Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Är SVS subbor verkligen så bra ...

93 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 May 2004 - 18:49

Unregistered96bcffe5
  • Unregistered96bcffe5
  • Forumräv

• 719 inlägg
  • 0
Tjaba ! jag blev lite skeptisk när jag läste hemmabio 1-2 2002 , 2 år på nacken men ändå...
Där testade dom Subbasar 20.000 kr och SVS 20-39PC var med bland andra..
SVS fick uselt betyg tycker jag betyg: film3 musik2 Biomuller5 Finish2..
Iofs så tyckte dom att den inte va bra i hyreslägenhet :) Varför? jo därför man blev snabbt utan lägenhet ;)
Pris då 16000kr.
Vinnare var Canton Karat AS 300, den vann rätt överlägset...
Klart möjligt att Svs blivigt bättre nu...

Postad 10 May 2004 - 19:12

Unregistered5d5ce8d0
  • Unregistered5d5ce8d0
  • Forumräv

• 786 inlägg
  • 0
Låter iof som en kanon subba till bion :)

Postad 11 May 2004 - 20:53

ekke
  • ekke
  • Veteran

• 2466 inlägg
  • 0
hm det är ingen skillnad på bio å film ljud, ljud är ljud! .. antagligen är tidningen sponsrad av canton .. :)

svs är bra subbar! passar utmärkt till musik och film

Postad 11 May 2004 - 23:03

Unregistered6455d5d8
  • Unregistered6455d5d8
  • Forumräv

• 517 inlägg
  • 0
Alla SVS modeller är uppgraderade med nya element o kraftigare förstärkare. Det är knappt man kan kalla dom kusiner med testexen ens.

Jag kör min 20-39 PC+ nästan enbart till musik o nåt muller finns inte, däremot rejält med bas när det ska vara bas :)

//Jonas

Kolla SVS hemsida förresten.

SVS

Postad 11 May 2004 - 23:43

David J
  • David J
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
PCi är en förbättrad version av PC, och PC+ ytterligare ett snäpp bättre.
En PC+ får du för 9-10000 dvs ungefär som en Canton Karat AS-300 nu.
Skulle vara intressant att se ett test mot den istället.

Postad 14 September 2004 - 22:43

Unregistered02295671
  • Unregistered02295671
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
Det finns en annan review mot AS-300.Sub Test

Cantonen kan ju knappt kallas sub...

Postad 14 September 2004 - 23:03

Unregisteredf6945104
  • Unregisteredf6945104
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0

hm det är ingen skillnad på bio å film ljud, ljud är ljud!  .. antagligen är tidningen sponsrad av canton .. :P

svs är bra subbar! passar utmärkt till musik och film

SVS är överreklamerade extremt hypade men det går lätt att hitta bättre subwoofers billigare än SVS. Med bättre menar jag alltså mer allround och mer välljudande.

Postad 14 September 2004 - 23:07

Unregisteredf6945104
  • Unregisteredf6945104
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0

Citat från testet.

"So with so many subs, who's the winner? All of them. Any of these subs would do a home theater justice. Some perform at a higher level, but then again, some cost significantly more. If clarity and musical performance were you main goal, it would be hard to pick from the Klipsch RSW and Velodyne. If you're looking for a sub to rip the floor boards up, then the SVS may be the perfect fit. Keep in mind that if you have a smaller home theater room, it might not be the best idea to have one of the largest woofers in this test (where are you going to put it?), again priorities. The Canton and the Atlantic Technology both have smaller footprints and could easily integrate into a smaller room, without sounding overwhelming. Keep an eye out for sales on any of these subs, as they all would look real nice sitting next to the Christmas tree. OK, I guess they won't actually fit under the tree like it says in the review title"

Tydligen så föredrar de i det testet Klipsch RSW och Velodyne framför SVS:en

Postad 15 September 2004 - 07:14

nogrow
  • nogrow
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Tydligen så föredrar de i det testet Klipsch RSW och Velodyne framför SVS:en.

Det som testas är uppenbarligen SVS cylinder-subbar som verkar ha några år på nacken. Skulle vara intressant att höra något om deras mer moderna modeller. Speciellt intressant skulle det vara att höra om PB10-ISD som de börjar ta emot order på idag. Hur klarar en sådan pjäs att stötta ett bra musiksystem i ett stort rum utan att "ta över".

Postad 15 September 2004 - 09:40

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
Sedan får man minnas att saker som bas-kvalitet och bas-kvantitet också bedöms, det är ofta dessa ord man relaterar till hifi VS bio bas. Att allt ljud är just ljud råder det ingen tvekan om, men vissa måste nog inse att hifi och bio-bas har olika förutsättningar och olika användningsområden. En BRA sub är bra på allt, men väldigt få subbar är bra på allt så oftast blir det en kompromiss, vinklat åt än det ena eller än det andra användningsområdet. I testet så poängterar man ju klart att SVS sub är en dräpare, men med talanger överskjutande åt bio om man ska jämföra med velodyne´s sub. Den verkar lite "sämre" på just biodelen, medans den är bättre som allround. DVS den intergrerar med musik-material på ett bättre sätt. Tajt, korrekt, transientsnabb mm mm... har man inte hört en riktigt bra sub så kanske man inte förstår skillnaderna, men det gör man efteråt.

Kliver man ner ett par snäpp från dessa bestar till subwoofers så får man ännu större kompromisser och vinklingar, och då måste man ju se till eget behov och tilltänkt användningsområde. En sub som gör allt bra är som sagt svår att få tag på, eller dyr för gemene man & kvinna...

SVS verkar brutal må jag säga. Detsamma gäller Velodyne´s 18"are. Skulle jag välja så skulle det bli "dynan" ändå, just för att den uppges vara mer korrekt till musik också.

(tilläggas bör ju att jag inte lyssnat på någon av just dessa subbar, utan utgår från det som skrivits i testen. Däremot har jag lyssnat på riktigt ruggig sub och vet vilka skillnader som finns)

Postad 15 September 2004 - 10:08

Unregistered28512
  • Unregistered28512
  • Forumräv

• 629 inlägg
  • 0

SVS är överreklamerade extremt hypade men det går lätt att hitta bättre subwoofers billigare än SVS. Med bättre menar jag alltså mer allround och mer välljudande.

Så basföda... mycke snack ockh lite verkstad.... Jag har ju frågat dig tidigare utan ha fått något svar. Kan ju prova igen. Vilka SVS subar har du lyssnat på? Vilken sub har du testat mot en SVS som är mer välljudande? och dessutom billigare?
Har du några fakta överhuvudtaget som stödjer ditt påstående?

Postad 15 September 2004 - 12:20

Unregisteredf6945104
  • Unregisteredf6945104
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0

Så basföda... mycke snack ockh lite verkstad.... Jag har ju frågat dig tidigare utan ha fått något svar. Kan ju prova igen. Vilka SVS subar har du lyssnat på? Vilken sub har du testat mot en SVS som är mer välljudande? och dessutom billigare?
Har du några fakta överhuvudtaget som stödjer ditt påstående?

Casull du verkar lida av selektivt minne , jag skrev ju tidigare att jag har lyssnat på de flesta av SVS subbar och bl.a jämfört med en Paradigm sub och några professionella subbar. SVS är som sagt OK men det finns bättre , mycket bättre t.o.m. om man nu vill spela ännu högre och djupare.

Postad 15 September 2004 - 12:24

Unregistered28512
  • Unregistered28512
  • Forumräv

• 629 inlägg
  • 0
Och som jag har frågat tidigare VILKA svs har du lyssnat på?
Alltså vilka modeller?
Och vilka subar har du jämfört med... alltså där också märke och modell?
professionella subbar säger du... menad du då PA grejor? och vilket märke och modell menar du... bara så vi uttrycker oss tydligt.
Sen så skulle det vara kul och veta vad som spelar högre OCH djupare? som dessutom är billigare.... återigen... märke och modell är det man vill veta.

Redigerat av Unregistered28512, 15 September 2004 - 12:26.

Postad 15 September 2004 - 12:30

Unregisteredd6ab7d3b
  • Unregisteredd6ab7d3b
  • Lärjunge

• 331 inlägg
  • 0

jag har lyssnat på de flesta av SVS subbar och bl.a jämfört med en Paradigm sub och några professionella subbar. SVS är som sagt OK men det finns bättre , mycket bättre t.o.m. om man nu vill spela ännu högre och djupare.

Basföda: kan du berätta för mig vilka subbar som är bättre och framförallt billigare. I så fall säljer jag min SVS idag och byter till en av dessa.

Spela djupare...???: har du mätt frekvensen? Hur många +/-db?

Andreas

Postad 15 September 2004 - 13:16

Unregisteredf6945104
  • Unregisteredf6945104
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0

Och som jag har frågat tidigare VILKA svs har du lyssnat på?
Alltså vilka modeller?
Och vilka subar har du jämfört med... alltså där också märke och modell?
professionella subbar säger du... menad du då PA grejor? och vilket märke och modell menar du... bara så vi uttrycker oss tydligt.
Sen så skulle det vara kul och veta vad som spelar högre OCH djupare? som dessutom är billigare.... återigen... märke och modell är det man vill veta.

Casull om jag skriver att jag har lyssnat på de flesta av SVS modeller så betyder det just att jag har lyssnat på de flesta. Visst imponerar de på vissa punkter men knappast allround.

Angående prosubbar så finns det ju proffsstudio och proffsbiosubbar som lätt knäcker SVS både vad gäller ljudkvalité och basnivå till ett faktiskt rätt överkomligt pris. Sen kan man ju själv bygga ihop en snygg 2X15" sub eller 4X10" för runt 10.000 inkl låda och slutsteg som lämnar SVSna långt efter sig.

SVS är helt enkelt inte bäst. Velodyne t.e.x. brukar ju vinna de flesta jämförande oberoende tester mot SVS
Visst kostar Velodyne mer men ljud och byggkvalitén är ju också överlägsen SVSs.

Postad 15 September 2004 - 14:21

Unregistered28512
  • Unregistered28512
  • Forumräv

• 629 inlägg
  • 0
Och som vanligt kan du Basföde ej nämna några modeller.
Därför tror jag inte på något av det du skriver... du har helt enkelt inga referenser att komma med. Det du skriver om ProSubbar kan jag heller tyvärr inte tro på för att du inte skriver vilka modeller du syftar på ej heller vilka slutsteg som då ska rymmas i prisbilden. Tills du kan nämna några referenser så tycker jag inte att du ska uttala dig överhuvud taget..... eller vad tycker ni andra?

Postad 15 September 2004 - 14:47

Unregisteredf6945104
  • Unregisteredf6945104
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0

Och som vanligt kan du Basföde ej nämna några modeller.
Därför tror jag inte på något av det du skriver...

Nej folk med låsta positioner brukar inte lyssna till sunt förnuft.
Självklart skulle jag kunna rabbla märken och modeller hur länge som helst men du skulle ändå aldrig kunna erkänna att det finns bättre subbar än SVS. SVS hypen verkar fungera......på vissa.

Angående kostnad för en egenbyggd SVS killer så kostar ett bra 19" slutsteg som kan lämna runt 1500 watt bryggat i 4 ohm ca: 4000 kronor 2 kraftiga lågresonans 15" basar(eller dito 1X18,4X10" o.s.v.) ca. 4000 och en snygg välstagad låda 2000 kronor = 10.000 dessa priser är normalpriser har man lite bättre kontakter så går det att komma undan lite billigare.

Postad 15 September 2004 - 16:04

Unregistered28512
  • Unregistered28512
  • Forumräv

• 629 inlägg
  • 0
Nej... jag har ej några låsta positioner. Jag vill bara ha så bra sub för pengarna som möjligt. Kan du som du tidigare påstod pressentera en sub som spelar bättre och djupare än en SVS i motsvarande prisklass? Om du kan det så är jag intresserad av att köpa en sådan. Men då DIY är inte aktuellt, och man kan inte riktigt göra en rättvis jämförelse mellan en DIY sub och en färdig sub....
Men i alla fall.... ocm du nu är intresserad att upplysa oss okunninga om subbar som presterar bättre än SVS subbar, var då inte feg... upplys oss då i stället... om du kan.

Postad 15 September 2004 - 18:21

Unregistered02295671
  • Unregistered02295671
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
Är folk hjärntvättade av den så kallade svs hypen?

Som blivande svs ägare verkar alla recensioner nästan för bra. Jag har letat nätet och funnit mycket lite som är så negativa som Basföda.
Endera är dom så bra som alla säger eller så är det en hype! Det får jag snart reda på...
Jag håller med casull att basföda borde ge lite mera konkreta svar ang modeller
han hört och vad som var bra/inte bra!

2*15", 1*18" eller 4*10" det låter som en låda att passa i en gymnastiksal och inte hemma om inte det är IB eller liknande.

Mvh/Mattias

Postad 15 September 2004 - 19:40

Unregisteredf6945104
  • Unregisteredf6945104
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0

Är folk hjärntvättade av den så kallade svs hypen?

Som blivande svs ägare verkar alla recensioner nästan för bra. Jag har letat nätet och funnit mycket lite som är så negativa som Basföda.
Endera är dom så bra som alla säger eller så är det en hype! Det får jag snart reda på...
Jag håller med casull att basföda borde ge lite mera konkreta svar ang modeller
han hört och vad som var bra/inte bra!

2*15", 1*18" eller 4*10" det låter som en låda att passa i en gymnastiksal och inte hemma om inte det är IB eller liknande.

Mvh/Mattias

Du blir säkert nöjd till att börja med , men när det gäller att få fram absolut bästa bas så kommer du inse att SVS inte är det universella svaret. Bilstereoelement som sitter i SVS är ju ofta gjorda för att spela djupt först och främst. Men visst det låter oftast OK men för en riktig basfreak som mig så duger dom inte riktigt. De flesta SVS är svårplacerade och lider av lådkonstruktioner som inte är optimala.

Angående 2X15" baslådor så går det utmärkt att ha 2 sådana i vardagsrummet men man bör bo i en villa..

Postad 15 September 2004 - 19:48

Unregistered5e22afb9
  • Unregistered5e22afb9
  • Lärjunge

• 334 inlägg
  • 0
casull, vad menar du med att det inte går att göra en rättvis jämförelse mellan en diy sub och en kommersiell sub?

Såg förresten på Adires site, en modell som heter Sadhara, kanske kan vara ett SVS alternativ till er som vill ha en cylinder i rummet??

Postad 15 September 2004 - 19:57

Unregistered28512
  • Unregistered28512
  • Forumräv

• 629 inlägg
  • 0

Bilstereoelement som sitter i SVS är ju ofta gjorda för att spela djupt först och främst.

Så... Basföda.... SVS har alltså bilstereo element i sina subwoofers....
Hur vet du det om man får fråga?

Vad jag vet så brukar bilstereo element ha ett relativt högt FS värde för att dom är anpassade för att sitta i en bil med liten kupe. I ett hem med betydligt större volym så måste man ha ett element med ett lågt FS för att kunna få djup bas. Men hur som helst.... vad jag vet så får SVS sina element special gjorda just för dom enligt deras specar.... så det är inte så troligt att det är några "bilstereo" element det är frågan om.

Men i alla fall.... jag väntar spännt att få höra vem som tillverkar subbasar som låter bättre och spelar djupare än SVS och dessutom är billigare.... fast än har man inte fått något svar av dig.... vilket man troligen inte kommer att få.... som vanligt :P

Postad 15 September 2004 - 20:03

Unregistered28512
  • Unregistered28512
  • Forumräv

• 629 inlägg
  • 0
MrT: Visst kan man jämföra DIY grejor med färdig producerat.... men dom flesta (jag i alla fall) vill ha grejor som redan är klara och fungerar. Man har liksom inte tid att lägga ner allt jobb för att få bra finish som man vill ha i ett hus (eller lägenhet), särskillt när man har två barn :P

Så därför är en jämförelse tämligen ointressant.... för mig i alla fall.

Men vad som är hög intressant är om nu Basföda kan påvisa en sub som spelar bättre och djupare än en SVS som dessutom är billigare.... det kommer att bli intressant... men vi kommer nog att bli besvikna tror jag.

Postad 15 September 2004 - 20:08

Unregistered28512
  • Unregistered28512
  • Forumräv

• 629 inlägg
  • 0

Men visst det låter oftast OK men för en riktig basfreak som mig så duger dom inte riktigt.

Så du är ett basfreak.... får man fråga vad du använder för sub hemma då? Eller har du glömt bort det? Eller vill du inte prata märken?

Postad 15 September 2004 - 20:10

Unregistered5e22afb9
  • Unregistered5e22afb9
  • Lärjunge

• 334 inlägg
  • 0
Basföda,
Du säger att en SVS inte duger... man kan inte bli annat än lite nyfiken på vad du har för prylar...

"...lider av lådkonstruktioner som inte är optimala."
Hur ska då en optimal lådkonstruktion vara?

Postad 15 September 2004 - 22:24

James
  • James
  • Användare

• 216 inlägg
  • 0
Jag är helt neutral i diskussionen men jag måste säga att tonen i tråden börjar bli himla tråkig. :D

Kan ni inte diskuttera utan dessa "mellan-raderna-påhopp"

Make love not war :P

Postad 15 September 2004 - 22:32

Camridge
  • Camridge
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0
Jag tycker att basföda blir rätt så rejält överkörd i denna diskussion.

Postad 15 September 2004 - 22:54

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0
[FONT=Geneva]

Hmm...
Trovärdigheten i det testet är under all kritik!
Jag citerar:

Performance: With a peak SPL of 118 dB @ 30 Hz, this sub rocks. Pulling above 108 dB from 16 Hz, it's guaranteed to make the floor move. As you can see from the SPL graph, it's a huge step up from your average sub. At 20 Hz it was 23 dB louder than at 16 Hz, and at 30 Hz it was more than 15 dB louder

Det lilafärgade stämmer illa med kurvan som dom refererar till!!!
Postad bild
Så tänkte jag att det kanske var ett misstag bara, men sen visade det sej att deras påståenden stämde visst inte med summeringen av testet heller!
Postad bild

Kolla man kurvorna så ser det onekligen ut som SVS-subborna mer liknar den gamla typen av "Boomboxar" än de mer "linjära" hifisubborna som de jämförs med.
Kurvorna visar onekligen att SVS kan spela kraftigt OCH djup bas, men det finns kanske folk som hellre vill ha en mer linjär basåtergivning än en som "peakar" på 30Hz...

Postad 16 September 2004 - 08:10

nogrow
  • nogrow
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Krasse!
Tack för att du klädde den här diskussionen i lite mer konkreta kläder. Det skulle vara intressant med liknande kompetent input om SVS nya sub.

Postad 16 September 2004 - 08:44

Unregistered28512
  • Unregistered28512
  • Forumräv

• 629 inlägg
  • 0
Jag får väll ta och ursäkta mitt lite starka ordval... men jag blir bara så irriterad när någon kommer med massa påståenden utan att ha någon fakta att backa upp dom med. Så var det med den saken.

Vill ni läsa om några mycket seriösa tester av SVS subwoofers så kan ni kolla på dessa

PB2-Plus
PB2-Ultra
PB1-ISD

Där finns även en ansenlig mängd kommentarer om ovanstående subwoofers.

Postad 16 September 2004 - 12:16

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
Krasse>> Nä, de verkar ju inte ha koll på graferna riktigt, men SVS:ens kurva ser mäkta imponerande ut ändå tycker jag. Visst, den har en topp kring 30 Hz, men det har ju nästan alla de andra subbarna i testet också. Den enda av de andra som under ngt längre spann lyckas hålla högre volym än SVS:en är ju Klipsch:en, men den förlorar ju i de lägsa frekvenserna.
Att ngn av de testade skulle ha en "rak" frekvenskurva vet jag inte vad du får ifrån..? Alla kurvorna är ju plågsamt "berg-och-daliga".
SVS:en ger ju som mest volym mellan 20 och 90 Hz vilket väl borde vara optimalt för en sub?

Postad 16 September 2004 - 12:32

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0
Om jag utläser kurvan rätt så är SVS-subben en "bummel"-bas, dvs den har en rejält topp vid 30 hz (lägre/kritiska basfrekvenser) och sen ett rejält tapp i mer mellanbasregistret. Dvs skillnaden mellan mer lågfrekvenser och mellanbasfrekvenser är rejält stor och då blir resultatet åt "bummel"-hållet - även om SVS verkar ge valuta för pengar i MÄNGDEN bas och då särskilt när det handlar om lågbas som får saker och ting att vibrera hemma...!

Har jag tolkat kurvan rätt? ;)

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 16 September 2004 - 12:37.

Postad 16 September 2004 - 12:36

AndreasT
  • AndreasT
  • Lärjunge

• 293 inlägg
  • 0
Är inte mätning av sub frekvensgång mest en mätning av rummet?

Jag tycker att man kan se peakar som går igen på alla subbar.

SVS:en har en i mina ögon rak frekvensgång jämfört med de övriga.

Tycker dock att även Velodyne verkar sexig ;)

Postad 16 September 2004 - 13:07

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
Precis Andreas.

Alla kurvorna är precis lika ojämna och alla har en puckel runt 30 Hz. Därefter tillhör ju SVS:en de som har "rakast" kurva. Den och Canton:en verkar undvika allt för stora dippar.

Jag har ju hellre en hembiosub som spelar fethögt kring 20-30 Hz för att sedan dö ut kring 80-90 Hz än en som spelar svagare vid 20-30 för att sedan spela högre runt 60-80 Hz. I de frekvenserna kan ju de flesta frontar ändå ta över basbördan rätt hyfsat.

För musikbruk vill jag helst inte yttra mig, eftersom jag sällan lyssnar på musik mer än i bilen, men den mesta musiken tycker jag låter som bäst utan sub ändå... Obs: gäller inte techno, Rammstein m.fl.

Postad 16 September 2004 - 13:50

Unregistered28512
  • Unregistered28512
  • Forumräv

• 629 inlägg
  • 0
Här har ni frekvensgången för SVS billigaste sub.... den nya PB10-ISD.
Det är en rätt ok kurva för en sub som kostar 400$, eller vad tycker ni?

Postad bild

Och här har vi en frekvensgångs bild för en PB2-Plus.... Den också rätt ok.

Postad bild

Och här för en likadan sub som jag har... en 16-46 PC-Plus

Postad bild

Och här är en för 16-46 PCi

Postad bild

Redigerat av Unregistered28512, 16 September 2004 - 13:57.

Postad 16 September 2004 - 13:57

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
Oj... Om den kurvan är sann så är det ju sanslöst bra.

Postad 16 September 2004 - 16:12

Pepsi
  • Pepsi
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0
Varför är det (mig veterligen) bara SVS som tillverkar cylinderformade subbar? Är det bara en designgrej eller finns det någon ljudmässig fördel (eller kanske nackdel just med tanke på att ingen annan har den lösningen)?

Postad 16 September 2004 - 22:08

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0
Jag litar inte på ovanstående kurvor. De är alldeles för jämna för att verka trovärdiga. De ser helt enkelt inte ut att vara plottade, de verkar snarare lite tillrättalagda.

Vad det gäller kurvorna jag presenterade i mitt inlägg så förstår jag inte hur någon kan tycka en kurva verka se linjär ut när det finns en 10dB topp på kurvan!
10dB är inte en liten fluktuation, det är en rejäl skillnad. Sen så bör man också lägga märke till att det är ganska stora skillnader på skalorna i de två bilderna jag la in. På ena skalan så är kurvan mer utsträckt i botten (från 30Hz och neråt) och på andra bilden så är skalan mer utsträckt i andra änden.

Det är sådana "småsaker" som inte riktigt stämmer som gör mej misstänksam mot hela presentationen och framförallt mot de slutsatser som vissa verkar göra.

Enligt min mening så visar bilderna jag la in att SVS-subborna helt klart presterar mest bas (framför allt under 40Hz), men linjär är den INTE. Är mätningen utförd i ekofritt rum så är SVS-subbornas basåtegivning REJÄLT "boomig" men till skillnad från de "gamla" boomboxarna så "boomar" svs-subborna mellan 20 och 40 Hz. Jag kan mycket väl tänka mej att det är en imponerande upplevelse med så mycket och så djup bas, men alla tycker kanske inte det är så lyckat.

Hur som helst så ger inga av dessa kurvor en bra bild av HUR BRA ljud man får ifrån de jämförda subborna. Bra ljud har ju aldrig varit synonymt med mycket ljud och det är ju MYCKET ljud som svs-subborna ger, onekligen...

Var och en får själv avgöra vad man gillar och tur är väl det!

Postad 17 September 2004 - 08:35

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
och sedan har man ju sett exempel på dessa "linjära" och "raka" kurvor på andra tillverkares sidor en del gånger. under optimala förhållanden (ekofritt rum, akustiskt optimerat mm) så KANSKE dom fått en liknande kurva, men den lär ändå vara tillsnyggad, skulle jag tro ;)

EDIT: här menar jag inte bara SVS utan alla de som jag stött på

Redigerat av Unregisteredb38af287, 17 September 2004 - 08:36.

Postad 17 September 2004 - 08:42

Unregistered28512
  • Unregistered28512
  • Forumräv

• 629 inlägg
  • 0
megalomaniac och krasse: Hur tycker ni då att man på ett rättvist sätt ska mäta frekvensgången på subwoofers?
Om man mäter i ett vanligt rum så kommer rummet att färga resultatet och alla rum och placeringen i ett rum kommer att påverka resultatet på olika sätt... så hur kan man göra en "rättvis" mätning av en sub?

Postad 17 September 2004 - 09:54

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0
Jag är FÖR mätningar av högtalare i ekofria rum. Framförallt om alla tillverkare kunde enas om att mäta upp högtalare på ett standardiserat sätt (t.ex. i ekofria rum). Detta för att på ett rättvist sätt kunna jämföra högtalare, men även för att få en "bild" av hur bra det kan låta (eller illa) om man optimerar sitt eget lyssningsrum. Men när det gäller subbor så blir det lite svårare. Jag har inte möjlighet att "optimera" mitt rum för de problem som kan uppstå när jag spelar djupbas. Den långa våglängden vid 20 Hz ställer till med oöverstigliga problem för mej (17 meters våglängd).

När det gäller subbor så skulle jag hellre vilja se ett "inroom respons" i någon form av standardiserat rum (åtminstone vad gäller rums-ytan och möjligtvis väggarnas beskaffenhet)....

Många tillverkar av bashögtalare och subbor anger faktiskt sina kurvor som just "inroom-response", men man vet sällan när det är så och när det inte är så...

Kanske är det där man bör börja. D.v.s. med att vara lite mer noggrann med att ange om frekvensomfånget är ett "inroom response" eller i ekofritt rum....

Men det jag reagerar på när jag ser de sista kurvorna är att de ser för "ungefärliga" ut. Jag har mycket svårt att föreställa mej element-kurvor som är så släta som ovanstående. Vanligtvis när man ser "plottade" kurvor så är de ganska rejält mycket "taggigare". Se t.ex. de kurvorna jag la in i tråden. De ser uppenbart "plottade" ut, dock med alldeles för få mätpunkter. De sista kurvorna ser ut att ha ett oändligt antal mät-punkter och dessutom så verkar man ha utjämnat resultaten i dessa mätpunkter för att inte kurvorna ska vara taggiga. Kanske har man tänkt att en ensam topp på en enda frekvens är ointressant och genomsnittet av några närliggande mätpunkter skulle vara mer intressant. Det må vara men jag anser att en kurva som beskriver frekvensgången förlorar en hel del i trovärdighet om man börja "trixa" med den.

Jag vill se tabellen med de mätvärden som ligger som grund för ovanstående kurvorna....

Postad 17 September 2004 - 11:22

Unregistered28512
  • Unregistered28512
  • Forumräv

• 629 inlägg
  • 0
Jag har mailat till svs om att få mer detaljer kring deras kurvor... Till kvällen lär dom väll höra av sig till mig.

Postad 17 September 2004 - 11:23

jonitz
  • jonitz
  • Forumräv

• 549 inlägg
  • 0

Jag litar inte på ovanstående kurvor. De är alldeles för jämna för att verka trovärdiga. De ser helt enkelt inte ut att vara plottade, de verkar snarare lite tillrättalagda.

Jag håller med. Kurvorna är knappast uppmätta, dom ser ut att vara beräknade med något program. Dessutom är bilderna tagna från www.svsubwoofers.com, skulle vara roligare att se på några från någon opartisk.

Postad 17 September 2004 - 11:44

Unregistered28512
  • Unregistered28512
  • Forumräv

• 629 inlägg
  • 0
Ok... kurvorna jag postade tidigare var mycket riktigt från SVS. Här kommer några till kurvor från en helt opartisk källa.

PB2-Plus

Postad bild
Postad bild

Lite om mätningen:

SPL Meter:

A recently calibrated Bruel & Kjaer (B&K) Model 2205 SPL meter set to C-weighted Slow was used for all calibration and frequency response (FR) sweeps. The meter was mounted on a tripod and set at the listening position 11 feet from the PB2-Plus.

All the FR curves in this report have been converted from C-weighted to unweighted using correction factors specific to the B&K meter. It should be noted the B&K correction factors are considerably smaller than the Radio Shack meter correction factors, especially below 25 Hz.

Set-Up and Calibration:

The MB300 subwoofer cable was connected to the left low level input, and the PB2-Plus low pass filter switch was set to "Disabled" to avoid filter cascading. After experimentation, the phase control was set to 180 degrees, as this provided the smoothest transition from the mains.

For Dolby Digital and DTS movie signal processing using the AVR-3803, all speakers were set to "small", and 80 Hz was selected as the subwoofer crossover frequency. The subwoofer channel level was set to -5 to minimize pre-out signal distortion from the receiver. Using the Avia Guide To Home Theater disc, the seven surround speakers were calibrated to 85 dB at Master Volume 00 in order to obtain a Dolby reference level benchmark. The PB2-Plus was calibrated to 88-89 dB.

For CD, SACD, and DVD-A music signal processing using just the DVD-2900 external analog outputs and bass management system, all speakers were set to "small" and the sub was set to "yes". This configuration sets a fixed 80 Hz crossover to the subwoofer. Using the 2900 internal test tones, the five surround speakers were calibrated to 75 dB at Master Volume 00, and the PB2-Plus was calibrated to 77 dB.

Frequency Response and Tuning Configurations:

The FR sweeps consisted of 1/12 octave test tones from 10-100 Hz. Each sweep was conducted off an 80 dB benchmark at the 100 Hz tone. Whenever a port was plugged, the subwoofer channel level was increased 1.5 dB to compensate for the volume loss. Six FR sweeps were conducted as follows, and are shown in the accompanying graphs:

Conventional Tune Configurations:
1) Three ports open, SS switch set to 25 Hz
2) Two ports open, SS switch set to 20 Hz
3) One port open, SS switch set to 16 Hz

Non-Conventional Tune Configurations:
1) Three ports open, SS switch set to 20 Hz
2) Three ports open, SS switch set to 16 Hz
3) Two ports open, SS switch set to 16 Hz

Källa

Sen lite om PB2-Ultra

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Och lite om den mätningen:

Ground Plane Frequency Response Measurements:

In order to determine the true anechoic frequency response, the PB2-Ultra was placed outside away from any reflective structures and measured using ground plane techniques. The mic was placed at ground level, perpendicular to subwoofer, at distance of exactly 2 meters from the center point. Ground plane FR measurements were conducted with the low pass filter and PEQ disabled, and the phase control set to 0 degrees.

FR sweeps were conducted in the conventional 25, 20, and 16 Hz tunes, at progressively increasing sound pressure levels (5 dB intervals) until power compression was noted. All conventional subwoofers will eventually start to exhibit power compression, which is caused by a combination of thermal and mechanical driver limitations and port flow restriction. As noted on the FR curves, the PB2-Ultra does eventually exhibit power compression, but not until nearly 120 dB (ground plane 2 meters) in the 25 Hz tune, which is a phenomenal performance.

As expected, power compression occurs at lower sound pressures in the 20 Hz and 16 Hz tunes. But even in the 16 Hz tune, 114 dB outside at 2 meters is still an excellent performance by any standard. Also keep in mind that going from ground plane to indoors will typically add 10 dB just for boundary effects. And in most moderate size rooms, add another 5-8 dB below 30 Hz for room gain. This means in a typical listening room the PB2-Ultra will not begin to exhibit power compression until very loud levels, even in the 16 Hz tune.

Provided below is a TrueRTA screen shot of the 2 meter ground plane frequency response and power compression curves for each state of tune. Also provided is a photo of the PB2-Ultra being tested outside.

Postad bild

Källa

Detta är enligt mitt tycke en så bra mätning man kan göra... mycket bättre än våra svenska facktidningar mätningar i alla fall....

Det ska bli roligt i alla fall att höra vad SVS har att säga om deras mätningar.

Postad 17 September 2004 - 14:51

Unregistered6455d5d8
  • Unregistered6455d5d8
  • Forumräv

• 517 inlägg
  • 0
Fasen, casull. Nu blev man knappast mindre sugen på en PB2-Ultra...

//Jonas

Postad 17 September 2004 - 15:06

Gäst_Arnesson_*
  • Gäst_Arnesson_*
  • 0
Finns det någon svensk återförsäljare av SVS eller är det import som gäller?

Skulle vara intressant att höra om de verkligen är så bra som alla säger för jag har jätteproblem med att hitta en fabrikstillverkad subwoofers som passar mig.

Postad 17 September 2004 - 15:12

Unregisteredd6ab7d3b
  • Unregisteredd6ab7d3b
  • Lärjunge

• 331 inlägg
  • 0
Ett litet tillägg:

Det enda jag kan säga som SVS ägare är följande: jag anväder min svs 25-31 pc+ enbart till musik, mestadels ihop med en Rega Planar3+Dynavector mx10 pick up+dynavector phono amp p-75 samt som cd AH! Njoe Tjoeb.

Förstärkare en en Jolida JD502B.

Högtalare JM lab Cobalt 816s.

Subben fungerar perfekt till musik, basslingorna följs perfekt med svs. Kanske har jag ett resonansfritt rum? Vem vet! Det enda jag vet är att svs är bra till musik, mycket bättre än t ex Jm Lab Electra och alla andra subbar jag haft/ägt.

Boominess finns inte ett spår av, djupet och snabbhet är det ända som finns.

Vill ni testa era subbor till musik? Massive Attack, Mezzanine, låt:"Angel"
Då vet ni vad subben går för :D

Mvh,

Andreas

Postad 17 September 2004 - 15:13

Unregisteredd6ab7d3b
  • Unregisteredd6ab7d3b
  • Lärjunge

• 331 inlägg
  • 0

Finns det någon svensk återförsäljare av SVS eller är det import som gäller?

Skulle vara intressant att höra om de verkligen är så bra som alla säger för jag har jätteproblem med att hitta en fabrikstillverkad subwoofers som passar mig.

import är det enda som gäller.

//Andreas

Postad 17 September 2004 - 15:23

Gäst_Arnesson_*
  • Gäst_Arnesson_*
  • 0
Vad är SVS-rören gjorda av? Är det sånna där sonotube papprör? De verkar ju inte väga så värst mycket.

Borde ju vara en baggis att bygga en egen?

Postad 17 September 2004 - 17:24

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
Ang kurvorna: Jag tror att de flesta tillverkare som lägger ut kurvor "finjusterar" dom en aning för att få det att se extra bra ut, jag menar har vi inte varit med om detta X antal gånger förut, i andra sammanhang? därmed inte sagt att en specifik sub behöver vara olinjär. Det var det jag ville ha sagt tidigare, inte att SVS är lögnare osv osv...
Sedan har vi variabeln under vilka betingelser dom mätt, och om man sedan mäter själv i ett ordinärt hem. Vilket blir resultatet?

Det är klart att den kan vara en mycket bra sub denna SVS, och det verkar uppenbarligen som den är mycket uppskattad, att det sedan finns bättre subbar är ju ingen orimlighet det heller. Just Velodyne beskrivs ju, trots lovord till SVS, vara ännu bättre på just hi-fi och musik med en del uttalade superlativ på diverse punkter. Sedan får man också tänka på att det är grov kaliber på båda dessa bjässar...

Och sedan får man ju välja efter eget tycke, smak och behov förstås! :D

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.