Dom sa att om man placerar högtalarna på bakre väggen så skulle man skifta plats på dom så att den delen med två element blir riktade emot varandra. Detta skulle skapa en lite bättre ljudbild men fortfarande inte så bra som om man hade dom placerade på sidoväggen. (Det var en riktigt trevlig prick på Jamo. När han fick höra mitt dilemma så erbjöd han sig direkt att skicka några jamo tillverkade takfästen som kanske kunde hjälpa mig.
)
Tompa39; Det här var ju några månader sedan, lyckades du få till någon förbättring?
Jag köpte själv ett par E8SUR.2:or idag, och inser väl nu att de inte var så lättplacerade som jag hoppats på. Har plöjt ett antal gamla trådar här; många olika bud bliree
Jag har liknande problem som du: Soffan cirka 2 dm ut från bakväggen, lite taskigt med plats på ena sidoväggen (som dessutom befinner sig en meter längre från sweet spot än den andra). Montering i taket känns inte som en option av flera skäl. Ett är på tok för låg WAF (Wife Acceptance Factor...). Andra är en relativt låg tak-höjd (2,10), fönster bakom ena men inte andra högtalaren etc.
Jag ser egentligen två alternativ:
1) Bakvägg med cirka 4 m mellan högtalarna, eller
2) Sidoväggarna i linje med eller någon dm framför öronlinjen. I detta fall hamnar högtalarna på lite olika avstånd och med närmsta sidan cirka 30 cm ut från hörnet...
Jag har inte hunnit provlyssna så mycket ännu, men det vore intressant att höra dina eller någon annans erfarenheter av de här två fallen. Och om det blir bättre av att skifta H/V på bakväggen?