Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tapetbyte igen.....

17 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 20 May 2004 - 16:46

Unregistered662e8354
  • Unregistered662e8354
  • Lärjunge

• 456 inlägg
  • 0
Tapetsering klart å valet blev Moment V ifrån Boråstapeter kulör 194-gmb-03 samt 19-b8782(paint) i fondvägg.

Måste säga att jag är helnöjd med tapeten, mkt. lättanvänd vid uppsättning.

Får tacka för svaren jag fått ifrån er och håller med de flesta nu när jag vet.

Så här blev det iaf. med fondvägg till höger i bild.

Bifogad fil(er)

Redigerat av Unregistered662e8354, 30 September 2004 - 18:28.

Postad 20 May 2004 - 17:45

weezer
  • weezer
  • Forumräv

• 706 inlägg
  • 0
Tjena!

Nej jag tycker inte de är värda priset, använde dem 1sta gången jag tapetserade och det var ett rent **** ändå. Så kör du på vanliga om du har ngn vana ö h taget. Easu up är segare och tåligare, en fördel, men bökigt att kleta på lim på väggen tyckte jag.

Postad 20 May 2004 - 19:30

Unregisteredd974c2c9
  • Unregisteredd974c2c9
  • Användare

• 195 inlägg
  • 0
Det är ju så otroligt enkelt med den traditionella metoden så det tycker jag du ska köra på. Enklare än att måla ju, bord ska du få låna gratis där du köper tapeten. Den där självhäftande historien tror jag däremot är mycket smidigare men också mycket dyrare.

Postad 21 May 2004 - 09:12

Steppo
  • Steppo
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0
Solklart, Easy up!
Jag gjorde om hela lägenheten i höstas och använde mig både av vanlig tapet och easy up.
Jag kommer aldrig att köpa vanlig tapet igen. Easy up är så mycket lättare att sätta upp och få bra.

/stefan

Redigerat av Steppo, 21 May 2004 - 09:15.

Postad 21 May 2004 - 10:10

Unregistered8f1e780a
  • Unregistered8f1e780a
  • Användare

• 194 inlägg
  • 0
Tapetserade med vanliga pappers och "Non woven"-tapeter (EasuUp är ett varumärke) här om veckan och jag måste säga att Non Woven är mycket smidigare att hantera.

Själv föredrar jag non woven framför vanliga numera, men det är ju en fråga om ekonomi också. Priset springer tyvärr lätt iväg...

Postad 21 May 2004 - 18:45

Unregistered662e8354
  • Unregistered662e8354
  • Lärjunge

• 456 inlägg
  • 0
Tackar för era egna erfarenheter, verkar vara jämnt vad gäller den förklistrade.

Vet med att easy up är ett varumärke samt att det finns flera namn beroende på vilket fabrikat men borde väl räcka med ett begrepp å inte alla som finns på marknaden som i mitt fall är det så den heter.

"Andreas N"Otroligt enkelt...visst om man har tillgång till en maskin som klistrar åt en.Vet iaf. vad det innebär att tapetsera det har ja gjort en hel del därför frågar ja lite om den smidigare tapeten.

Ska avakta ett tag så får vi se vad det blir.

Redigerat av Unregistered662e8354, 21 May 2004 - 18:46.

Postad 21 May 2004 - 21:36

nippe
  • nippe
  • Beroende

• 1387 inlägg
  • 0
När vi gjorde om vårat V-rum så köpte vi tapeter utefter mönstret (se mina bilder) vi skulle dock bara ha en fondvägg med tapet. Det visade sig att de vi köpte var förklistrade och det var bara att blöta dem. Detta funkade riktigt bra faktiskt, blötte dem i badkaret, la dem på bordet ett tag sen var det bara att sätta upp.
Vet dock inte om de var dyrare än andra, kostade 300 kr/rullen.

Postad 22 May 2004 - 21:29

Unregisteredd974c2c9
  • Unregisteredd974c2c9
  • Användare

• 195 inlägg
  • 0
Alpha_28: det e ju bara o rolla på klistret, gjorde det senast idag hos mina föräldrar. Enkelt som en plätt fast tapeterna var ena riktiga skräptapeter, 49kr/rullen på coop forum. Ska tapetsera ett lager till nästa helg (så det hinner torka någorlunda emellan så man kan se ojämnheter bättre) med vanliga Boråstapeter 124kr/rullen. Dubbla lager för att få bort den svaga strukturen från tapeten under, det är bara ett jäkla kladd o ta bort med ånga. Bara tapeten under sitter bra så är det lugnt.

Har man inte plats för ett tapetserarbord så blir det ju mycket enklade med "easy up" eller förklistrade.

Jag ska ta o tapetsera en fondvägg bakom teven snart. Vardagsrumstapeten är bara så vidrig men jag pallar inte med o flytta på 540-litersakvariet för att tapetsera om.

Redigerat av Unregisteredd974c2c9, 22 May 2004 - 21:33.

Postad 23 May 2004 - 10:40

Mozez
  • Mozez
  • Forumräv

• 836 inlägg
  • 0
Ojoj... jag säger då bara, ALDRIG MER VANLIGA TAPETER!!

Efter att ha köpt hus och tapetserat en MASSA rum på traditionellt vis, för att slutligen tapetsera v-rum med dessa "easy up" (klister på väggen, upp med tapeten) var rena himmelriket!!!

Jag bedömmer en tidsbesparing på minst 25% med dessa "easy up". Inget kladd på ett gigantbord, inga våder man måste hinna få upp innan dom är för blöta och går sönder...

Försök vara 2 pers, jag och min sambo gjorde detta. Jag rollade på klister ca 2 vådbredder i förväg, alltmedan gumman skar till våderna och kladdade fast dom.

Postad 24 May 2004 - 07:19

Unregisteredb1bc3531
  • Unregisteredb1bc3531
  • Forumräv

• 860 inlägg
  • 0
När jag flyttade in i min lägenhet så tapetserade jag om i hela lägenheten. Den är inte så stor men det blev alltså sovrum, vardagsrum/kök och hall. Jag köpte tre olika fabrikat på tapeter, två som limmades som vanligt och ett där man rollade limmet på väggen och satte upp tapeten torr. Den dyraste av tapeterna (ca 300:-/rulle) var den absolut sämsta. Den limmades som vanligt och det skulle gå att torka av tapeterna med våt trasa. Det sitter fortfarande limrester kvar på tapeten för färgen försvann när man försökte torka bort resterna. Dessutom var den väldigt bångstyrig att sätta upp. Helt värdelös. Den andra "vanliga" tapeten var av lite kraftigare karaktär och gick helt OK att sätta upp. Den sista tapeten sattes upp i hallen och var av den typ där man limmar på väggen och sätter upp tapeten torr. Polarn var lite skeptiskt till det hela men när vi var färdiga var han helt såld. Att sätta upp en torr tapet blev mycket enklare. Dessutom kunde man klippa till våden innan man satta upp den vilket innebar att vissa saker (tex hål för elskåp) blev mycket enklare att få till än om man varit tvungen att skära till tapeten på väggen. Man kunde också sätta tapeten helt kant i kant vilket gjorde det lättare att få till en jämn yta. När allt var färdigt hade tapeten skiftat färg eftersom den var genomblöt efter att ha sugit åt sig limmet. Vi var också lite tveksamma till att man verkligen skulle kunna sätta våderna kant i kant utan att tapeten skulle "dra" sig när den torkade. Alla våra farhågor gick om intet. Hallen är det klart snyggast tapetserade rummet. Tapetseringen gick dessutom betydligt enklare och smidigare än de andra rummen, trots sämre förutsättningar. De båda sistnämnda tapeterna har jag för mig kostade typ 160-170:-/rulle vilket väl är ganska normalt för tapeter av lite bättre kvalitet (300:-/rulle för den dyrare tapeten var fullständigt bortkastat). Priset är alltså inget större argument i sammanhanget om man inte jämför med rena lågpristapeter (typ 50-60:-/rulle) som väl bara lär finnas som "vanliga" tapeter. Nästa gång jag skall tapetsera tänker jag definitivt satsa på den typ av tapeter där man limmar på väggen istället för på tapetvåden. Det går enklare, snabbare och ger ett bättre resultat. Det gjorde det åtminstone för mig.

Postad 24 May 2004 - 09:04

Unregistereddae7cbc8
  • Unregistereddae7cbc8
  • Forumräv

• 856 inlägg
  • 0
Ju dyrare(finare) tapet det gäller desto mer svårsatt är den

mvh Andreas

Postad 24 May 2004 - 13:00

Unregisteredb1bc3531
  • Unregisteredb1bc3531
  • Forumräv

• 860 inlägg
  • 0
Nja, det håller jag inte med om. Jag har satt billiga tapeter också men de som varit lättast att sätta har varit de två tapetsorter som kostade ca 160-170:- per rulle (en vanlig och en som man skulle sätta torr på en förlimmad vägg). Priset är alltså inte nödvändigtvis en indikation på hur lätt eller svår tapeten är att sätta, oavsett om priset är lågt eller högt.

Postad 24 May 2004 - 13:23

Unregistered662e8354
  • Unregistered662e8354
  • Lärjunge

• 456 inlägg
  • 0
Svårt och tro att priset avgör om det är Lättare/ bökigare.
Billigare papperstapeter är ju så tunna vilket ja tycker är knepigare att sätta upp.

Visst är det mönsterpassning så blir det ju mer och tänka på, därför undviker jag helst sådana.

Nej, det ska vara lite tjockare tapet då behöver man inte vara lika noggrann med förarbetet.

ocl...var köpte du den "torra" tapeten?
Tyckte priset var mer humant på den än den som ja är intr. av(260kr/rullen).

Skulle passa på att fråga om ett enklare sätt att ta bort gammal bård, utan att behöva riva bort tapet oxå?

Postad 24 May 2004 - 15:48

Unregisteredb1bc3531
  • Unregisteredb1bc3531
  • Forumräv

• 860 inlägg
  • 0
Jag köpte tapeten på Woody i korsningen Huddingevägen/Ågestavägen (strax söder om Stockholm) men Woody borde ju finnas på rätt många ställen. Jag kommer dessvärre inte ihåg vilket märke det var men det kan jag nog ta reda på. Jag tror jag har en rulle kvar hemma (eller åtminstone en halv rulle eller så).

Nu är det iofs ca två år sedan så priserna kan ju ha förändrats en hel del.

Postad 24 May 2004 - 16:49

Mozez
  • Mozez
  • Forumräv

• 836 inlägg
  • 0

Skulle passa på att fråga om ett enklare sätt att ta bort gammal bård, utan att behöva riva bort tapet oxå?

Ett enkelt sätt är att sätta vanligt vatten i en "blomspruta"... sprutta på, se då det bubblar till sig och ta en spackelspade och skrapa lös.
Går inte det kan du testa att rolla på tapetklister på bården, då brukar den lossna efter ett tag...
Lycka till!!

Postad 28 September 2004 - 11:06

Unregistered962
  • Unregistered962
  • Guru

• 6725 inlägg
  • 0
Ska precis börja tapetsera om i sovrummet.
Först vill jag rekomendera alla som ska tapesera om hemma att köpa en tapethyvel, det är en liten hyvel som man hyvlar bort dom gamla tapetskarvarna med. Fungerade suveränt, bara lite lätt med sandpapper efteråt.
Här är första bitarna uppsatta, postar lite mer efterhand som det fortgår.

Postad 28 September 2004 - 14:05

Unregistered962
  • Unregistered962
  • Guru

• 6725 inlägg
  • 0
Jag är tvungen att dela upp rummet i två omgångar och nu är del ett klar.

Postad 28 September 2004 - 15:24

Unregistered662e8354
  • Unregistered662e8354
  • Lärjunge

• 456 inlägg
  • 0
För min egen del är det definitivt färdigtapetserat...suck.Är så less nu på allt stök som blir, speciellt när man har möbler som man måste flytta ut ifrån väggen, damm ifrån slipning av spackel etc.

I alla fall så är jag nöjd med den non owen(easy up) tapeten ifrån boråstapeter(moment v).Var väldigt tjock, lättarbetad...inge slask på tapeten utan bara rolla på klister direkt på väggen=smidigt.

Priset för tapeterna blev 2200kr+spec.lim 300 för 8rullar å då blev endast 1våd över + 1som jag rev ned efter eget slarv.Dyra men lätthanterliga som sagt.Nästan så man inte vill borra allt för mkt. nu i väggarna.

Blev inte färgen som jag visat ovan, utan en fondvägg i grå/blå färg samt alt. 6 i omröstningen som jag oxå har(hade?).

Stor skillnad blev det å är nöjd med hur det blev, dröjer bra länge innan jag ger mig på att tapetsera igen...tro mig.

Skulle ju vilja lägga in nytt ljusare golv i ask men det får vänta det med. ;)

Redigerat av Unregistered662e8354, 28 September 2004 - 15:35.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.