Märker man direkt om en högtalare är felkopplad?
Postad 19 April 2004 - 22:06
Postad 19 April 2004 - 22:12
Ett enkelt sätt att kolla(om man saknar märkta sladdar/kontakter) att fasen stämmer är att ta ett vanligt batteri från närmsta fjärr och koppla till högtalarens plus resp. minus. När membranet rör sig utåt när man kopplar på batteriet är fasen korrekt och är den vänd/fel rör sig membranet innåt..
Mvh
Postad 19 April 2004 - 22:13
Redigerat av Unregistered8ee75b8b, 19 April 2004 - 22:14.
Postad 20 April 2004 - 02:08
Jag känner direkt om det är fasfel, har man väl lärt sig hur det låter så går det ganska fort =)
Mvh
Postad 20 April 2004 - 08:11
Bästa sättet att upptäcka ett fasfel är läget mono:
Ställ högtalarna bredvid varandra och kör ut någonting med mycket elbas i och slå över förstärkaren från stereo till mono, om basen då försvinner ur högtalarna är det ett fasfel.
Är det rätt fas på högtalarkablarna så blir det bara en mindre nivåändring när du slår över från stereo till mono.
Postad 22 April 2009 - 21:32
Postad 23 April 2009 - 09:01
Postad 23 April 2009 - 09:10
Postad 23 April 2009 - 09:41
Postad 23 April 2009 - 14:34
Vrid på balancen så märks det direkt ,mer bas med en högt än med båda=fasfel....
Mjo, visserligen. Men det finns inga balans-kontroller på de flesta nya flerkanalsförstärkarna tyvärr.
Postad 23 April 2009 - 14:39
Egentligen är det inte + och - vi pratar om, eftersom det inte är likström vi kör ut.
Det enda som händer när du skiftar är att istället för att konen rör sig utåt så rör den sig inåt, och hur detta skulle kunna vara skadligt för förstärkaren kan någon få förklara för mig?
Förstärkaren har ingen aning om hur högtalaren är kopplad till den, den känner exakt samma last i bägge fallen. Dock när vi snackar hemmabio och system man kalibrerar med mikrofon så förstår jag att förstärkaren kan påpeka för dig om en högtalare är ur fas, möjligt att den då "kan höra" detta.
Rätta mig gärna om jag har fel, men det är iaf min uppfattning i frågan.
Postad 23 April 2009 - 14:42
Då kommer jag med ett till: ställ högtalarna mittemot varandra; front mot front med några cm emellan. Då försvinner basen om det är fasfel.
Postad 23 April 2009 - 14:51
Att det på något sätt skulle vara farligt för förstärkaren är bara strunprat.
Det kan vara jättefarligt för recievern, jag menar tänk om man tycker att det låter skit och hivar ut den genom fönstret...
Kopplar du fel på alla högtalare så är det inte lätt att höra någon skillnad.
Postad 23 April 2009 - 16:11
Men bara om den ena har fasfel =)Oj, så många olika förslag!
Då kommer jag med ett till: ställ högtalarna mittemot varandra; front mot front med några cm emellan. Då försvinner basen om det är fasfel.
Batterimetoden funkar bra tycker jag för att 100% säkert kunna säga som är rätt. Fast att bara lyssna borde funka för den lite mer erfarne också.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
2 bilder
18 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?