  • Lärjunge

• 440 inlägg
  • 0
Mitt rum är helvitt. Tycker att det funkar helt ok. Skulle jag ha ett dedikerat hembiorum hade jag haft mörkare väggar, men jag skulle inte välja det i ett vardagsrum

// Anders

Postad 22 April 2004 - 18:00

Unregisteredf40f5859
  • Unregisteredf40f5859
  • Lärjunge

• 440 inlägg
  • 0

mass:Om det blev ränder i golvet efter slipningen så måste du ha slipat galet tex att du har slipat längs bräderna..

Ränderna kommer i regel av att slippapperscylindern körts emot något som skrapat bort tillräckligt mycket slipkorn runtom hela. När man sedan slipar vidare blir det ränder. Har råkat ut för det en gång. Syns i regel inte förrän man lackar/målar golvet och då är det bara att börja om.

// Anders

Postad 22 April 2004 - 19:15

Unregistered5cf1b4b0
  • Unregistered5cf1b4b0
  • Forumräv

• 719 inlägg
  • 0
Anders:Förklara hur du menar,känner inte till din beskrivning........

Postad 25 April 2004 - 11:01

Unregistered55c9380c
  • Unregistered55c9380c
  • Forumräv

• 587 inlägg
  • 0
Jensen:

Det gällde ingen hembiosalong, det var mitt vardagsrum jag skrev om.......

Device:

Heltiltad ?
Inte omöjligt, men har du aldrig hört talas om "den genomskinliga väggen", den som släpper igenom dagsljuset utifrån ?
Har hört nånstans, att denna uppfinning kallas "fönster"....... :D

Mitt vardagsrum har ett ca 350 cm långt fönsterparti längs ena kortväggen, så det blir definitivt inte varken mörkt eller murrigt därinne, nej.

//Maths

Postad 25 April 2004 - 20:36

Unregistereda563b0e6
  • Unregistereda563b0e6
  • Forumräv

• 759 inlägg
  • 0
Här kommer en lite udda idé som garanterat inte passar de flesta.

Varför inte göra ett klassiskt Engelskt inspirerat rum? Både "kolonial Indiskt" eller "Överklass jaktstuga på engelska landsbygden" funkar då de oftast har mörka väggar.

Välj färgen "Engelskt röd" på väggarna(det finns en färg som heter så hos färghandlaren). Släng in ett par chesterfield soffor, en öppen spis(finns fejk öppenspis om du inte redan har en). Lägg till en mörk träväggpanel på en sida alternativt en bröstpanel i mörkt trä, lite tavlor med jaktmotiv eller motiv från indien. Sen behöver du ett uppstoppat buffelhuvud, ett zebraskinn och några hjorthuvuden så är du hemma. Sen behöver du bara en björnfäll på golven som dämpar ljudrefexerna från högtalarna.

Voila...ett vardagsrum med mörka väggar(perfekt för lite bio) som dessutom skiljer sig från mängden. Ingen bokhyllan Billy där inte. Utan ett vardagsrum för riktiga män med spännande jakthistorier, god konjak, feta cigarrer och en massa filmer...

:D ;) :lol:

Jag hade ljusa väggar när jag bodde i lägenhet och förstår att man ibland måste kompromissa. Men har du möjlighet att välja så är ljusa väggar ingen lösning såvida du inte vill sitta och glo din darling i ögonen under hela filmen. Mörka väggar och tak med soft punktbelysning "does the trick" för den ultimata upplevelsen.

Lycka till med ditt färgval...

Postad 08 May 2004 - 09:49

mass
  • mass
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0
Hej! Tack för svaren alla! Är nu klar med målningen i rummet och är väldigt nöjd! Det vita lyfter hela rummet och det blir betydligt lättare att inreda. Den svarta fondväggen(s8000 nästan svart) målade jag 3m och lämnade 1 m vitt på sidorna.
Blev både coolt och snyggt. Det svarta runt duken upplever jag som mycket positivt vilket ger ett mer djup i bilden, helt klart mer biokänsla tycker jag. Sänkte också ner duken till en höjd av 75 cm. Detta tycker jag är ao för känsla om man har möjlighet.
Ljuset i rummet märks i dom ljusa scenerna men det kan jag leva med. Detta har jag minimerat med nytt gardintyg. Ett svart gardintyg som är dubbelt och släpper inte genom något ljus, kostade 229 kr meter men det var det värt. Detta har jag även för dörröppningen. En svart gardinstång som jag satt på insidan av dörröppningen, blev mycket bra.

Måste säga att det går att kompromissa och bli fullt nöjd även om drömmen är en källare dedikerad bio/ljudrum, men bor man i lägenhet så gör man!!
Ni som undrade över golvet så var det nog slipdamm, jag såg inte det förränn jag flyttade in. Ville inte bråka med han som slipade(det är en anna historia). Funderar ändå på att lägga in en heltäckningsmatta både för akustiken och för jag tror det kan blir snyggt!

mvh Mass

Postad 08 May 2004 - 10:08

Unregistered5376ab7e
  • Unregistered5376ab7e
  • Forumräv

• 523 inlägg
  • 0
över ekgolv? Borde man itne skämmas då ? :D

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.