Nu sitter jag och klurar på hur den ska monteras. På en ny hylla eller med ett fäste i taket.
Jag har surfat runt i gallerier och kollat men jag skulle gärna behöva få lite tips o synpunkter för att kunna bestämma mig.
/Calle
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Snyggast montering av projektorn, hylla/fäste?
Startad av
Unregisterede7525a33
, Aug 17 2004 15:51
41 svar till detta ämne
Postad 17 August 2004 - 15:51
Frugan har tröttnat på min hembygda projektorhylla över soffan i vardagsrummet, och om jag ska vara ärlig så kan jag förstå varför
Nu sitter jag och klurar på hur den ska monteras. På en ny hylla eller med ett fäste i taket. Jag har surfat runt i gallerier och kollat men jag skulle gärna behöva få lite tips o synpunkter för att kunna bestämma mig. /Calle Postad 17 August 2004 - 15:57
Kollade på vogels takfäste. Klockrent enligt mig. Det enda problematiska blir dock att man får sätta kabellist i taket vilket kanske blir en smula bökigt. Sedan är takfästena löjeväckande dyra, men är man inte händig så ...
Postad 17 August 2004 - 16:09 Håller med. Finns det verkligen inga adnra tillverkare än Vogel som är billigare men inte ser ut som skit? Postad 17 August 2004 - 16:52
Jo jag har kollat en del på dem men håller med om att priset är lite jobbigt
Postad 17 August 2004 - 21:02 Vissa ser rent löjeväckande ut, hade det varit någon billig skit från RUSTA hadeHåller med. Finns det verkligen inga adnra tillverkare än Vogel som är billigare men inte ser ut som skit? man inte höjt på ögonbrynen, men när de går lös på 1500 blir man lite matt. Postad 18 August 2004 - 00:49
Vogels fäste är väl ganska billigt jämfört med andra...
Det är också ett universalfäste, så om/när man uppgraderar projen i framtiden kan man behålla det. Postad 18 August 2004 - 11:10
Hmm, är det månne detta takfäste ni pratar om? Någon som har fler tips på prisvärda takfästen?
Postad 18 August 2004 - 11:47
Kolla på webhallen. De har billiga fästen från SMS:
Fäste (finns även 200 mm till samma pris). och tillhörande Universalsläde Dessa finns även i svart. /Robban Redigerat av MaxPayne, 18 August 2004 - 11:48. Postad 18 August 2004 - 11:57 Men eftersom man behöver både släde och fäste så blir inte det heller så billigt.. Postad 18 August 2004 - 11:59
Jo fast du måste ju ha både fästet och släden och då hamnar prislappen på ca 1500:- vilket är unjufär lika mkt som vogelfästet..
Postad 18 August 2004 - 14:49
Hmmm kan det här vara en lösning som passar frugan ??
(Jag tar ingen royalty för förslaget Bifogad fil(er)Postad 18 August 2004 - 15:24
Min proje sitter på en glashylla från HI-FI klubben som fungerar bra. Se galleriet
Postad 25 August 2004 - 20:51
Jag har ett takfäste från Vogels , en mycket bra investering enligt mig och min fru.
Snyggt, stilrent och fruktansvärt stabilt är det . Extra plus är ju att det är av universalmodell så det passar i stort sett alla projektorer som finns och som kommer ut på marknaden. Jag har sett många som kör med Biltemas högtalarfäste men jag satsade mina 1500 kr extra på ett "riktigt" fäste. Köp, jag rekommenderar detta varmt . Kabelkanaler är inga problem överhuvudtaget att få till , skicka mig ett mail så kan du få en bild på hur jag har löst detta. mvh Fredrik Postad 25 August 2004 - 22:57 Släng gärna upp en bild här i tråden så får alla se det Postad 25 August 2004 - 23:22
Snart får ni se min "moddade classe-TV-hylla" som jag vänt uppochner på. Imorgon skall jag iväg och köpa en gängad M4-stång som jag skall skära till för att fästa upp projen med under hyllan.
Stay tuned! Lägger upp bilder i mitt galleri så fort jag är klar och fått tag på en digitalkamera. Postad 26 August 2004 - 09:10 Stämmer bra det. Mitt sitter uppe nu och det ser riktigt bra ut. Ordet prisvärd och takfäste ligger dessvärre mkt längt från varandra på skalan... Postad 26 August 2004 - 17:27 Ok, du har inte lust att ta några bilder och lägga ut?Stämmer bra det. Mitt sitter uppe nu och det ser riktigt bra ut. Ordet prisvärd och takfäste ligger dessvärre mkt längt från varandra på skalan... Redigerat av galactus, 26 August 2004 - 17:28. Postad 26 August 2004 - 21:33
HA ha ha ha ha HAAA houhouh ho HOOO!!! Postad 26 August 2004 - 21:41 Snabba på lite då! (Kan passa på dig att fråga här istället för att skicka pm kanske, vad heter färgen du har på väggarna? letar efter en mörkröd till min fondvägg.) Postad 26 August 2004 - 22:32
Jensen: Sitter och pillrar med "spärrmuttrar" som bäst just nu. Tog en paus för att läsa mailen/Prisjakt.
Edit: felstavning Redigerat av Unregistereda0ef723f, 26 August 2004 - 22:45. Postad 26 August 2004 - 22:52 Men det är bra, då slösar du inte så många lamptimmar iaf Postad 26 August 2004 - 23:36
kika in i mitt galleri... har en glas hylla till projen som kanske skulle passa frugan din... hyllan finns i olika måt både bredden och längden(utstiket) den jag har klarar en vikt av 60 kg i allafall.
Postad 27 August 2004 - 10:46
T.Hammar har löst det på sitt egen speciella sätt.
Ganska stiligt faktiskt. Dessutom kan man slänga kepsen på hyllan! Postad 28 August 2004 - 13:11
Jag har ett Vogel´s takstativ och har gjort en förlängare av en bit plåtrör och lackat detta så att det ser ganska original ut. Gjorde även en förstärkningsplatta av en bit bänkskiva i bok då jag bara har gipstak.
https://www.prisjakt...=17842&pic=.jpg Redigerat av subban, 28 August 2004 - 13:12. Postad 28 August 2004 - 13:22 Var hittade du den hyllan? Postad 28 August 2004 - 15:42
Absorbater:
Har du en Z2:a så har jag fästet! Se denna tråd: GDS takfäste till Sanyo PLV-Z2 Se även mitt galleri. Jag har sålt flera stycken till Z2-ägare här på forumet. /Anders Postad 28 August 2004 - 18:38
Okey tack för erbjudandet. Nu har jag redan hunnit lösa det genom att sätta upp en IKEA "Lack" hylla. Billgare och smidigare.
Kommer lite bilder senare. /Calle Postad 28 August 2004 - 22:11
Det måste väl finnas fler fästen?
Inga billiga biltema i fyrkantsplåt. Men något snyggt? Postad 29 August 2004 - 01:37
http://www.netto.nu har ett billigt: PEXMount 2 för 595:-
Men det ser ut som skit... Jag har satt upp min BenQ 7800 med ett Vogel, och det blev kanon. Enda nackdelen med fästet är att det inte går att ställa i höjdled. Jag köpte till ett 30cm förlängningsrör med extra takfäste, och det kostade mig sammanlagt 2200:- (med några hundringars rabatt). edit/ stavfel Redigerat av Unregisteredebdbf243, 29 August 2004 - 12:35. Postad 29 August 2004 - 11:43 Ska bli intressant och se hur det blev. Sticker inte projjen ut en bit från hyllan med tanke på sladdarna där bak tar väl någon centimeter eller? Postad 01 February 2005 - 10:11
[Jag har också tak av gipsskivor, och funderar på att sätta upp Vogel's takstativ...]
Fel av mig... jag trodde det var gipsskivor, men det är ett gammalt putsat tak. Jag har pratat med en snickare som sa att det brukar vara några cm lager med puts, sen ett vassnät och sen träplankor. Har någon satt upp ett takstativ i ett putsat tak? Hur långt upp sitter träplankorna? Hur långa träskruvar ska man ha?
Redigerat av Unregisteredb62a5519, 26 April 2005 - 13:48. Postad 01 February 2005 - 10:25
Jag skulle ALDRIG hänga den i gipset...
Skruva i regel, eller skruva upp reglar att hänga fästet i. Postad 15 February 2005 - 10:44
Plugga ordentligt och sätt den i gipsen, detta är absolut inga problem.
4 kg är nada om man har gjort allting ordentligt. Är du riktigt orolig så sätt gipsexpanders. Postad 15 February 2005 - 23:06
Kör också med IKEA "Lack" hylla till min Z3. Fast den är i ekfaner. Hade den liggandes i ett förråd. Tycker att det ser snyggare ut än ngt takfäste jag någonsin sett. Trodde inte att den skulle få plats först men det gick ju! Cleant...
Kanske blir nästa hembionerdbeställning på IKEA: "En Tupplur och en Lack tack..." Postad 26 April 2005 - 14:19
Hur är dessa köpstativ, säkerhetsmässigt? Jag hade inbrott för en tid sedan och blev då av med bl a min projektor (den låg kvar i sin kartong, jag hade inte ens hunnit få upp den i taket...)
Krävs det någon form av specialnyckel (insex etc) för att lossa skruvarna eller är det bara vanliga standardskruvar som vem som helst kan lossa? Är stativen tillräckligt stabila så att man inte enkelt kan "rycka" loss projektorn? Är lite nojjig efter inbrottet och står precis i begrepp att köpa en ny projektor så jag vill inte att den ska röna samma öde... /Jompa Postad 26 April 2005 - 18:56
SMS har en rätt ok takline. Kanske det är intressant för någon?
Ligger bra i pris också, själv har jag ett SMS Aero 80 har jag för mig. Inte fått tummen ur att sätta up pvarken det eller min nya proj Postad 27 April 2005 - 17:03
Har för mig att jag har sett ett nedfällbart saxbord som man fäster i taket på ett tyskt forum (någon annan läsare känner igen detta?), på så vis kommer man undan problemet att projektorn är ivägen för huvudet när man går omkring i rummet.
Postad 04 May 2005 - 11:27
Deckenlift
Har hittat vad jag har letat länge efter, en "Deckenlift" (se länk). En bra grej om den takmonterade projektorn är "i vägen" när man rör sig i rummet. Dock är priset något högt, finns det billigare alternativ med samma funktion (utan behöva bygga eller möblera om hela lägenheten)? 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |