Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

festivalstero-bygge... tips m.m sökes

16 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 June 2004 - 23:10

Unregistered69d979e6
  • Unregistered69d979e6
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hallå!

Det är så att vi ska åka iväg på festival och tänkte i år ta och bygga ihop en festivalstereo istället för en vanlig bandare. Vi hade tänkt att bygga den med en bilstereo och sen 2(eller 4) vanliga stereo-högtalare. Hade tänkt driva det på ett bilbatteri.

Vi har redan köpt en bilstereo nämligen http://www.netonnet....m.asp?iid=55537 högtalarna är vanliga stereohögtalare som följt med någons stereopaket så de ligger väl på en 40Watt styck eller något.

Det som vi undrar mest över är hur länge vi kan driva detta med ett bilbatteri på 12v 75Ah. Vi mätte på en bilstereo som redan satt i en bil med en multimeter och då drog den bara 0.2A vilket enligt mig verkar väldigt lite. Som jag förstått så skulle vi med ett batteri på 75Ah och när man mäter 0.2A kunna driva den i 375 timmar? 5*75= 375.

Om det finns någon som kan räkna ut ungefär hur många timmar vi kommer kunna driva våran stereo så vore det guld. Vi ska iof bygga ihop allt på söndag och då kan vi mäta osv. men vore nice och vet innan det hur det kommer att se ut =).

Mvh
PooH

ps. hoppas inte detta var fel forum-del eller kanske helt fel forum på internet för såna här frågor.. är ju ignet hemmabio-bygge precis men har ju med ljud o göra =)
ds.

Postad 10 June 2004 - 23:23

Adze
  • Adze
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
375 timmar är nog svårt att få stereon att spela. Visst finns det kräm i batteriet för att spela så länge men tänk på att potentialskillnaden (volten) kommer att gå ner när du använder batteriet. Stereon kommer nog få problem redan vid 9-10V. Men när det händer har jag ingen aning om, det enklaste är nog att testa...

Postad 14 June 2004 - 17:12

Unregistered31472
  • Unregistered31472
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0
Beror så klart även på hur högt ni poppar på.. ;) sätt en voltmätare i lådan med :D

Postad 14 June 2004 - 17:17

Unregistered6c6c2b97
  • Unregistered6c6c2b97
  • Beroende

• 1103 inlägg
  • 0
om volten sjunker brinner stereon typ under 9volt

Postad 15 June 2004 - 19:43

Unregistered09613468
  • Unregistered09613468
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0
en 2x50 watts förstärkare drar vid full effekt 8amp

använd formeln effekt(W) delat på ström(A) för att räkna ut hur mycket ampere en stärkare drar...

75 / 8 = 9,375

dvs ett 75ah batteri kan spela 9,375 timmar med 100 watts belastning....

Men att räkna ut hur många timmar det går på halv effekt kan jag inte eftersom det inte är en linjär kurva :)

Postad 19 June 2004 - 01:33

bart112
  • bart112
  • Forumräv

• 590 inlägg
  • 0
Hur är Centrum stereon? Har tänkt köpa en sån till bilen med vill veta lite om den först, fast du kanske inte har testat någe speciellt?

Postad 25 June 2004 - 10:55

James
  • James
  • Användare

• 216 inlägg
  • 0
Kan ju flika in med att i stereos där slutsteget är av riktigt bra kvalité är den riktiga uteffekten snarare 15W medans i billiga skitapparater snarare under 10. Så att räkna på 50W blir totalt fel.

Postad 25 June 2004 - 11:27

Unregistered09613468
  • Unregistered09613468
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0
Är det?

Om en förstärkare är spcifierad till 50 watt är sannerligheten att den förbrukar den effekten mycket stor, hurvida du får ut 15 eller 10 watt musikeffekt är ointressant eftersom steget drar dom 4 ampere det FAKTISKT gör vid full effekt, sedan blir mycket av den specifierade effekten värme och övriga energiförluster, men det är sak samma...

Postad 07 March 2006 - 14:51

maynard
  • maynard
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0
Bumpar den här tråden lite.

Börjar själv blicka fram mot sommaren och tänkte ge mig på ett liknande bygge.

Problemet är bara att jag inte vet hur enkelt man kan bygga ihop en rullande stereo.
Finns det någon som har en enkel ritning så skulle jag vara tacksam.

Tyvärr har jag inte byggt bilstereo alls i min ungdom, så man kan säga att mina kunskaper
att bygga ihop en högtalarlåda är minimal

Jag gissar att man kör på tjock plywood eller mdf och sågar till i lämpliga former
och sedan sammanfogar det hela tätt tätt, sågar ut hål för högtalare
och vips är det klart ?!?

Hur gör man då med elektroniken ?

Bilbatteriet driver allting, men kan man göra någon smart konstruktionslösning för hela kittet
så det blir enkelt att koppla

Postad 08 March 2006 - 16:03

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
Vill bara inflika att Prim:s beräkningar är inte användbara...

1. Högtalaren är inte en ren resistiv last... utan även om det står 8 ohm på högtalaren är det ovanligt att man har 8ohm i alla frekvenser. Det betyder att dela med 8 är fel. Vissa högtalare här mycket lägre impedans trots att man använt 8 ohm element... Skulle man tex. använda en 4 ohms bas i sin högtalare och kör bastung musik kan man bli förundrad hur fort batteriet tar slut.

2. Sen missar vi hur mycket övriga förluster som kostar ström... All värme är INTE inräknat i antalen watt som de specar på utgångarna.

3. Om förstärkaren är bra kommer den i vissa musikstycken att prestera långt mer än vad man säger att den har (RMS)... Vilket innebär att helt plötligt behövs massor av ström som ett batteri inte kan ge då sjunker spänningen snabbt... Även dina 9.75 timmar sjunker också snabbt... Hur många bilstereo byggare har inte haft flämtande lampor vi stoppljuset för att de inte har tillräcklig med kapacitorer och inte tillräcklig laddning från generatorn (pga tomgångskörning)?

Postad 08 March 2006 - 16:51

Ree
  • Ree
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0
Jag har också funderat på en festivalstereo sedan sist. Jag köpte en ny MP3-cd-spelare och insåg snabbt att man inte kommer långt med 2*8W.
En fet MDF-låda, slutsteg och en Mp3-spelare och sen driva allt med ett bilbatteri tänkte jag.

Återkom med bilder ni som börjat, så gör jag det med!

Postad 08 March 2006 - 18:56

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

• 1742 inlägg
  • 0
Vill bara inflika lite snabbt att det gick åt 4 bilbatterier (vet inte hur bra dom var men satt aktivt i fyra olika bilar iaf) under en festivalhelg tors till sön.
Den spelades väl hela dagarna och sent in på nätterna så runt 8-9 timmar på ett batteri låter troligt.
Säckkärra rekommenderas när flyttning av batteri ska göras.

Stereon är en gammal panasonic cd spelare, ett mds slutsteg och mds 6x9" allt byggd i en låda.

Redigerat av Mr_Empa, 08 March 2006 - 18:59.

Postad 09 March 2006 - 11:31

Ree
  • Ree
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0
Låter som att det kan bli lite knepigt att få en stereo att gå typ 6-8h om dagen i 8 dagar.. :/

Postad 09 March 2006 - 12:18

zlay3r
  • zlay3r
  • Forumräv

• 953 inlägg
  • 0
Det är riktigt svårt att få strömmen i ett batteri att räcka till speciellt om du har en baslåda som ska stå och pumpa på då kan jag gissa på att strömmen är slut på en 30min. Har tävlat i dB race där jag drev 2st Arisona Eagle 12" basar med ett MDS HC-5010 2X800W och ett 80Amp batteri. där kunde jag spela mellan test omgångarna med behövde ha igång bilen på slutet för att inte strömmen skulle ta slut. så att räkna med 8-9h det är att drömma ifall man har en bas låda, enda gången du kan köra stereon i 8-9h är när du endast har en CD-spelare och högtalare kopplat till CDn.

Mvh David

Postad 09 March 2006 - 12:30

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

• 2592 inlägg
  • 0
Vi hade en sån "Stereo" på standen när vi spelade Beach Volley när jag var yngre. Det var bara en låda med plats för batteri, bilstereo med CD och vanliga bilhögtalare. En laddning brukde hålla för en dag standen i alla fall.

case

Postad 09 March 2006 - 13:33

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
Jag tror att vi har ganska väl lyckas komma överens att strömåtgången beror på lasten :unsure:.

Postad 16 March 2006 - 12:40

maynard
  • maynard
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0

Vill bara inflika lite snabbt att det gick åt 4 bilbatterier (vet inte hur bra dom var men satt aktivt i fyra olika bilar iaf) under en festivalhelg tors till sön.
Den spelades väl hela dagarna och sent in på nätterna så runt 8-9 timmar på ett batteri låter troligt.
Säckkärra rekommenderas när flyttning av batteri ska göras.

Stereon är en gammal panasonic cd spelare, ett mds slutsteg och mds 6x9" allt byggd i en låda.

<{POST_SNAPBACK}>

du har möjligtvis inte en bild på härligheten så man kan få en idé om hur konstruktionen kan se ut ?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.