Linnhögtalare bra eller dåligt
Postad 30 May 2004 - 17:36
Postad 30 May 2004 - 18:37
Postad 30 May 2004 - 19:12
Postad 31 May 2004 - 19:22
Det lät klockrent, helt underbart, men då får man ju se till elektroniken också som vid lyssningstillfället tillsammans hade ett värde av 70 000:- +högtalare.
De är värda att lyssna på.
/Jocke
Postad 31 May 2004 - 21:36
Postad 31 May 2004 - 22:01
Håller inte med Linn låter väldigt bra men återhållsamt. JBL låter otroligt bra och kan till skillnad mot Linns högtalare spela fruktansvärt dynamiskt och högt utan att brinna upp.Jag har lyssnat på linns värsta stativare för 50.000:- jag tycker att dom lät bättre änn jbl 250.000:- med krell utrustning...Det vr det bästa jag har hört....Linn
Postad 02 June 2004 - 09:35
Personligen tycker jag det finns bättre högtalare (och elektronik) för samma pengar oftast....Men....som sagt...det är en het potatis för många HiFi-anhängare, och Linn är ett ofta debatterat ämne...
Postad 12 July 2006 - 22:17
Idag gör Linn system som både spelar väldigt bra, men dessutom låter mycket bra ljudmässigt enligt de flesta hifi-normer (dvs frekvensomfång, dynamik, kraft etc.).
Dock har priserna sprungit iväg en hel del och om man köper de billigare komponenterna får man ett mycket väljudande system, men med relativt "litet" ljud. Man måste upp i 30-40 tkr för ett system innan det också låter stort.
Ninka-högtalarna låter dock rätt "stort" och är relativt åtkomliga i pris (runt 15-18tkr tror jag), men går inte jättedjupt i basen ifall det nu är viktigt. Espek kostar uppåt 40tkr och låter mycket bra, och tillhör de absolut bästa i den prisklassen tycker jag både vad gäller musikalitet och övriga ljudegenskaper. Espek går dock ur tiden i sommar och Linn har inte annonserat någon uppföljare så det uppstår ett hål vad gäller fullrange-högtalare hos Linn. Kanske är det subbas-system som gäller framöver om man vill ha hela frekvensspekret.
Jag skulle dock tro att det dyker upp en ny högtalarserie från Linn under hösten som rimligen borde pressas en del prismässigt, såvida nu inte Linn helt hängett sig åt luxuös high-end.
PS Ooops, såg inte förrän nu att jag svarat på ett urgammalt inlägg...
Redigerat av KenX, 12 July 2006 - 22:18.
Postad 14 July 2006 - 10:06
Har haft Linn sedan ca 10 år tillbaka och alltid varit nöjd. Följande kan påpekas:
1) Äldre linn = tungdrivet.
2) Linn gillar Linn elektronik och möjligen Arcam / Naim
Nya linnhögtalare som t ex Ninka är bra men inte prisvärda.
Postad 23 July 2006 - 12:40
Ninka kommer försvinna om 0-2 år likt Espek gjort nyss.
Postad 26 July 2006 - 15:25
Det jag fastnade för var rymden i ljudet, den supertighta basen samt att de var härligt musikaliska. Detta var faktiskt först högtalaren av ovan nämda där jag stampade takten och diggade med i musiken...
Vi provad med lite olika elektronik bla. LINN, Yamma, Sherwood högtalarna lät superbra vilket som, även om LINNprylar rakt igenom lät bäst.
Jag skall väl tillägga att jag INTE är någon LINNfanatiker utan brukar strunta i märke och lyssna på musiken inte på anläggningen.
Redigerat av Unregisteredd61c0bcd, 26 July 2006 - 15:43.
Postad 26 July 2006 - 18:49
Dom "nya" högtalarna från linn är inte bara super tighta och musikaliska utan låter grymt snyggt oxå!
nya = högtalare med 2k-3k array
Redigerat av Goosen, 27 July 2006 - 01:25.
Postad 27 July 2006 - 09:07
Postad 28 July 2006 - 00:27
men så var fallet.
De olika registren (bas/mellan/diskant) jobbade inte på något sätt ihop på den högtalaren och de lät
oerhört ansträngda och "jobbiga" även på lägre ljudnivåer.
De saknade detaljer, speciellt i lägre mellanregistret/ övre basområdet och det enda de klarade av
var att göra en lyssningstrött.
Jag hoppas dock att inte alla högtalarmodeller från Linn låter likadant.
(dock har de modeller jag lyssnat på låtit ungefär lika, Ninka, Katan, Keilidh)
Postad 25 August 2006 - 11:05
måste ha varit Rotel eller något liknande...
Testa nått som svänger, Linn, Arcam Sherwood el liknande...
Frågar du mig så får du inte mer musikalitet för pengarna om du handlar Linn!
Postad 26 August 2006 - 09:12
Oväntat att du skulle tycka att Linn låter mindre bra.När jag lyssnade på Keilidh (med de senaste uppdateringarna som fanns 2004) så tycke jag verkligen de lät skräp (ursäkta utrycket)
men så var fallet.
De olika registren (bas/mellan/diskant) jobbade inte på något sätt ihop på den högtalaren och de lät
De saknade detaljer, speciellt i lägre mellanregistret/ övre basområdet och det enda de klarade av
(dock har de modeller jag lyssnat på låtit ungefär lika, Ninka, Katan, Keilidh)
Linnarna prioriterar musiken mest, medan LTS:are prioriterar ljudet och mätresultat mest...märks rätt väl på hur du beskriver din uppfattning av Linn Keilidh...och de övriga Linnhögtalare du lyssnat på.
Jag säger INTE att du har fel...bara att jag exakt känner igen denna beskrivning av Linns grejer ifrån alla andra LTS/Inoare.
Har dessutom en bror som älskar Linn, har hatar istället högtalare som spelar FÖR detaljrikt, luftigt och separerat...musikerna spelar helt enkelt inte med ett gung och ihop...och det är Linns lära och de skiter i allt var mätningar visar, utan här får örat avgöra till 100%.
Undrar vad du hade för elektronik till det testet...
Funk - du representerar Linn-läran med musikaliska högtalare/elektronik där det viktigaste är musiken "svänger"...stampa takten...
För båda dessa åsikter är starkt färgade med subjektiva åsikter - det finns absolut inget bättre än Ino, finns absolut inget bättre än Linn även om dessa båda märken låter mkt olika...har prio på helt olika faktorer...
Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 26 August 2006 - 10:49.
Postad 26 August 2006 - 10:31
Högtalarna är i mitt tycke det klart viktigaste valet när man bygger ihop en anläggning,har alltid trott på det trots att jag var Linnist.Kanske var jag det svarta fåret?När man talar om högtalare så vet jag inte vad jag ska säga om Linns högtalare.Har aldrig gillat Linn Ninka.Dom spelar klart och tydligt,men vad det låter burkigt!Ljudet vill aldrig släppa från högtalarna riktigt.Jag hade ett par AV5140 och visst var dom ok men efter att ha lyssnat andra och i mitt tycke bättre högtalare så hade dom också samma tendenser som Ninka.Burkigt alltså.De bästa högtalarna som jag har lyssnat på från Linn är nog Katan(kan inte uttala mig om akkurate,artikulate).
Postad 06 September 2006 - 22:22
Jag är helt inne på source first, då högtalaren spelar den information som sänds till den. har testat och fått demat för mig åtskilliga gånger både på billiga högtalare(3-4 tusen paret) och dyrare högtalare (20-40 tusen paret) och den största skillnaden har alltid märkts mellan billiga & dyrare cd & dvd-spelare. har haft riktigt knapert med slantar ett tag och mitt senaste byte var från en sony dvd i tusen kronors-klassen till Jamo för dubbla pengen, samma förstärkare och samma högtalare, jag tycker själv att mina högtalare spelar betydligt bättre med den nya DVD:n. jaja hursom helst så kommer det att ske uppgraderingar framöver och Linn Ligger BRA till för min del.
Redigerat av Bujinkan, 06 September 2006 - 22:26.
Postad 07 September 2006 - 10:57
Oväntat att du skulle tycka att Linn låter mindre bra.När jag lyssnade på Keilidh (med de senaste uppdateringarna som fanns 2004) så tycke jag verkligen de lät skräp (ursäkta utrycket)
men så var fallet.
(dock har de modeller jag lyssnat på låtit ungefär lika, Ninka, Katan, Keilidh)Hifiintresserade med LTS/Ino-lära som ledsagare "hatar" Linnare och vice verse. Två olika läror som krockar helt enkelt.
Linnarna prioriterar musiken mest, medan LTS:are prioriterar ljudet och mätresultat mest...märks rätt väl på hur du beskriver din uppfattning av Linn Keilidh...och de övriga Linnhögtalare du lyssnat på.
Jag säger INTE att du har fel...bara att jag exakt känner igen denna beskrivning av Linns grejer ifrån alla andra LTS/Inoare.
Har dessutom en bror som älskar Linn, har hatar istället högtalare som spelar FÖR detaljrikt, luftigt och separerat...musikerna spelar helt enkelt inte med ett gung och ihop...och det är Linns lära och de skiter i allt var mätningar visar, utan här får örat avgöra till 100%.Undrar vad du hade för elektronik till det testet...
Funk - du representerar Linn-läran med musikaliska högtalare/elektronik där det viktigaste är musiken "svänger"...stampa takten...Visar din beskrivning av vad som är bra eller dåligt...Rotel eller liknande är ju en av LTS-gängets eletronikfavoriter...
För båda dessa åsikter är starkt färgade med subjektiva åsikter - det finns absolut inget bättre än Ino, finns absolut inget bättre än Linn även om dessa båda märken låter mkt olika...har prio på helt olika faktorer...
Mvh JB
Fast när jag lyssnade på Keilidh hade jag faktiskt aldrig lyssnat på Ino högtalare... Dock på mycket
annat (och i princip det mesta av allt annat lät bättre än just de Linn högtalarna).
Fast smaken är som baken, helt klart.
Angående elektroniken vi spelade på så drev de bland annat av Arcam, Krell, Rotel och SAT.
Minns dock inte riktigt vilka modeller, men det var en större integrerad Arcam.
Krellförsteg och Rotel slutsteg samt SAT integrerad.
Signalkälla (om jag minns rätt) var Sony´s stora toppmatade SACD spelare som hette SACD-1
eller nått (kostade runt 40 lökar då).
Det där med att LTS:are föredrar ljudet och mätresultat framför musiken, vad har du fått det ifrån?
Så vitt jag vet så är alla LTS:are stora musikälskare och föredrar att lyssna på musik så oförvanskat
som möjligt, alltså genom en signalkedja med så liten hörbar färgning som möjligt.
Om nu Linn tokar föredrar musiken så verkar de ju knappast föredra att lyssna på den så oförvanskat
som möjligt (i alla fall inte via Keilidh, maken till sämre återgivare får man leta länge efter).
Minns dock att jag inte påstår att ALLA Linn högtalare låter så illa, det finns säkert några som
låter riktigt bra, men jag har än så länge inte stött på några (synd).
Rotel är förövrigt så vitt jag vet inget märke som favoriseras av LTS.
Rotel har byggt 3 st riktigt bra slutsteg (991, 1080 och 1090), men det är väl allt...
Tror inte det finns något märke som favoriseras överhuvudtaget av LTS, de lyssnar ju och i vissa
fall mäter på olika typer av hifi-produkter och testpersonerna ger sina utlåtanden av dem.
Sen spelar det ingen roll vad det står på apparaten eller vad den kostar för den delen.
(ju mindre den kostar, desto bättre är väl deras motto typ).
Är förresten själv inte LTS:are... Har dock fått ett gäng gaml MolT av en LTS:are under sommaren
och har sett att där står en jäkla massa trevliga tekniska artiklar som är välskrivna och till skillnad
från övriga hifi-pressen artiklar korrekta, så jag funderar på att bli medlem just för att få
medlemstidningen.
Rekomenderas starkt om man är intresserad av musik- och ljudteknik
P.S. F/E-test som LTS utför på sina testapparater är förresten ingen mätmetod... Det är ett rent
lyssningstest, finns mer att läsa på www.lts.a.se D.S.
Postad 08 September 2006 - 01:03
Niklas H: Tycker du ska gå och lyssna på en ren linn anläggning, linn högtalarna kräver bra elektronik. Ta och lyssna på akurate oxå, är en högtalare med deras nya konstruktion vilket låter klart snyggare än dom högtalarna du räknade upp.
Postad 08 September 2006 - 01:13
De bästa högtalarna som jag har lyssnat på från Linn är nog Katan(kan inte uttala mig om akkurate,artikulate).
Lite förvånad att du inte lyssnat på akurate iaf, du som hänger i Linn kretsar!
Redigerat av Goosen, 08 September 2006 - 01:14.
Postad 08 September 2006 - 11:19
Niklas H: Tycker du ska gå och lyssna på en ren linn anläggning, linn högtalarna kräver bra elektronik. Ta och lyssna på akurate oxå, är en högtalare med deras nya konstruktion vilket låter klart snyggare än dom högtalarna du räknade upp.
Alltså elektroniken som det spelades på anses ju vara bra av många... Lågdistorderande pryttlar.
Annat kan man ju anse om vissa av Linns egen elektronik... Många slusteg är ju verkligen av typen
bygg så billigt som möjligt, ta så mycket betalt som möjligt...
Såg mätningar som High Fidelity eller Hifi & Musik (minns inte vilken av tidningarna) gjorde på
något försteg och slutsteg från Linn här under sommaren (med chakra grejjen i).
Prestandan var ju lika med ett mediokert slutsteg för i runda slängar 5-10 kkr.
Linns pris låg väl i alla fall 3 ggr de summorna.
Bara att använda IC-baserade effektslutsteg som Linn gör i många av sina dyra förstärkare tycker
jag osar gammal ost... Billigt som tusan är det ju i alla fall vid tillverkningen...
Dock har jag för mig att Linn gjorde ett rätt så välljudande försteg en gång i tiden... Fast det hade ju
Naim konstruerat åt dem visade det sig...
Postad 08 September 2006 - 18:35
Som sagt våga ge en ren Linn anläggning en chans, skippa allt vad gäller mättningar för några minuter...
Postad 08 September 2006 - 23:32
De bästa högtalarna som jag har lyssnat på från Linn är nog Katan(kan inte uttala mig om akkurate,artikulate).
Lite förvånad att du inte lyssnat på akurate iaf, du som hänger i Linn kretsar!(Selleri) Tycker du ska ta och lyssna på dom klart ett annat sound jämnfört med äldre linn högtalare.
Nja,att jag hänger på Selleri(linnforumet) är väl mest av gammal vana,fd Linnist som jag är
Linn som märke håller allt mer på att fjärma sig från de ursprungliga entusiasterna tycker jag.Med täta modellbyten och höga instegspriser så har Linn blivit ett high end/lifestyle märke som inte värnar om sina kunder på samma sätt som tidigare.Synd tycker jag.
Postad 09 September 2006 - 09:25
Det där med att LTS:are föredrar ljudet och mätresultat framför musiken, vad har du fått det ifrån?
Därför att LTS:are ständigt hänvisar bra ljud till bra mätresultat=exakt samma sak som du ständigt gör i alla inlägg...
Såg mätningar som High Fidelity eller Hifi & Musik (minns inte vilken av tidningarna) gjorde på
Prestandan var ju lika med ett mediokert slutsteg för i runda slängar 5-10 kkr.
Vissa mätningar som ovan kan dock vara väsentliga...men sen finns en massa mätningar/mätresultat och fakta som du alltid hänvisar till I.Ö om Ino-högtalare...och dessa kan man ju disktura i oändlighet om dess relevans...
Men visst, Linn har aldrig varit några "testivinnare" i förhållandet prestanda kontra pris...det är helt rätt. Men Linnarna tycker grejerna är prisvärda ändå...alltså för Linnare spelar MUSIKEN huvudrollen i alla fall nästan oavsett hur mätresultaten är ...
Vill du ha en ännu mer ingående förklaring på din fråga?
Rotel är förövrigt så vitt jag vet inget märke som favoriseras av LTS.
Rotel har byggt 3 st riktigt bra slutsteg (991, 1080 och 1090), men det är väl allt...
Tror inte det finns något märke som favoriseras överhuvudtaget av LTS, de lyssnar ju och i vissa
fall mäter på olika typer av hifi-produkter och testpersonerna ger sina utlåtanden av dem.
Sen spelar det ingen roll vad det står på apparaten eller vad den kostar för den delen.
(ju mindre den kostar, desto bättre är väl deras motto typ).
Var har jag skrivit att Rotel favoriseras av LTS?
LTS har en del Rotelprodukter som de anser är referenser tack vare att MÄTNINGAR visar att Rotelsslutstegen är bäst utifrån den referens på vad LTS:are prioriterar mest=så raka och fina kurvor som möjligt.
En Linnare skulle INTE anse Rotel är referens trots sina fina, raka och opåverkade kurvor som ger ett lite sterilt/stelt sound i slutändan.
Rotel passar dessutom skitdåligt till Linn eftersom Linns högtalare också är rätt strama, där Linns elektronik med lite svajiga kurvor hjälper till att få liv i högtalarna. Därför som det är mkt svårt att bryta "Linn-kedjan"....
Det visar också att högtalare med INTE exakta och raka kurvor även kan låta bra utifrån andra perspektiv, med rätt elektronik alltså.
Jag gillar Rotel för dess ljud & effekt kontra pris...dess nackdel är i mina öron är lite väl sterilt sound, med brist på "sväng".
För mig finns det alltså förstärkarmärken som spelar musiken bättre och har en beghaligare/bättre ljudkaraktär men som då inte har Rotels effekt/punch för samma summa.
Är inte helt emot Linnhögtalare eftersom musiken blir mycket livlig, svängig, men på bekostnad av stereoperspektiv osv...men jag skulle inte lägga mina pengar på NYA Linnhögtalare eftersom helheten inte är paritet med vad de kostar, utrifrån min prioriteringar.
Som jag ofta sagt tidigare...alla märken har kompromisser i sitt sound i mänskliga prisklasser och mätresultat är inget som kan garantera att det låter bra, enligt alla människors viktigaste prioteringar.
Och tur är väl det...i så fall skulle ju allt låta lika....
Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 09 September 2006 - 12:10.
Postad 19 May 2007 - 22:47
Många kära lyssningsstunder har jag haft med dem och många fler skall det bli. Mina budget linn ger mycket glädje per krona och de låter tillräckligt bra för att jag inte skall känna nåt behov att byta ut dem.
Postad 20 May 2007 - 00:03
Orkade inte läsa allt men Ninka är inge bra tycker jag. Däremot de finare högtalarna är superbra.
Ska komma någon ny modell snart tror jag! Lite billigare än de för 89000 som jag lyssnade på!
Postad 29 November 2007 - 12:54
Alltså elektroniken som det spelades på anses ju vara bra av många... Lågdistorderande pryttlar.
Annat kan man ju anse om vissa av Linns egen elektronik... Många slusteg är ju verkligen av typen
bygg så billigt som möjligt, ta så mycket betalt som möjligt...
Ok, du visar upp två problem här.
1. Du går efter mätningar.
2. Du har lyssnat på högtalare från Linn genom annan elektronik än Linn.
Linns högtalare och elektronik är helt byggda för varandra och man gör företaget en otjänst om man kopplare andra högtalare än Linns egna till Linns elektronik eller lyssnar på Linns högtalare genom annan elektronik än Linn. Resultatet blir inget annat än dåligt när man gör så.
Mätresultat för elektroniken eller högtalarna är inte av någon betydelse är de redovisas separat, eftersom elektroniken och högtalarna är justerade för att passa ihop med varandra. Om du ska mäta Linn, så ska du mäta som ett helt system - elektronik + högtalare - eftersom det är så det är designat.
Jag förstår att tänkandet neutrala högtalare + neutral elektronik = välljud, men det fungerar inte med Linn eftersom Linn tänker att om du tar subjektiva enheter och kombinerar ihop dem så får du en helhet som är större än de separata delarna i sig. Av detta följer även att man definitivt inte ska koppla in andra CD-spelare i Linn förstärkare än Linns egna CD spelare, eller köra Linns CD-spelare i annan förstärkare än Linn. Det låter kanske trist med att säga att de olika enheterna är konstruerade för att kompensera varandras brister, men detta är sant och resultatet blir ett levande, musikaliskt, öppet och rytmiskt ljud som är väldigt roligt att lyssna på.
Nackdelen med Linn är att man blir låst till ett märke eftersom det blir dåligt ljud om man mixar och matchar Linn med icke-Linn-grejjer.
Hälsar
R
Postad 27 August 2008 - 17:57
efter 10 år med detta intresse så känns det äntligen som man hittat hem. Dom flesta dyrare högtalare i 40 - 100k klassen är oftast passivt drivna .. det som övervägde mig till att välja just Linn är att högtalarna går att som också nämts köra aktiva vilket gör att dom smiskar dom flesta högtalare i 100k å upp .. värt att tänka på för dig som är i tankarna angående Linn ..
skulle ja betygsätta dom hade dom fått en 11:a
Postad 10 September 2008 - 14:41
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
161 bilder
1 film
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?