men hur låter de?
dom kostar ju som sagt en hel del, är det designen man betalar för?
har inte sätt många här på prisjakt som har det...?
bara lite nyfiken!
mvh jonte
Redigerat av Unregisteredbad31cdb, 13 July 2004 - 20:09.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Bang Olufsen / B&O, hur är dom?
Startad av
Unregisteredbad31cdb
, Jul 13 2004 20:08
32 svar till detta ämne
Postad 13 July 2004 - 20:08
Bang Olufsen har jag alltid förknippat i mina unga dar som högtalare inga klår typ om ni förstår..
men hur låter de? dom kostar ju som sagt en hel del, är det designen man betalar för? har inte sätt många här på prisjakt som har det...? bara lite nyfiken! mvh jonte Redigerat av Unregisteredbad31cdb, 13 July 2004 - 20:09. Postad 13 July 2004 - 20:24
B&O producerar bra grejer! Sen om man tycker det är värt pengarna är en annan sak. Du får t.ex. bättre saker för pengarna om du väljer ngt mindre prestigefyllt märke. Dock hittar du inte samma design. B&O är väldigt unika med designen.
Men bra ljud och bild är det i deras produkter!! mvh andreas Postad 13 July 2004 - 20:34
Bang Olufsen har bra design och bra grejor! Men för de pengarna eller mindre kan man köpa antingen ett 2 eller 5-kanalssystem som låter hästlängder bättre än Bang Olufsen, titta bara på t ex Bose, snacka om crap rent ljudmässigt för pengarna.
Postad 13 July 2004 - 21:21
Viggen: B&o och Bose är ju två skilda världar!
Jag vill inte påstå att du får hästlängder bättre ljud för pengar, men bättre ljud för pengarna. Beolab 8000 (högtalare ) ligger på ca 25-28k. Dessa låter enormt bra!! mvh Andreas Postad 13 July 2004 - 21:28 Deras jättar till nya högtalare beolab 5, eller vad de heter, går lös på 125.000 eller nått, har vunnit många priser! Så pass bra ljud att de nästan var prisvärda, i den klassen! Däremot Beolab 3, för typ 28.000, En mindre uppföljare, skall inte vara lika bra, osäker på modellförteckningarna. Dave Postad 13 July 2004 - 21:42
Hejsan
Alla produkter här i världen riktar sig ju till vissa speciella kundsegment, ibland mycket smala sådana och ibland till lite bredare. För det segment som B&O riktar sig till så är jag säker på att B&O och deras modeller anses vara bland de bättre medan personer tillhörande ett annat segment har helt motsatt åsikt Att en produkt av någon anses mindre bra behöver inte betyda att den är dålig utan det kan helt enkelt vara så att personen letar i "fel" produktkategori. Redigerat av Tomas_D700, 12 September 2004 - 02:06. Postad 14 July 2004 - 08:54
Beolab 5 (aktiv högtalare) ska tydligen låta bra och vara prisvärd för ca 140.000:-
Ett konstverk med Icepower förstärkare och rumsanpassning av basen! I övrigt så är de ruskigt dyra om man ser till prestanda. De köper det mesta i komponentväg från Philips. Ett exempel: när vi skulle köpa ny tv för några år sedan ville hustrun ha en BO för 16.900:- efter lite efterforskning så visar det sig att det sitter ett 50Hz bildrör från Philips, enligt modellbeteckningen samma bildrör hittade jag då i modeller som såldes på On Off för ca 4.000:- Ville jag betala mer än 4 ggr mer för att få Bo design på tv:n? Nä! det fick bli en modernare Philipstv i stället. Nu är det inget konstigt med det, för många andra mindre tillverkare av dyra HiFi produkter köper sina komponenter av Philips. Bose? tja de har sitt eget koncept de har kört med sedan 70-talet och kan väl närmast beskrivas som en förfinad klockradio till Hifipris. Där kan man tala om att sälja med mördande reklam! Postad 12 September 2004 - 11:30
Har du själv lyssnat på Beolab 3?.. Vet många som har gjort det och varit minst sagt lyriska (även att de ägt tung hifi).. även hifi & musik var riktigt imponerande..vet inte var du fått att den inte skall vara lika bra.. man kan ju självklart inte jämföra dem rakt av.. men för priset verkar den minst lika bra som beolab 5.. Skall själv ut och lyssna inom det närmaste.. Maken till små högtalare med sådanna resurser får man leta efter.. och självklart får man betala en del för designen också! MVH / Ante Postad 14 October 2004 - 11:12
Jag var och lyssnade på BeoLab 3 och 5 idag.. Jag var mest imponerad av BeoLab 3 - dessa hade jag lätt kunnat köpa för att de inte tar upp någon plats alls. BeoLab 5 däremot.. Vad ska man säga. Jag har bättre ljud hemma, utan tvekan. Kan ha berott på rummet, men det tvivlar jag på - högtalarna har ju rumskorrigering. Vet inte vad jag ska tycka.
BeoLab 3 var faktiskt imponerande och kommer säkert införskaffas senare ( Postad 14 October 2004 - 11:15 Nej Jämför inte B&O och BOSE, det är två företag med helt skilda affärsidéer. BOSE är påhittad skit rent ut sagt, medans B&O faktiskt är en teknikintresserad killes våta dröm Postad 12 December 2004 - 23:23
var och lyssnade på Beolab 5 igår och måste säga att jag tyckte de lät väldigt bra! helt otroligt detaljerade och med en knallhård bas! Måste säga att jag blev mycket förvånad över dessa högtalare, trodde inte riktigt på B&O i High-end sammanhang men igår fick jag äta upp mina tidigare så hårda ord mot detta märke
Men om de är värda sina 144 000 som de går loss på är en helt annan diskussion! Postad 13 December 2004 - 10:29
Jag hade ett par Beolab 8000 hemma ett par veckor, snygga men inte lät det ngt. vidare för dom pengarna enl. mitt tycke.
Postad 13 December 2004 - 22:25
Jag var iväg och lyssnade på bolab 5 ( de aktiva ) Och blev rätt imponerad. Rummet var värdelöst men trots det så lät det rätt bra. Möjligt att det gått att få det riktigt bra med en tact så att man kan ordna svackan i det lägre mellanregistret.
men annars säger jag bara KÖP ifall det gäller 5.. Postad 18 December 2004 - 10:50
Jag har länge varit skeptisk till B&O tills jag var och lyssnade till både BeoLab 5 och 3. 5 orna är imponerande men mer imonernade är 3 orna. Helt klart faschinerande att B&O fått till så små och väljudande högtalare vilka är aktiva . Visst mycket pengar men man skall tänka på att de är aktiva dvs. ingen förstärkare krävs. Skulle själv kunna tänka mig en hemmabio med fem eller 7 BeoLab 3or dock skulle jag nog välja att driva dom via en Meridian DVDspelare från G serien.
//Patrik Redigerat av Unregisteredfb54bce9, 18 December 2004 - 15:58. Postad 18 December 2004 - 11:12
Meridians DVD spelare har ingen rumskorrigering - däremot har processorerna i G-serien och 861v4 rumskorrigering
mvh /Pär Postad 18 December 2004 - 12:39
Oops jag hade för mig att G91 även hade rumskorigering men jag kan ju ha fel.
/Patrik Postad 18 December 2004 - 12:44
Deras små silverformade satteliter är dom bästa satteliter jag har hört.
Dock så kan man ju få ett par riktiga högtalare för samma pris som utklassar dom :-) Vad gäller BOSE så förstår jag varken hur folk kan välja dom för ljudet eller designen. Fula pryttlar som verkligen låter dåligt, och är överprisad utan någon direkt anledning. MvH /nox Postad 19 December 2004 - 00:30 BL3 låter bra för sin storlek men jag kan ju knappast tycka att dom är värd 28000:- , finns mycke annat som rockar lådan av dom för den pengen. Postad 19 December 2004 - 00:45
fördelen med B&O är att dom ligger i framkant. typ morgondagens cd spelare osv... har alltid gillat deras snygga koncept,tror dom har många bra fantasifulla visionärer anställda på det företaget.
Postad 02 January 2005 - 17:12 Designmässigt menar du? MvH /nox Postad 08 January 2005 - 17:18 Beolab 5 låter fruktansvärt bra, jag har spenderat många timmar med dem. Sedan att B&O använder sig av Philips bildrör... so what? Så vitt jag vet så finns det bara 3 tillverkare av bildrör, å nått måste man ju välja. Sen är det ju långt ifrån bara bildröret som ger bild. Mvh Redigerat av stigerud, 08 January 2005 - 17:20. Postad 08 January 2005 - 17:20 Det är ju också så att dom inte helt enkelt använder Philips bildrör.Beolab låter fruktansvärt bra, jag har spenderat många timmar med dem. Sedan att B&O använder sig av Philips bildrör... so what? Så vitt jag vet så finns det bara 3 tillverkare av bildrör, å nått måste man ju välja. Sen är det ju långt ifrån bara bildröret som ger bild. Både Loewe och B&O använder Philips bildrör, tillverkade enligt egna specifikationer och sedan tar dom de bästa bildrören från varje leverans och skickar tillbaks resten (inte sällan upp till 70%) MvH /nox Postad 08 January 2005 - 17:30 jappDesignmässigt menar du? Postad 08 January 2005 - 19:47 Designmässigt är dom verkligen i framkant :-)japp MvH /nox Postad 06 June 2005 - 16:21
Mycket design för pengarna på B&O saker
Tänk om de la ner lika mycket pengar på välljud som på design, då skulle alla springa runt o köpa B&O Postad 06 June 2005 - 16:51
B&O är mer än bara design man får verkligen välljud åxå. Postad 06 June 2005 - 22:41
Nu har jag nog inte sagt något om att B&O låter illa mig veterligen, jag äger bara att när man lägger ner större delen av ekonomin på designen så är man fel ute enl. minåsikt. B&O är skitsnygga & låter bra, men tänk om de satsat tvärt om istället.
Postad 07 June 2005 - 12:07
Jag tycker tvärtom att det är kul att det finns tillverkare som verkligen tänker på designen. Jag vill då inte ha vilka kylskåp som helst i rummet oavsett hur bra de låter.
Postad 07 June 2005 - 12:19
Håller med, sen tycker jag dock att B&O fortfarande inte släppt 80-talet helt och hållet. Postad 07 June 2005 - 12:53
Lite OT kanske, men jag måste nog säga att jag väljer hellre 80-tal med framtidsoptimism och teknologisk design än den nu rådande trenden med bakåtsträvande "bondedesign" a la 1500-tal där allt ska vara i ek....
För övrigt är ju ICEPower duktigt hyllat av de flesta hemmapulare, titta bara på alla som sitter med monoblock från acoustic-reality, ezon etc. B&O är bra på ljud + formgivning. Det enda som är trist är att man måste betala ganska mycket för att skaffa sig en vettig B&O anläggning men naturligtvis kostar även exklusiva material, nydanande konstruktioner och integrationen en del även det. Nåja, ifrågasätter man B&O tillhör man nog ändå inte målgruppen... Ni som tycker att saker som ser ut som svetsaggregat direkt från verkstadsgolvet, kombinerat med trälådor och kabelhärvor kan ju fortsätta att gotta er åt det... Postad 07 June 2005 - 20:29
Mjae, tycker ju att en tv ska se ut som en tv. Ett par högtalare ska se ut som ett par högtalare osv osv. Hur kul är det att sitta och titta på ett par UFON?
De flesta högtalare nu för tiden ser faktiskt helt okay ut utan att man behöver betala en förmögenhet för design. Musiken måste ju komma i första hand annars är man nog ute och cyklar. Postad 08 June 2005 - 22:24
Verkar vara en smaksak....eller snarare beroende på intresset för inredningen i sitt hem.
En vanlig högtalare smälter inte in i miljön, utan skriker istället ut "Jag är en högtalare". B&O smälter mer in i inredningskonceptet....enligt mig är det mer än bara en högtalare (eller stereo)...det är en inredningsdetalj. Du köper ju knappast ett par vanliga á la kylskåps-högtalare för att det ska se stiligt ut. För mig är det 50/50 att det både ser bra ut och låter bra. Sen vad det kostar...det spelar ingen direket roll för mig...vill man ha ngt exklusivt som inte särskilt många andra man känner äger...då är b&o det enda Du kan köpa en Le cobusier (stavning??) möbler som är dyra men inte sköna att sitta i (smaksak?) men ser exklusivt ut....eller ska man hellre köpa en á la Joey (vänner) reclainer? Det är ofta två skilda målgrupper om man jämför b&o och vanliga högtalarköpare Mvh Andreas Redigerat av Unregistereddae7cbc8, 08 June 2005 - 22:35. Postad 30 June 2005 - 13:48
Jodå, B&O låter alldeles utmärkt. Till och med mina gamla 90-tals-prylar låter riktigt anständigt (Beocenter 9500 + Beolab 4500). När det gäller TV och bildrör, så stämmer det, som tidigare nämnts, att bildrören kommer från Philips. Självklart väljs de bästa ut, jaddajadda, men något som ofta glöms bort är signalbehandlingen. Jag sade upp kabel-tv för ett tag sen, så då har jag naturligvis en massa brus i stället. Med min lilla 21" TV, en Beovision MX4002, är det nästan så att man kan titta på dessa kanaler. Ingen längre stund, men ändå...
Något som jag förvånas över att ingen tagit upp är integrationen. Något som är oöverträffat hos B&O. I princip kan du ha en TV i köket, koppla ihop den med resten av utrustningen via Masterlink och sedan lyssna på CD-skivan som sitter i stereon med ljudet strömmande från TVn i köket. Har du sedan en Beovision Avant med inbyggd DVD-spelare, kan du se en film, uppspelad på DVD-spelaren i Avanten, på TVn i köket. Med ett hemmabiosystem från B&O kan du, under förutsättning att skivan ligger i spelaren, börja titta på en DVD med ett tryck på fjärrkontrollen. Denna fungerar f ö till alla B&O produkter. Jag är ny här, men gjorde en google-sökning på B&O och HTPC och hittade denna tråd. Självklart kände jag mig tvungen att lägga mig i. Hoppas ni har överseende med detta. Mitt nuvarande projekt är en Epia-baserad HTPC inrymd i ett gammalt videochassie. Inget B&O, men det ska byggas om så det blir snyggt och passar in. Jag tänkte sedan plocka Masterlink-kommandona från SCART-kontakten på TVn, trycka in dem via en PLC till parallellporten på datorn och använda LIRC för att hantera dem. Jo, det går att få ut ML-kommandon via SCART. En del B&O-videos har inte ens någon IR-mottagare utan styrs den vägen. Dessutom får de info om kanalinställningarna på TVn och ställer in sig på samma sätt. Målsättningen är att både nuvarande video och dvd-spelare ska kastas ut. Då ska det räcka med en fjärrkontroll... 0 användare läser detta ämne0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |