Postad 27 April 2004 - 13:49
saving private ryan
band of brothers
en bro för mycket
black hawk down
3 kings
behind enemy lines
Postad 27 April 2004 - 14:06
Hamburger hill
Plutonen
Das Bot
Stalingrad
Döden på larvfötter
The beast
Örnästet
mm..
Postad 27 April 2004 - 14:10
Postad 27 April 2004 - 14:15
Postad 27 April 2004 - 15:01
Postad 27 April 2004 - 15:08
Postad 27 April 2004 - 15:18
Postad 27 April 2004 - 15:39
Och passar på att hissa liten varningsflagg för Behind enemy lines som jag personligen tyckte var skräp, men det behöver ju inte betyda andra håller med.
Postad 27 April 2004 - 16:08
Redigerat av Unregistered5b84dd24, 28 April 2004 - 05:52.
Postad 27 April 2004 - 16:15
Postad 27 April 2004 - 17:16
Tora! Tora! Tora!
D-Dagen
Cross Of Iron
Wild Geese
Battle Of Britain
The list goes on...och krig är möjligtvis "skönt" enbart på film.
Redigerat av jedi, 27 April 2004 - 17:19.
Postad 27 April 2004 - 17:50
kolla gärna http://www.geocities...rmoviedatabase/ för många bra tips. tyvärr har sidan precis reviderats och inriktar sig numera på WWII film enbart, men det finns ett 100tal filmer (bra och mindre bra) recenserade och info om de finns på dvd eller vhs etc.
/LillKille
Postad 27 April 2004 - 18:42
tack kollar sidan nuJag föredrar de lite mer "matiné"iga äventyren om andra världskriget, typ Örnnästet, Den Stora flykten etc.
kolla gärna http://www.geocities...rmoviedatabase/ för många bra tips. tyvärr har sidan precis reviderats och inriktar sig numera på WWII film enbart, men det finns ett 100tal filmer (bra och mindre bra) recenserade och info om de finns på dvd eller vhs etc.
/LillKille
Postad 27 April 2004 - 19:06
En riktigt bra krigsfilm som dessutom finns billigt i ganska många butiker just nu: Hell is for heroes, med Steve McQueen.
En fin gammal film som fortfarande berör: På västfronten inget nytt.
Andra filmer som jag verkligen rekomenderar:
Welcome to Sarajevo (otäck sak, känns väldigt verklig)
No mans land
Harisson's flowers
Odyssevs blick
The Deer Hunter
Apocalypse Now
Grand Illusion (den bästa anti-krigsfilmen?)
Slakthus 5
Ärans väg
Dr Strangelove
Full metal jacket
Moment 22
The Killing Fields
Enemy at the gates
Lawrence of Arabia
Bron över floden Kwai
Bra krigsfilmer, men där kriget inte riktigt är huvudsaken:
Kellys Hjältar
Underground
MASH
3 Kings
Basic
Krigsfilmerna jag inte gillar, för dåligt, för mycket propaganda och felaktigheter för min smak:
En bro för mycket (massor av stjärnskådisar, synd att manuset är så dåligt)
Pearl Harbor (påkostad som få, livlös som få. Engagerar inte)
Heartbreak Ridge (propaganda, historiskt grovt missvisande)
Black Hawk Down (ren propagandafilm)
Firefox (typiskt kalla kriget-på-80-talet propaganda)
Top Gun (reklamfilm för USAF?)
Skulle också vilja passa på att slå ett slag för William Shakespeare och Akira Kurosawa - skapare av krigsdramatik av bästa märke!
Postad 28 April 2004 - 06:51
2 mycket bra filmer!Welcome to Sarajevo (otäck sak, känns väldigt verklig)
Harisson's flowers
Postad 28 April 2004 - 06:57
Precis min tanke när jag läste rubriken...Jag visste inte att krig var skönt..
Som jag brukar säga: "make Love, not War"
Om jag ändå måste säga någon så blir det nog: saving private ryan.
Göran
Postad 28 April 2004 - 10:52
Vad ser ni på då? My little Pony? Fem myror? Det verkar på er som om man automatiskt stödjer det som man ser en film om. Jösses vad många filmer som går bort då, med tanke på att de flesta filmer innehåller element så som våld, otrohet, lögner, stöld, rån, fortkörning, fylleri, narkotikabruk, psykisk misshandel, avundsjuka, svartsjuka, diskriminering - ja kort sagt alla de element som oftast krävs för att skapa någon sorts dramatik.
En krigsfilm kan såklart vara skön på samma sätt som det t.ex. kan vara skönt när de "mjölkar kossan" i Kingpin. Inget som jag skulle vilja vara med om i verkligheten heller direkt...
Dessutom är det faktiskt många krigsfilmer som är rent avskräckande. Speciellt de senaste årens produktioner är ju mycket grafiskta i sin våldsskildring och uppmuntrar inte direkt till att leka "pang-pang".
Min åsikt bara... Personligen älskar jag att krypa ihop framför en riktigt mysig krigsfilm.
Postad 28 April 2004 - 12:56
Postad 28 April 2004 - 13:07
we were soldiers - helt ok
visst är det trevligt med en bra krigsrulle.
Saving private ryan (2-Disc DTS) och Gettysburg anländer i en brevlåda nära mig imorgon.
Redigerat av Unregistered8eb40688, 28 April 2004 - 14:19.
Postad 28 April 2004 - 13:16
de har du rätt iTill alla som undrar varför man gillar krigsfilmer:
Vad ser ni på då? My little Pony? Fem myror? Det verkar på er som om man automatiskt stödjer det som man ser en film om. Jösses vad många filmer som går bort då, med tanke på att de flesta filmer innehåller element så som våld, otrohet, lögner, stöld, rån, fortkörning, fylleri, narkotikabruk, psykisk misshandel, avundsjuka, svartsjuka, diskriminering - ja kort sagt alla de element som oftast krävs för att skapa någon sorts dramatik.
En krigsfilm kan såklart vara skön på samma sätt som det t.ex. kan vara skönt när de "mjölkar kossan" i Kingpin. Inget som jag skulle vilja vara med om i verkligheten heller direkt...
Dessutom är det faktiskt många krigsfilmer som är rent avskräckande. Speciellt de senaste årens produktioner är ju mycket grafiskta i sin våldsskildring och uppmuntrar inte direkt till att leka "pang-pang".
Min åsikt bara... Personligen älskar jag att krypa ihop framför en riktigt mysig krigsfilm.
Postad 28 April 2004 - 13:20
Ah är det uppföljaren på We were soldiers eller?lägger till:
When we were soldiers - helt ok
Postad 28 April 2004 - 13:21
yepp..de har du rätt iTill alla som undrar varför man gillar krigsfilmer:
Min åsikt bara... Personligen älskar jag att krypa ihop framför en riktigt mysig krigsfilm.![]()
Postad 28 April 2004 - 13:30
Postad 15 January 2006 - 18:14
Redigerat av MalcolmX7, 17 January 2006 - 18:11.
Postad 16 January 2006 - 02:40
Postad 16 January 2006 - 08:24
plus en annan som hette nånting talviosota "nu får jag väl stryk bara för att ja stava fel på
det finska namnet"
den sistnämnda handlar om finska vinterkriget.
Postad 16 January 2006 - 14:50
Postad 16 January 2006 - 16:08
Jag och polaren hade gjort oss klara för en fin kväll med lite WW2 film.
Polarens som är helt insnöad på WW2 satt bara och garvade och tyckte det var det sämsta han nånsin sett!
Postad 16 January 2006 - 20:49
"Framom Främsta Linjen" är nog det sämsta jag sett!
Jag och polaren hade gjort oss klara för en fin kväll med lite WW2 film.
Polarens som är helt insnöad på WW2 satt bara och garvade och tyckte det var det sämsta han nånsin sett!
Det man kan ifrågasätta med denna film är väl dramaturgin. Skådespelarna är i vissa fall lite för amatörmässiga. När det gäller historisk korrekthet är nog Framom Främsta Linjen bland de mer realistiska jag har sett under de senaste åren. Tycker att den totalt sätt är ganska o.k., men det finns betydligt bättre finska krigsfilmer.
Broderhood of War (Taegukgi) är nog bland de sämsta krigsfilmerna jag har sett...någonsin
Mina favoriter:
Järnkorset (stilistisk, cynisk och rå)
Das Boot (realistisk och oerhört spännande)
Apocalypse Now (cineastiskt mästervärk och den bästa snetrippen på bio)
Andra bra krigsfilmer:
Der Undergang (välgjord, välspelad, lärorik och intressant, och inte minst....vågad)
Stalingrad (realistisk och rå, nästan lite socialrealism)
Savin Private Ryan (välgjord och bitvis intensiv; bland de bäst inspelade krigsscenerna)
Örnnästet (cool, snygg, spännande och välskriven med oväntade vändningar)
En bro för mycket (välgjord och lärorik)
Redigerat av Videofilur, 16 January 2006 - 20:50.
Postad 16 January 2006 - 21:09
Sen finns det ju "Pearl Harbor" och "Schindlers List" (borde väl kunna räknas in i krigsfilmskategorin...??
Och jag tycker inte vi får glömma att iaf nämna 80-tals klassikerna "Rambo" (Rambo First Blood är i min mening en mycket superb film som man kan sitta tebax i soffan och avnjuta med stor glädje än idag)
"Deer Hunter" och "Heartbreak Ridge"borde även den få sin plats i sammanhanget...
//Hylle
Kan ju som sagt ha slängt in nån som redan finns omskriven men men...
Postad 17 January 2006 - 00:33
Okänd soldat.
Trots att den är nästan tre timmar så känns den inte lång.
Postad 17 January 2006 - 09:42
Lite förvånad att ingen har nämnt "Windtalkers" (kan ju iofs ha missat den nånstans..)
Sen finns det ju "Pearl Harbor" och "Schindlers List" (borde väl kunna räknas in i krigsfilmskategorin...??
Och jag tycker inte vi får glömma att iaf nämna 80-tals klassikerna "Rambo" (Rambo First Blood är i min mening en mycket superb film som man kan sitta tebax i soffan och avnjuta med stor glädje än idag)
"Deer Hunter" och "Heartbreak Ridge"borde även den få sin plats i sammanhanget...
//Hylle
Kan ju som sagt ha slängt in nån som redan finns omskriven men men...
Pearl Harbor har väl ingen nämnt för att den inte är så vidare bra
Svårt att säga,men kan man räkna Schindlers List som en krigsfilm?
Den är ju inte direkt som Saving Private Ryan om man säger så.
Deer Hunter tror jag redan är nämnd,men den är riktigt bra,så den behövs väl nämnas några till
Postad 17 January 2006 - 17:53
saving private ryan
band of brothers
en bro för mycket
black hawk down
3 kings
behind enemy lines
apocalypse now "redux" (lite komedi över den men ändå bra)
Rambo I II III
Brotherhood of war, koreansk film men kanon bra.
Postad 17 January 2006 - 18:56
Band of brothers (10h nirvana för mig)
Plutonen
Der untergang(grym)
Das Boot
järnkorset
örnnästet
chindlers list(för mig är det en krigsfilm)
Enemy at the gate
Slaget om england(historiskt värde)
Finns ju rätt mycket mer, men dessa ploppade upp nu
Postad 28 November 2006 - 19:48
Bifogad fil(er)
Postad 28 November 2006 - 20:35
En krigs film som inte är så känd är 84 Charlie Mopic riktigt bra Vietnam film. Lite svår att få tag på, men klart värd besväret. Mer info om filmen finns i min filmsamling..
Redigerat av Unregistered8f4a4b7a, 28 November 2006 - 20:41.
Postad 28 November 2006 - 20:42
The Thin Red Line tycks alltid glömmas bort när folk pratar krigsfilm. Minst lika bra som SPR, men DVD utgåvan (R1) är faktiskt snäppet bättre. Ren referenskvalité gällande bild och ljud.
Mycket bra film och jag håller den filmen som den bästa krigsfilmen som gjorts näst efter saving private ryan, som ju är tokbra på att visa rent överdjävulskt realistiska stridsscener. Den klarar även av att visa krigets fasor på ett mycket realistiskt sett. Och naturligtvis det hjältemod många av de stridande visade på ett väldigt gripande sätt. Får alltid en tår i ögat när ja ser slutet på den filmen och när jag tänker på vilken uppoffring soldaterna fick göra för att kunna besegra Hitler. Många fick betala ett oerhört högt pris.
Den tunna röda linjen, är en lite annorlunda krigsfilm. Den angriper ämnet krig på ett mer filosofiskt sett, dels hur det påverkar soldaters liv och anhöriga, men även hur man kan se och uppleva ett krig på olika sätt. Riktigt tunga stridsscener men samtidigt också en filosofisk betraktelse av det monster ett krig verkligen är, och vad det får för konsekvenser för den enskilde soldaten och deras anhöriga. En mycket intressant, extremt våldsam men även vacker film. Filmen blev förövrigt Jim Caviezels storagenombrottsfilm. Han är suverän i den rollen..
Redigerat av Korn, 28 November 2006 - 20:45.
Postad 29 November 2006 - 01:15
Yamato
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
5 filmer
2 bilder

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?