Postad 16 June 2004 - 08:41
Postad 16 June 2004 - 11:30
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med någon matematiskformel eftersom jag aldrig läste hållfasthetslära i gymnasiet.
Men det är nog framför allt stagningen som kommer att vara avgörande,
dvs ifall du har en hylla med stödjande stag enbart längst ut i ändarna kommer
du att behöva grövre material än ifall du har ett/flera stag i mitten, då klarar
du dig med tunnare material. Jag ju ta min IKEA Magiker som exempel, ifall den inte hade de två stagen i mitten tvivlar jag på att den skulle tåla så mycket som 100 kg.
http://www.ikea.se/w...ats=10104*10174
Tänk även på hur ett trägolv är konstruerat, tror inte du behöver tjockare bräder än 1/2" - 3/4" ifall du har reglat tätt (60cm) men ifall du dubblar regelavståndet så behövs grövre doningar. Har för mig att vi använde 45x95 mm i stugan, kan iofs varit väl tilltaget...........
Du måste helt enkelt bestämma dig för hur du vill designa/konstruera din
tvbänk.
/mats
Postad 16 June 2004 - 15:05
Kan du inte göra en snabb ritning över hur bänken ska se ut och lägga upp?
MvH Cally
Postad 16 June 2004 - 15:23
Postad 16 June 2004 - 15:27
Kolla även denna tråden.
MvH Cally
Redigerat av Unregistered468c32b1, 16 June 2004 - 15:29.
Postad 16 June 2004 - 16:40
Men eftersom tv (ca 70kg) har så stor yta under så sprider kraften ut sig = siktar inget.
Du kan se bild på min bänk under mina bilder.
/niklas
Postad 16 June 2004 - 17:45
Micke
PS! Gjorde även rumsbordet på samma sätt ca 120cm. å det håller för mig att sitta på ca 90 pannor DS!
Postad 17 June 2004 - 06:38
Det jag egentligen var på jakt efter var om det finns nån hållfasthetsformel man kan använda sig av har ett svagt minne om att man räknade på detta i gymnasiet.
Postad 19 June 2004 - 18:35
Jag funderar och skissar själv på en bänk i stavlimmad ek. Såg att Ikea säljer rejäla bänkskivor till humana priser. Arbetsskiva Numerär 246*60,6*3,8cm för 1895.
Arbetsskiva Numerär
Har inte riktigt bestämt för hur jag ska bygga den, men just nu luter det åt att använda två skivor 246*60,6*3,8cm och sätta samman dem enligt "The TNT FleXy Table" metoden. Frågan är bara hur många gängade axlar/stavar som kommer behövas.
Det kommer bli en rätt stor bänk med plats för en stor CRT TV samt diverse annat.
Kanske blir det även ett soffbord enlig ditt koncept cnsmipe1.
Postad 20 June 2004 - 14:39
Postad 20 June 2004 - 15:20
Tycker att du borde hoppa över fysikens lagar och istället kolla in färdiga tvbänkar för att se på ett hum om hur de är uppbyggda.Det jag hade tänkt mig är något liknande som cnsmipe1 hade byggt men med hyllplan under. Ska se om jag hinner göra en ritning under dan. Principen är densamma som hans bänk med en skiva överst sen skivor som går ner på sidorna som ben, och sen ett eller två hyllplan under.
Det jag egentligen var på jakt efter var om det finns nån hållfasthetsformel man kan använda sig av har ett svagt minne om att man räknade på detta i gymnasiet.
Som sagt tidigare så beror det ju snarare mest på vad för matrial du använder som skiva så att det inte sviktar, givetvis lämplig tjocklek för det beror ju mkt. på hur tätt det är emellan stagen som övre skivan vilar på, viktigast är ju att enheten är stadig sedan är det nog bara att lasta på.
Vikten behöver du nog inte tänka på i första hand utan mer om hur du tänkt att bygga den, ju bredare du gör den så får du ju se till att ha minst ett mitt stag samt hyllor på var sida för att stadga upp bänken.
Handlar nog mest om att ha lite känsla å pröva sig fram så blir det nog ett lyckat slut.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
10 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?