Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Koppla Biltemas banankontakter

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 01 July 2004 - 22:58

Unregisteredc9ab92ac
  • Unregisteredc9ab92ac
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
Tjena...

Har inhandlat ett gäng bananer från Biltema. Kom på...lite sent...att det blir 90 graders vinkel till högtalarkabeln eftersom man skruvar den från sidan. Egentligen inga problem, men det är ju smidigare om man kan koppla den _längs med_ kabeln. Finns det såna banankontakter??

Postad 01 July 2004 - 23:06

led-zep
  • led-zep
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
Det går bra med biltemas kontakter också!
För in kabeln bakifrån, alltså den delen som du skruvar .
Sedan är det bara att låta kabeln sticka ut åt sidan i det hål som det är tänkt att kabeln ska vara, dra åt och klipp av.

/Daniel

Postad 01 July 2004 - 23:19

Unregisteredc9ab92ac
  • Unregisteredc9ab92ac
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
Tackar!

Men det förutsätter att kabeln inte är såå tjock. Hålet "bakom" har inte så stor omkrets...iofs funkar det för mig så det är väl bara börja knipsa ;)

Postad 01 July 2004 - 23:32

Unregisteredb1065a2a
  • Unregisteredb1065a2a
  • Användare

• 181 inlägg
  • 0
Även jag inhandlade dessa idag och skall testa båda lösningarna då min kabel inte är vidare tjock.

halvt OT: Har någon testat någon av de olika högtalatkablarna från Biltema? Jag såg att de hade rätt mkt att välja mellan när jag var där idag. Lite intressanta Neon-kablar, lite gräsligt med den färgen om man inte gämmer kablarna dock ;). Jag tänkte bara höra om det är ren skit eftersom att kablarna fanns i diverse tjocklekar och mina nuvarande högtalare är inget att skryta om så... Nu kör jag med 1mm2 så det skulle inte skada.

//0ri0n^

Postad 01 July 2004 - 23:39

Unregisteredc9ab92ac
  • Unregisteredc9ab92ac
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
har nu testat "led-zep-kopplingen" och det funkar bra ;)

Min är 2x1,5mm2 och jag får precis in kabeln i det bakre hålet, oskalad. Skalade en halv centimeter längst ner som jag böjer 90 grader och klämmer fast med skruven.

Det blir ganska liten kontaktyta, men den kanske räcker? Inte så mycket mer vid "normal" koppling iofs...

Hur farligt är det om två bananer, + och -, nuddar varandra när receivern är igång? Kortslutning och adjöss eller? B)

Postad 02 July 2004 - 09:17

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4885 inlägg
  • 0
Ja det kan förstöra slutsteget... ;)

Postad 02 July 2004 - 09:30

klp
  • klp
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0

Hur farligt är det om två bananer, + och -, nuddar varandra när receivern är igång? Kortslutning och adjöss eller?

De flesta förstärkare har inbyggda skyddskretsar.
Så om det är en momentan "kollision" mellan kontakterna så brukar förstärkaren stänga av och när man fixat felet och slår på igen så brukar det fungera.

Flertalet high-end produkter har dock inget skydd eftersom det faktiskt kan degradera ljudkvaliten.

Men självklart är det inget att rekommendera ;)

Köp lite krympslang i lämplig diameter och krymp på över kontakterna så slipper du oroa dig över det. (krympslang träs på över kontakten och värms upp med värmepistol så att den krymper och "smiter åt", typ som 'sexiga' latexkläder)

Postad 02 July 2004 - 09:32

led-zep
  • led-zep
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
Jag har biltemas högtalarkabel och tycker det funkar bra.
Kör med den transparenta, billigare och lika bra som neon.

/Daniel

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.