Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Placering av dipoler?

25 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 31 July 2004 - 23:48

Unregistered9dabb6f4
  • Unregistered9dabb6f4
  • Forumräv

• 597 inlägg
  • 0
Har ett par bra dipoler, jamo e8 sur.2. Tyvärr så har jag dom fel då man egentligen borde ha dom på sidoväggarna, men som ni kan se på bilderna i mitt galleri så har jag inte den möjligheten.

Är det någon som vet något bra trick att montera upp dom så att dom är riktade mot öronen, precis som om dom vore uppsatta på en sidovägg, samtidigt som att det ser snyggt ut? Flickvännen vill inte att baksidan av högtalarna ska "synas" med sladdarna hängandes ner. ;)
Det är ett dilemma, och jag har sökt lite efter en lösning med har inte hittat ngt än.

Tack för all hjälp som erbjuds ;)

Postad 01 August 2004 - 10:49

Unregisteredb0d0d243
  • Unregisteredb0d0d243
  • Användare

• 209 inlägg
  • 0
Som jag ser det så har du placerat dem helt rätt.
Det är väl bara när man kör 7.1 som man har surrounder även direkt från sidan.
M v h // Micke.

Postad 01 August 2004 - 12:25

Unregistered07ea6e16
  • Unregistered07ea6e16
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0

Som jag ser det så har du placerat dem helt rätt.
Det är väl bara när man kör 7.1 som man har surrounder även direkt från sidan.
M v h // Micke.

De flesta dipoler är tänkta att monteras rakt ut ifrån lyssnings positionen när man kör 5.1 och om man kör 7.1 så kompletterar man med 2 högtalare till och monterar dem på väggen bakom sig.

Här finns en sida med olika uppställningar.

Postad 01 August 2004 - 14:14

Unregistered9dabb6f4
  • Unregistered9dabb6f4
  • Forumräv

• 597 inlägg
  • 0
Enligt "bruksanvisningen" som man får med jamo högtalarna så ska dom placeras på sidoväggarna även när man kör 5.1. Så som jag har förstått det så är det direktstrålande högtalare som ska placeras direkt bakom en.

Postad 01 August 2004 - 19:51

Unregistered1d722762
  • Unregistered1d722762
  • Lärjunge

• 272 inlägg
  • 0
Nej, det som gäller är att få ljudet att komma 90 grader till 110 från sidan (Dolby), hur detta åstadkoms är oväsentligt. I mitt fall har jag direktstrålande högtalare placerade högt på sidoväggen så att dom är en bit bakom mina öron.

OT. Fin katt - inga rivmärken?

Postad 01 August 2004 - 20:01

Unregistered9dabb6f4
  • Unregistered9dabb6f4
  • Forumräv

• 597 inlägg
  • 0
Ok, spelar egentligen ingen roll. Det som är det väsentliga är hur jag ska lösa det. Kom nu med tips ;)

MrNisse: Nope, inga klösmärken. Katten tycker om att sitta på högtalaren bara. Har dessutom dresserat den till att inte gå upp på förstärkaren, det är ajabaja område. ;)

Postad 02 August 2004 - 11:44

Unregistered1d722762
  • Unregistered1d722762
  • Lärjunge

• 272 inlägg
  • 0
Om du inte alls är nöjd med ljudet idag - finns inte mycket man kan göra skulle jag tro... Det enda jag kan komma på är att bygga upp två extra sidoväggar, men hur snyggt skulle det se ut? Kanske genom att sätta upp byggskivor och ha högtalarna på dessa?

OT: mina högtalare ser ganska tilltygade ut efter mina katter :-)

Postad 02 August 2004 - 13:14

Razorblade
  • Razorblade
  • Forumräv

• 519 inlägg
  • 0
sätt högtalarna i taket ovanför soffan :(

Postad 02 August 2004 - 13:52

Janne.G
  • Janne.G
  • Forumräv

• 735 inlägg
  • 0
Håller med.
Har själv haft dipoler uppsatta i taket, rakt ovanför soffan med elementen riktade framåt och bakåt.
Funkade bra för mig och såg snyggt ut.

Postad 02 August 2004 - 14:45

Unregistered9dabb6f4
  • Unregistered9dabb6f4
  • Forumräv

• 597 inlägg
  • 0
Hmm, får se. Dom kommer att komma lite för högt upp då enligt min mening. Dessutom kommer väl ändå baksidan sladdarna att synas lika mycket för det? Har funderat på att kanske sätta upp ett par hyllor i bok och ställa dom där, vet inte hur bra det skulle vara :( Kom med mer tips och gära lite bilder på lösningar

Redigerat av Unregistered9dabb6f4, 02 August 2004 - 15:59.

Postad 03 August 2004 - 02:28

Unregistered9dabb6f4
  • Unregistered9dabb6f4
  • Forumräv

• 597 inlägg
  • 0
Om jag nu skulle placera dom i taket, så skulle jag behöva få tips på fästen som jag kan använda, som inte får kosta allt för mycket.

Postad 03 August 2004 - 07:09

nolimitsoya
  • nolimitsoya
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
sitter de inte väldigt högt upp? känns lite som att de sitter och spelar för sig själva där uppe, eller ska det vara så? lyssningpositionen måste ju hamna väldigt långt off axis om man inte är riktigt, riktigt lång. :(

jag skulle haft kvar dem som de sitter fast sänkt dem så de hamnar precis ovanför huvudet på lyssnaren. då ser man inte så mycket sladd på väggen heller. bara högtalaren

har mina surrounder placerade på 100cm stativ, så de kommer lite över öronhöjd... funkar fint.

Postad 03 August 2004 - 08:01

Heron
  • Heron
  • Veteran

• 1800 inlägg
  • 0

sitter de inte väldigt högt upp? känns lite som att de sitter och spelar för sig själva där uppe, eller ska det vara så? lyssningpositionen måste ju hamna väldigt långt off axis om man inte är riktigt, riktigt lång. 

jag skulle haft kvar dem som de sitter fast sänkt dem så de hamnar precis ovanför huvudet på lyssnaren. då ser man inte så mycket sladd på väggen heller. bara högtalaren

har mina surrounder placerade på 100cm stativ, så de kommer lite över öronhöjd... funkar fint.

Jag måste kontra med att jag tycker de sitter på rätt höjd. Sitter de lägre på en vägg så pass nära soffan så kommer högtalarna för nära sweet spot. Dessutom blir sweet spot väldigt liten. Det minsta fel år vänster eller höger man sitter så kommer man få känslan av att bara höra från den närmaste dipolen.

Postad 03 August 2004 - 15:15

Unregistered9dabb6f4
  • Unregistered9dabb6f4
  • Forumräv

• 597 inlägg
  • 0
Det är meningen att dom ska sitta på 1.80m höjd (enligt jamos manual till högtalarna), höjden är dvs rätt. Vi kommer ifrån huvudämnet lite nu tycker jag. Jag tror att jag kan få en bättre surround känsla om jag ordnar så att dom sitter som om dom satt på en sidovägg.

Redigerat av Unregistered9dabb6f4, 03 August 2004 - 15:16.

Postad 03 August 2004 - 19:49

Unregistered9dabb6f4
  • Unregistered9dabb6f4
  • Forumräv

• 597 inlägg
  • 0
Heron: Vad tyckte du om förslaget med att montera upp dom i taket? Alltså att ha dom hängandes ner från ett fäste i taket riktat mot lyssningspositionen. Det borde kunna funka. YPAO (yamahas ljudkalibrering) ordnar nog så att balasen blir bra också.

Postad 03 August 2004 - 23:32

Heron
  • Heron
  • Veteran

• 1800 inlägg
  • 0
Tompa39, jag har väldigt svårt att föreställa mig hur det kommer att låta med dipolerna monterade i taket och jag skulle aldrig montera upp dem innan jag vet hur det låter. Frågan är då hur man kan provlyssna med dipolerna i taket utan att borra hål för att fästa dem. Det jag kommer på är att två personer som är starka och sega i axlarna, håller upp dem samtidigt som du spelar upp en sekvens med bra surroundljud. Ett annat sätt är att såga till två stycken stöttor (heter det så?) som är så pass långa att de kan sättas i press mellan golvet och dipolen i taket. Eventuell risk för ras finns. ;)

Innan det skall du lyssna in en speciell sekvens noga med din nuvarande surroundplacering, så att du får ett inövat referensljud att utgå ifrån, för att sedan säkrare veta om det låter bättre eller sämre med andra placeringar.

Vad jag i första hand skulle göra i ditt fall är att sidoplacera dem, dvs den ena på sidoväggen och den andra mellan fönsterrutorna på något bra sätt. Det kommer säkert låta bättre och det är mycket lättare att gömma kablarna också.

Lycka till om man får säga så!

Postad 04 August 2004 - 01:53

Unregistered9dabb6f4
  • Unregistered9dabb6f4
  • Forumräv

• 597 inlägg
  • 0
Det är med att placera dom på sidoväggarna kommer inte funka. Om du tittar på bilden på min stereohörna så ser man soffkanten nere i vänster hörna och sidoväggen vid stereohörnan. Det är ungefär 4m till sidoväggen ifrån soffan skulle jag tippa. Skulle jag placera den andra högtalaren vid fönsterna (ingen aning hur) så skulle det vara ung. 1 m till soffan. Alltså skulle det bli en väldig avstånds skillnad mellan högtalarna, det skulle bli väldigt svårt att få någon balans i det hela.

Kan försöka ordna ngn bättre helhetsbild så kanske det är lättare att förstå.

Redigerat av Unregistered9dabb6f4, 04 August 2004 - 01:56.

Postad 04 August 2004 - 21:44

Unregistered9dabb6f4
  • Unregistered9dabb6f4
  • Forumräv

• 597 inlägg
  • 0
Frågade Jamos support om problemet och fick detta svaret:

Har du möjlighet att montera högtalarna i taket så är det den klart bästa lösningen eftersom du inte kan ha dom på dina sidoväggar, surroundeffekten borde bli ganska snarlik den du hade fått om du monterat dom på sidovägg. Det som skiljer lite är att högtalarna kommer lite högt upp, men det borde du kunna kompensera via inställningarna på förstärkaren (avstånd och volym).

Får väl bli den lösningen verkar det som. Nu ska jag bara övertala tjejen också om att det är den "enda lösningen" som funkar. :)

Postad 05 August 2004 - 12:01

Janne.G
  • Janne.G
  • Forumräv

• 735 inlägg
  • 0
Jaså minsann? Jamos support är inne på Jannes linje med takmontering? Verkar vara ett trevligt och kunnigt företag det där! :)
Skämt åsido så var det faktiskt inte jag som kom på det där med att montera dipoler i taket. När jag handlade min första hemmabio för en massa år sedan så köpte jag med Boston dipoler. Hifi klubben rekommenderade att jag skulle montera dom i taket då jag inte kunde få samma avstånd mellan höger och vänster dipol om jag satte dom på sidoväggarna. Tror även att det var skrivet så i högtalarnas instruktionsblad. Då dipoler är framtagna för att ge en diffus ljudbild är den placeringen bra. Har tyvärr ingen bild på det.
Du ska nog helt klart testa först och kolla om du gillar ljudbilden innan du sätter upp dom för gott. Hur du ska testa vet jag däremot inte. Gör som någon annan skrev. Ha två polare till att hålla uppe dom medans du plöjer igenom Sagan om ringen triologin.

Postad 05 August 2004 - 13:00

Unregistered1d722762
  • Unregistered1d722762
  • Lärjunge

• 272 inlägg
  • 0
Fungerar detta bara med dipoler? Eller skulle det kunna funka med vanliga riktade surroundhögtalare?
Har aningen av samma problem, med olika avstånd till sidoväggarna...

Postad 05 August 2004 - 13:53

Berggren
  • Berggren
  • I Am The God Of Hellfire

• 3967 inlägg
  • 0

Det är ungefär 4m till sidoväggen ifrån soffan skulle jag tippa. Skulle jag placera den andra högtalaren vid fönsterna (ingen aning hur) så skulle det vara ung. 1 m till soffan. Alltså skulle det bli en väldig avstånds skillnad mellan högtalarna, det skulle bli väldigt svårt att få någon balans i det hela.

Är det inte det som är så bra med YPAO? Att den kompenserar för detta automatiskt utan att du behöver oroa dig för detta.
Har mina bipoler ca 1,5m på ena sidan och den andra på ca 2,5m från soffan. Detta klarar min Pioneer 2011 galant. Men det kanske var något som jag inte förstod i ditt inlägg ;) :)

Postad 05 August 2004 - 14:04

Unregistered70f4f7d0
  • Unregistered70f4f7d0
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Hur mycket sämre blir surroundbilden av att placera dipolerna på bakväggen istället för på sidoväggarna? Jag har ännu inte köpt mina surround och har möjligheten att välja. Dipoler är så mycket snyggare på väggen än "vanliga".

Postad 05 August 2004 - 15:24

Unregistered9dabb6f4
  • Unregistered9dabb6f4
  • Forumräv

• 597 inlägg
  • 0
Bergren: Skillnaden för dig är bara en meter medans den skulle vara minst 3 meter för mig (totalt sett 8-9 meter mellan högtalarna). Om jag skulle haft riktigt bra dipoler så skulle det nog funkat, men så bra tror jag inte dom är. Dessutom så tror jag inte att jag kan sätta upp dom någonstans vid fönstret.

Pratade förresten lite mer med jamo idag och dom hade en del intressanta synpunkter:

Dom sa att om man placerar högtalarna på bakre väggen så skulle man skifta plats på dom så att den delen med två element blir riktade emot varandra. Detta skulle skapa en lite bättre ljudbild men fortfarande inte så bra som om man hade dom placerade på sidoväggen. (Det var en riktigt trevlig prick på Jamo. När han fick höra mitt dilemma så erbjöd han sig direkt att skicka några jamo tillverkade takfästen som kanske kunde hjälpa mig. :) )

Postad 20 November 2004 - 00:38

Davey
  • Davey
  • Användare

• 172 inlägg
  • 0

Dom sa att om man placerar högtalarna på bakre väggen så skulle man skifta plats på dom så att den delen med två element blir riktade emot varandra. Detta skulle skapa en lite bättre ljudbild men fortfarande inte så bra som om man hade dom placerade på sidoväggen. (Det var en riktigt trevlig prick på Jamo. När han fick höra mitt dilemma så erbjöd han sig direkt att skicka några jamo tillverkade takfästen som kanske kunde hjälpa mig.  :P )

Tompa39; Det här var ju några månader sedan, lyckades du få till någon förbättring?

Jag köpte själv ett par E8SUR.2:or idag, och inser väl nu att de inte var så lättplacerade som jag hoppats på. Har plöjt ett antal gamla trådar här; många olika bud bliree <_<

Jag har liknande problem som du: Soffan cirka 2 dm ut från bakväggen, lite taskigt med plats på ena sidoväggen (som dessutom befinner sig en meter längre från sweet spot än den andra). Montering i taket känns inte som en option av flera skäl. Ett är på tok för låg WAF (Wife Acceptance Factor...). Andra är en relativt låg tak-höjd (2,10), fönster bakom ena men inte andra högtalaren etc.

Jag ser egentligen två alternativ:
1) Bakvägg med cirka 4 m mellan högtalarna, eller
2) Sidoväggarna i linje med eller någon dm framför öronlinjen. I detta fall hamnar högtalarna på lite olika avstånd och med närmsta sidan cirka 30 cm ut från hörnet...

Jag har inte hunnit provlyssna så mycket ännu, men det vore intressant att höra dina eller någon annans erfarenheter av de här två fallen. Och om det blir bättre av att skifta H/V på bakväggen?

Postad 20 November 2004 - 15:40

Johan82
  • Johan82
  • Beroende

• 1352 inlägg
  • 0
Flyttar topic till "Inredning & Möbler"

Postad 03 January 2005 - 04:49

Unregistered9dabb6f4
  • Unregistered9dabb6f4
  • Forumräv

• 597 inlägg
  • 0
Davey: Jag lade ner projektet för ett par månader sedan :D , men jag följde rådet som jag fick utav JAMOS representant .. Ljudet blev bättre, men egentligen inte acceptabelt .. Tyvärr så har jag inte haft tid att montera upp dom i taket för att testa .. Jag får se hur det blir med det ( "frugan" gillar det inte som sagt) .. Det kanske slutar med att jag köper direktstrålande högtalare och ställer dom på stativ riktade aningen innåt .. Nu i efterhand känns det som att det var en dum idé att köpa dipoler, med tanke på hur rummet ser ut ..

Hoppas du lyckas bättre och hör gärna av dig om du får kläm på det .. Jag skriver om något förändras på placeringsfronten .. :blink:

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.