Stereorack
28 svar till detta ämne
Postad 22 June 2004 - 19:55
hedstrom
-
hedstrom
-
Lärjunge
-
-
250 inlägg
Hej
Letar efter något snyggt stereorack för förstärkare, slutsteg, dvd och digitalbox alltså minst fyra platser på höjden. Ska inte vara för dyrt heller =)
Men visst kostar det om man ska ha ett snyggt.
Gärna öppen för förslag på något snyggt =)
Måste ha ett så fort som möjligt.
Postad 23 June 2004 - 14:59
hedstrom
-
hedstrom
-
Lärjunge
-
-
250 inlägg
Ingen som vet några snygga ????
Postad 26 June 2004 - 23:55
Unregistered9c8f60e6
-
Unregistered9c8f60e6
-
Lärjunge
-
-
325 inlägg
jag har precis gjort ett eget som kan skymtas i galleriet. jag hittade en bra skiva på bauhaus som var 1200x400mm, vilken kapades på hälften. där fanns även lämpliga ben till dessa bitar.
bitarna har sedan behandlats i åtskilliga lager med owatrol-olja och är nu ruggigt fina och blanka. jag hade bara behov av 2 hyllplan, men man kan lätt köpa fler skivor och fler kortare ben och skruva ihop efter behov...
edit: småfix
Redigerat av Unregistered9c8f60e6, 28 June 2004 - 17:58.
Postad 28 June 2004 - 11:20
Unregisteredf380a49e
-
Unregisteredf380a49e
-
Mästare
-
-
2991 inlägg
Jag kan eventuellt ha en Standesign Saturn 5-hifirack till salu - beroende på budet, så klart.
Postad 28 June 2004 - 13:01
Matsen
-
Matsen
-
Mästare
-
-
2792 inlägg
skulle jag vara du skulle jag kolla in "spider"-kopian (OEM) från Kina... Kolla DENNA tråd för lite bilder... Edit: Stavfel
Redigerat av Matsen, 28 June 2004 - 15:27.
Postad 28 June 2004 - 13:40
weezer
-
weezer
-
Forumräv
-
-
706 inlägg
Jo ett Spiderrack är att rekommendera..kolla mitt galleri för bilder.
Postad 28 June 2004 - 15:34
Matsen
-
Matsen
-
Mästare
-
-
2792 inlägg
Om du vill komma riktigt billigt undan så kan du ju bygga ett "Flexy Table", se nedanstånede länkar. http://www.tnt-audio...ica/flexye.htmlhttp://members.cox.n...udio/flexyrack/
Postad 04 July 2004 - 12:09
loveslave
-
loveslave
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Är det någon här som har försökt sig på att bygga ett Flexy Table? Jag håller på med det nu, och har upptäckt att det kommer att bli svindyrt, i alla fall om man ska ha 18 mm tjocka stänger mellan hyllplanen.
Gängade stänger med dimension M20 kostar sisådär 200 kr/st, och de enda jag har hittat som säljer M20-muttrar tar 29 kr/st för dem. Med fem hyllplan och åtta muttrar till varje kostar alltså bara muttrarna 1120 kr, och det kan man ju få en ganska bra fabriksgjord stereobänk för.
Går man ned till M12 blir det betydligt billigare, men frågan är om 12 mm tjocka stänger räcker för att hålla uppe ganska tung utrustning.
Postad 04 July 2004 - 12:56
Bråkis
-
Bråkis
-
Användare
-
-
156 inlägg
Är det någon här som har försökt sig på att bygga ett Flexy Table? Jag håller på med det nu, och har upptäckt att det kommer att bli svindyrt, i alla fall om man ska ha 18 mm tjocka stänger mellan hyllplanen.
Gängade stänger med dimension M20 kostar sisådär 200 kr/st, och de enda jag har hittat som säljer M20-muttrar tar 29 kr/st för dem. Med fem hyllplan och åtta muttrar till varje kostar alltså bara muttrarna 1120 kr, och det kan man ju få en ganska bra fabriksgjord stereobänk för.
Går man ned till M12 blir det betydligt billigare, men frågan är om 12 mm tjocka stänger räcker för att hålla uppe ganska tung utrustning.
Hej! Tips: Biltema: Gängstång: M20 29,90 kr per styck, 1 meter (19-397) Mutter: M20 14,90 för 5 st (19-898) Biltema har även postorder, fraktkostnad 127 kr upp till 20 kg. http://www.biltema.se
Postad 04 July 2004 - 23:39
Unregistered40127
-
Unregistered40127
-
Mästare
-
-
2592 inlägg
M12 borde hålla för allt i HiFi-väg. Dock är det nog inte lika snyggt som M20. case
Postad 04 July 2004 - 23:44
Bråkis
-
Bråkis
-
Användare
-
-
156 inlägg
Jag blev också sugen på att göra en sån här lösning,
men i så fall i plexiglas eller motsvarande.
Någon som vet var man köper billiga plexiglasskivor i stockholmsområdet?
Postad 05 July 2004 - 20:51
Unregistered40127
-
Unregistered40127
-
Mästare
-
-
2592 inlägg
Jag blev också sugen på att göra en sån här lösning, men i så fall i plexiglas eller motsvarande.
Någon som vet var man köper billiga plexiglasskivor i stockholmsområdet?
Har ingen koll alls på Stockholm, men annars är det ju bara att ringa runt till några glasmästare och kolla pris. case
Postad 07 July 2004 - 08:26
Bråkis
-
Bråkis
-
Användare
-
-
156 inlägg
Jag blev också sugen på att göra en sån här lösning, men i så fall i plexiglas eller motsvarande.
Någon som vet var man köper billiga plexiglasskivor i stockholmsområdet? Har ingen koll alls på Stockholm, men annars är det ju bara att ringa runt till några glasmästare och kolla pris.
case
Har börjat med det nu, fick offert på 4600 kronor per kvadratmeter, bara för materialet. (20mm plexiglas) Sen tillkommer behandling! Ujuj
Postad 07 July 2004 - 10:42
loveslave
-
loveslave
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Saxat från Flexy Tables FAQ: May I use plexyglass shelves? Yes, plexyglass has nice "audiophile" properties since it doesn't vibrate or ring BUT!!! it is expensive, hard to find in different thicknesses, easy to scratch, it builds up electro-static charges (not good for turntables and electronics in general!) and it is hard and expensive to have a nicely finished shelf.Så plexiglas kanske inte är så bra, även om det är snyggt
Postad 07 July 2004 - 11:04
Unregistered40127
-
Unregistered40127
-
Mästare
-
-
2592 inlägg
Huga!!
Men om du köper 10m^2 så får du säkert bra rabatt.......
case
Postad 08 July 2004 - 18:52
Peacepoor
-
Peacepoor
-
Amatör
-
-
91 inlägg
Måste det vara Plexiglas? Det borde finns någon typ av genomskinnlig, tålig, hård plast som är betydligt billigare. Någon som vet?
Postad 08 July 2004 - 19:45
Unregistered168c8572
-
Unregistered168c8572
-
Lärjunge
-
-
472 inlägg
Pratade med en glasmästare (eller va de nu kallas) han tyckte inte man skulle välja nån typ av plast, de blir i längden fula, man vill ju inte byta grejer efter nått år när det ändå kostar så mkt... så jag frågade vad det kostade att fixa till 50*50 cm hyllor i 6 mm glas med ett borat hål ivarje hörn, det skulle kosta mig 400 kr per glasskiva och sen 120:- per borrat hål (22 mm)... blev lite dyrt så jag kör med bara trä.... blir fint det med....
Postad 09 July 2004 - 01:37
Christopher
-
Christopher
-
Beroende
-
-
1039 inlägg
Måste det vara Plexiglas? Det borde finns någon typ av genomskinnlig, tålig, hård plast som är betydligt billigare. Någon som vet?
Det finns, det kan jag säga med säkerhet! Jag var inne på att bygga ett chassi i plexi! (läääänge sen) Dock var det väldigt dyrt så glasmästaren rekommenderade någon annan plast, kommer inte på namnet nu. Iaf jag kunde inte se någon skillnad. Var riktigt billigt dessutom 350:- per kvadratmeter om jag inte missminner mig! Vad kostar Härdat glas förresten? Om man ber glasmästaren ta ut hål etc etc kan man nog få till det väldigt snyggt med!
Postad 09 July 2004 - 08:11
loveslave
-
loveslave
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Hur har ni andra som bygger det här tänkt göra med fötter? Jag hade köpt snygga designfötter som jag tänkte sätta dit, men sedan råkade jag visst borra hålen för nära hörnen (så händig är jag...), så nu måste jag avsluta på något annat sätt. Funderar på att bara låta hyllan vila på de nedersta muttrarna, med någon möbeltass under.
Postad 09 July 2004 - 16:47
Unregistered168c8572
-
Unregistered168c8572
-
Lärjunge
-
-
472 inlägg
Till min tv/HifI möbel köppte jag "rörskydd(plastfötter alla utemöbel)" på COOP, för 20kr (8 st) och satte på mina helgänngade stänger, funkar bra tills det att jag hittar nått som är bättre....
Postad 12 July 2004 - 08:51
Unregisteredebdbf243
-
Unregisteredebdbf243
-
Forumräv
-
-
527 inlägg
120:- per borrat hål (22 mm)...
Jag ska köpa en borrmaskin och öppna eget...
Postad 12 July 2004 - 11:21
Unregistered90ed590b
-
Unregistered90ed590b
-
Lärjunge
-
-
336 inlägg
det är extremt svårt att borra i härdat glas. Glaset spricker jättelätt, därav priset
Postad 15 July 2004 - 07:21
Unregistered59c00dc8
-
Unregistered59c00dc8
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Blev så inspirerad av tråden så att jag nyss betällde 3st 20mm björkskivor  Sen blir det att hämta dom efter jobbet, köpa gängade stänger (M20 lr M24, har inte bestämt mig ännu) och låsa in sig i garage å snickra lite...
Postad 15 July 2004 - 23:09
hedstrom
-
hedstrom
-
Lärjunge
-
-
250 inlägg
Nu måste ni visa lite bilder på era byggen tycker jag så att jag får lite insperation eftersom jag inte hittat något stereo rack ännu och inte heller vågat börja bygga något =)
ok för att jag kan tapetsera men bygga stereorack det är för mycket för mig =)
Postad 17 July 2004 - 14:40
Unregistered26281
-
Unregistered26281
-
Lärjunge
-
-
485 inlägg
Hemma står mina grejer på en gammal gammal träsak.. Men nu blir det snart ett Flexy Table... Tackar för länkarna Matsen! Billigt är det också.. Blir ju bara träskivorna som kommer kosta pengar.. Ibland får man tyvärr inse att ekonomin kunde varit bättre för att köpa en färdig bänk
Postad 25 July 2004 - 20:08
tommypeters
-
tommypeters
-
Veteran
-
-
2279 inlägg
Tycker att Flexyhyllan verkar helbra, med vibrationsdämpningen samt att man lätt kan välja hur stark den ska vara. Men frugan tycker det är för mycket "lagerhylla" över den...  Hon vill ha något som man kan stänga till, t.ex. med glasdörr, för att hålla dammet ute när anläggningen inte används (i alla fall när inte recievern & slutsteget går för högtryck, för då lär man vilja/behöva luftväxling... Måste leta vidare efter något i svart, antingen på höjden eller på bredden (vi har både ett "stereoskåp" som är 110cm högt och en videobänk - en eller bägge får bytas ut). Några idéer? ..letade runt lite, och Mio har ju t.ex. en del OK möbler. Men hur gör man om jag tycker att det här är rätt snyggt:  ...medan frugan föredrar det här...:
Redigerat av tommypeters, 25 July 2004 - 21:49.
Postad 26 July 2004 - 14:38
tommypeters
-
tommypeters
-
Veteran
-
-
2279 inlägg
jag har precis gjort ett eget som kan skymtas i galleriet. jag hittade en bra skiva på bauhaus som var 1200x400mm, vilken kapades på hälften. där fanns även lämpliga ben till dessa bitar. bitarna har sedan behandlats i åtskilliga lager med owatrol-olja och är nu ruggigt fina och blanka. jag hade bara behov av 2 hyllplan, men man kan lätt köpa fler skivor och fler kortare ben och skruva ihop efter behov...
...och så har du Christer Petterson där - Vodka & Baileys...
Postad 30 July 2004 - 14:31
novumus
-
novumus
-
Forumräv
-
-
637 inlägg
Är det någon som har ett tips på en snygg Hifi möbel? gärna med glas och rör pelare om ni förstår. Jag har kollat runt lite och hittat några st bla. på SoundProof. SoundproofMen en nackdel är att dom är så dyra... skulle vilja hitta en i prisklassen 2000:- till 2500:- eller billigare Har dock två st som jag funderar på, den ena finns på netonnet och den andra på fridhems möbler men jag är inte riktigt nöjd med hur dessa ser ut. Så är det någon som vet någon snygg/bra  skriv en rad om den... tror inte jag orkar bygga en egen men annars var dessa hemmabyggen rätt cool.
Postad 04 November 2010 - 13:25
rokr
-
rokr
-
Rookie
-
4 inlägg
jag har precis gjort ett eget som kan skymtas i galleriet. jag hittade en bra skiva på bauhaus som var 1200x400mm, vilken kapades på hälften. där fanns även lämpliga ben till dessa bitar. bitarna har sedan behandlats i åtskilliga lager med owatrol-olja och är nu ruggigt fina och blanka. jag hade bara behov av 2 hyllplan, men man kan lätt köpa fler skivor och fler kortare ben och skruva ihop efter behov...
Fick ett par bitar i massiv ek över när jag la in ny bänkskiva i köket. hade nu tänkt göra ett rack utav dem, men har hittills inte funnit några fötter,stolpar,stänger eller va fan jag nu ska kalla det. Vad ska jag söka på på Bauhaus för att få upp de du använder? Såg nu att det var 7 år sedan denna post gjordes haha.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Inredning & Möbler
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|